Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup voor zakelijke omgeving  (gelezen 2456 keer)

Offline lebon

  • Lid
Backup voor zakelijke omgeving
« Gepost op: 2014/10/17, 11:56:41 »
Ik werk zakelijk met Xuby 12.04 en ben daar tevreden over.
Ik kwam er echter net achter dat het niet helemaal goed gaat met de dagelijkse backup.
Hiervoor gebruik ik Lucky Backup (zit in softwarecentrum)
Het probleem waar ik tegen aanloop is het volgende;

Stel op de PC staan 3 bestanden t.w. A, B en C bij een back up worden deze netjes op een externe schijf gezet.
Als nu op de PC bestand B verwijderd wordt en er weer een back up wordt gemaakt dan worden A en C op de externe schijf gezet, maar B blijft op de externe schijf staan en wordt niet verwijderd.
M.a.w. de externe schijf is geen exacte kopie van de PC, dus als ik in een geval van een crash op de PC de bestanden van de externe schijf terug ga zetten krijg ik bestanden op de PC te staan die niet meer relevant zijn.

Bestaat er een programma voor Xuby die dit probleem voorkomt ?

Hoor graag.

Offline jolo

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/17, 12:48:19 »
Wellicht kun je luckybackup beter niet meer gebruiken. Want op http://luckybackup.sourceforge.net/ staat
Citaat
Unfortunately the development of luckybackup is almost frozen. I will not stop supporting this project but please have in mind that this will affect future fixes of known bugs as well as the implementation of new features.

Zo te zien is luckybackup gebaseerd op rsync
http://www.techsupportalert.com/content/rsync-based-backup-tools-worth-considering.htm

Dus zou je het eventueel kunnen proberen met rsync, of eventueel grsync.
Zie daarover http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Rsync


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/17, 12:59:36 »
Dat kan prima met LuckyBackup; ik heb het ook zo ingesteld.
Vink aan: Advanced-> Command Options -> Delete files on the destination (vervolgens krijg je een melding/vraag of dit echt is wat je wilt omdat je daarmee een exacte kopie krijgt van je origineel)
Dan krijg je een exacte kopie van je PC.
Bedenk wel dat als je perongeluk iets delete, je dan vervolgens geen backup moet maken.... :o


Stel op de PC staan 3 bestanden t.w. A, B en C bij een back up worden deze netjes op een externe schijf gezet.
Als nu op de PC bestand B verwijderd wordt en er weer een back up wordt gemaakt dan worden A en C op de externe schijf gezet, maar B blijft op de externe schijf staan en wordt niet verwijderd.
M.a.w. de externe schijf is geen exacte kopie van de PC, dus als ik in een geval van een crash op de PC de bestanden van de externe schijf terug ga zetten krijg ik bestanden op de PC te staan die niet meer relevant zijn.

Bestaat er een programma voor Xuby die dit probleem voorkomt ?

Hoor graag.

Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/17, 13:50:04 »
Of gewoon recht voor z'n raap. Open een terminalvenster en typ:
crontab -eVervolgens verschijnt er een lijstje met beschikbare editors, kies er een door het cijfer ervoor in te typen en op Enter te drukken. Als je elke werkdag om 17 uur een backup van bestanden A, B en C wilt maken naar een mapje backup op een externe schijf die bijvoorbeeld is aangekoppeld onder /media/, dan typ je het volgende:
* 17 * * 1-5 rsync -tva --delete A B C /media/backup
Bestandje bewaren en hupsakee, tot in lengte der dagen worden die drie bestandjes elke dag om 17 uur gebackupt!

Opmerking. Achter dat --delete-commando (die bestanden in de doelmap verwijdert die niet meer in de bronmap voorkomen) kun je uiteraard mappen, bestanden, verborgen bestanden, etc. opnemen, bijvoorbeeld zo:
rsync -tva --delete Documenten Muziek bestandjeA bestandB bestandC /media/backup

Offline lebon

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/17, 20:21:27 »
@ Vuurvosje, dat is mooi als het op die manier kan, ik ga het morgen uitproberen.

@ Paul Matthijsse, mijn medewerkster die heel vaak de backup moet doen ( als ik er niet ben) is na vele jaren met W7 gewerkt te hebben nu helemaal overstag voor Xuby, en ik denk dat ze gillend weg zou lopen als ik haar hiermee zou confronteren.

Wij zijn geen techies en mijden het terminalvenster !!!

