Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu server  (gelezen 8188 keer)

Mack01

  • Gast
Ubuntu server
« Gepost op: 2009/06/03, 11:42:12 »
Hallo iedereen,

Al geruime tijd lees ik hier op het forum met veel belangstelling jullie berichten. Ook op ubuntuforums.org
ben ik aanwezig en plaats af en toe zelf hulp voor anderen.

Ik heb al een paar jaar een windows xp machine draaien die de volgende dingen doet:

- fileserver
- nachtelijke backups / syncs naar van meerdere harddisks naar meerdere harddisks (soort raid/mirror dus maar dan on demand)
- printserver (maakt aangesloten Samsung clp-315 en brother ccn-425 beschikbaar voor windows/linux clients)
- scanner beschikbaar maken middels vnc
- mailserver (haalt mail op van meerdere pop3 accounts en served deze middels imap aan de clients in huis, dus niet via internet te
  benaderen)
- nieuwsgroepen dmv sabnzbd+

De specs:

Netwerk volledig bekabeld met cat5E kabels met double shielding, gigabit-switches
Athlon 64 X2 dual core 3800+
1gb geheugen
2x 320gb hd, 2x 750gb hd
intel pro/1000 gt network adapter (gb lan) -> clients hebben dezelfde kaart
windows xp professional

Beetje overdone maar in het begin wilde ik ook weleens iets naar divx overzetten
en dit is toch een oude pc.

Nu wil ik graag net als op mijn laptop/desktop overschakelen naar een ubuntu-server.

Nu heb ik de volgende twee vragen:

1. ik heb al eens eerder een ubuntu-server op willen zetten door de ubuntu-desktop-versie
    te installeren en daarna samba.
    Echter, als ik dat doe krijg ik bij kopiëren van files maar 50% (kb/s) van de snelheid over mijn
    gb-lan kaart dan wanneer ik hetzelfde doe onder windows.

    Hierover heb ik weleens gelezen dat samba niet de snelste manier is. Maar wat dan?
    Zijn er andere mogelijkheden en zijn deze zowel voor andere windows- als linux machines
    bereikbaar?

2. Ook hierover heb ik al veel gelezen, maar heb zoveel verschillende zaken gezien dat ik door de bomen
    het bos niet meer zie... Maar ik zou toch nog graag jullie input willen vragen, wie
    weet zitten er hele goed ideeën tussen!
    Wie kan mij vertellen of dit de juiste opzet is of dat ik beter iets anders kan doen?

- OS: ubuntu (niet-server versie). Ik wil namelijk via vnc o.i.d. op de desktop kunnen komen, ben nog niet
                                                      bedreven genoeg om helemaal via cli te werken.
- vnc?

- fileserver: samba of misschien nfs en waarom?

- backups: rsync?  nachtelijk 2 grote bestanden backuppen (verwijderen op doel-schijf en daarnaartoe kopiëren) en 2 schijven
                             mirroren naar 2 bijbehorende schijven.
- printserver: ?

- scanner beschikbaar maken middels vnc (of is de scanner aan te sluiten op de server en dan door de clients anders te gebruiken?)

- mailserver: postfix en dovecot?
  
- nieuwsgroepen: sabnzbd+

Heel verhaal, maar ik hoop toch dat iemand me goede raad kan geven. How-to's zijn ook érg welkom.

Bedankt!

« Laatst bewerkt op: 2009/06/03, 13:41:57 door Mack01 »

Re: Ubuntu server
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/03, 12:05:41 »
Wil op een paar dingen antwoorden,

Kopiëren over een netwerk kan vertragend werken met gewone file's.
Doe dit altijd met ingepakte file's, dan gaat het rete snel.

Dus eerst een TAR van maken en dan pas over het netwerk gooien.

Note: Samba is alleen nodig voor communicatie tussen een Linux PC en een windows PC.

Voor file server kan je ProFTPD gebruiken.

backups met rsync werkt goed.

En voor ik verder ga met antwoorden.....

