Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]usenet, compuserve en newsreaders  (gelezen 6142 keer)

[opgelost]usenet, compuserve en newsreaders
« Gepost op: 2009/07/15, 19:11:41 »
dag allemaal,

Ik ben sinds kort overgestapt op Compuserve als provider.
Tot mijn verbazing blijkt Compuserve eigenlijk (onder het mum van veiligheid) geen enkele newsserver te ondersteunen.
Er is een discussie aan de gang of, als een provider geen of slechts enkele zeer dure, newsreaders ondersteunt ( tweak.net) je dus ook geen andere newsreaders al of niet betaald zou kunnen gebruiken.
Ik heb er geen verstand van want ik begin hier voor het eerst aan.
Wil zo nu en dan eens iets downloaden.

Vraag:

Weet iemand duidelijkheid te bengen in deze materie,
Is het zo dat een provider beslist of een newsreader of usenet kan worden gebruikt
Is er binnen de Ubuntu-groep iemand die mij kan helpen
Als laatste bestaat er een unbuntu - programma dat is te gebruiken.
Heb iets gelezen over "pan"maar is een .gz programma en daar kan ik niet mee omgaan.

Als altijd dank enz.

Hans

« Laatst bewerkt op: 2009/07/25, 11:18:49 door Hans Minekus »

Offline Remuzzz

  • Lid
Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/15, 19:58:47 »
Op je eerste vraag heb ik geen antwoord.

Wat betreft de nieuwsreader: ik gebruik NNTPGrab van de ontwikkelaars van Open FTD. Werkt heel erg prettig. Part en rart automatisch.

Meer info: http://www.nntpgrab.nl/wiki/index.php/Main_Page

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/15, 20:14:48 »
Zover ik weet kan een provider hun eigen newsserver dicht gooien maar volgens mij niet zoiets als eweka dat zou inhouden dat ze ze poort 119 blokeren, en of dat kan/mag dat weet ik niet.

Ik gebruik voor het zoeken op usenet FTD dat werkt echt perfect.
Voor het downloaden gebruik ik sabnzb+ ook een ideaal programma.
Ik weet niet of je de site al kent maar je kan heel veel vinden op www.binaries4all.nl of om het helemaal af te maken www.binaries4all.nl/linux
Kom je er niet uit post het hier of stuur me gewoon even een mailtje ik wil je best helpen waar ik kan.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline SionSeth

  • Lid
Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/15, 21:39:18 »
Sommige providers hebben geen Nieuwsgroepen en andere wel. Provider Alice heeft geen nieuwsgroepen maar Ziggo wel. Het kan zo zijn dat compuserve dus geen Nieuwsgroepen ondersteunt. Je kan dan een Pay-server nemen, bijvoorbeeld Eweka. Ik heb een lijst  van pay-servers gevonden: http://www.nieuwsgroepen.info/index.php?option=com_content&view=article&id=482&Itemid=23

Ik zat bij Ziggo en nu zit ik bij Alice. Helaas, ik ben ook de nieuwsgroepen kwijt en ik moet aan een pay-server beginnen. Een pay-server heeft een langere retentie dan een server bij een provider (in het algemeen).

Voor de rest sluit ik me aan bij de programma's die bas gebruikt. Zo doe ik het ook.

Offline ivo

  • Lid
Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/15, 21:40:34 »
dag allemaal,

Ik ben sinds kort overgestapt op Compuserve als provider.


Hans, even los van je vragen. Ik snap je keuze eigenlijk niet, vandaar dat ik nieuwsgierig ben.
Waarom ben je overgestapt op Compuserve? Welke provider had je eerst?
Ik wist niet eens dat dat nog bestond. En dan nog ADSL ook, een duur KPN abonnementje er ook nog bij?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/15, 21:52:17 »
Ik dacht oo kdat compuserve al lang niet meer bestond.
Ik vond een topic ergens van 2006 op het help mij forum dat er toen problemen waren met eweka maar lijkt mij dat dat geen probleem meer zou moeten zijn denk ik.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/15, 22:10:04 »
Op je eerste vraag heb ik geen antwoord.

Wat betreft de nieuwsreader: ik gebruik NNTPGrab van de ontwikkelaars van Open FTD. Werkt heel erg prettig. Part en rart automatisch.

Meer info: http://www.nntpgrab.nl/wiki/index.php/Main_Page

Wow, bedankt voor die tip!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/15, 22:29:54 »
Ik gebruik al een tijdje naar volle tevredenheid SABnzbd, nadat ik overgestapt ben vanaf Hellanzb. Is NNTPGrab vergelijkbaar met SABnzbd? Is het beter?