Offline h2o

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/17, 22:34:12 »
Wij zijn geen techies en mijden het terminalvenster !!!
Grsync, dat is de grafische weergave van rsync.......???
Kijk hier https://www.youtube.com/results?search_query=grsync maar eens voor demonstraties van dit programma...
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline lebon

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/18, 12:43:27 »
@ Vuurvosje

Ik heb even naar de instellingen van Lucky Backup gekeken en deze stonden al ingesteld op het verwijderen van de bestanden ( zie bijlage)

Of zie ik misschien nog iets over het hoofd ?

Hoor graag

Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/18, 14:03:31 »
Vreemd.... ik heb dezelfde instellingen, behalve:
- "Do NOT create extra directory"
- 1 Snapshot

Bij mij werkt het prima.

Maak eens een nieuwe Task aan (misschien heb je ergens nog wat verdwaalde instellingen...) voor bv een test map.

Update:
Wellicht een open deur: je kijkt toch wel bij de laatste Snapshot?


 
Citaat
  Delete files on the destination refers to:
    --delete


This tells rsync to delete extraneous files from the destination side (ones that aren't on the source side), but only for the directories that are being synchronized. You must have asked rsync to send the whole directory (e.g. “dir” or “dir/”) without using a wildcard for the directory's contents (e.g. “dir/*”) since the wildcard is expanded by the shell and rsync thus gets a request to transfer individual files, not the files' parent directory.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/18, 14:12:29 door VuurVosje »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/18, 14:42:22 »
Je zou ook eens kunnen denken aan Dropbox..... Wolkdiensten zoals Dropbox zijn technisch betrouwbaarder dan externe harde schijven.  :)

Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/18, 23:43:12 »
Wolkdiensten zoals Dropbox zijn technisch betrouwbaarder dan externe harde schijven.  :)
Benieuwd waarop je deze stelling baseert.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/19, 06:09:48 »
Ik weet wel dat rsync raar kan doen als je files verplaatst(niet via rsync verplaatst), of als er al files op je back-up stonden.
Als je dan rsync gebruikt, werkt het vaak anders dan je zou denken.

Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/19, 08:47:34 »
Ik weet wel dat rsync raar kan doen als je files verplaatst(niet via rsync verplaatst), of als er al files op je back-up stonden.
Dat klopt soms, maar wat je dan eigenlijk doet is 1. rsync een opdracht geven (doe dit & doe dat) en 2. rsync vervolgens in de war brengen door bestanden te gaan verplaatsen. Vergeet niet dat rsync gebaseerd is op goed doordachte synchronisatietechnieken, die door willekeurig ingrijpen van een gebruiker natuurlijk in de war raken. Je kunt de boel dus ook omdraaien en zeggen dat niet rsync raar doet, maar z'n baasje! ;-)

Offline softbart

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/19, 09:58:42 »
Wat ik mis in alle betogen dat juist in een zakelijk omgeving het belangrijk is dat er geen data zoek raakt, al dan niet per ongeluk.
Bij een rsinc --delete is....  weg is weg.

groet,

Theo

Offline jolo

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/19, 11:20:26 »
Net als bij VuurVosje werkt bij mij luckybackup ook goed, met Ubuntu 12.04.5. Tenminste als de betreffende partitie op de USB-stick een volumenaam heeft.

Wat je nog kunt doen in luckybackup > Taakeigenschappen > Valideer > Copy Command to clipboard, zodat je dat rsync commando eventueel ter controle zou kunnen posten, of kunt uitproberen in het terminalvenster. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline lebon

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/19, 11:21:12 »
@ Vuurvosje

Ik heb het probleem gevonden, tijdens het maken van de backup worden er leesfouten gevonden (2 stuks) en blijkbaar daardoor worden de op de PC verwijderde bestanden niet verwijderd in de Back-up omgeving. ( zie bijlage)

Lucky geeft aan dat er "logs " zijn aangemaakt, kun jij me aangeven waar ik die kan vinden want het lukt mij niet om ze te vinden.
Hopelijk staat daarin waar de leesfouten zitten.

Hoor graag

Offline lebon

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/19, 12:46:23 »
@ jolo, waar kan ik dat instellen ?
« Laatst bewerkt op: 2014/10/19, 12:58:20 door lebon »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #16 Gepost op: 2014/10/19, 14:32:30 »
Misschien zijn dat files die alleen de admin mag wissen. Dit heb ik met prullenbak op externe schijven.
Denk zelf dat dit niet erg is. Misschien even google gebruiken om te kijken wat de file precies doet, heeft in ieder geval iets te maken met file systeem mounten.

Offline jolo

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #17 Gepost op: 2014/10/19, 15:37:53 »
@ jolo, waar kan ik dat instellen ?
Als je bedoelt een volumenaam geven aan een partitie, check je deze hyperlink http://superuser.com/questions/128751/how-can-i-change-the-hard-disk-name-in-ubuntu
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline siegi

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #18 Gepost op: 2014/10/19, 15:58:04 »
Ik was vroeger nogal fan van backintime, voordeel is dat je ook bestanden kan terugvinden die je al een tijdje geleden verwijderd heb.
Met redelijke veel instelmogelijkheden maar toch nog eenvoudig.

Offline lebon

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #19 Gepost op: 2014/10/19, 19:29:46 »
Gezocht op internet naar de foutmelding en vond dit;

If you are trying to backup a Linux system using rsync or tar you will probably get an error like .gvfs permission denied file in a users home dir causing an rsync backup to fail.

When you use sudo, you run rsync as root. But gvfs only allows the owner into the .gvfs filesystem - root doesn't have access there


Hoe kom ik hiermee verder ?? , iemand enig idee ?

Offline Nero

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #20 Gepost op: 2014/10/19, 19:54:19 »
.gvfs is het Gnome Virtual FileSystem, niet nodig op te nemen in de backup. Kan je deze map niet uitsluiten?

Offline lebon

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #21 Gepost op: 2014/10/19, 20:16:37 »
@ Nero,

Ik maak gewoon een back up dan mijn Home map en dan wordt blijkbaar .gvfs aangeroepen.
Ik zal proberen in Lucky Backup deze uit te sluiten.

Ik zal morgen het resultaat melden.

Offline MKe

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #22 Gepost op: 2014/10/20, 06:29:08 »
Als je zakelijke backups doet dan raad ik je aan snapshots te maken. Veel mensen denken dat simpel dingen kopieren een backup is, maar dat is niet zo. Als er b.v. een bestand beschadigd raakt op je harde schijf en je maakt vervolgens onwetend een backup, dan overschrijft het kapotte bestand de goede versie die op je backup staat. Je raakt het bestand dus juist kwijt door de backup.  De oplossing is om een snapshot te maken. Dat is een 'freeze in time' waardoor alle versies van een bestand behouden blijven totdat je besluit om ze weg te gooien. De eerder gesuggereerde back-in-time is in principe een programma die snapshot mogelijkheden toevoegd aan rsync. Dit programma is dus een aanrader, temeer omdat het eenvoudig met de gui is in te stellen. De door Pjotr voorgestelde Dropbox doet dit in principe ook. Of je een clouddienst wilt gebruiken voor je kostbare bestanden is natuurlijk een overweging die je zelf moet maken.

Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #23 Gepost op: 2014/10/20, 09:51:23 »
Bij een rsinc --delete is....  weg is weg.
De OP vroeg expliciet naar deze oplossing voor zijn probleem, zie de eerste post van deze draad. 

Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #24 Gepost op: 2014/10/20, 10:01:49 »
Als je zakelijke backups doet dan raad ik je aan snapshots te maken. Veel mensen denken dat simpel dingen kopieren een backup is, maar dat is niet zo. Als er b.v. een bestand beschadigd raakt op je harde schijf en je maakt vervolgens onwetend een backup, dan overschrijft het kapotte bestand de goede versie die op je backup staat. Je raakt het bestand dus juist kwijt door de backup.
Klopt. Tegenvraag: waneer ben jij voor het laatst om deze reden een bestand kwijt geraakt? Ik kan me dat serieus niet herinneren.

De oplossing is om een snapshot te maken. Dat is een 'freeze in time' waardoor alle versies van een bestand behouden blijven totdat je besluit om ze weg te gooien.
Op zichzelf een goed idee maar met een keerzijde. Backups kunnen zo heel snel onhanteerbare volumes aannemen (de grootte ervan bedoel ik). Zoals dat vaak gaat vergeten mensen die snapshots te verwijderen of ze denken ik verwijder maar niets want ik heb niet alle bestanden in een latere snapshot gecontroleerd op leesbaarheid, dat doe ik morgen wel. Plus: aan snapshots op één locatie heb je niet zoveel ivm. met single points of failure, je zult minstens kopieën van die snapshots moeten maken. Wil je dus op safe spelen, dan heb je al snel een data governor nodig! OK, ik overdrijf wat, maar data overeind houden in de tijd is beslist geen sinecure.