Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Medium ontkoppeld - draadloos probleem  (gelezen 5461 keer)

Offline Lucyboy

  • Lid
Medium ontkoppeld - draadloos probleem
« Gepost op: 2009/05/05, 19:06:24 »
Zaterdag j.l. ubuntu geinstalleerd in dual-boot met Vista. Sindsdien heb ik ferm problemen met mijn draadloos internet. Eigenlijk komt het erop neer dat het niet werkt, alleen gisteren werkte het plots héél even wel.

In Vista: ipconfig /all geeft een hele lijst van apparaten die allen "ontkoppeld" zijn.
Ik kan draadloze verbindingen ontvangen (ik zie ze in de lijst met mogelijkheden) maar ik kan mij niet connecteren. Vista klaagt over slecht signaal, alhoewel de laptop naast mij het signaal perfect ontvangt.
> wifi apparaat werkt, maar twil ni connecteren.

In Ubuntu: hij ziet alle netwerken (meer dan met Vista), wil verbinding aanleggen, maar in verbinding werkt mijn internet nog steeds niet.

Binnenkort zijn het examens en pakt dat internet dan onmisbaar is.
Ik heb het internet al afgeschuimd om het probleem in windows aan te pakken maar waarschijnlijk verkeerd gezocht want ik vind geen oplossing.

extra vraagje: moest ik een format overwegen, zal dan mijn gehele C schijf geformatteerd worden? Op de C schijf staat ook ubuntu en is dan ubuntu ineens weggevaagd?
Of zal enkel het deel van windows geformatteerd worden en het andere deel van de schijf niet?

Super bedankt voor elk antwoord, kzie het even allemaal niet meer zitten...  ???

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Medium ontkoppeld - draadloos probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/05, 19:22:35 »
Je internet doet het dus zowel onder Vista als Ubuntu niet?

Probeer eens om je msn of e-mail cliënt op te starten, lukt het daar ook niet mee?

Citaat
Op de C schijf staat ook ubuntu en is dan ubuntu ineens weggevaagd?
Citaat

Heb je Ubuntu middels Wubi geïnstalleerd?

Re: Medium ontkoppeld - draadloos probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/05, 20:07:29 »
Mag ik een soort plan van aanpak suggereren?
Gewoon stap voor stap afwerken.

Ik begrijp dat je draadloos het niet meer doet, correct?
Werkt het wel bedraad?
Ja, dan gaan we daarmee verder, nee dan is daar ook al iets mis. Stel dat lukt ook niet, krijg je dan wel een ip adres? te bekijken met ipconfig /all in Windows op de commandline of ifconfig in de Ubuntu terminal. En op die manier voortborduren.

Ik denk namelijk niet dat je duo-boot ook maar iets te maken heeft met je probleem, dat lijkt me totaal onmogelijk.
Laat eerst weten of hij het bedraad wel doet en afhankelijk van de uitkomst doen we stap 2.
Werk je met DHCP of statisch ip adressen?


Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Medium ontkoppeld - draadloos probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/06, 06:54:19 »
Heb je hier al gekeken?
http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

En verder,
Voor in Ubuntu: Vervang de standaard netwerkmanager eens door WICD
http://wicd.sourceforge.net/
http://wicd.sourceforge.net/screenshot.php
Dat zou kunnen helpen...


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Lucyboy

  • Lid
Re: Medium ontkoppeld - draadloos probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/06, 08:53:54 »
Ik start vanmorgen op in Ubuntu en blijkt dat ik gewoon kan surfen!  :D
Ik surf al gauw naar een tweede pagina want ik kan m'n ogen niet geloven. Ook deze werkt.

Vreemd genoeg heb ik op mijn laptop toetsenbord een lichtje dat aangeeft of mijn wi-fi aan staat en dit staat af. Nu kan ik mij indenken dat de knop om mijn wifi af te zetten (drukken op het lichtje) niet werkt op ubuntu. Ik kom aan geen knopje of niets en herstart om nu vista te proberen. Het wifi knopje staat nog steeds af en wifi zou dus niet kunnen werken onder vista.

Ik start rustig op, zet mijn wifi aan et vwala: ik heb internet  ??? Vreemd, maar ik ben content :)
oplossing was: => wifi knop altijd uitzetten als ik uit vista ga en terug aanzetten van zodra ik in vista ben

Extra 'probleempje': bij de GRIB staan er meerdere OS:
- ubuntu
- ubuntu
- ubuntu
- other systems
- Vista loader
- Vista loader

De bovenste van de vista's zorgt ervoor dat ik op het systeemherstelpakket kom van Packard Bell (merk van mijn laptop), de onderste vista zorgt ervoor dat ik gewoon kan opstarten. Is dit normaal?

Ik herhaal mijn vraagje, ubuntu geinstalleerd naast windows op mijn C schijf. Stel ik formatteer met mijn windows dvd's: is Ubuntu dan mee weggevaagd? In vista is mijn harde schijf namelijk met 30Gb verkleind en zie ik niets van Ubuntu, terwijl Ubuntu alle windows files ziet.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Re: Medium ontkoppeld - draadloos probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/06, 19:17:06 »
Mooi dat het weer werkt, wel een vreemde oplossing. Nou ja, als het maar werkt.

Wat betreft je vraag, ik heb er geen ervaring mee maar ik weet eigenlijk vrij zeker dat het zo zit:
Als je dualboot hebt (en volgens mij heb je dat) dan zal je als je Windows opnieuw instaleert je Ubuntu niet verwijderen.
Je kunt echter Ubuntu niet meer opstarten (je ziet hem zelfs niet meer) omdat Windows de bootloader Grub eraf gooit en alleen zichzelf laat opstarten.
Je kunt echter daarna met de hand weer Grub instaleren. Moet je even zoeken in het forum, daar staat het wel.
Bijvoorbeeld http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/kom-niet-meer-in-mijn-ubuntu-schijfje/
Hier https://wiki.ubuntu.com/NlUbuntuMagazine/Uitgave1/Grub staat:

Grub herstellen
Als je Windows hebt geïnstalleerd nadat je Linux hebt geïnstalleerd, dan is het eerste deel van Grub, het eigenlijke programma in de MBR, overschreven door de opstarter van Windows. Je ziet Linux dan ineens niet meer. Lastig. Maar zo herstel je Grub weer:

* Start de computer vanaf de Ubuntu LiveCD. * Open een terminalschermpje. * Typ "sudo grub" (zonder aanhalingstekens uiteraard....) en druk op Enter. Dit

start Grub zelf op.
* Typ "root (hd0,1)" en druk op Enter (als je Linux rootpartitie op sda2 staat.

Staat die bijvoorbeeld op sda6, dan is de terminaltoverspreuk "root (hd0,5)". Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit. Grub telt vanaf 0, vandaar.
* Typ "setup (hd0)" en druk op Enter. Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.
* Verlaat Grub door "quit" in te tikken en op Enter te drukken. * Herstart de computer.

Let op: hoewel Ubuntu de partities op een SATA-schijf "sda" noemt, gebruikt Grub gewoon de aanduiding "hd0". Net zoals bij een oudere IDE-schijf. Grub is de eenvoud zelve....


Succes
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy