Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pauzestand en slaapstand werkt niet  (gelezen 6338 keer)

Offline tryer

  • Lid
pauzestand en slaapstand werkt niet
« Gepost op: 2009/02/15, 10:11:57 »
Ik werk op Hardy, Ubuntu 64 bit.  De pauzestand en slaapstand werkt niet. Ik heb al de gehele forumarchief nagezocht, nog geen oplossing gevonden. Is er al een oplossing voor deze hinderlijke fout ??

Re: pauzestand en slaapstand werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/15, 10:14:34 »
Dat zijn 2 beruchte functies, die vaak niet werken. Ik raad je aan te upgraden naar Intrepid, en daar eens te kijken of het werkt.

Offline joop905

  • Lid
Re: pauzestand en slaapstand werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/16, 11:34:06 »
haal de pauzestand- en slaapstandknoppen weg uit je afsluitmenu
Terminalvenster tik in: gconf-editor

Surf naar:
apps - gnome power manager
haal vinkjes weg bij: can_suspend en can_hibernate

Offline siegi

  • Lid
Re: pauzestand en slaapstand werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/16, 11:47:57 »
Ik zou eerst een even nakijken of intrepid het wel doet. Hardy is namelijk al een tijdje uitgebracht en heeft niet meer de laatste hardware ondersteuning beschikbaar.

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: pauzestand en slaapstand werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/16, 16:19:54 »
Het wel en niet werken van de pauze en slaapstand zijn erg afhankelijk van je moederbord en bios. Er is geen eenduidige oplossing voor te geven. Het uitschakelen van de opties is natuurlijk geen oplossing maar wel een manier om je er niet meer aan te ergeren. Het is mij gelukt een oplossing te vinden door op laptop type en suspend en hibernate en ubuntu [versienummer] te googelen.

succes,
Frank
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: pauzestand en slaapstand werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/17, 08:05:05 »
Daarnaast, wanneer je Ubuntu vanuit Windows hebt geïnstalleerd (met Wubi, dus), dan werken slaapstand en pauzestand sowieso al niet.

Offline tryer

  • Lid
Re: pauzestand en slaapstand werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/17, 21:21:28 »
Ik heb inmiddels een upgrade gemaakt naar Intrepid. Nog steeds werkt pauzestand en slaapstand niet goed. Heeft misschien inderdaad aan bios of moederbord te maken. Ik krijg nu bij opstart van Intrepid heel kort een aantal regels op een zwart scherm te zien. Het is zo kort dat ik die regels niet kan lezen, er staat wel iets bij over BOIS en ook iets over aperture 4 GB. Hoe kan ik die op een normale manier lezen ? Pauzetoets aantikken helpt niet.

Kan dat de oorzaak zijn dat slaapstand en pauzestand niet werkt ?

bedankt voor al jullie antwoorden, ik ga de andere suggesties nog proberen

Offline tryer

  • Lid
Re: pauzestand en slaapstand werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/17, 21:41:43 »
Ik begrijp het antwoord van Leon Hagendijk niet : "Daarnaast, wanneer je Ubuntu vanuit Windows hebt geïnstalleerd (met Wubi, dus), dan werken slaapstand en pauzestand sowieso al niet"

Wat is Wubi ? Hoe bedoel je vanuit Windows geïnstalleerd ? Ik heb cd-gebrand met ISO en op aparte partities Ubuntu geïnstalleerd.


dan nog vraag aan Cumulus007:

 "haal de pauzestand- en slaapstandknoppen weg uit je afsluitmenu
Terminalvenster tik in: gconf-editor
Surf naar:
apps - gnome power manager
haal vinkjes weg bij: can_suspend en can_hibernate"

hoe haal ik pauze en slaapstandknoppen weg ? ik kan in gconf-editor de apps genome manager vinden, maar ik zie alleen andere mappen, maar geen can_suspend en can_hibernate en ook niet iets om aan te vinken


Re: pauzestand en slaapstand werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/17, 21:47:28 »
Klik op het driehoekje voor de benaming van het programma in de linkerlijst, dan verschijnen rechts de verschillende sleutels die je kan instellen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

nearus magnus

  • Gast
Re: pauzestand en slaapstand werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/19, 00:08:25 »
Je zegt dat je Ubuntu hebt geïnstalleerd via de cd. Dan hoef je je geen zorgen te maken over Wubi (Wubi is een programma waarmee je Ubuntu vanuit Windows kunt installeren, net als een normaal Windows-programma).

De mogelijkheid van Cumulus is geen oplossing voor het probleem. Dit haalt alleen de knoppen voor de slaap- en pauzestand weg waardoor je ze niet meer (per ongeluk) aan kunt klikken vanuit het menu. Wanneer je dit wilt voer je de volgende stappen uit:
-druk alt-<f2> in
-typ "gconf-editor" gevolgd door een enter.
-klik achtereenvolgens op de pijltjes voor "apps" en dan "gnome-power-manager"
-Klik op de map "general"
- vink "can_suspend" en "can_hibernate" uit.
- eventueel log je even uit en weer opnieuw in om de veranderingen te kunnen zien.

Als het goed is zijn de knoppen nu verdwenen.

timmy

  • Gast
Re: pauzestand en slaapstand werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/20, 12:01:06 »
Heeft misschien inderdaad aan bios of moederbord te maken.
Om een kort en bondig antwoord te geven: nee. Het is een softwareprobleem, op mijn laptop werkt het ook niet. Op Pjotr's site staat hetzelfde. Op verschillende fora hebben mensen dit probleem ook. Allemaal verschillende moederborden en BIOS'en met hetzelfde resultaat. Hoop dat het in 9.04 gefixt wordt, het is idd vervelend...

Offline siegi

  • Lid
Re: pauzestand en slaapstand werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/20, 15:44:38 »
Het hangt idd van de hardware af, er is enorm veel verschillende hardware.
Soms valt het wel te fixen door bijv uswsusp te gebruiken inplaats van het huidige systeem.  Of door enkele kleine aanpassingen. Maar dit is eerder iets voor gevorderden.

De kans dat in 9.04 alle problemen van de baan zijn is bijzonder klein, er blijft maar nieuwe hardware bijkomen...

Offline tryer

  • Lid
Re: pauzestand en slaapstand werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/23, 19:00:04 »
"De kans dat in 9.04 alle problemen van de baan zijn is bijzonder klein, er blijft maar nieuwe hardware bijkomen...¨

Maar geldt dat ook niet voor Microsoft Windows..........., een vies woord hier..........

Offline siegi

  • Lid
Re: pauzestand en slaapstand werkt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/23, 19:18:23 »
Maar geldt dat ook niet voor Microsoft Windows..........., een vies woord hier..........
Neen want bij microsoft moeten de fabrikanten er grotendeels voor zorgen dat hun drivers in orde zijn.
Als hun hardware niet goed werkt onder windows dan zal deze ook niet verkocht worden.

Re: pauzestand en slaapstand werkt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/24, 10:00:38 »
En het is geen vies woord, hoor. We kunnen die naam gerust uitspreken.