Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden  (gelezen 3495 keer)

Offline meknoy

  • Lid
desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Gepost op: 2011/07/11, 23:30:50 »
Hallo,

Ik heb net een notebook bijgekocht en komen al een paar vragen bij.
Graag zou ik de bestanden op m'n desktop kunnen doorbladeren en eventueel aanpassen met m'n notebook en andersom.
Hoe krijg ik dit gedaan van in m'n luie zetel via het draadloos netwerk en wat zijn eventueel de sync mogelijkheden.
Op beide staat ubuntu 11.04.

Met vriendelijke groet,

meknoy

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/12, 17:02:33 »
Je zou via SSH door je computer kunnen bladeren. Syncen zou je kunnen doen met rsync of Dropbox/Ubuntu one

Offline meknoy

  • Lid
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/12, 18:31:54 »
Ik heb al eens naar NFS gekeken maar ik vrees dat dit niet grafisch kan doen.
Zou dit wel kunnen met SSH?

Is er geen manier waarop ik op mijn netwerk vanop mijn computer mijn bestanden kan plaatsen,verplaatsen,kopieeren,... op mijn andere pc?

Als ik me niet vergis was dat toen ik nog met windows werkte een makkie via netwerklocaties en map of drive delen.

« Laatst bewerkt op: 2011/07/12, 18:44:22 door meknoy »

Offline meknoy

  • Lid
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/12, 20:21:49 »
Ik geraak er niet uit.
Giver leek me een perfecte oplossing maar na installatie werkt het programma blijkbaar niet.
Ik heb het geinstalleerd via het softwarecentrum.

Offline tap

  • Lid
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/12, 23:17:34 »
De snelste oplossing is al aangedragen, gebruik dropbox of Ubuntu One.
Alles staat in de cloud. Dropbox is ook te gebruiken vanaf veel andere platforms en je kunt er altijd en overal bij.
De programma's regelen de synchronisatie die je zoekt.

Offline meknoy

  • Lid
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/13, 09:21:49 »
Ik zou graag zeer geregeld enkele gigs doorsluizen van de eene naar de andere via m'n router aan hoge snelheid.
Daar is m'n cloud te klein voor en ik ga echt niet alles op en af het internet gooien. Een USB-stick kan ook maar waar ben ik dan met bezig.
De kleinere bestanden die ik overal bij de hand wil hebben staan natuurlijk op m'n cloud.

Hoe kan het dat dit zo moeilijk is?
Ik heb toch alles in huis voor een super snelle overdracht.
Kan er mij iemand vertellen hoe ik m'n andere PC in het netwerk kan zien.
OK, zelf ken ik er niet veel van maar leren wil ik altijd.

bedankt

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/13, 10:07:08 »
Nogmaals, als je SSH instelt op allebei je PC's kan je iig inloggen met dezelfde user op de andere PC. Dan kan je iig edditten.

2 way sync is een lastig verhaal en dat gaat bjina nooit echt goed. Maar kijk is naar rsync & unison.

Offline Wout55

  • Lid
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/13, 10:19:40 »
Omdat Ubuntu vrij goed beveiligd is kom je er van buiten niet zo makkelijk in. En dat is maar goed ook. Ik had hetzelfde probleem. Inmiddels werkt het bij mij via SSH.
Als je met de rechtermuisknop op het verbindingsicoontje klikt vind je daar je lokale ip adres. Als je het ip adres van beide machines weet kan je via Locaties/verbinden met server... (invulscherm:servertype =ssh, server= lokale ip adres van de machine waarmee je wilt verbinden, gebruikersnaam en paswoord) verbinding leggen. Je kunt dan je mappen en bestanden op dezelfde manier benaderen als op je eigen pc. Je zult waarschijnlijk jezelf wel eerst toegang moeten geven door in /etc/hosts je andere machine te vermelden. Ik weet niet precies hoe het in Unity eruit ziet omdat ik het daar nog niet heb gebruikt. Met dropbox en Ubuntu one kan je niet de bestanden op je andere machine zien maar wel bestanden uitwisselen. Verder heb ik vroeger ook nog wel met ftp gebruikt waarbij de ene machine de server is en de andere de cliënt. Voordeel is dat er een grafische interface is en dat de betrokken programma´s de achtergrond instellingen voor je regelen. Met syncen ben ik pas begonnen en dat valt allemaal niet mee.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/14, 08:26:16 »
Ik gebruik hier ook ssh. het enige nadeel is dat allebei de computers aan moeten staan.

Ja, dat is echt heel gek als je op een andere computer wilt kijken.. Dat hij aan moet staan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/14, 09:33:07 »
Ik blijf het verbazend vinden dat je onder Ubuntu blijkbaar met IP adressen moet werken om bestanden te delen.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/14, 16:24:58 »
Ik blijf het verbazend vinden dat je onder Ubuntu blijkbaar met IP adressen moet werken om bestanden te delen.

Het werkt ook gewoon op hostname hoor. En het kan met Samba, NFS, enz.

Offline Wout55

  • Lid
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/14, 18:03:33 »
Ik blijf het verbazend vinden dat je onder Ubuntu blijkbaar met IP adressen moet werken om bestanden te delen.
Dat is helemaal niet gek want het is de enige manier waarop computers op Internet met elkaar praten. Een hostname is niets anders dan een naam gekoppeld aan een IP adres. En al die programma´s als Samba etc gebruiken op de achtergrond gewoon het IP adres om verbinding te leggen. Het schijnt dat zelfs Windows ermee werkt.  =D

Offline vanadium

  • Lid
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/14, 18:13:29 »
Twee tegenstrijdige berichten. #! vermeld dat het gewoon op hostname zou werken, Wout 55 zegt dat het met IP gaat. Het IP adres is inderdaad de uiteindelijke identificatie van een computer, maar het lijkt me dat het zou moeten werken zoals #! meldt: je geeft de hostname op, en het systeem zoekt zelf wel het bijhorende IP adres op. Daar ben ik - onder linux - nog niet in geslaagd. En niemand heeft me nog kunnen vertellen wat ik mis.

Ja, ik weet ook dat je ip-nummers en hostnamen in /etc/hosts kan definiëren. Maar dat vereist ook dat je op je router ervoor moet zorgen dat iedere PC steeds hetzelfde ip-nummer krijgt. Het lijkt me dat dit alles in 2011 zonder al die handmatige configuratie moet kunnen.

Offline meknoy

  • Lid
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/14, 19:05:39 »
Ondertussen heb ik alles eens bekeken maar kan ik nog steeds geen verbinding maken met m'n desktop en heb ik het gevoel dat ik m'n systeem al erg bevuild heb met software die niet werkt of niet juist geconfigureerd geraakt.
Net nog samba tussen 2 home mappen geprobeerd maar dat is me ook niet gelukt.

http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/share-ubuntu-home-directories-using-samba/

Ik vind het nog steeds gek dat ik niet op een simpele grafische manier(progjes voor alles maar niet voor dit) m'n 2 pc's kan verbinden op mijn router.
Misschien SecPanel maar daar mis ik ook de kennis voor het configurenen.


Iedereen toch al erg bedankt voor het actief meedenken!!


« Laatst bewerkt op: 2011/07/14, 19:13:29 door meknoy »

Offline Wout55

  • Lid
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/14, 20:46:17 »
Ok, ik heb even met ssh in een nieuwe installatie van 11.04 en een mint 9 op mijn netbookje een werkende connectie gemaakt. Eerst heb ik de ip adressen opgevraagd in de verbindingsinformatie (netwerkicoontje rechtsboven) of via ifconfig in de terminal. Vervolgens heb ik met sudo /etc/hosts netjes mijn ip adressen met mijn computernamen toegevoegd. Vervolgens Openssh server en openssh client geinstalleerd. De server heb ik in synaptic opgezocht zat niet in het softwarecentrum. Daarna geprobeerd of ik met de opdracht ssh ipadres toegang kreeg tot mijn eigen computer. Dat lukte, en vervolgens vanuit mijn netbook en dat lukte ook.  XD
En met wat getob met de oude sshserver op mint 9 het toch voor elkaar gekregen en het verkeer ook de andere richting op lukt ook.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/14, 21:05:22 door Wout55 »

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/15, 08:57:42 »
Twee tegenstrijdige berichten. #! vermeld dat het gewoon op hostname zou werken, Wout 55 zegt dat het met IP gaat. Het IP adres is inderdaad de uiteindelijke identificatie van een computer, maar het lijkt me dat het zou moeten werken zoals #! meldt: je geeft de hostname op, en het systeem zoekt zelf wel het bijhorende IP adres op. Daar ben ik - onder linux - nog niet in geslaagd. En niemand heeft me nog kunnen vertellen wat ik mis.

Ja, ik weet ook dat je ip-nummers en hostnamen in /etc/hosts kan definiëren. Maar dat vereist ook dat je op je router ervoor moet zorgen dat iedere PC steeds hetzelfde ip-nummer krijgt. Het lijkt me dat dit alles in 2011 zonder al die handmatige configuratie moet kunnen.

Dus omdat jouw DNS & DHCP server niet goed functioneert is dit de schuld van Linux? Right. Als jij verbind op hostname, en je hebt je DNS gewoon goed ingericht (mijn simpele fritz.box snapt dit prima) dan kan je gewoon alles op hostname doen & blijven doen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/15, 11:05:30 »
Ik zal het wel zijn, maar ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen. Een eigenaardigheid alvast is dat de hostname van mijn Mybookworld (een linux systeem) door de router (Netgear, een linux systeem) wel opgepikt wordt, maar dat van de aangesloten Ubuntu systemen geen hostname gekend is bij de router.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: desktop en notebook op m'n thuisnetwerk verbinden
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/15, 11:15:57 »
Ik zal het wel zijn, maar ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen. Een eigenaardigheid alvast is dat de hostname van mijn Mybookworld (een linux systeem) door de router (Netgear, een linux systeem) wel opgepikt wordt, maar dat van de aangesloten Ubuntu systemen geen hostname gekend is bij de router.

Dat ligt dan dus aan je router of aan je instellingen. Niet zozeer aan Linux zelf. Ik heb thuis een mix van 5 VM's (Debian 6/Ubuntu) en 3 Linux PC's (Ubuntu), een Windows 7 laptop, 3 Android telefoons, een Xbox 360, een squeezebox, een Boxee box & een HP wifi printer die allemaal op hostname werken & te bereiken zijn.