On topic: Even Googelen levert enkele oude berichten uit 2007 en 2008 op die melden dat alleen Eweka niet mogelijk is. Maar er zijn genoeg andere providers om uit te kiezen :)

Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/15, 22:38:47 »
Als ze poort 119 dichtgooien gebruik je toch de ssl server ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/15, 22:42:39 »
En wat als ze de hele IP range blokkeren? ;)

Nieuwsgroepen zorgen voor veel dataverkeer, en dat kost geld...
Persoonlijk zou ik nooit overstappen naar Compuserve/AOL. Ik heb het idee dat ze wel meer dingen afsluiten, of alleen services aanbieden op hun eigen netwerk. Een beetje vergelijkbaar met Het Net van een paar jaar geleden. Toen kreeg je ook geen volledig internet.

Offline ivo

  • Lid
Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/15, 23:13:37 »
Compuserve was 20 jaar geleden ook al een bagger service.
Kan me nog herinneren, Windows 3.11 en dan een modem verbinding opzetten naar Compuserve....
Braaaakkkk...
Je had geloof ik een aantal gratis dingen, maar als je echt wat wilde moest je flink in de buidel tasten.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/16, 17:33:28 »
beste mensen,

allereerst dank voor alle dingen die gemeld zijn.
verder het volgende:

ik zie de opmerking " dan gebruik je toch " ssl"?""

mannen en/of dames excuus, ik vond mezelf in enen redelijk lomp, ik ben echt een beginner.
natuurlijk heb ik al wat gerommeld op mijn eigenlijk nooit gebruikte winxp-deel hier.
heb ook hulp gehad van de mannen en vrouwen van nzb-sites.
het probleem is en blijft dat b.v. (tip??) snellerdownloaden niet geaccepteerd wordt terwijl het best een goeie is.
Ik ben ook met GrabIt bezig geweest, en voorzichtig met newsleech.

ik heb sinds een aantal weken compuserve gekozen vanwege de prijs en voor mijn vrouw de lage telefoonkosten die men noemt
wij gebruiken overigens een box en bellen goedkoop naar China en mijn kinderen in het verre buitenland.
Dus n de toekmost zal ik mijn 085-nummer gaan gebruiken bij een volgende overstap.
En ja, ik had tot voor kort niet zoveel interesse in usenet, maar ben er nu aan toe heet dat.
Helaas echter ondersteunt comuserve wel enkele dure aanbieders.
maar ik wacht op een lijst van hen met de door hen geaccepteerde servers.
ik zal verder de servers die jullie hebben genoemd pingen en kijken of er pakketten worden ontvangen.

hoop verder iets tehoren
en diegenen die mij hulp hebben aangeboden, ik kom hier zeker op terug.

ga door met dit onderwerp roep ik dus
velen zulle hiermee misschien bezig zijn.

Hans

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/17, 09:55:38 »
Ik gebruik al een tijdje naar volle tevredenheid SABnzbd, nadat ik overgestapt ben vanaf Hellanzb. Is NNTPGrab vergelijkbaar met SABnzbd? Is het beter?

Ik weet het niet, het is gewoon zoiets als newsleacher vind ik, erg overzichtelijk en werkt echt heel goed.

Offline siaman

  • Lid
    • Bits of Freedom
Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/17, 20:06:54 »
Na de tip van Remuzz ben ik nu met NTTPGrab bezig en ik moet zeggen dat ie erg simpel en goed is.

@Hans: Als je een programma als GrabIt of Newsleecher zoekt, dan moet je Pan hebben. Met Pan kun je namelijk nieuwsgroepen headeren, dwz dat je alle headers laadt in een nieuwsgroep. Degenen die je wilt kun je dan selecteren en binnenhalen. Het wordt steeds minder gedaan, maar wel handig als er geen nzb's beschikbaar zijn. Pan ondersteund trouwens geen ssl.
Een programma als NTTPGrab heeft een nzb nodig. Die importeer je in het programma waarna alles automatisch wordt binnengehaald, gerard, gepard en uitgepakt.

Wat die server van jou betreft, ik heb toen ik begon met usenet gekozen voor xs4all als provider. Die was iets duurder dan andere providers, maar ze hebben een eigen server voor nieuwsgroepen, nl Newszilla. Een goede server met een goede retentie en compleetheid en dat hebben niet veel gratis servers.

Als verder gaat met usenet zou ik zeker OpenFtd installeren, om te zien wat er zoal in de nieuwsgroepen staat.

Wim  ;)
And Tschaikovsky said: Let There Be Rock!

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/17, 21:35:55 »
Newszilla heb ik gebruikt toen ik heel even bij speedlinq zat als provider, wat een ramp was dat die hadden voor elkaar behalve de administratie van ze.
De newsserver die hun hadden had een retentie van 15 min ja je leest het goed 15 min, was je wat aan het downloaden was het er alweer af  :(.
Ik heb toen een ipv6 tunnel gemaakt naar Newszilla de snelheid was niet helemaal optimaal via de tunnel maar het werkte perfect met een uitstekende retentie.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/18, 11:54:03 »
dag allemaal,

eindelijk heb ik het idee dat alles begint te werken.
een usenet provider gevonden die met pingen benaderd kan worden en antwoord geeft
ik heb nu nntpgrab gebruikt
echter zit met het probleem dat ik gevonden files op de e.o.a. manier niet als nzb kan downloade of in ieder geval niet op de comp krijg als .nzb file
ik zal wel een denkfout maken

in ieder geval heb ik per ongeluk wel iets binnen (90%)
het zijn allemaal mappen
ik vroeg mij nu af of ik de set.exe kan draaien hiermee.
overigens dacht ik beste ubuntu-gebruikende maten, dat er geen software nodig is met usenet voor onze club.
Of vergis ik me??
Graag even commentaar

hans

Offline SionSeth

  • Lid
Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/18, 15:31:44 »
Een bestand met .exe als extensie kan je niet opstarten in Ubuntu. Misschien kan je het proberen aan de gang te krijgen met wine.

Ik maak NZB bestanden met  binsearch: http://www.binsearch.info/
Dan laad ik de NZB in SabNZBd. Deze download alle rar's, kijkt of er par's nodig zijn, fixt de incompletes, pakt het uit en wist alle bestanden die nodig waren. Ik heb het nog nooit makkelijker gehad.

Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/19, 12:22:34 »
tot nu toe nog steeds bedankt
het is nog niet opgelost
maar sion helpt op dit ogenblik
overigens heb ik wel gemerkt dat de standaard oplossingen zeker niet voor alle nieuwslezers gelden
of usenet-gebruik.
niet altijd is er een " nzb" file
soms zijn er meer opmerkingen bij verwijzingen.
Kortom ik voel me nog steeds beginneling

wat doet ssl? encriptie? bescherming?

maar tot nu toe bedankt
ik denk ook dat nog niet zo ver is dat het item kan worden gezien als " opgelost"  (moderator ben je het eens?)

Hans



Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #18 Gepost op: 2009/07/19, 12:34:42 »
Wat ssl precies is is lastig uitleggen denk ik maar lang leve de wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Secure_Sockets_Layer#Beschrijving

De nzb file is er over het algemeen altijd wel maar soms wat lastig te vinden ik gebruik ook vaak 3 verschillende site's om hem te kunnen vinden, als ik hem op de eerste niet kan vinden.
Ik heb het meeste succes op binsearch en newzleech, in openftd heb ik de nzb knop ook weer terug kunnen zetten dat maakt het ook weer wat makkelijker.
Misschien dat Sion die ook terug kan zetten voor je.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #19 Gepost op: 2009/07/19, 22:03:10 »
mensen wederom tot nu toe bedankt
hans

Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #20 Gepost op: 2009/07/21, 20:26:25 »
dag allemaal,
hoera dacht ik, er wordt gedwonlaod
echter allemaal files en geen .exe of iets dergelijks
helaas ontdekte ik later geen par (par2) of zo iets gedaan na het downloaden.
dus de software weg kunnen gooien alsook de film die ik beide dus had gebrand
ook bij terug zetten op de comp geen succes, er bleken dus toch files niet aanwezig te zijn
maar goed ik heb gedwonload,lol

hans
« Laatst bewerkt op: 2009/07/23, 20:41:06 door Hans Minekus »

[opgelost]Re: usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #21 Gepost op: 2009/07/25, 10:50:31 »
sluit dit item als opgelost af.
echter zou dit item wel eens wat uitgebreider behandeld willen zien.

hans

Re: [opgelost]usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #22 Gepost op: 2009/07/25, 11:20:26 »
dag , nog even dit,

bas en seth, dank jullie, maar ook de anderen voor de hulp.
ik kom graag terug indien nodig

hans

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: [opgelost]usenet, compuserve en newsreaders
« Reactie #23 Gepost op: 2009/07/25, 19:52:59 »
Graag gedaan hoor.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt