Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkconfiguratie instellen  (gelezen 2061 keer)

Offline peter6

  • Lid
Netwerkconfiguratie instellen
« Gepost op: 2007/12/17, 21:03:34 »
Ik ben bezig met Gutsy server 7.10 en ik wil graag wat advies m.b.t de beste oplossing qua netwerkconfiguratie. Ik zal eerst even opsommen wat ik heb staan en wat ik graag wil.

Pentium II met daarop dus gutsy 7.10 met de laatste updates. Servernaam is OPA (vanwege het feit dat het een pentium II is :p )
8gig schijfje en ongeveer 128mb geheugen.
8 poorts hubje

ik heb internet (ADSL) van kpnplusbellen, hieraan hangt op dit moment nog mijn gutsy desktopje waar ik nu deze post op typ.

wat ik wil:

Ik wil de server als primaire functie als internetgateway instellen voor mijn werkstation, en later misschien nog wel wat andere functies laten vervullen. Nu is mijn vraag, wat is de beste, (en simpelste) manier om de netwerk config in te stellen?

eth0 is de kaart waarmee de server aan internetnet hangt, /ect/network/interfaces:


auto eth0
iface inet  eth0  dhcp

hij krijgt hier IP-adres 198,168.1.2
en als subnetmask 255.255.255.255

verbinding met internet draait dus als de spreekwoordelijke tierelier.

ik heb er een tweede netwerkkaart ingezet die herkend wordt als eth1, deze hangt in het hubje en moet mijn lokale netwerk gaan bedienen.

wat kan ik het beste in /etc/network/interfaces instellen en hoe? ik heb wel een-en-ander op dit forum gevonden, maar ik kwam er niet helemaal uit. moet ik ook nog andere bestanden aanpassen voordat ik het network restart commando geef?

m.vr gr, iemand die helemaal is overgestapt! :D
Je moet niet dronken dat ik denken ben

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Netwerkconfiguratie instellen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/18, 02:43:31 »
Dat gaat niet via /etc/network/interfaces, maar via de ingebouwde firewall, iptables.
Je moet de NAT instellen (network address translation). In iptables heet dat masquerading geloof ik.
Een makkelijk programma hiervoor is firestarter, maar dit werkt alleen in een grafische omgeving.

Kijk ook eens bij de linkjes die hier in de documentatie staan:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/veiligheid/veiligheidinubuntu/#head-499a2d45e5f0e304596b7b66f66833124f330058