Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu geinstalleerd, maar Windows start op  (gelezen 642 keer)

xubuntu geinstalleerd, maar Windows start op
« Gepost op: 2012/07/29, 16:28:02 »
Pc met W7. Ik heb xubuntu gedownload (site Pjotr) en de iso gebrand.
Geïnstalleerd, op het laatst bijna op het eind van de installatie moest ik de cd eruithalen, en doorgaan.
Systeem herstart, maar daarna start  W7 ipv het keuzemenu, waarin ik kan kiezen of ik W7 of xubuntu wil draaien

Wat doe ik niet goed.

Ik ga zoeken of er een stap voor stap handleiding is om goed xubuntu te installeren.

Re: xubuntu geinstalleerd, maar Windows start op
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/29, 16:43:37 »
Krijg je bij het opstarten de GRUB niet te zien? Normaal gezien wordt er bij een dual-boot installatie GRUB geïnstalleerd en kan je kiezen welk systeem eerst opstart.
Misschien ben je iets met deze link van Pjotr: https://sites.google.com/site/computertip/windowseerst
Een andere mogelijkheid waar ik aan denk is dat de opstartvolgorde in jouw BIOS niet juist staat. Waarschijnlijk heb je dit moeten wijzigen naar starten vanaf DVD. Je moet dit waarschijnlijk terug zetten naar starten vanaf HD. Hoe raak je in de BIOS? Door tijdens het opstarten F2 of F12 of DEL te duwen (de mogelijkheden verschijnen meestal onderaan het scherm.)
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: xubuntu geinstalleerd, maar Windows start op
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/29, 16:55:21 »
Heb je meerdere harde schijven? Het kan zijn dat GRUB niet op de gewenste schijf of partitie is gekomen en dat daarom de NT-loader (van Windows7) eerst wordt gezien. Om Ubuntu naast Windows te kunnen starten moet GRUB geinstalleerd worden in de Master Boot Record.