Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herinstalleren  (gelezen 767 keer)

Offline driesv

  • Lid
Herinstalleren
« Gepost op: 2008/02/15, 10:12:36 »
Naar aanleiding van andere topics heb ik besloten om Ubuntu van mijn pc te verwijderen en het daarna terug te installeren. (Omdat het nu niet meer vlot draait en de fout nog altijd niet gevonden is)

Ik werk met dualboot (met windows xp).

Hoe begin ik daaraan?

> Live-cd in de pc plaatsen en opstarten
> Huidige schijf (linux-bestandsgedeelte) formateren (Hoe doe je dat???)
> Nieuw systeem installeren, op de geformateerde plek (Wijst dit zich uit tijdens de installatie?)

*Is er dan ook een probleem met dualboot (grub verdwijnt of niet) en werkt het daarna nog zoals het hoort?
*Wat moet ik met de swap doen? (Wijst dat zich ook uit?)

Herinstalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/15, 10:16:16 »
hoe hebt ge de eerste keer geinstalleerd?

eigenlijk klikt ge gewoon op install op het bureaublad...volgt de eerste paar stappen en bij schijfindeling kiest ge "handmatig"...
dan klikt ge op uw huidige ubuntu partitie en kiest daar als mountpunt "/" en een vinkje zetten bij formateren...bij uw homemap zet ge mountpunt "/home" en niet kieze voor formateren...swap vind hij automatisch...bij de volgende stap kiest ge precies dezelfde gebruikersnaam en paswoord...dan gewoon installeren...
de grub zal ook gewoon blijven aangezien die word geinstalleerd met ubuntu...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Herinstalleren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/15, 10:17:08 »
Ziehier:
http://computertip.googlepages.com/grubinubuntu

Wellicht tot ziens....  Linux is verslavend!  :-)

Offline driesv

  • Lid
Herinstalleren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/15, 10:32:42 »
Citaat van: pjotr123
Linux is verslavend!  :-)
Een beetje wel. Ik wil mijn Windows er liefst ook afgooien, alleen bestaat er nog zoiets als studies waarvoor ik Windows nodig heb. (Maarja, ik kom daar bijna nooit, misschien 1 keer om de twee weken)

Vanavond eens proberen te herinstalleren.

Momenteel staat met /home gewoon mee op dezelfde partitie als het bestandssysteem (dat komt doordat ik dacht bij de installatie: ik ga toch windows blijven gebruiken, Ubuntu dient voor heel af en toe, maar het is dus omgekeerd)

Nog een vraag:

Ik heb een andere partitie die BACKUP (NTFS) noemt, een overblijfsel van Windows.
En die ziet er als volgt uit: http://users.skynet.be/driesverhees/ubuntu/herinstalleren/BACKUP.png

Ik zou graag de home-dir koppelen aan mijn documenten.
De muziekmap koppelen aan Mijn Documenten
Enz...

Hoe doe ik dat het beste? (Ik heb al een backup op externe schijf, het gaat hier om ongeveer 30 Gb)

(Ik zou graag ook nog hebben dat ik op één of andere manier de bestanden ook nog kan bekijken in Windows als dat mogelijk is)

Offline driesv

  • Lid
Herinstalleren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/16, 10:01:42 »
Inmiddels alles opnieuw geïnstalleerd en ineens de Documenten van Windows gekoppeld aan die van Linux.

Hoe documenten gekoppeld? http://dries.verkom.be/?p=3