Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: programma's downloaden en installeren  (gelezen 4727 keer)

eddy147

  • Gast
programma's downloaden en installeren
« Gepost op: 2006/09/27, 18:58:38 »
Als je programma's downloadt van het internet, dan krijg je bijv een .bin bestand. Hoe moet je die dan installeren?
Moet je het bestand ergens neerzetten?
Na wat zoeken op internet vond ik een terminal commando om Google Earth te installeren (http://www.macewan.org/2006/06/12/how-to-install-google-earth-for-linux/). Dat is gelukt, maar ik begrijp er eigenlijk niets van de commando's die je moet geven in de terminal. Is daar ook ergens documentatie over? Want hoe doe ik dat voor andere programma's die ik wil installeren?
Het enige wat ik heb kunnen vinden is documentatie over synaptic, maar daar staat Google Earth niet bij...

Nu een ander probleem...ik heb Google Earth, maar dat loopt na 5 sec vast. Mijn PC is ' groot' genoeg, dwz 3GHz kloksnelheid, 2GB intern geheugen. Het deed het ook prima onder Windows.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
programma's downloaden en installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/27, 19:17:20 »
De Homepagine van de Ubuntu NL documentatie staat op http://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie. Bijna alle programma's (helaas Google Earth niet, idd) zijn te installeren via Synaptic. Echter zijn standaard niet alle pakketten aan Synaptic's lijst toegevoegd. Kijk op https://wiki.ubuntu.com/NlAddingRepositoriesHowto om de lijst wat uit te breiden.

Op https://wiki.ubuntu.com/NlTerminalHowto vind je wat meer over de commando's in de terminal.

Offline Soul-Sing

  • Lid
programma's downloaden en installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/27, 19:18:05 »
das geen kinderachtige pc! heeft de off. drivers geinstalleerd voor uw graf. kaart? wat is uw graf. kaart?
linux drivers nvidia:
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

socratux

  • Gast
programma's downloaden en installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/27, 19:18:07 »
edit: lol ik wist dat er ondertussen wel al meer antwoorden zouden staan :lol:

Ubuntu heeft een eigen download systeem; aan de hand van een lijst waar allerlei mirrors in staan, kun je pakketten downloaden.

Zoek in de wiki en je vindt antwoord op de eerste vraag en de daarop volgende. Denk daarbij aan synaptec, terminal, bronnen toe voegen, etc.

Die link onthoud ik ;), maar ik weet niet of hij wel geschikt is voor Ubuntu. Ik ga hem even lezen... Er zijn ook alternatieven mogelijk, zoek eens op het forum met google earth of iets dergelijks.

Zo leer je meteen waar je zelf al antwoord op je vragen kan vinden ;)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
programma's downloaden en installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/27, 19:19:27 »
probleem 1: *bin bestanden zijn uitvoerbare binaire bestanden... bij de bestanden die je download zul je altijd wel een handleiding vinden; meestal is dit een bestand README of INSTALL, en anders staat het wel op de site... Meestal gaat het als volgt:

chmod +x bestand.bin
./bestand.bin

(of met sudo ervoor als je het systemwide wil/moet installeren)

chmod +x = verander rechten; maak uitvoerbaar
./ = voer binair bestand uit

probleem 2: grafische drivers ge
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Soul-Sing

  • Lid
programma's downloaden en installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/27, 19:20:23 »
hahaha overkillllllllllllllllll:D

Saamelainen

  • Gast
programma's downloaden en installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/27, 19:43:45 »
Nog meer overkill. :)

Downloaden van sites, zoals in Windows, is zelden nodig. Met de juiste repositories (wel zelf goed opletten!) haal je eigenlijk alle programma's op een veilige manier uit Synaptic. Een reden om het toch ergens anders vandaan te halen zou kunnen zijn dat je per se de nieuwste versie van een of ander programma wilt. Maar die nieuwste versie komt ook in een nieuwe release van Ubuntu als deze stabiel genoeg wordt bevonden.

Ik had hier willen linken naar een site genaamd

eddy147

  • Gast
programma's downloaden en installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/27, 22:11:38 »
Sorry mensen, ik ben dus harstikke nieuw met Ubuntu.

Mijn grafische kaart is ATI 9800 pro.
Hoe kan ik kontroleren of de drivers zijn geinstalleerd??
En als dat niet zo is, hoe installeer ik die dan?? Nvidia is niet ATI.

Ik snap Synaptic niet echt. Dat is dus een lijst met programma's die je kan installeren. Maar die lijst kan toch nooit volledig zijn? Wat is het nu van synaptic als je alles kunt downloaden van internet? (zoals ik gewend ben onder windows)

In dit geval wil ik dus Google Earth en Skype. Skype zit denk ik ook niet in Synaptic.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
programma's downloaden en installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/27, 22:31:12 »
Citaat van: profoX
grafische drivers ge
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
programma's downloaden en installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/27, 22:34:02 »
Citaat van: eddy147
Wat is het nu van synaptic als je alles kunt downloaden van internet? (zoals ik gewend ben onder windows)
1. het is gewoon supermakkelijk om alles in 1 plaats te hebben
2. linux is zo wijdverspreid en in zoveel smaken en platformen etc. verkrijgbaar dat er niet zomaar een pakket gemaakt kan worden dat op elke linuxdistributie draait; daarom is dit vooral handig; zodat je niet alles handmatig moet hercompileren; dit probleem is wel aan het minderen nu er projecten gaande zijn zoals Autopackage, Klik en SMART
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

eddy147

  • Gast
programma's downloaden en installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/27, 22:36:51 »
eddy@eddy-desktop:~$ glxinfo|grep direct
*********************************WARN_ONCE*********************************
File r300_state.c function r300Enable line 456
TODO - double side stencil !
***************************************************************************
No ctx->FragmentProgram._Current!!
direct rendering: Yes
eddy@eddy-desktop:~$


eddy@eddy-desktop:~$ lspci|grep VGA
0000:01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Radeon R350 [Radeon 9800 Pro]
eddy@eddy-desktop:~$


Het lijkt erop dat-ie de boel herkend heeft, toch?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
programma's downloaden en installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/27, 22:39:23 »
Ja, maar ik ben wel benieuwd welke driver je dan gebruikt. Heb je de fglrx kernel module (driver) al ge
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

eddy147

  • Gast
programma's downloaden en installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2006/09/27, 22:49:12 »
Ik krijg dit:

eddy@eddy-desktop:~$ lspci|grep VGA
0000:01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Radeon R350 [Radeon 9800 Pro]
eddy@eddy-desktop:~$ cat /etc/X11/xorg.conf|grep Driver
        Driver          "kbd"
        Driver          "mouse"
  Driver        "wacom"
  Driver        "wacom"
  Driver        "wacom"
        Driver          "ati"
eddy@eddy-desktop:~$


helpt dit iets?

Offline Soul-Sing

  • Lid
programma's downloaden en installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2006/09/28, 08:21:35 »
ati driver dus. en je weet niet of je die hebt geinstalled?

eddy147

  • Gast
programma's downloaden en installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2006/09/28, 09:26:48 »
Ik weet niet wat ik hier verder aan moet doen, nee...is mijn driver nu geinstalleerd of niet?

Offline Soul-Sing

  • Lid
programma's downloaden en installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2006/09/28, 09:54:03 »
je hebt een at driver en direct rendering. dus je google probleem lijkt niets met de graf. kaart van doen te hebben. dat is al heel wat. ook lijkt googleearth geinstalled. vreemd.....

eddy147

  • Gast
programma's downloaden en installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2006/09/28, 09:58:51 »
In ieder geval dank voor je moeite.
Weet je misschien ook hoe ik Google Eartch weer kan deinstalleren? Hij staat niet in mijn Add/Remove programs, oook niet inder de tab 'unsupported'.

Offline Soul-Sing

  • Lid
programma's downloaden en installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2006/09/28, 10:05:53 »
volgens mij usr/locale/googleearth/uninstall. doe dit via gksudo nautilus.

eddy147

  • Gast
programma's downloaden en installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2006/09/28, 11:29:59 »
Helaas...daar staat hij niet.
Hoe moet je een geinstalleerd programma verwijderen?

Saamelainen

  • Gast
programma's downloaden en installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2006/09/28, 12:08:00 »
Citaat van: eddy147
Ik snap Synaptic niet echt. Dat is dus een lijst met programma's die je kan installeren. Maar die lijst kan toch nooit volledig zijn? Wat is het nu van synaptic als je alles kunt downloaden van internet? (zoals ik gewend ben onder windows)

In dit geval wil ik dus Google Earth en Skype. Skype zit denk ik ook niet in Synaptic.
In Synaptic zitten duizenden programma's. Je kunt er zelf nog extra bronnen aan toevoegen voor nog meer pakketten. Daar moet je wel mee uitkijken natuurlijk! Als je meer pakketbronnen van buitenaf haalt en dus niet van de officiele Ubuntuservers loop je ook meer kans op bugs of veiligheidsproblemen. En dus ook als je onvoorzichtig van allerlei websites  die je niet kent gaat downloaden.

Uitleg over Synaptic
https://wiki.ubuntu.com/NlSynapticHowto

Het toevoegen van extra bronnen, zoals Sander50 al noemde:
https://wiki.ubuntu.com/NlAddingRepositoriesHowto

De naam sourceslist zul je nog vaak tegenkomen. Deze lijst in de map /etc/apt/sources.list bevat alle bronnen waar je je software vandaan haalt. Dit is dus de lijst waaraan je extra repositories kunt toevoegen, zoals dat genoemd wordt. Er bestaat ook een handige site om automatisch een sourceslist te genereren. Die heb je niet perse nodig, maar is handig om snel even een sourceslist te maken.

http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic

Google Earth en Skype zijn typisch Windowsprogramma's, die niet in Synaptic zitten. Meestal zijn er overal goede Linuxalternatieven voor. Het is in het begin even lastig om door te krijgen hoe dit allemaal in Linux werkt, maar als je je verdiept in de links die hier en de posts hierboven zijn gegeven kom je een heel eind verder.

Nog een persoonlijke tip voor het geval je het idee hebt gekregen dat in Ubuntu alles met de terminal (Dosvenster) wordt gedaan. Dit is beslist niet waar! Ik doe praktisch alles op een grafische manier en gebruik de terminal uiterst zelden.

Wegwijzer voor grafisch werken:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3399

Offline Soul-Sing

  • Lid
programma's downloaden en installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2006/09/28, 12:24:28 »
@Saamelainen
gebruikt u googleearth? in welke map staat het prog bij u?
( bij mij : usr/local/googleearth) met wel degelijk een nette uninstall...
tijd voor een googleearth how-to?
dit probleem is dezoveelste over het installeren / deinstalleren van googleearth. (overigens heeft linux een alternatief voor dit progje?)

budster

  • Gast
programma's downloaden en installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2006/09/28, 12:29:57 »
Citaat van: eddy147
Ik snap Synaptic niet echt. Dat is dus een lijst met programma's die je kan installeren. Maar die lijst kan toch nooit volledig zijn? Wat is het nu van synaptic als je alles kunt downloaden van internet? (zoals ik gewend ben onder windows).
Een van de belangrijkste redenen om synaptic te gebruiken is omdat als er van een van je programma's een nieuwe versie is (denk aan security updates) je daar een melding van krijgt.

Daarbij weet je zeker dat je nooit problemen met dependencies hebt (de pakketten zijn altijd tegen de juiste libs gecompiled)

En het is zo verschrikkelijk makkelijk! Je wilt skype installeren:
apt-get install skype .... klaar. (ja, skype is ook verkrijgbaar) Het is net zo veel werk om de homepage van skype te laden als via apt skype te downloaden, installeren en configureren.

De lijst is niet volledig, maar zeker met aangepaste sourcelist .... gok ik het toch op 90% - 95% (en programma's die er niet in staan, staan er vaak ook om een goede reden niet in.

Saamelainen

  • Gast
programma's downloaden en installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2006/09/28, 12:39:30 »
leoquant, over Google Earth. Ik gebruik het zelf niet, maar mijn man is er mee beziggeweest. Ik zal een handje moeten helpen, want de eerste keer lukte installatie goed en de tweede keer niet. Ik ben geloof ik actiever hier op het forum dan thuis te helpen. :D

Als Google Earth geinstalleerd is zal ik uitzoeken waar het gebleven is. Installeren dacht ik zo te doen: Downloaden naar Desktop. Daarna cd Desktop en sh programmanaam.

Saamelainen

  • Gast
programma's downloaden en installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2006/09/28, 16:47:07 »
Hallo Leo(n)

We hebben Google Earth geinstalleerd in de map die er werd voorgesteld door de installatiewizard. Namelijk in de homemap. Dat vond ik eigenlijk wel een goed idee, zodat ik weet waar dingen blijven die niet uit Synaptic komen. Daar staat nu een map met de naam google-earth (plus een link). In deze map staat onderaan een uninstall-functie.

Even later...Google Earth bevalt niet en is erg zwaar. Met de uninstall is nu alles netjes weg, inclusief de links in het menu. Ik las in de info dat Google Earth af en toe naar huis gaat bellen om te controleren op updates. Hopelijk blijft het daarbij.

Update: Hij staat er weer op.:)

Offline Soul-Sing

  • Lid
programma's downloaden en installeren
« Reactie #24 Gepost op: 2006/09/28, 17:08:21 »
ik heb door wat research ook ontdekt dat google erg vaak vaak voor komt in internet-traffic. en dus vaak heimwee heeft en naar huis belt. (draadje met THE ANIMAL)
verder is het wel een super-prog he? erg leuk!! leerzaam voor de kids ook. draait het prog nu stabiel?

internet traffic bekijken dmv tcpdump. sudo apt-get install tcpdump. dan tcpdump -n -i eth0 > tcpdump.txt. best interessant.
( ter info...)