Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Apache2 webserver ubuntu. websites niet op te vragen in thuisnetwerk  (gelezen 3650 keer)

Simpel

  • Gast
Ik heb het volgende probleem.

Ik heb 3 windows computers en 1 ubuntu server. Dit ik gebruik als fileserver en webserver met Apache php5 en mysql.
Via VNC-viewer kan ik vanuit een windows machine op mijn ubuntuserver komen en dingen aanpassen. Ook heb ik Webmin geinstalleerd zodat ik via de https://servernaam:10000 ook op de ubuntu conputer kan komen via een windowsmachine. dit werkt allemaal prima.

Samba geinstalleerd en ook dit werkt prima.

Nu heb ik het volgende probleem. Ik heb een apache webserver geinstalleerd met meerdere websites.
Zodat ik deze intern kan uitwerken voodat ik deze op het internet zet.
Zo ziet de apache server eruit wanneer je deze via webmin apache2 (2.2.8) benaderd.

 
Standaard Server  Definieer de standaard instellingen voor alle andere virtuele servers, en verwerkt alle niet beantwoorde verzoeken.
Adres Alle
Poort Alle Server Naam Automatisch
Document Root Automatisch
 
 
Virtuele Server  Verwerkt de op naam gebaseerde server op adres *.
Adres Alle
Poort Alle Server Naam Automatisch
Document Root /var/www/
 
Virtuele Server  De server met de naam dev.site1.nl handelt alles af op alle adressen
Adres Alle
Poort Alle Server Naam dev.site1.nl
Document Root /home/websites/www/site1.nl
 
Virtuele Server  De server met de naam dev.site2.nl handelt alles af op alle adressen
Adres Alle
Poort Alle Server Naam dev.site2.nl
Document Root /home/websites/www/site2.nl
 
 Virtuele Server  Verwerkt de op naam gebaseerde server dev.site3.nl op adres *.
Adres Alle
Poort Alle Server Naam dev.site3.nl
Document Root /home/websites/www/site3.nl
 
Op de Ubuntu server(computer), kan ik al deze websites benaderen met firefox. Ze zijn alle 3 voorzien van joomla en ook dit gaat vooralsnog prima. De standaard server /var/www/ is ook prima te benaderen, al doe ik daar niks mee.

Het probleem ligt bij de benadering vanuit de windows machine in firefox of explorer naar de ubuntu server toe over het interne netwerk. De standaarserver opent prima. Maar de andere 3 geven een melding dat ze niet gevonden kunnen worden.
firefox:"Firefox kan geen verbinding maken met de server op dev.site2.nl".

Waar kan dit probleem aan liggen of wat is de oplossing om deze ook via het interne netwerk te kunnen benaderen en niet alleen op de ubuntu computer zelf.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Apache2 webserver ubuntu. websites niet op te vragen in thuisnetwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/12, 19:10:33 »
Het lijkt mij een rechten probleem .......
Mag iedereen die files lezen ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Simpel

  • Gast
Apache2 webserver ubuntu. websites niet op te vragen in thuisnetwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/12, 21:32:20 »
Dat zou misschien kunnen. Alleen.. wanneer ik bv dev.site1.nl een vast ip-adres geef bv192.168.1.14. Dan Overruled deze de standaard website van var/www. waardoor ik deze opeens wel kan zien op een windows machine ( interne netwerk)

Apache2 webserver ubuntu. websites niet op te vragen in thuisnetwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/13, 12:25:34 »
Wanneer je thuis een webserver hebt al dan niet met officiele website's die geregistreerd staan op DNS servers hebben andere PCtjes op je eigen netwerk het vaak moeilijk om erop te komen.

Dit is vrij logisch.
Stel jij wilt naar website www.mijnwebsite.nl die bij jouw thuis staat.
Nu gaat die pc vanaf je eigen netwerk het WWW op naar de DNS server.
Die verwijst weer naar je eigen outside IP adres en dus ga je terug naar huis.
Je router verwijst weer naar de server en die zend de data naar het WWW.
Via het WWW komt de data natuurlijk weer terug naar je outside IP adres want die pc die het opvroeg staat achter de router.

ergo dit gaat fout en je krijgt collisions ( botsingen) waardoor je browser uiteindelijk niets laat zien.