Realiseer je wel dat je het hier hebt over een aantal programma's die allemaal afzonderlijk geconfigureerd moeten worden.
Dit betekend dat je jezelf moet verdiepen erin en van ieder proggie een How To moet opzoeken.
Inmiddels staan er zat linkjes op dit forum of komplete  How To's ,

Echter blijf stap voor stap werken en proggie voor proggie, anders word het te onoverzichtelijk voor je,
en neem je ineens teveel hooi op je vork.

Houd er ook rekening mee dat wanneer je geen server installatie doet met een kale CLI je in het desktop gedeelte altijd rekening moet blijven houden met de rechten.
Ubuntu is behoorlijk dicht getimmerd en zodra je met proggie's aan de gang gaat en die niet als root (sudo) installeerd en of configureert je aldoor tegen kleine rechten probleempjes kan aanlopen...

Je zou ook nog WEBMIN kunnen installeren voor het totale beheer.
Installeer die zeker als root ivm rechten.

Vanuit WEBMIN kan je dan de nodige proggie installeren en configureren zoals file servers, backup zaken enz enz enz.

Webmin is een server beheer programma wat via je browser werkt.
Dit kan op de PC zelf of remote vanaf een andere pc.

Gemak kan zijn dat Webmin al een boel zaken voor je goed zet ipv dat je alles zelf moet instellen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu server
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/03, 12:09:54 »
1. Samba is traag. Je kan wel wat prutsen om het sneller te maken, maar het blijft een stuk trager dan NFS. (45 MB/s vs. 90 MB/sec op mijn netwerk).
Het nadeel van NFS is dat het alleen werkt met Linux. (Apple en Windows zijn wel mogelijk, maar hoe makkelijk/moeilijk dat is zou ik niet weten).

2. Je kan zonder problemen de desktop cd gebruiken. Een hele desktop is wel zwaarder natuurlijk, maar of je dat in de praktijk echt gaat merken op je thuisnetwerk betwijfel ik. Het maakt het beheer wel makkelijker.

VNC zit ingebouwd in de desktop. (system>preferences>remote desktop)

Fileserver: NFS. Eventueel kan je ook Samba ernaast gebruiken voor de Windows-computers

Backups: rsync lijkt me de beste oplossing. De schijven mirroren kan natuurlijk ook via software RAID-1, maar wat het handigst is hangt af van wat je precies wil.

Printserver: CUPS. Zit ingebouwd in Ubuntu en is ook te bereiken via een webinterface: http://localhost:631/
De configuratie kan natuurlijk ook via de gewone grafische manier.

Je scanner kan ook direct via het netwerk beschikbaar worden gemaakt. https://help.ubuntu.com/community/ScanningHowTo

Mail: Postfix en Dovecot lijkt me prima.

Sabnzbd+ zit in de pakketbronnen van Ubuntu 9.04. Makkelijker kan niet ;)

De makkelijkste manier om een hoop tegelijk te installeren is via Synaptic.
Open Synaptic en ga naar Edit>Mark Packages by task...
Hier kan je de verschillende servers gewoon aanvinken en op OK drukken.
Extra aanraders zijn de SSH server voor beheer op afstand (cli) en Webmin (die moet je handmatig downloaden van de Webmin site).

Re: Ubuntu server
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/03, 13:25:45 »
1. dat het best traag gaat met kopieren kan het ook zijn dat je bekabeling + netwerkapparatuur tot max 100Mbit ondersteunen dus dan heb je al niks aan je Gigabit kaarten.

Mack01

  • Gast
Re: Ubuntu server
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/03, 13:40:55 »
Yay, wat een reacties, echt erg fijn. Iedereen: bedankt voor de info, erg waardevol!

Ik heb de nodige how-to's gezien, zowel hier als op ubuntuforums.org maar het zijn er zoveel
en ik heb er al het nodige uitgeprobeerd, met wisselende resultaten. Voornamelijk de snelheid
van file-transfers was niet super...

@shinger: mijn netwerkbekabeling is geheel cat5E, incl gigabit-switches, dat kan het niet zijn. Sterker nog, in windows (uche...)
haal ik wél de snelheden die meer in de buurt komen bij een gigabit lijntje. (50% meer snelheid dan onder linux)

@Johan

Ik zal nfs eens proberen en kijken of er wellicht een windows client is die ermee overweg kan. Ik heb windows op mijn mediacenter staan
en heb nog geen tijd gehad om me in mythbuntu te verdiepen.
Samba en nfs naast elkaar...hmm...wist niet dat dat kon. ga ik ook proberen.

