Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: serie problemen  (gelezen 1799 keer)

serie problemen
« Gepost op: 2010/11/28, 22:57:50 »
Geïnstalleerd is unbuntu 8.1
Het opstarten begint met het tellen van extended Ram, dat duurt lang en dan pas kan via F1 worden opgestart.

Ik heb geprobeerd een wireless lan usb adapter aan de praat te krijgen. Dat lukte niet. Nu ben ik echter ook mijn vaste verbinding kwijt, hoe kan ik die terug brengen?

Onder andere vanwege deze problemen en omdat ik graag de nieuwste software heb probeer ik unbuntu 10.10 te installeren. Dit lukt niet omdat bios niet van de CD rom wil opstarten. Ik kan daar ook niets aan veranderen.

Kan iemand mij asjeblieft helpen?


Re: serie problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/28, 23:00:53 »
Welkom op het forum :)

Oef, Ubuntu 8.10, die wordt niet meer ondersteund.
Opstarten van CD wil niet lukken. Van USB-stick wel?

Re: serie problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/28, 23:20:51 »
Ik weet niet of het via de usb wel lukt. In de set-up vind ik de usb aansluiting niet als medium

Re: serie problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/28, 23:53:00 »
Hallo Kees, wanhoop niet, redding is nabij!
Twee vragen. Je hebt Ubuntu 8.1 geïnstalleerd (8.10 zeggen wij hier). Hoe heb je dat geïnstalleerd? Via een cd-rom? Twee. Nadat je een draadloos LAN hebt geïnstalleerd, heb je ook geen vaste verbinding meer, schrijf je. Jouw bericht op dit forum heb je dus vanaf een andere pc verstuurd?

Re: serie problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/29, 09:44:20 »
Dag Paul,

Ubuntu is geïnstalleerd vanaf CD rom. Ik correspondeer nu inderdaad met een andere computer.

Re: serie problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/29, 12:38:07 »
Ik kom wel in bios en kan dus de volgorde van het medium waarvan moet worden opgestart wijzigen maar hij verdomt het om anders dan vanaf de harde schijf op te starten.

Offline MKe

  • Lid
Re: serie problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/29, 13:01:31 »
Druk eens op <F8> bij het opstarten. De meeste computers komen dan in een 'opstart menu'. Daar zie je dan als het goed is je CD-Rom als opstart medium die je dan kunt kiezen met de pijltjes toetsen. USB stick staat vaak bij de harde schijven, maar ook die kun je selecteren, mits je de staaf erin hebt gestopt voordat je de computer bootte.

Re: serie problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/29, 13:28:50 »
tijdens het opstarten reageert de laptop niet op f8 en feitelijk nergens op. Ik kan alleen via f1 in het menu en daar vind ik onder de tab boot wel de usb stick maar daarvan opstarten ho maar.

Re: serie problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/29, 13:35:18 »
ik kom tijdens het opstarten wel in de setup maar daar kan ik niets mee. In de bios kom ik niet. Als ik niet in de bios kom kan ik ook versie 10.10 niet installeren. Ik weet het nu onderhand ook niet meer. Had ik xp er maar niet afgegooid.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: serie problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/29, 14:02:42 »
Wat is het merk en type van je laptop? Toegang tot het bios verschilt per merk. Je zou dus een zoekslag op google kunnenn doen naar Biostoegang voor jou laptop. En ik neem aan, dat er niet een wachtwoord voor staat, wat je toevallig niet weet?

Wat ik zelf laatst gedaan heb bij een soortgelijk probleem, was de harde schijf uit de laptop halen, deze in een andere laptop zetten, daar Linux installeren, tot het moment dat deze na de installatie opnieuw wil opstarten. Op dat moment de laptop afgesloten, harde schijf weer terug gezet in de originele laptop, et voila.....


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: serie problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/29, 14:09:34 »
Citaat
Ik kom wel in bios en kan dus de volgorde van het medium waarvan moet worden opgestart wijzigen maar hij verdomt het om anders dan vanaf de harde schijf op te starten.

Citaat
...In de bios kom ik niet, Als ik niet in de bios kom kan ik ook versie 10.10 niet installeren....

Beide citaten koimen van ts, tegenstrijdig, wel bios of niet bios, erg verwarrend zo.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: serie problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/29, 14:12:34 »
Beste Kees,

Als je in de setup van je bios komt, kijk dan eens of er soms een optie 'fast boot' (of iets van die strekking) staat, en zet die dan uit.
Daarnaast, vergeet niet je gewijzigde volgorde te bevestigen in bios (moet met F10 bij mij bv., staat aangegeven als het goed is).

Mocht je bios dan nog eigenwijs zijn, probeer dan eens bij het opstarten regelmatig op [Esc] te roffelen, als het goed is komt dan ook een bootvolgorde menu tevoorschijn.

Helpt dat allemaal niet, bovengenoemde aanpak van Jan E. is ook een hele werkzame mogelijkheid.
Als je bios niet reageert, kan het zijn dat het batterijtje daarvan brak is en moet worden vervangen. Ook de aansluiting daarvan checken kan geen kwaad   ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: serie problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/29, 14:34:02 »
dank voor alle reacties. Ik ga het een en ander uitvogelen en laat van me horen


Re: serie problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/30, 19:53:42 »
Opgelost!. Na veel vijven en zessen is het dan toch gelukt om ubuntu 10.10 te installeren.
Het blijft toch een merkwaardige opstart met het tellen van het extended ram (dat duurt lang tot 702M) en daarna nog via f1 mar dan doet hij het ook.
Nu nog een oplossing voor het wireless Lan adapter.
Iedereen bedankt.