Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wie gebruikt er nog een netbook en wat draait erop?  (gelezen 4948 keer)

Offline aartje

  • Lid
Re: Wie gebruikt er nog een netbook en wat draait erop?
« Reactie #25 Gepost op: 2016/10/31, 18:15:10 »
Mint 17.3 Mate 32bit/Windows7 op een Samsung N210 met 2GB geheugen en een 128GB Sandforce SSD.
Dat werkt uit de kunst. Ik heb hem al een jaar of 6 en de batterij is goed gebleven (85%)
door hem thuis alleen op netspanning te gebruiken en de batterij luchtdicht verpakt te bewaren in de
koelkast. Ik installeer de batterij alleen als ik hem elders gebruik en laat hem dan eerst (luchtdicht
verpakt) op temperatuur komen.

DarkEra

  • Gast
Re: Wie gebruikt er nog een netbook en wat draait erop?
« Reactie #26 Gepost op: 2016/11/02, 10:18:19 »
Een batterij  tot ongeveer 90% opgeladen goed ingepakt op een droge plaats in een kast leggen zou voldoende moeten zijn. Het in de koelkast leggen is één van de grootste fabeltjes die er is wat af komt van het "revalideren" van de accu, net als het ding in de diepvries leggen, en juist slecht.....

Verder heb ik zelf hier nog steeds een Acer Aspire One ZG5 met 1GB RAM liggen waar ik momenteel weinig mee doe, daar staat  Linux Mint 18 Xfce op maar vind het wat traag werken. Het netbookje is dan ook gekocht in 2009 en heeft denk ik z'n beste tijd gehad. Van de 1GB blijven er 990MB over omdat het geheugen gedeeld wordt (videokaart).

Re: Wie gebruikt er nog een netbook en wat draait erop?
« Reactie #27 Gepost op: 2016/11/02, 10:55:08 »
Een batterij  tot ongeveer 90% opgeladen goed ingepakt op een droge plaats in een kast leggen zou voldoende moeten zijn.

90% is te hoog voor langdurig bewaren.
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_store_batteries

- Nooit helemaal leegtrekken.
- Bij lange tijd niet gebruiken: opslaan met ca 40-60% lading (let op zelfontlading!, maandelijks checken).
- Het liefst in de buurt vd 50% blijven (=koop een accu met overcapaciteit).
- Langzaam laden (snelladen = minder cycles levensduur)
- Niet blootstellen aan hoge temperatuur
- Meer laad cycles geeft minder capaciteit


http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries
« Laatst bewerkt op: 2016/11/02, 11:00:52 door VuurVosje »

Offline h2o

  • Lid
Re: Wie gebruikt er nog een netbook en wat draait erop?
« Reactie #28 Gepost op: 2016/11/02, 11:46:12 »
net als het ding in de diepvries leggen, en juist slecht.....
Hmmm, kan wel slecht zijn, maar op die manier heb ik de accu van mijn dochters Nokia Asha 200 wel aan de praat kunnen krijgen. Die was helemaal leeg en 'dood'. De accu deed echt niets meer. Na een 'diepvriesbehandeling' deed en doet die het wel. Die Asha gebruikt ze nog heel vaak als MP3 speler.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wie gebruikt er nog een netbook en wat draait erop?
« Reactie #29 Gepost op: 2016/11/02, 14:17:33 »
Samsung N150 netbook met 1 GB RAM: ik heb er Debian Stable op staan met een XFCE 4.12 desktop en daar draai ik eigenlijk alleen GMPC (Gnome Music Player Client, ondanks de naam echt niet alleen voor Gnome) op omdat ik die gebruik om mijn streamer met MPD aan boord te bedienen. Ik vind dit beter dan een tablet voor hetzelfde doel, omdat ik veel liever een echt toetsenbord gebruik om zoektermen in te tikken.

Offline aartje

  • Lid
Re: Wie gebruikt er nog een netbook en wat draait erop?
« Reactie #30 Gepost op: 2016/11/03, 08:46:58 »
Een batterij  tot ongeveer 90% opgeladen goed ingepakt op een droge plaats in een kast leggen zou voldoende moeten zijn. Het in de koelkast leggen is één van de grootste fabeltjes die er is wat af komt van het "revalideren" van de accu, net als het ding in de diepvries leggen, en juist slecht.....

Sorry Maik, het is geen fabeltje. Vooral als je je batterij vol (90% ?)opgeladen weglegt is het beter om hem wel in de koelkast
te bewaren.
Zie bijlage uit http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

De diepvriezer lijkt me niet gezond, of misschien als noodgreep als je batterij geheel gestorven is, maar
daar geloof ik ook niet in.

« Laatst bewerkt op: 2016/11/03, 08:48:35 door aartje »

Offline avl

  • Lid
Re: Wie gebruikt er nog een netbook en wat draait erop?
« Reactie #31 Gepost op: 2016/11/03, 14:26:21 »
Al een heel tijdje een ASUS 1025 C, met een ssd erin.
Altijd een dual boot gehad met Ubuntu en W-7->10 en nu ga ik alles vervangen door Ubuntu 16.04.

FrSu

  • Gast
Re: Wie gebruikt er nog een netbook en wat draait erop?
« Reactie #32 Gepost op: 2016/11/11, 21:49:19 »
Wil nu ook weer eens kijken naar Chalet OS 16.04.2 Is gebaseerd op XFCE.