Backups: ik hoef geen raid te hebben, hooguit een sync die elke nacht loopt. Op die manier heb ik altijd nog een backup van gisteren, mocht
               er een file corruct of verwijderd raken.

Johan, m.b.t. backups van de mailserver, mocht ik inderdaad postfix/dovecot gebruiken...weet jij toevallig welke directories ik dan 's nachts met de backups moet laten meelopen?

'Open Synaptic en ga naar Edit>Mark Packages by task... Hier kan je de verschillende servers gewoon aanvinken en op OK drukken.'
---> die wist ik nog niet, weer wat bijgeleerd!  (wat is basic ubuntu server, enig idee?)

@Gandyman:

M.b.t. files: ik heb 2 hele grote files die letterlijk gekopieerd moeten worden, de rest zijn afzonderlijke files die gewoon op de shares staan.
                   moet alleen 's nachts ge-synced worden met een mirror-schijf. Dus al met al is-ie alleen de 1e sync erg lang bezig.

ProFTPD: zo te zien ftp prog. Dat gaat denk ik niet werken omdat ik deze niet standaard kan mounten in linux of wel? Openoffice e.d. kunnen naar mijn ervaring alleen op samba-shares schrijven, niet op ftp. Of heb ik dit verkeerd? (ik kreeg het niet werkend een tijd terug namelijk)

Webmin: cool, ga ik (weer) uitproberen. Misschien toch wat volhardender zijn....

Mijn grootste zorg is dat ik met een 'veel trager dan gigabit netwerk' kom te zitten (in vergelijk met windows).

Ik ga even verder knutselen, nog even en ik ben ook verlost van windows :-)

« Laatst bewerkt op: 2009/06/03, 13:48:17 door Mack01 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu server
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/03, 13:59:42 »
Johan, m.b.t. backups van de mailserver, mocht ik inderdaad postfix/dovecot gebruiken...weet jij toevallig welke directories ik dan 's nachts met de backups moet laten meelopen?
Zo uit mijn hoofd zou ik dat niet weten. Wellicht dat je je antwoord vindt in de Server Guide of de handleiding van Postfix.

Citaat
'Open Synaptic en ga naar Edit>Mark Packages by task... Hier kan je de verschillende servers gewoon aanvinken en op OK drukken.'
---> die wist ik nog niet, weer wat bijgeleerd!  (wat is basic ubuntu server, enig idee?)
Je kan per service aangeven wat je wil. Je kan dus de OpenSSH server aanvinken, de mail server, Samba server, enz. Zie de bijlage onderaan deze post

Citaat
M.b.t. files: ik heb 2 hele grote files die letterlijk gekopieerd moeten worden, de rest zijn afzonderlijke files die gewoon op de shares staan.
                   moet alleen 's nachts ge-synced worden met een mirror-schijf. Dus al met al is-ie alleen de 1e sync erg lang bezig.
Rsync of rdiff-backup lijkt me dan de beste oplossing.

Citaat
ProFTPD: zo te zien ftp prog. Dat gaat denk ik niet werken omdat ik deze niet standaard kan mounten in linux of wel? Openoffice e.d. kunnen naar mijn ervaring alleen op samba-shares schrijven, niet op ftp. Of heb ik dit verkeerd? (ik kreeg het niet werkend een tijd terug namelijk)
FTP is inderdaad niet het meest ideale protocol hiervoor. Mounten en gebruiken kan wel, maar FTP is niet hiervoor bedoeld. NFS/Samba zullen beter werken.

Citaat
Mijn grootste zorg is dat ik met een 'veel trager dan gigabit netwerk' kom te zitten (in vergelijk met windows).
Ik haal hier 90 MB/sec, en dat wordt beperkt door de RAID-arrays en NFS :) Het doorvoeren van rauwe data uit het geheugen gaat met +/- 120 MB/sec, maar dat is niet zo heel nuttig.

