Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu optimaliseren  (gelezen 12192 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu optimaliseren
« Reactie #25 Gepost op: 2008/02/01, 09:29:20 »
Ik kan nu echt niet geloven dat het gebruik van UUID in plaats van de devicenaam het systeem zou vertragen! Kan iemand daar een goede referentie voor geven?

Het verwijzen met UUID in plaats dan met device verwijzingen (vb. /dev/sda1) gebeurt omdat de UUID uniek is voor de schijf, In modernere systemen komt het meer en meer voor dat verschillende schijven niet noodzakelijk steeds dezelfde devicename toegewezen krijgen. Bijvoorbeeld, je hebt twee schijven. Die krijgen bij opstart device names toegewezen: /dev/sda1 en /dev/sdb1. Het is goed mogelijk dat in bepaalde systemen de volgende keer de tweede schijf éérst geïnitialiseerd wordt en dan /dev/sda1 wordt, waarbij de eerste dan /dev/sdb1 zal toegewezen krijgen.

Een UUID is een label specifiek voor een welbepaalde schijf: je bent dus zeker dat je altijd de goede schijf beet hebt.

In tegenstelling tot Windows zal ook het verwijderen van programmas van de harde schijf  geen verschil maken, behalve voor die welke in de achtergrond geladen worden. Misschien is dat inderdaad zo voor Evolution, maar zeker niet voor gspot. Dus ook met deze tip ga ik niet (in dit geval niet helemaal) akkoord.

system monitor staat bij swap spave: 0% in gebruikDat is schitterend nieuws, want betekent dat je mooi voldoende ram hebt. Wijst er ook op dat je swap actief is! Om dat via de commandolijn te  controleren typ je

swapon -s

of

cat /proc/swaps

"used" is wat je momenteel gebruikt: kan opnieuw "0" zijn.

Je "top" commando wijst aan dat je xorg nogal veel processortijd gebruikt. Van mij piekt xorg tot zowat 5%. Van mij is het een "Intel(R) Pentium(R) M processor 2.00GHz". Ik ken er niet genoeg van, maar jou processor lijkt me ook niet van de minste met 2.4 GH: die hoge waarde lijkt me dan voor jou niet normaal, hoewel "top" maar een momentopname is: als je even van je computer afblijft, moet die waarde dalen.

"Traag" opstarten van programma's wordt sterk bepaald door de snelheid van je harde schijf. In laptops durven er nogal eens 5700 rpm schijfjes te zitten, en die zijn uiteraard wat langzamer dan 7200 rpm schijven.

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu optimaliseren
« Reactie #26 Gepost op: 2008/02/01, 09:38:17 »
Swap is in gebruik. Wordt zelfs niet aangesproken op het moment waarop je de schermfoto maakte.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu optimaliseren
« Reactie #27 Gepost op: 2008/02/01, 09:41:00 »
Citaat van: vanadium
Ik kan nu echt niet geloven dat het gebruik van UUID in plaats van de devicenaam het systeem zou vertragen! Kan iemand daar een goede referentie voor geven?
Op mijn systeem (en ook van anderen op het forum) maakt het wel degelijk uit of die UUID aan/uit staan.
Met UUID -aan- schokkerig en aanzienlijk trager dan UUID -uit-. Dan gaat het systeem ineens veel sneller draaien. Dat is gewoon praktijk ervaring. Anderen hebben die UUID liever wel aan staan.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline jvuz

  • Lid
Ubuntu optimaliseren
« Reactie #28 Gepost op: 2008/02/01, 10:28:46 »
Bij mij verandert het blijkbaar niet echt veel. Als ik naar mijn hardware informatie kijk, blijk ik twee processoren te hebben (tweemaal 2.6 Ghz). Is er een manier om te zien welke snelheid mijn harde schijf heeft (uitgezonderd van in de kast zelf te kijken)? Zou er nog iets kunnen zijn dat ik zou kunnen doen? Als ik Xubuntu zou installeren, zou dat kunnen helpen?

Offline joop905

  • Lid
Ubuntu optimaliseren
« Reactie #29 Gepost op: 2008/02/01, 11:14:08 »
sorry foutje.

Offline jvuz

  • Lid
Ubuntu optimaliseren
« Reactie #30 Gepost op: 2008/02/02, 09:51:19 »
Ik denk dat er een probleempje met mijn harde schijf is. Om te proberen heb ik xubuntu ook geïnstalleerd en dat gaat veel sneller. ALs ik nu wil opstarten in ubuntu duurt het nu verschrikkelijk lang vooraleer ie opgestart is. Ik denk dat ik maandag gewoon opnieuw begin met een andere harde schijf. Ik hou jullie op de hoogte.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu optimaliseren
« Reactie #31 Gepost op: 2008/02/02, 11:06:52 »
Citaat van: jvuz
Ik denk dat er een probleempje met mijn harde schijf is. Om te proberen heb ik xubuntu ook geïnstalleerd en dat gaat veel sneller. ALs ik nu wil opstarten in ubuntu duurt het nu verschrikkelijk lang vooraleer ie opgestart is. Ik denk dat ik maandag gewoon opnieuw begin met een andere harde schijf. Ik hou jullie op de hoogte.
Trage opstart kan ook hierdoor komen:
http://computertip.googlepages.com/enkelebekendefouteninubuntu

