Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] xubuntu 12.04 installatie: Desktop & alternate falen allebei  (gelezen 2766 keer)

Ik probeer op een oude machine waarmee ik met ubuntu 10.04 lts problemen ondervind die te vervangen door xubuntu 12.04.
Ik heb me dus laten verrassen.
Toen dat niet lukte heb ik een nieuwe sata schijf eraan gehangen en geprobeerd of ik daar wel kon installeren.
Opnieuw brak de installatie (zowel desktop 32b en alternate 32b) af op ongeveer hetzelfde punt. Het gaat om het onderdeel
Software installeren.
Er moeten dan ik meen 950 bestanden opgehaald worden en wanneer die ongeveer bij 940 is krijg ik een foutmelding voor de kiezen. Ik mag het opnieuw proberen of deze stap overslaan.
De volgende stap is dan iets met grub. Die kies ik dan maar.
Grub in in bootsector van eerste schijf.

Wanneer ik daarna op wil starten doet het systeem alsof de CD er nog in zit en krijg ik een foutmelding van grub: error 15.

Het maakt dus niet uit of ik dit (beide versies: desktop en alternate) wil installeren op de oude ubuntu plek of op net ingedeelde partities van een nieuwe harde schijf.

Wie brengt licht in de duisternis?

pablo k
« Laatst bewerkt op: 2012/09/07, 14:20:22 door blokkendoos »

Re: xubuntu 12.04 installatie: Desktop & alternate falen allebei
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/03, 17:40:34 »
Optie "software installeren tijdens installatie" uitschakelen en zien wat er dan gebeurt...
« Laatst bewerkt op: 2012/08/03, 17:42:51 door Paul Matthijsse »

Re: xubuntu 12.04 installatie: Desktop & alternate falen allebei
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/03, 17:51:18 »
Volgens mij doe ik dat. Ik kies eerst voor nogeens. Dan krijg ik weer die foutmelding en dan kies ik voor overslaan en kom dan bij Grub uit.

pablo k

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: xubuntu 12.04 installatie: Desktop & alternate falen allebei
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/03, 19:44:02 »
Internet uitschakelen, dan krijg je geen updates, en moet het werken met alleen de CD......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: xubuntu 12.04 installatie: Desktop & alternate falen allebei
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/04, 16:03:33 »
netwerkkabel eruit getrokken. Maakt niet uit. Probleem blijft.
Ga nu een andere cdromlezer pakken en het nog eens proberen.

toevoeging:
Gedaan. Maakt niks uit.
MD5Sums kloppen.
K3B Disc Write Verification: succesvol
Xubuntu Live Check Disk for Defects: Gedaan en succesvol

Beoogde partities verwijderd en hergebruikt. Zowel Ext4, als Ext3 als Ext2.

Heb zoeven de 32b Desktop nogeens extra traag in een andere brander op een ander cd-merk gebrand.
Ga het nogeens proberen.
Oh ja : cat /proc/cpuinfo | grep cmov
toont de instructie in de uitvoer. Dus dat kan het probleem ook niet zijn.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/06, 11:01:47 door blokkendoos »

Re: xubuntu 12.04 installatie: Desktop & alternate falen allebei
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/08, 11:17:50 »
Inmiddels veel installatiepogingen verder.
Na enige tijd ontving ik ook steeds meer "kernel panic - not syncing VFS: unable to mount root fs on unknown-block(0,0)" berichten.

Besloten het eens op een andere PC te proberen. Daar lijkt alles goed te gaan maar stopt de installatie zelfs zonder enig crash bericht. Crash meldingen heb ik eerder gezien, maar slechts eenmaal tekst erbij.
De CD-romlezer uit deze PC geschroefd en in de beoogde gezet. Wederom kernel panic. Het zit dus blijkbaar niet in de cd-rom-apparaten.

Omdat ik met al die pogingen vermoedde dat er een opstartzooitje was ontstaan heb ik bootinfoscript er maar eens bijgehaald. Met als resultaat dat ik weer een werkende windows XP (voor mijn diascanner) terug heb. Toch een beetje een opluchting.

Ga nu maar eens kijken of ik het misschien via een opstartbaar USB-stokje voor elkaar krijg.
Dat lijkt in eerste instantie te werken.
Maar kort nadat ik vanuit de Liveomgeving de installatie start krijg een scherm met foutmeldingen te zien
De eerste is:
BUG: unable to handle kernel NULL pointer dereference at 00000140
(Die blijkt bij Launchpad bekend te zijn en een hoge prioriteit te hebben)
Maar ik weet het effe niet meer.

Hulp of aanwijzingen blijven welkom

pablo k
« Laatst bewerkt op: 2012/08/08, 12:18:55 door blokkendoos »

Offline jolo

  • Lid
Re: xubuntu 12.04 installatie: Desktop & alternate falen allebei
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/08, 19:30:56 »
oude machine (..) nieuwe sata schijf (..) "kernel panic - not syncing VFS: unable to mount root fs on unknown-block(0,0)"
Hoe oud? Wellicht ouder dan 2002. Want toen had je nog die 130 GB BIOS limit, voor harddisks. Zie bijvoorbeeld op het Engelstalige Ubuntu forum deze thread [SOLVED] kernel panic-not syncing: VFS: unable to mount root fs on unknown block(0,0) 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: xubuntu 12.04 installatie: Desktop & alternate falen allebei
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/02, 23:35:17 »
Veel gepruts later.
Om niet gehinderd te worden door een mogelijke oude harde schijf heb ik - ook als experiment - een geheel nieuwe Crucial V4  aan de oude sata poort gehangen.
Dat had nog even niet het gewenste resultaat.
Pas toen ik na vele slinkse pogingen besloot mijn geheugen maar eens te testen met Memtest86 kwam er wat licht in de duisternis. Die constateerde veel fouten bij test 7 en 8.
Geheugenreepje vervangen en nog eens opnieuw begonnen.
Geen kopieerfouten vanaf de cd naar /target/.... meldingen meer! Een ogenschijnlijk foutloze installatie van Ubuntu 12.04.1 lijkt te gaan lukken, want hij is nu bezig met "het systeem word geïnstalleerd". Nou heeft'ie dat wel eens vaker tijden in beeld laten staan zodat je uiteindelijk maar de uitknop een paar seconden indrukt. Maar, ziedaar, er staat nu nog steeds hetzelfde in beeld, maar de voortgangsindicator lijkt voortgeschreden.

Tot zover.

pablo k

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: xubuntu 12.04 installatie: Desktop & alternate falen allebei
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/04, 23:11:21 »
Fouten in memtest is slecht nieuws, dan ga je flink wat problemen krijgen totdat je het oplost. Ik zou je aanraden om geen belangrijke gegevens op die computer te zetten totdat je dit opgelost hebt. Kan je memtest nog een keer uitvoeren en opschrijven op welke adressen het RAM geheugen niet  goed werkt?

Re: xubuntu 12.04 installatie: Desktop & alternate falen allebei
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/07, 14:19:43 »
Ik heb het geheugenreepje al vervangen.
Onderweg heb ik een foto gemaakt waarop fouten 114 t/m 122 worden gemeld in het geheugengebied 1976 MB t/m 2045 MB en dat was in test 6.
Na de vervanging was er nog niet een echte verbetering. Die kwam pas door het loshalen van de ingebouwde CD/DVD-speler/schrijver. Ineens had ik weer een enigszins vlotte bios. Ook heb ik de ssd losgekoppeld.
De installatie van Ubuntu is dus niet op de ssd terechtgekomen maar op de oude stek van de 10.04. Heb met boot-repair uiteindelijk een grub menu voor mijn neus gekregen dat werkt.
Nu zou ik deze installatie wel willen verschuiven naar de ssd om te zien of dat inderdaad veel snelheidswinst oplevert.

Samenvattend bleek ik dus een wrakke CD/DVD-speler en wrak geheugen te hebben gehad die voor zeer veel problemen hebben gezorgd.

Ik dank iedereen voor het meedenken, tips en suggesties.

pablo k

Re: [opgelost] xubuntu 12.04 installatie: Desktop & alternate falen allebei
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/07, 14:26:03 »
Ik heb het geheugenreepje al vervangen.
Onderweg heb ik een foto gemaakt [http://i47.tinypic.com/2rzrlog.jpg]  waarop fouten 114 t/m 122 worden gemeld in het geheugengebied 1976 MB t/m 2045 MB en dat was in test 6.
Na de vervanging was er nog niet een echte verbetering. Die kwam pas door het loshalen van de ingebouwde CD/DVD-speler/schrijver. Ineens had ik weer een enigszins vlotte bios. Ook heb ik de ssd losgekoppeld.
De installatie van Ubuntu is dus niet op de ssd terechtgekomen maar op de oude stek van de 10.04. Heb met boot-repair uiteindelijk een grub menu voor mijn neus gekregen dat werkt.
Nu zou ik deze installatie wel willen verschuiven naar de ssd om te zien of dat inderdaad veel snelheidswinst oplevert.

Samenvattend bleek ik dus een wrakke CD/DVD-speler en wrak geheugen te hebben gehad die voor zeer veel problemen hebben gezorgd.

Ik dank iedereen voor het meedenken, tips en suggesties.

pablo k

« Laatst bewerkt op: 2012/09/07, 14:29:05 door blokkendoos »

Offline jan11000

  • Lid
Re: [opgelost] xubuntu 12.04 installatie: Desktop & alternate falen allebei
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/07, 16:08:38 »
Om de ssd te gebruien het beste schoon beginnen, dus nieuw installeren.
Want bij een ssd moet de partitie anders erop worden gezet, want anders verlies je snelheid.
En in je bios moet je AHCI kiezen bij je harde schijf controller.(indien je dit niet doet dan is de sluitage van  je ssd hoger en wordt hij op den duur langzamer).
« Laatst bewerkt op: 2012/09/07, 16:10:40 door jan11000 »