Citaat
Ik ga even verder knutselen, nog even en ik ben ook verlost van windows :-)
Veel succes :)
Het is vooral een kwestie van veel lezen en veel proberen. Linux werkt nou eenmaal anders dan Windows, maar voldoet ruimschoots aan de eisen die je hier stelt.

[verwijderd door de beheerder]

Mack01

  • Gast
Re: Ubuntu server
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/03, 20:23:26 »
Hi Johan,

Ok, ik ben mede dankzij jouw hulp nu al verder gekomen. Een ubuntu-desktop installeren en configureren
kon ik al een tijdje, maar een ubuntu server is toch iets anders :-)

De server draait, ik heb hem een vast ip adres gegegeven en ben nu aan het worstelen om
nfs, postfix en dovecot aan de praat te krijgen.

Ik werk nu via webmin, dus ik heb echt de ubuntu server versie geinstalleerd. zo is het ook prima toeven!

Zoek me een breuk naar een goede postfix/dovecot how-to dat wel. Er zijn er zoveel maar een
duidelijke.....? neuh :O


Re: Ubuntu server
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/03, 21:11:18 »
Heb je inmiddels Postfix en Dovecot geinstalleerd via Webmin ?
Want Webmin zet zelf al een boel dingen goed voor je.

Waarna je in Webmin op 1 van deze proggies kan klikken om vervolgens gebruikers aan te maken.

Ook kan je hiervandaan op documentatie klikken ( rechterbovenhoek ) mocht je er niet uit komen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Mack01

  • Gast
Re: Ubuntu server
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/03, 21:46:34 »
Heb je inmiddels Postfix en Dovecot geinstalleerd via Webmin ?

Yep, ik heb ubuntu server geinstalleerd en hierbij o.a. gekozen voor de mailserver, hierdoor staan beiden er al op.

Ik heb al het nodige in webmin zitten klikken en een aantal zaken heb ik al in kunnen stellen. postfix/dovecot echter
moet ik echt voor gaan zitten blijkt wel.

Onder windows draai ik hmailserver en die is erg makkelijk in te stellen; ik hoorde iedereen ook over postfix/dovecot
maar tot nu toe begrijp ik er geen fluit van... :rolleyes:

Gewoon volhouden dan komt het er heus hou ik me voor!

Mack01

  • Gast
Re: Ubuntu server
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/03, 21:58:53 »
Hmm Citadel ziet er ook prima uit....alles in één en in een webbrowser, klinkt goed!

Of is dit af te raden en is postfix/dovecot beter?

Ok, ik heb via sudo "apt-get install citadel-suite"   geïnstalleerd.
Volgens de citadel-site moet ik nu http://127.0.0.1:2000/   doen.

Dit geeft echter niet thuis: Firefox kan geen verbinding maken met de server op 127.0.0.1:2000.

Iemand enig idee? Ik zoek bergen met forums door en vaak heeft
men het over een 'easy' install. Onder easy verstond ik installeren en op kunnen starten
om te configureren. Maar dat laatste lukt niet....

« Laatst bewerkt op: 2009/06/03, 23:12:04 door Mack01 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu server
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/04, 00:37:52 »
Backups: ik hoef geen raid te hebben, hooguit een sync die elke nacht loopt. Op die manier heb ik altijd nog een backup van gisteren, mocht
               er een file corruct of verwijderd raken.
Mijn favoriet is rsnapshot. Aanwezig in de pakketbronnen. Er is (Engelstalige) info op http://rsnapshot.org/

Maar met een server heb je dan iedere 4 uur een volledig nieuwe backup en kan dagen, weken, nee maanden terug zonder veel extra schijfruimte of backup tijd.
En niet alleen van 'localhost': ook van andere computers kan rsnapshot een back-up maken (mits aanwezig, voor laptops e.d.).
Klik links bovenin op Documentatie

Mack01

  • Gast
Re: Ubuntu server
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/04, 16:05:51 »
Bedankt voor de link voor rsnapshot, die ga ik zeker proberen!
Dat is het leuke, dingen uitproberen en kijken wat het beste werkt.

Ik heb citadel nu geinstalleerd op de server, e.e.a. is bereikbaar via mijn thuisnetwerk
(heb iptabels ingesteld).

Eerst lukte de citadel install niet omdat ik het via webmin had geinstalleerd. Dan worden
enkele vragen die citadel stelt (zoals ip en poort) niet gesteld. Daarom netjes op de server
zelf geinstalleerd via cli en werkt als een trein.

Ben ik aan het kijken hoe ik nu in kan stellen:

- meerdere pop3 accounts ophalen vanaf het internet
- via imap beschikbaar maken voor de clients (of de webmail van citadel zelf!)

Ik kan alleen via de webportcal van citadel geen instellingen hiervoor vinden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben van plan om een complete handleiding die ik nu voor mezelf maak, hier op het
forum te delen. Zodat anderen die ermee willen beginnen precies weten wat ze moeten doen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu server
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/04, 21:46:30 »
Er is al een begin gemaakt met een handleiding over Citadel op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/MailServer. Wellicht kan je deze aanvullen?

Volgens die handleiding heb ik Citadel eens geïnstalleerd en kon ik webmail en imap gebruiken. Inmiddels heb ik deze installatie niet meer maar volgens mij moet je als administrator aanmelden om instellingen te kunnen wijzigen.
Klik links bovenin op Documentatie

Mack01

  • Gast
Re: Ubuntu server
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/05, 14:04:46 »
Hoi,

Daar zou ik geen probleem mee hebben alleen kom ik jammer genoeg niet verder met Citadel!

Ik heb drie @yahoo.com mailadressen die ik via pop3 wil ophalen en via thunderbird -of liever nog-binnen de Citadel-webclient wil benaderen. Let wel: elk emailadres moet apart zichtbaar zijn, dus niet alle mail van alle adressen in 1 box...

Ondertussen heb ik geprobeerd:

- Citadel, ik zoek me een breuk en leef praktisch binnen google.nl . Heb het nu voorelkaar dat ik
   een room genaamd 'mail' heb maar waarin maar 1 emailadres binnenkomt.

   Dus hoe krijg ik Citadel zover dat er andere mailadressen ook zichtbaar worden? En hoe maak ik
   binnen die mailadressen mappen aan?
  
   Google, de Citadel website, ik trek m'n haren uit!!
   Citadel heeft sterk mijn voorkeur omdat je dan via het web je mail kan lezen maar de
   configuratie...onbegrijpelijk gewoon.

- Zimbra, die install....ik draai Jaunty en die wordt kennelijk niet ondersteund, zou ik weer
  terug moeten naar 8.04 LTS :O
  Dus een no-go hier..

- Combinatie postfix, dovecot en fetchmail. Dit lijkt me de enige die (jammer dat er geen calender en webmail inzit) gaat voldoen.
   Echter, het is erg moeilijk om een straight-forward handleiding te vinden die ook werkt.
   (3 yahoo.com adressen via pop binnenhalen en aan bijv. Thunderbird aanbieden waarbij thunderbird gewoon 3 verschillende adressen ziet)

Onder windows heb/had (wil overstappen naar ubuntu) ik een prima mailserver draaien dus het geheel is me wel bekend,
het lukt alleen niet *stamp stamp*

Ik weet het even niet meer, denk dat ik maar 's in de tuin ga zitten ofzo :-)

« Laatst bewerkt op: 2009/06/05, 14:07:12 door Mack01 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu server
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/05, 15:42:27 »
Met citadel kan je ook niet veel verder helpen. :(
Ik dacht dat het wel mogelijk was e-mail mappen te maken als ik citadel via een imap client gebruikte maar dat weet ik niet zeker meer.

De combinatie postfix, dovecot en fetchmail is natuurlijk de beproefde manier maar vereist wel wat configuratie. Kan de Engelstalige Ubuntu Server Guide je daarbij helpen. Er is een hoofstuk e-mail: http://doc.ubuntu.com/ubuntu/serverguide/C/email-services.html

Wat betreft webmail is dat juist geen probleem: dovecot kan zowel imap als pop3 gebruiken en daar zijn vele andere geschikte webmail pakketten voor te vinden in de Ubuntu pakketbronnen. Bijvoorbeeld: squirrelmail of roundcube.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ubuntu server
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/06, 16:37:12 »
Ik heb het een tijdje geleden als beginner voor elkaar gekregen.
Hetzelfde wat jij ongeveer wilt. ik zal proberen het duidelijk voor je te maken, maar voor mij was het ook niet zo makkelijk.