Ubuntu optimaliseren
« Reactie #32 Gepost op: 2008/02/02, 22:02:08 »
Citaat van: woteb
En haal die andere UUID zaken ook meteen weg, dus:

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/sda2 /               ext3    defaults,errors=remount-ro,noatime 0       1
/dev/sda3 /home           ext3    defaults,noatime        0       2
/dev/sda1 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec 0       0
/dev/scd1       /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto,exec 0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec 0       0

En dan loopt Ubuntu nog sneller.
@ woteb bovenstaande gedaan: overige partities werden NIET meer herkend/ rechten alleen root of onbekend.
let op bij ingrijpende zaken:  ALTIJD EERST EEN BACKUP MAKEN!
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Ubuntu optimaliseren
« Reactie #33 Gepost op: 2008/02/03, 07:20:20 »
Citaat van: noyomipa
Citaat van: woteb
En haal die andere UUID zaken ook meteen weg, dus:

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/sda2 /               ext3    defaults,errors=remount-ro,noatime 0       1
/dev/sda3 /home           ext3    defaults,noatime        0       2
/dev/sda1 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec 0       0
/dev/scd1       /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto,exec 0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec 0       0

En dan loopt Ubuntu nog sneller.
@ woteb bovenstaande gedaan: overige partities werden NIET meer herkend/ rechten alleen root of onbekend.
let op bij ingrijpende zaken:  ALTIJD EERST EEN BACKUP MAKEN!
De topicstarter had in de post daarvoor al een backup gemaakt van dat bestand.
Goed lezen aub.....

Ubuntu optimaliseren
« Reactie #34 Gepost op: 2008/02/03, 10:40:22 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: noyomipa
Citaat van: woteb
En haal die andere UUID zaken ook meteen weg, dus:

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/sda2 /               ext3    defaults,errors=remount-ro,noatime 0       1
/dev/sda3 /home           ext3    defaults,noatime        0       2
/dev/sda1 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec 0       0
/dev/scd1       /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto,exec 0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec 0       0

En dan loopt Ubuntu nog sneller.
@ woteb bovenstaande gedaan: overige partities werden NIET meer herkend/ rechten alleen root of onbekend.
let op bij ingrijpende zaken:  ALTIJD EERST EEN BACKUP MAKEN!
De topicstarter had in de post daarvoor al een backup gemaakt van dat bestand.
Goed lezen aub.....
inderdaad goed lezen: !] een resultaat met 2] nogmaals een waarschuwing!
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Offline jvuz

  • Lid
Ubuntu optimaliseren
« Reactie #35 Gepost op: 2008/02/04, 11:16:08 »
Ondertussen heb ik Ubunnt opnieuw geïnstalleerd, nu op een nieuwe harde schijf en het werkt een heel pak beter en sneller dan ervoor. Blijkbaar toch een probleem met de harde schijf. Bedankt allemaal voor de hulp en info.

Offline driesv

  • Lid
Ubuntu optimaliseren
« Reactie #36 Gepost op: 2008/02/12, 20:26:31 »
Ik gebruik nu ongeveer al één week Ubuntu. Ik ben (op een paar stukken die nog niet goed werken) zeer tevreden. Alleen heb ik de indruk dat mijn Windows-machine veel sneller opstart.

/etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda4
UUID=27829f97-2c40-47af-be45-e54c643bfc28 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda7
UUID=ebef67a3-766e-4a0a-acee-1040d5da7fc5 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec 0       0
top: http://users.skynet.be/driesverhees/ubuntu/snelheid/top.png

Echt heel traag gaat hij niet, maar wel trager als windows (en dat lijkt mij raar).

Kan het aan mijn swap liggen? (Echt veel ervaring heb ik niet)

Offline Mij

  • Lid
Ubuntu optimaliseren
« Reactie #37 Gepost op: 2008/02/13, 08:52:43 »
Citaat van: driesv
Ik gebruik nu ongeveer al één week Ubuntu. Ik ben (op een paar stukken die nog niet goed werken) zeer tevreden. Alleen heb ik de indruk dat mijn Windows-machine veel sneller opstart.

/etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda4
UUID=27829f97-2c40-47af-be45-e54c643bfc28 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda7
UUID=ebef67a3-766e-4a0a-acee-1040d5da7fc5 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec 0       0
top: http://users.skynet.be/driesverhees/ubuntu/snelheid/top.png

Echt heel traag gaat hij niet, maar wel trager als windows (en dat lijkt mij raar).

Kan het aan mijn swap liggen? (Echt veel ervaring heb ik niet)
Ubuntu start bij mij net een paar seconden langzamer op dan XP, maar dan moeten virusscanner wel uitstaan anders is XP langzamer. XP gebruikt trucjes om sneller te kunnen opstarten (misschien komt er ook zo'n trucje in hardy - prefetch).

Ubuntu optimaliseren
« Reactie #38 Gepost op: 2008/02/13, 11:36:37 »
Traag reageren opstarten programma's kan je wat verhelpen door  het swap-gedrag van de kernel wat te versoepelen.

Let op, ook al heeft ie niets te swappen, toch reserveert de kernel een timeslice voor dit proces.
Je kan de "timeslice" en swap-fanatisme van de kernel instellen in /etc/sysctl.conf    . Duhus, in de terminal tik je:

sudo gedit /etc/sysctl.conf


Voeg de regel "vm.swappiness=XX" toe aan het bestand, waar "XX" een waarde is van 0 tot 100. Bij 0 zal ie nooit wat swappen, bij 100 reserveert de kernel een loei van een timeslice en grijpt elke (kinderachtige) kans aan om toch maar wat te swappen te hebben :)

De standaardwaarde is (geloof ik) 60, wat erg conservatief is voor hedendaagse computers. Er is niet echt een regel voor, maar ikzelf gebruik  vm.swappiness=20 voor mijn 512MB bak. Lager durf ik niet te gaan ;) . Met meer ram zal je m nog wat kleiner kunnen zetten.

In ieder geval reageert Ubuntu (en dus ook Gnome, en Xorg) wat soepeler.  

Meer over dit fenomeen over de voors en tegens van het "swappiness" fenomeen: http://kerneltrap.org/node/3000

Heb je al wat services gedisabled die je toch niet gebruikt? Dan start ie ook wat sneller op, en gebruikt wellicht wat minder geheugen. Dat kan met (o.a) sysv-rc-conf. Daar kan je alles wat je (denkt) niet nodig (te) hebben uitzetten.

LET OP: HET UITZETTEN VAN BEPAALDE SERVICES KAN ERVOOR ZORGEN DAT JE BOELTJE NIET MEER OPSTART!

No effe voor de duidelijkheid:

LET OP: HET UITZETTEN VAN BEPAALDE SERVICES KAN ERVOOR ZORGEN DAT JE BOELTJE NIET MEER OPSTART!

Dus. voorzichtig ermee.

Hier een (vrijwel) complete HowTo:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=89491

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu optimaliseren
« Reactie #39 Gepost op: 2008/02/13, 11:53:21 »
Ik raad de ingrepen die Gerard voorstelt, af. Veel te riskant.

Wat je wel kan doen:
Heb je misschien last van deze fout:
http://computertip.googlepages.com/enkelebekendefouteninubuntu

Verdere optimalisatie:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(vraag 6)

Ubuntu optimaliseren
« Reactie #40 Gepost op: 2008/02/13, 12:02:21 »
Pjotr:

Ach, die vm.swappiness is niet riskant hoor. Pas als je de waarde op 0 zet, en je hebt relatief weinig RAM en een bootlading programmas openstaan, dan , tja. Dan wordt je comp erg traag.

De services, daar moet je weten wat je doet.  En nooit te overmoedig worden daarin. Daarom ook de grote letters.

En de enige optimalisatie in je voorgenoemde links zijn die over

C. Schakel het toegangstijd-stempel uit.

De rest van die tips maakt het systeem echt niet sneller, hoor.

EDIT: Inderdaad, de Tracker/ Indexering uitzetten scheelt ook.

Offline driesv

  • Lid
Ubuntu optimaliseren
« Reactie #41 Gepost op: 2008/02/13, 16:24:55 »
Het is vooral nadat het loginscherm is verdwenen. (Daarvoor is het normale snelheid)
Dat ging vroeger 100x sneller.

Terwijl de effecten redelijk laag staan (lager dan vroeger)



Heeft het er iets mee te maken dat mijn swap continu leeg is? (Als ik via top kijk)

Ubuntu optimaliseren
« Reactie #42 Gepost op: 2008/02/16, 08:10:08 »
Nee hoor.
Ik neem aan dat hij iets zegt als "used: 0%" - dan weet je dat hij het wel doet maar gewoon nog niet nodig heeft ;-)

Offline Nick1890

  • Lid
Ubuntu optimaliseren
« Reactie #43 Gepost op: 2008/02/16, 10:21:54 »
/etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda4
UUID=27829f97-2c40-47af-be45-e54c643bfc28 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda7
UUID=ebef67a3-766e-4a0a-acee-1040d5da7fc5 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec 0       0
top: http://users.skynet.be/driesverhees/ubuntu/snelheid/top.png

Vraag van een Terminal-Analfabeet:
Hoe wordt de afstand tussen 2 verschillende items op eenzelfde lijn bepaalt? Gaat dit hier om een vast aantal spaties, een TAB, of wat?

Kwestie van: Wanneer delete ik te weinig of te veel?
(Slechte ervaringen in het verleden met DOS en Windows op dit gebied)
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD