Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Op reis, en ik neem mee....  (gelezen 5320 keer)

Op reis, en ik neem mee....
« Gepost op: 2011/02/16, 20:56:23 »
Hallo beste ubuntu gebruikers   O0

Ik ga binnenkort op reis, semi backpacken voor een langere tijd, en ik zit met een paar dillema's.
1. neem ik mijn 3 jaar oude, maar wel ook voor vandaag vrij sterke laptop mee? (dualcore 2.6, 4GB, 200 GB HD, 512MB Nvidia grafisch), of koop ik een netbook (veeeeel lichter en kleiner, makkelijker, maar veel minder krachtig).

Even wat toelichting:
Ik gebruik mijn laptop voor allerlei doeleinden: Veel grafische dingen zoals blender, inkscape, the gimp, mypaint, en krita wil ik binnenkort ook proberen.
Ik kijk redelijk wat films/tutorials op mijn laptop.
Wat ik nog niet veel gebruikt heb (of wat ik gewoon nog niet aan de praat heb gekregen) zijn audio bewerkingsprogrammas zoals Ardour, Audacity. Het aansluiten van mijn laptop op een tv is ook nooit gelukt. In het beste geval (nog met ubuntu 8.04 denk ik) kreeg ik een zwart wit beeld. toen dual bootte ik nog met windows en daar werktte het wel..
Ook dvd's was een heel geklier om werkend te krijgen. Ik gebruik vaak chromium om te surfen, en gebruik vaak gedit met de extensie voor onzichtbare tekens om lesplannen, brieven ed op te stellen. Ook gebruik ik af en toe open office. Voor muziek gebruik ik rhythmbox. Ik ben dol op de "character map" applicatie om bijvoorbeeld cyrillische tekens te selecteren.

En ik heb de indruk dat mijn laptop steeds trager wordt met iedere nieuwe versie van ubuntu. Ik doe regelmatig alles backuppen op een externe schijf en dan een compleet schone installatie. Na iedere nieuwere versie van ubuntu lijkt alles trager te lopen. Zelfs gedit duurt steeds langer om op te starten. Ik zit nu op ubuntu 10.04, zag geen verbetering in 10.10, dus terug een schone installatie 10.04 LTS gedaan.

Als ik deze laptop meeneem, zou ik graag wel alles werkend willen krijgen, want waar ik naartoe ga is er weinig internet.

2. Ik zou graag veel bestanden en films meenemen. Ik keek tot nu toe dvd's gewoon met een dvd speler, maar met het oog op mijn reis heb ik een libdvd geinstalleerd en iets in de terminal getypt, en toen kon ik dvd's kijken met totem/movieplayer. Ik kan ze echter niet capturen. Ik heb verscheidene programma's geprobeerd, en ik krijg foutmeldingen.
Ik zou heel graag allemaal youtube filmpjes/tutorials meenemen op een externe hd, en ook een aantal dvd's. Ik heb geen zin om illegale torrents te zoeken, ik wil gewoon mijn eigen dvd's capturen, met losse ondertitels in 2 of 3 talen, zodat ik ze samen met vrienden kan kijken met hun eigen taal als ondertiteling.
Hoe zou ik die dvd's kunnen omzetten en hoe capture ik youtube filmpjes?

3. Ik heb een goede telefoon nodig, en ik zou er graag een hebben die goed samenwerkt met linux ubuntu. Ik zit te denken aan een ietwat oudere android telefoon, dat soort dingen kun je op ebay of marktplaats wel vinden. Maar ik wil uiteraard wel dat ze het gewoon doen. De reden is dit: ik heb ongeveer een jaar een iphone 3G, en dat ding is echt vreselijk traag. Maar dat is het ergste niet. Hij valt regelmatig uit, en dan moet ik hem aan een pc met itunes hangen om de boel te resetten. Niet zo handig als je ergens in de middle of nowhere zit. Ook is het erg moeilijk om bij een iphone de sim kaart te vervangen. Je hebt een los tangetje nodig dat je makkelijk kwijtraakt of kapot gaat. Bellen in het buitenland is veeeeeeel goedkoper als je lokaal even een simkaartje oid koopt.
Wat zou een goede telefoon zijn? Ik gebruik mail, facebook, agenda, contacten/adressenlijst, camera, skype, google maps, notities, fotos en muziek. Ik ben wel dol op touchscreen en de mogelijkheid om bijvoorbeeld een cyrillisch toetsenbord te selecteren.

