Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen zin in unity maar ook niet XCFE  (gelezen 2309 keer)

Offline martijnfc

  • Lid
Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Gepost op: 2011/10/23, 20:31:08 »
Mensen,
Er is al veel gezegd over Unity, ik pas er voor. Ik heb dan ook Xubuntu geinstalleerd maar in combinatie met de oude home map wordt het menu een grote rommel. Xfce is sowieso ergelijk (of zo je wilt; niet wat ik gewend ben) . Ik wil graag gewoon weer Ubuntu classic, ik begrijp dat ik niet meer tijdens het inloggen kan kiezen daarvoor. Ubuntu studio is misschien een optie maar die gaat tot 11.04.
Ik wil graag Ubuntu 11.10 zonder Unity, kan dat?
Dank,
Martijn.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/23, 21:01:17 »
Als je een nieuwe installatie uitvoert en dan een volledige kopie van een /home uit een oudere Ubuntu erin plaatst dan wordt het inderdaad een grote rommel. Naast de data staan er namelijk ook verborgen mappen in je /home waarin de instellingen van programma's worden bewaard. Als de programma's een nieuwere versie hebben in de nieuwe Ubuntu (dat is vrijwel altijd het geval) dan gebruik je oude instellingen met nieuwe programma's.
Als je tot 2013 wilt werken met Ubuntu classic, dan kan je ook Ubuntu 10.04.3 LTS installeren en daarin alleen de documenten-mappen terugzetten (geen verborgen .mappen). Je Firefox-(.mozilla) en Thunderbird-mappen (.mozilla-thunderbird) moet je wel handmatig overzetten.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/23, 21:05:59 »
Mensen,
Er is al veel gezegd over Unity, ik pas er voor. Ik heb dan ook Xubuntu geinstalleerd maar in combinatie met de oude home map wordt het menu een grote rommel. Xfce is sowieso ergelijk (of zo je wilt; niet wat ik gewend ben) . Ik wil graag gewoon weer Ubuntu classic, ik begrijp dat ik niet meer tijdens het inloggen kan kiezen daarvoor. Ubuntu studio is misschien een optie maar die gaat tot 11.04.
Ik wil graag Ubuntu 11.10 zonder Unity, kan dat?
Dank,
Martijn.
Nee. Maar je kunt Gnome-shell wel eens proberen: sudo apt-get install gnome-shell.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/23, 21:09:25 »
Linux mint zou gnome 2 in de volgende versie ondersteunen, en gnome 3 ook dacht ik.
Alleen van debian weet ik eigenlijk niet wat ze gaan doen.

Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/23, 21:14:11 »
Linux mint zou gnome 2 in de volgende versie ondersteunen, en gnome 3 ook dacht ik.
Alleen van debian weet ik eigenlijk niet wat ze gaan doen.

Debian is op dit moment aan het switchen naar GNOME 3. Of dat Shell betekent, weet ik niet. Maar alle apps enzo zijn ze nu aan het switchen naar 3.

Offline vilamar

  • Lid
Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/23, 21:14:29 »
Nee. Maar je kunt Gnome-shell wel eens proberen: sudo apt-get install gnome-shell.

en dan bij het inloggen kiezen voor "gnome classic", hier en daar wat prutsen en het is weer helemaal ok

Offline martijnfc

  • Lid
Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/23, 21:37:35 »
Oeff, dank voor jullie antwoord, vooral het laatste, er is nog hoop! Ik ben wel een beetje teleurgesteld in Ubunty, (gebruiker sinds versie 6)  gedwongen koppelverkoop lijkt het wel. In het verleden was Linux tov. Microsoft de grote vrijheid, volledig aanpasbaar heette het , dat is niet meer zo.
Dank,
Martijn.

Offline vilamar

  • Lid
Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/23, 21:52:50 »
...volledig aanpasbaar heette het , dat is niet meer zo.
Dat klopt, maar men werkt er aan.
Een Belgische regering maak je bijvoorbeeld ook niet op 1-2-3

Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/23, 21:57:59 »
Linux mint zou gnome 2 in de volgende versie ondersteunen, en gnome 3 ook dacht ik.
Alleen van debian weet ik eigenlijk niet wat ze gaan doen.

Debian is op dit moment aan het switchen naar GNOME 3. Of dat Shell betekent, weet ik niet. Maar alle apps enzo zijn ze nu aan het switchen naar 3.

Ja maar als je nu Squeeze installeert heb je nog wel een tijdje ondersteuning voor Gnome2 lijkt me.

Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/23, 21:59:26 »
Oeff, dank voor jullie antwoord, vooral het laatste, er is nog hoop! Ik ben wel een beetje teleurgesteld in Ubunty, (gebruiker sinds versie 6)  gedwongen koppelverkoop lijkt het wel. In het verleden was Linux tov. Microsoft de grote vrijheid, volledig aanpasbaar heette het , dat is niet meer zo.
Dank,
Martijn.

Die vergelijking zou kloppen als Ubuntu de enige Linuxdistro was, zijn er nog wel een paar meer hoor :P

Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/23, 22:00:10 »
Zoals jan11000 al meldde, zal Mint voorlopig nog gnome2 blijven aanbieden. Ook zijn ze aan het kijken naar de mogelijkheid om met Mate (gnome2 vork) in zee te gaan.
http://blog.linuxmint.com/?p=1845
(even scrollen naar 'News and summary', laatste punt)

Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/23, 22:40:10 »
Linux mint zou gnome 2 in de volgende versie ondersteunen, en gnome 3 ook dacht ik.
Alleen van debian weet ik eigenlijk niet wat ze gaan doen.