Wat je nodig hebt.
sudo apt-get install procmail fetchmail courier-imap

courier-imap gebruik ik inplaats van dovecat installeer ook courier-imaps voor beveiliging kan je via imaps inloggen.

nu gaan we verder. Je moet voor elk emailadres dat je wilt een apart account aanmaken (weet dat het ook anders kan maar hoe dat moet??)
Dit wordt dan je gebruikersnaam en wachtwoord waarmee je via imap kan inloggen.

maak in elke home map, van de gebruikers die je hebt aangemaakt een bestandje met de naam .procmailrc
Plak deze tekst erin
PATH=$HOME/bin:/usr/bin:/bin:/usr/local/bin:.
MAILDIR=$HOME/Maildir/
DEFAULT=$HOME/Maildir/
LOGFILE=$MAILDIR/procmail.log
dus niks veranderen gewoon kopieren en plakken.

Doe in de terminal
maildirmake
dit geldt ook weer voor alle gebruikers. (zo wordt er een map voor je mailtjes aangemaakt)

Nu fetchmail instellen.
Maak een bestand met de naam .fetchmailrc (ook weer in elke home map 1)
poll pop3.yahoo.com with proto POP3
 user "jeemailadres@yahoo.com" there with password "je wachtwoord" is "de gebruikersnaam waar je later met imap mee wilt inloggen" here
mda "/usr/bin/procmail -d %s"
ssl
Vul hier de gegevens in pop3.yahoo.com vervangen door de echte is een gok ;)
ssl op het einde is beveiliging kan je uit zetten om te kijken of hij het dan wel doet.

en dan zou ik zeggen veel suc6 en vul in de terminal
fetchmail -av
LET OP!!! hij haalt je mail op en verwijderd ze bij yahoo!!!
Als alles goed is moeten ze in de Maildir folder binnenkomen.
En nu even alles invullen bij thunderbird
de server is het ipadres van je server
inloggen met je gebruikersnaam (dus gaan @blablabla.nl)
en dan moeten de mailtjes binnenkomen.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb gebracht.
Als alles het doet nog even fetchmail -av in de cron zetten bijv elke 10 min
crontab -e
vul hier in
*/10 * * * * fetchmail -av
en sla het op


Mack01

  • Gast
Re: Ubuntu server
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/08, 07:30:23 »
@dennisgroot & Testcees,

Bedankt voor de hulp! van het weekend erg druk elders geweest maar ik
ga het nu zeker op deze manier proberen.

Webmail zou fijn zijn en dat staat zeker op de planning. Nu eerst de mailserver
zonder aan de praat krijgen, dan kan ik via thunderbird ophalen.

Daarna webmail :-)

Citadel zag er veelbelovend uit maar de configuratie valt me erg tegen en
veel (werkende) how-to's zie ik niet. Jammer, dat zouden ze nog erg kunnen
verbeteren in mijn ogen.

Ik zal mijn bevindingen nog laten weten.

Thanks!

Mack01

  • Gast
Re: Ubuntu server
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/08, 22:33:24 »
Damn....wilde ik net de hier gegeven oplossing proberen, crasht mijn hardeschijf!

dus eerst vervangen en dan opnieuw proberen...zucht...:O

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu server
« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/09, 01:43:33 »
Damn....wilde ik net de hier gegeven oplossing proberen, crasht mijn hardeschijf!

dus eerst vervangen en dan opnieuw proberen...zucht...:O
Dat kan natuurlijk niet in een server.  :'(

Een RAID configuratie is niet gevoelig voor schijfproblemen. Bij RAID 1 heb je een 2e schijf beschikbaar als een kopie van de 1e. Met een RAID 5 configuratie heb je minimaal 3 schijven nodig maar in geval van schijfproblemen kunnen de overige schijven de gegevens van de defecte schijf herstellen.
Klik links bovenin op Documentatie

Mack01

  • Gast
Re: Ubuntu server
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/09, 09:25:30 »
Hoi,

Ik denk dat ik m'n config nog goed moet uitleggen:

Ik heb 4 harddisks in m'n server zitten, 2x 2.
D.w.z.: 2 harddisks en 2 exacte kopiën daarvan. Elke nacht worden ze ge-mirrored.

Hierdoor kan ik overdags een file hopeloos kwijtraken of corrumperen en kan ik simpel
het file van gisteren terugzetten. Dat zie ik met raid niet snel gebeuren.

Hierom heb ik hiervoor gekozen.

De schijf die nu stuk is is degene waar windows (en later ubuntu) op staat, dus het geheel
start niet meer.

Ik heb nu de 2e harddisk als primary gezeten en een image van de originele opstart partitie
teruggezet, dus het geheel werkt weer.

Wel nu snel een nieuwe harddisk regelen...:O

Mack01

  • Gast
Re: Ubuntu server
« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/17, 12:14:36 »
Ok, nieuwe harddisk erin gezet en weer up and running.

Heb nu het volgende draaien (heb voor mezelf een how-to gemaakt en zal deze ook hier posten zodra-ie klaar is):

-fetchmail (haalt mail op bij yahoo via pop3)
-postfix (ontvangt mail van fetchmail en geeft deze door aan dovecot)
-dovecot (zorgt voor imap-ssl aanbieden van mail aan clients)

Heb het nu draaien met meerdere e-mail accounts en thunderbird waarin deze als meerdere e-mailadressen
binnen komen.

Helemaal super dus.

Nu het volgende project: wat moet ik  backuppen om ervoor te zorgen dat ik bij een crash o.i.d. de bestanden
simpelweg kan terugzetten en alles weer hetzelfde is?

Te backuppen lijkt me (mis ik iets?):
-config files
-mail files

Ik ben van plan om rsync te gebruiken, lijkt me de beste optie. Maar welke directories/files moet ik nu
dan hebben hiervoor?

Heb zelf al de volgende directories gezien:

/var/mail
/var/spool
/home/[user]/mail

Simpelweg het mailbestand van de ene user (=emailaccount) over de andere kopiëren in de /var/mail
doet niets anders dan dat thunderbird een lege mailbox laat zien en de al eerder aangemaakte imap-mappen
blijven staan.

Als ik in webmin bij 'read users mail' kijk dan zie ik wel 2x dezelfde mail staan: 1x van de originele user
en 1x een kopie hiervan naar een andere user.

Sorry dat het zo'n lang verhaal is maar heb het gevoel dat ik er biiiiijna ben :-)
(overigens snap ik niet dat iedereen roept dat een mailserver bij ubuntu een eitje is...heb 110 how-tos moeten
lezen om zover te komen en ik ben onder windows al tijden bezig geweest met deze materie  O0 )

Re: Ubuntu server
« Reactie #21 Gepost op: 2009/06/18, 22:01:58 »
Ik zou niet weten waar de mappen staan aangezien ik postfix niet gebruik maar procmail.
Bij mij staan ze in /home/gebruiker/Maildir.

Ik raad je aan voor een backup rsnapshot te gebruiken kan je installeren vanuit synaptic.
Of sudo apt-get install rsnapshot.
Nadat je deze ingesteld hebt kan hij naar jou voorkeuren
elk uur een backup maken (of minder vaak om de 2 uur bijv)
elke dag, elke maand en elke week.

Daarnaast gebruikt hij niet zo veel als rsync als je bijv 2 backups maakt.

Mack01

  • Gast
Re: Ubuntu server
« Reactie #22 Gepost op: 2009/06/21, 14:57:01 »
Hoi, ok dank je, ik ga daar zeker naar kijken.
Het handigste zou zijn om gewoon één of meerdere directories gewoon elke nach te kopiëren
en dat ze deze alleen hoeft terug te zetten. Nu nog even puzzelen welke dat zijn. :-)

Mailserver werkt op zich prima nu, huidige project is backup/ sync maken/doen elke nacht
en dan begin ik met delen van bestanden.

Samba is naar mijn ervaringen redelijk traag en daarvoor heb ik geen gigabit verbinding aangelegd.

Toch eerst met samba beginnen aangezien mijn mediacenters nog windows draaien, is dat niet fijn
dan komt nfs erbij.