Het is dus wenselijk en het beste om in alle PCtjes op je eigen netwerk in de HOSTS file neer te zetten waar die website's gevonden kunnen worden op je netwerk.

Dit kan je doen door zowel IP adres als de URL daar te plaatsen.

Bijv.
# server
192.168.1.102   mijnwebsite1.nl
192.168.1.102   mijnwebsite2.nl
192.168.1.102   mijnwebsite3.nl

Op deze manier gaat de PC niet eerst proberen bij een DNS server die op het WWW zit een URL te resolven maar gaat direct op je eigen netwerk naar het IP adres met de juiste URL.

IP adres wat ervoor staat is dus het vaste IP adres van je eigen server.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Simpel

  • Gast
Apache2 webserver ubuntu. websites niet op te vragen in thuisnetwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/13, 14:37:33 »
Wanneer ik ze allemaal een ip adres geef. Wordt alleen de eerste website in de lijst weergegeven op de windows computers in het interne netwerk. Dus met dev.site2.nl , zie je ook dev.site1.nl

Apache2 webserver ubuntu. websites niet op te vragen in thuisnetwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/13, 17:05:00 »
In dat geval is Apache niet goed geconfigureerd.
Die hoort de aanvraag automatisch door te sturen naar het juiste WWW adres wat opgegeven is in site available.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Simpel

  • Gast
Apache2 webserver ubuntu. websites niet op te vragen in thuisnetwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/18, 18:55:01 »
Het doorsturen op de server zelf gaat wel prima. Daar kan ik gewoon in firefox alle websites bekijken. Het probleem ligt bij de clienten in het netwerk. Heeft het wel met apache te maken? en niet met een andere contributie? of met de router?

Op de clienten kan ik alleen de default bekijken en wanneer ik deze verwijder, wordt de eerste in de lijst van de apacheserver vertoond.

Apache2 webserver ubuntu. websites niet op te vragen in thuisnetwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/18, 21:37:32 »
Ik snap je ff niet ???

Op de server met firefox bekijken ??
Er zit geen desktop op een server dus ook geen firefox ??

Of heb je LAMP geinstalleerd op je desktop ??

BTW voor alle clients van je netwerk moet je doen wat ik hierboven zij, anders kunnen ze niet op de server de website bekijken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Simpel

  • Gast
Apache2 webserver ubuntu. websites niet op te vragen in thuisnetwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/18, 23:47:12 »
Je kunt met sudo apt-get install desktop ubuntu  een desktop op de server editie installeren.  Op deze manier kun je ook met firefox websites bekijken.

Na wat google ben ik er toch achter gekomen. Ik werk met vista, door gebruikt te maken van de code: "C:\WINDOWS\NOTEPAD.EXE C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\etc\HOSTS " in je start/zoekbalk kun je de host file in windows aanpassen. Op deze manier heb ik het ip-adres van de server gegeven met bijbehorende site en dat voor alle 3 de websites. Het werkt nu prima!  

De vraag is alleen of dit de enige oplossing is om op je eigen thuisnetwerk met je ubuntuserver meerdere websites te laten runnen en deze vanaf andere computers in het netwerk te bewerken?

Naraki

  • Gast
Apache2 webserver ubuntu. websites niet op te vragen in thuisnetwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/21, 13:30:03 »
in /etc/apache2/sites-available/default

NameVirtualHost 192.168.0.10

   
    ServerName dev.site1.nl
    ServerPath /site1
    DocumentRoot /var/www/site1
   


NameVirtualHost 192.168.0.10

   
    ServerName dev.site2.nl
    ServerPath /site2
    DocumentRoot /var/www/site2
   


Named virtual hosts werken alleen als er een werkende dns server draait

Ps, IP adress vervangen met je eigen internal ip

Apache2 webserver ubuntu. websites niet op te vragen in thuisnetwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/21, 19:10:12 »
Citaat
De vraag is alleen of dit de enige oplossing is om op je eigen thuisnetwerk met je ubuntuserver meerdere websites te laten runnen en deze vanaf andere computers in het netwerk te bewerken?
Ja dit is de enigste goede manier.
Zeker omdat er geen DNS tussen staat die ip adressen naar naam vertalen envice versa.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D