Ik ben van plan om soms in te middle of nowhere te zitten, en af en toe wat langer op 1 plek te hangen, en dan wat werken als engelse leraar of eventueel wat grafische dingen maken.

DUS, samengevat:
- Grote laptop, +- 5kg extra ballast, "compleet werkstation", of kleinere netbook, nog steeds internet en text typen/gedit?
- Welke programma's voor dingen als audio, en hoe krijg ik mijn dvd's op harde schijf? (Als ik een netbook neem, welk OS/welke programma's?)
- Wat zou een goede telefoon zijn waar ik toch een paar vd genoemde functies op heb. Eentje die wel herkent wordt door pc voor uitwisselen fotos/contacten/muziek, maar niet blokkeert en dan een pc nodig heeft om te resetten?

Lang verhaal, boel vragen, hoop dat jullie toch een paar suggesties hebben :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/16, 21:24:29 »
Als je veel te voet af legt neem dan iets lichters.
uit eigen ervaring weet ik dat iedere gram wel degelijk uit maakt.

Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/16, 21:38:29 »
Neem gewoon een telefoon waar je mee bellen kan, als je al een laptop meeneemt, waarom dat facebook etc op een telefoon. Gaat je batterij ook langer mee van je telefoon.

Koop een 500 GB Mobile HDD, kopieer je dvd's 1 op 1, kost wat tijd. Je kan er dan bijna honderd op kwijt.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/16, 21:44:03 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/16, 21:53:31 »
U kunt ook thuisblijven spaart veel zorgen uit. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/16, 23:04:14 »
uit ervaring, ik reis vaak alleen op de motor, neem ik mijn eeepc mee met ubuntu 10.4. daar zit een hdd in van 160 GB en ik kan er bijna alles mee doen onderweg wat ik wil. als ik onderweg ben dan houd ik mij niet bezig met zware dingen bewerken, hoogstens een fotootje die ik iets bewerk om die te mailen of zo. daarnaast zoek ik bijna altijd plekjes met wifi dat ik redelijk veel online kan zijn. het overige wat ik doe is tik werk, heeft dus ook niet veel reken capciteit nodig en is dan ook klein handzaam en licht. meer als voldoende. tijd voor filmpjes kijken heb ik meestal niet, foto's kijken die ik onderweg genomen heb vind ik veel belangrijker.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/17, 13:56:43 »
Bedankt voor de suggesties tot nu.

@Emiel: Dank je. Dat is ook het grootste bezwaar dat ik heb. Dat ding weegt met alles erbij (2 accus, voeding, losse HD en wacom graphire 3 A6 tablet) toch wel een paar kilo. Ik heb een erg goede tas, de berghaus atlas, en ik heb tot een paar jaar geleden erg veel gesjouwd voor werk en dergelijke (koelkastje of wasmachine een trap op is geen probleem voor mij). Ik ben er vrij zeker van dat ik het wel aankan, maar om nu meer te dragen alleen omdat ik het kan....

@flyerman. Ik ben het niet helemaal met je eens. Er is een reden dat ik het wel erg handig vind om facebook op mijn telefoon te hebben....
Ik heb tot 1,5 jaar geleden eigenlijk altijd een antieke telefoon gehad, klein groen schermpje, alleen nummer weergave, deed er niks meer mee dan bellen. Adressen, afspraken en telefoon nummers kende ik uit mijn hoofd. Ik begon rond die tijd meer te reizen voor hobby en vakantie. (martial art seminars en vrijwilligerswerk). Ik heb op die manier erg veel mensen leren kennen en de meeste hadden wel facebook. Via hun facebook bleef ik in contact en leerde ik ook erg veel nieuwe mensen kennen, waarvan ik de meeste ook in real-life een aantal keer heb ontmoet. Ik krijg veel uitnodigingen, ken nu mensen uit veel verschillende landen, leer heel veel van dingen die ze posten (nieuwe martial arts technieken, hoe hun familie eruit ziet, hoe ze leven, hun gewoontes, etc) en ben op veel plaatsen welkom.
Ik vind het ook vreselijk handig dat er nu complete adresboeken in te voeren zijn. Niet alleen een naam en 1, 2 telefoon nrs, maar ook adres, beroep, email, websites, verjaardagen etc.
Ik ga niet zeggen dat ik facebook of een geavanceerde telefoon nodig heb, maar het is wel verdomde handig. Mijn sociale leven is er erg op vooruit gegaan. Ook is een telefoon makkelijker tevoorschijn te halen dan een laptop.
Ik heb ergens een samsung jet gezien voor 70 euro, lijkt me wel redelijk. Muziek en video hoeft niet zo nodig, maar social networking is wel erg handig.

Ik heb al zo'n harde schijf, precies daarvoor. Het probleem is echter dat ik geen dvd's geript krijg. Ik heb de instructies gevolgd van deze website (staat ook netjes aangegeven als geinstalleerd in synaptic):
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/PlayingDVDs

En nu kan ik wel dvd's lezen, maar nog altijd niet rippen. :(
ik heb de volgende programma's geinstalleerd, en geen succes:
Arista
DVD movie backup
dvd::rip
k9 copy
k9 copy assistant
Thoggen dvd ripper
xine werd ook ergens mee geinstalleerd...
Ik krijg steeds foutmeldingen of er gebeurt gewoon niks.

@Wanda: Thuis heb je ook zorgen, misschien wel meer.

@chaos7: dank je, daar kan ik veel mee... Zou je op zo'n ding eventueel filmpjes kunnen kijken? Het hoeven geen grote flitsende zware films te zijn met perfect beeld en geluid. Meer instructie dvd's (martial arts, 3D vormgeven) en een paar dvd's van hier die leuk zijn voor mijn vrienden om te zien of om te gebruiken bij engelse les of iets dergelijks.
Er zijn ook mensen die mijn grafische gepruts hebben gezien, en denken dat ik daar wel wat mee kan doen in het buitenland. Dit is mijn website, om een idee te krijgen: http://thelowlander.wordpress.com/

Bedankt voor de suggesties...

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/17, 19:11:05 »
Ik heb vele tochten gelopen van voor de fun tot in wedstrijd verband met bepakking en ik nam altijd zo min mogelijk mee. Computers gingen zo wie zo niet mee.
Telefoon omdat het handig is maar die staat dan wel uit. Alleen voor noodgevallen.

Ik zou voor zo min mogelijk gewicht gaan. Ook als je maar 3 dagen loopt dan een paar dagen rust en dan weer loopt. Ook dan krijg je problemen met het gewicht.
verklein je films en je kunt er een hele berg op je usb stick kwijt.
Tevens als je ze klein genoeg maakt kun je ze op je telefoon bekijken.

Ondanks dat ik gek ben op pc's, gaat er bij mij geen mee op vakantie.
Vierdaagse kamp is een uitzondering. maar dat is 4 dagen lopen en als ik dan terug ben kan ik kiezen tussen niets doen of op de pc.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/17, 19:53:58 »
de kleine eeepc heeft geen cd of dvd drive, dus alles moet al op de hdd of op een stick staan. goed geconfigureerd heb ik nog geen belemmeringen gezien in filmpjes kijken. en zoń filmpje wat op je website staat mag geen probleem zijn om dat af te spelen, ook beeldscherm groot.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/18, 10:46:21 »
Hou er wel rekening mee dat de Samsung Jet geen smartphone is!Maar 70 € is wel goedkoop!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/03, 15:25:05 »
Hey people, bedankt voor de suggesties, heb er wel een en ander aan gehad.
Mijn grote laptop is incl bijbehorende zooi zo'n 5 kilo en neemt veel ruimte in, dus doe ik waarschijnlijk niet.
Ik zit aan dit netbook te denken:

The ASUS EEE PC 1215N
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=HrglRhH8D60Rmlv3

En dan om de boel wat lichter te houden, misschien Xubuntu erop. Ik heb slechte dingen gehoord over ubuntu 10.10 netbook edition.

En omdat dat ding toch zo'n 450 euro kost, laat ik die telefoon zitten en neem een "oude" Nokia mee.

Nou was mijn vraag eigenlijk of iemand ervaring heeft met netbooks en xubuntu?
Same story, blender, the gimp, inkscape, chromium, mypaint, open office...

Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/03, 19:19:26 »
ff gekeken naar de specs van die laptop

4 GB ram, dus ruim genoeg voor de desktop editie van ubuntu.
gebruik ik zelf ook. (ook op een 12" laptopje)
250 GB HD, kan (als ik t goed lees :)) 320 zijn. --> ruimte zat voor een hele hoop films :) (heb zelf bijna 60 films op mn laptop, nog geen 100gb)
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/03, 20:21:40 »
 =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/06, 02:35:35 »
heb em nog niet besteld, maar denk idd dat het ubuntu 10.04 desktop edition ordt, OF xubuntu.
@ lowlands, zoiets zou ook wel leuk zijn om mee willen nemen, maar past een beetje moeilijk in mijn tas :P

Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/06, 09:49:11 »
Dan moet je een grotere tas kopen! XD Of ze die tas zelf laten dragen.....
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/09, 14:36:13 »
Neem ik die 2e wel mee, en draagt ze zelf de tas, de rest laat ik in die kofferbak liggen.  O0

Ik heb vandaag de ASUS EEE PC 1215N binnen, de 2gb versie,
en nu staat hier windows 7 op. Ben ik gewoon even aan het doorkijken, niet zo speciaal lijkt het, maar er zit wel lekker multitouch op.
Als ik hier ubuntu op zet, werkt multitouch dan ook?
Eigenlijk ben ik van plan om xubuntu 10.04 hierop te zetten, maar ik las online dat multitouch pas vanaf 10.10 ondersteunt is?
Dan is er nog de Nvidia ION, die aangaat bij zwaardere grafische programma's en voor het lichte werk wordt de intel integrated gebruikt om de batterij te sparen.
Werken dit soort features ook op linux? Iemand ervaringen mee?
Zijn er verder nog valkuilen waar iemand van weet (aansluiten op tv enzo)?

Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/12, 01:19:37 »
Zit inmiddels 2 dagen te knutselen/klooien met linux op dit ding.
Ubuntu 64 bit desktop edition en netbook edition geprobeerd, is vrij traag op dit ding, misschien nog wel trager dan windows en het netwerk doet het niet.
Heb ook xubuntu 10.04 geprobeerd en bodhi linux, nergens werkt het netwerk op. Het netwerk heeft even gewerkt op alle distro's die er tot nu toe op stonden met uitzondering van ubuntu netbook edition, en vervolgens helemaal niks, nada. En dat is wired, wireless heeft het nooit gedaan.

Ik heb op dit forum de oplossing gevonden:
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=87966

maar het probleem is dat de driver die je kan downloaden van de website vd fabrikant een corrupt bestand is. Ik kan de tar.gz niet openen en zodoende dus ook niet installeren.

Nu is mijn vraag:
1. Heeft iemand toevallig deze driver ergens op hun harde schijf staan en zou die persoon deze dan naar mij kunnen sturen?
2. Weet iemand of deze techniek ook zou werken met een ander os zoals Bodhi linux (gebaseerd op ubuntu met E17 enlightment ipv gnome)?

Offline chaos7

  • Lid
Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/12, 07:54:47 »
een driver voor jou heb ik niet maar een tip misschien wel.

ik heb op mijn eeepc 1000HD de normale 32bits ubuntu versie er op gezet en die werkt out of the box.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Op reis, en ik neem mee....
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/01, 20:10:34 »
Hey, heb inmiddels de Asus eee pc 1215N terug gestuurd. Ik had hem vooral gekocht voor de Nvidia, en die blijkt dus met geen mogelijkheid fatsoenlijk werkend te krijgen.

Ik sta nu op het punt om "maar" voor de 1215P te gaan, die heeft een integrated intel kaart. Specs zijn iets lager, maar ja dat moet dan maar....
dacht ik.
Zie ik net deze:
MSI WIND 12 U270-004NL

Deze gebruikt een dual core AMD Fusion E350, 2 keer zoveel werkgeheugen (4 GB), en een AMD Radeon HD 6310.
Ik gebruik erg veel grafische programma's, en vooral blender. Is er iemand die ervaring heeft met dit model en ati/amd?
Het prijsverschil is erg klein, als ik dit nou netjes lopend zou kunnen krijgen onder ubuntu/bodhi linux ga ik voor deze.

Ben al aan het googlen, maareh, heeft iemand ervaring hiermee?