Debian is op dit moment aan het switchen naar GNOME 3. Of dat Shell betekent, weet ik niet. Maar alle apps enzo zijn ze nu aan het switchen naar 3.

Ja maar als je nu Squeeze installeert heb je nog wel een tijdje ondersteuning voor Gnome2 lijkt me.

Dat heb ik ook niet ontkend. jan vroeg zich af wat "Debian gaat doen" en daarom meldde ik dus dat ze gaan switchen naar GNOME 3 ;)

Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/23, 22:40:52 »
Zoals jan11000 al meldde, zal Mint voorlopig nog gnome2 blijven aanbieden. Ook zijn ze aan het kijken naar de mogelijkheid om met Mate (gnome2 vork) in zee te gaan.
http://blog.linuxmint.com/?p=1845
(even scrollen naar 'News and summary', laatste punt)

Ja, alleen ik vrag me dan af wat LMDE voor rol daarin speelt. Aangezien Debian nu bezig is met switchen naar GNOME 3 en LMDE van Debian afhankelijk is, ben ik benieuwd waar LMDE heen gaat.

Offline Dave

  • Lid
Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/24, 00:12:53 »
Gnome 3.2 zit in Ubuntu softwarecentrum en dan kun je met opstarten nog kiezen voor Gnome klassiek.


Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/24, 11:48:18 »
Oeff, dank voor jullie antwoord, vooral het laatste, er is nog hoop! Ik ben wel een beetje teleurgesteld in Ubunty, (gebruiker sinds versie 6)  gedwongen koppelverkoop lijkt het wel. In het verleden was Linux tov. Microsoft de grote vrijheid, volledig aanpasbaar heette het , dat is niet meer zo.
Als je de opties allemaal overloopt, dan zie je dat niet waar is. De defaults zijn veranderd, maar je kan nog steeds gaan voor de desktopomgeving die je zelf wil.

Offline martijnfc

  • Lid
Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/24, 16:51:18 »
Als je in de versie Xubuntu een applicatie dat standaard is geinstalleerd, deinstalleerd krijg je meteen een lijst waaronder de desktop  system , "these have to be removed as well" heel irritant!

Offline Ed

  • Lid
Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/24, 17:04:46 »
Ben nu een paar dagen overgeschakeld naar LMDE, ik vind het een verademing en mijn oude vertrouwde Gnome klassiek weer terug en ook nog eens een rolling release. En bij mij draait het sneller dan Unity, ik ben helemaal tevreden.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/24, 17:21:27 door Ed »

Offline Dave

  • Lid
Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/24, 17:08:29 »
Als je in de versie Xubuntu een applicatie dat standaard is geinstalleerd, deinstalleerd krijg je meteen een lijst waaronder de desktop  system , "these have to be removed as well" heel irritant!

Heb er ook geen goede herinneringen aan bij een extra desktop installeren.
In geval van Gnome is dat gelukkig niet aan de orde.

Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/24, 17:55:46 »
Ik heb al vaker gelezen dat mensen problemen hebben met meerdere desktops, maar heb dit zelf nooit ondervonden. Ik heb een tijd xfce en e17 naast gnome2 gehad op Ubuntu 10.10. Op het moment heb ik openbox, awesome en xfce  zonder problemen naast elkaar staan, maar niet op Ubuntu. Het zal nu misschien wat lastiger zijn, ivm met gtk2 en 3.

Offline Tom

  • Lid
Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/24, 18:06:36 »
Als je in de versie Xubuntu een applicatie dat standaard is geinstalleerd, deinstalleerd krijg je meteen een lijst waaronder de desktop  system , "these have to be removed as well" heel irritant!
Bedoelt U de xubuntu-desktop ?
Zie maar wat ik er uit sloop nooit een probleem gehad.
https://sites.google.com/site/wandasblogxubuntu/3-desktop-intel-nvidia-xubuntu
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/24, 18:41:56 »
...volledig aanpasbaar heette het , dat is niet meer zo.
Dat klopt, maar men werkt er aan.
Een Belgische regering maak je bijvoorbeeld ook niet op 1-2-3
Dit in tegenstelling tot een Nederlandse XD
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/24, 19:30:52 »
Als je in de versie Xubuntu een applicatie dat standaard is geinstalleerd, deinstalleerd krijg je meteen een lijst waaronder de desktop  system , "these have to be removed as well" heel irritant!
Bedoelt U de xubuntu-desktop ?
Zie maar wat ik er uit sloop nooit een probleem gehad.
https://sites.google.com/site/wandasblogxubuntu/3-desktop-intel-nvidia-xubuntu
De Xubuntu-desktop is alleen een vat met alle programma's die nodig zijn.
Staat het eenkeer op de PC, dan is deze niet meer nodig.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jolo

  • Lid
Re: Geen zin in unity maar ook niet XCFE
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/24, 19:34:55 »
Of probeer deze uitleg over GNOME3 classic (fallback) mode.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM