Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Donkere thema's en programma's, hoe gaat dat samen?  (gelezen 3773 keer)

Offline woteb

  • Lid
Donkere thema's en programma's, hoe gaat dat samen?
« Gepost op: 2009/10/24, 13:33:23 »
Misschien kennen jullie dit probleem wel? Een prachtig mooi donker thema geïnstalleerd. Het ziet er allemaal prachtig uit en oogstrelend. Maar..... op het moment dat je met Thunderbird/Icedove je mail wil bekijken, een donkere achtergrond met lichte letters. Ook OpenOffice.org..... Een zwarte/donker grijze achtergrond en lichte letters op je scherm.

Hoe kun je Thunderbird, OpenOffice.org e.d.zo instellen dat je een witte/lichte achtergrond hebt met zwarte/donkere letters? Dan zijn degelijke donkere thema's ook inzetbaar.

Hier een voorbeeld van wat ik bedoel met die donkere achtergrond: http://www.xfce-look.org/content/preview.php?preview=2&id=112414&file1=112414-1.jpg&file2=112414-2.jpg&file3=112414-3.jpg&name=kreator_theme+(openoffice+fixed)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/24, 13:35:05 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Donkere thema's en programma's, hoe gaat dat samen?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/24, 21:52:46 »
dit kan idd in gnome maar in xfce weet ik het niet,, geen ervaring mee.

Re: Donkere thema's en programma's, hoe gaat dat samen?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/24, 21:58:56 »
Lang geleden dat ik xfce heb gebruikt,maar volgens mij kon ik het daar niet aanpassen.Ik had het probleem met donkere achtergrond en donker lettertype,dus niks leesbaar dus.Dus verplicht licht thema.
Kubuntu 20.04

Offline woteb

  • Lid
Re: Donkere thema's en programma's, hoe gaat dat samen?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/24, 22:05:56 »
Lang geleden dat ik xfce heb gebruikt,maar volgens mij kon ik het daar niet aanpassen.Ik had het probleem met donkere achtergrond en donker lettertype,dus niks leesbaar dus.Dus verplicht licht thema.
Ik werk dus met XFCE, en daar doet zich dit probleem voor. Vreemd genoeg gaat het met een aantal donkere thema's wel goed, zoals Shiki-Dark en Shiki-Dark-Mint. Maar verreweg het overgrote deel van de donkere thema's vertonen bij bijv. OOo een zwarte pagina waar je dan met lichte letter in moet typen.
Dat is (tot nu toe) niet aan te passen
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Donkere thema's en programma's, hoe gaat dat samen?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/24, 00:04:14 »
Voor gtk-programma's kan je het normaal aanpassen via '~/.gtkrc-2.0' (zelfs per programma), geen idee of en hoe dat kan met OOo...
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Re: Donkere thema's en programma's, hoe gaat dat samen?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/28, 13:02:22 »
Ik ben met dezelfde vraag bezig geweest, maar juist om alle applicaties donker te krijgen. Het principe is hetzelfde.

Firefox, Terminal, Thunderbird, Abiword:


Ik vind, afgezien van bij een webbrowser waar ik de pagina wil zien zoals de ontwerper bedoelde, witte achtergrond en donkere tekst in een verder donker thema juist vermoeiend om naar te kijken. Maar je kunt volgens mij het beste je gewenste 'document' achtergrondkleur in je .gtkrc-2.0 of gtk thema definieren, en als het niet anders kan per applicatie.  Het is wel jammer dat sommige programma's zich niet aan het thema houden.

Hiermee pas je  de achtergrond aan voor *alle* invoer-schermen in alle themas:  In ~/.gtkrc-2.0 :
style "witteachtergrond" = "default"{
     base[NORMAL]      = "#ffffff"
}
widget_class "*"  style "witteachtergrond"
Wat je zoekt is echter eigenlijk een specifieke class /widget voor 'document-vensters', en dan ook de tekst-kleur aan passen alleen voor die class/widget. Ik weet niet of die bestaat.

- Firefox

Probleem met onleesbare donkere tekst op donkere achtergrond in formulieren. Op te lossen met aanpassen van:
~/.mozilla/firefox/<profile>/chrome/userContent.css
en
/usr/lib/xulrunner-<version>/res/forms.css

(details via Google te vinden)

De achtergrondkleur van About:blank is aan te passen door in ~/.mozilla/firefox/<profile>/chrome/userContent.css:
@namespace url(http://www.w3.org/1999/xhtml);
@-moz-document url(about:blank) {
*{
background: Window !important;
}
}

- Thunderbird

Kleuren aanpassen kan op minimaal drie manieren:
- via edit -> preferences -> advanced -> config editor, zoeken op 'color' . Zet 'browser.display.use_system_colors' op 'true' voor door gtkthema bepaalde achtergrond
- aanpassen van  ~/.thunderbird/<profielnaam>/chrome/userChrome.css
- een eigen thema in ~/.thunderbird/<profielnaam>/extension  te maken op basis van het default Thunderbird thema (/usr/lib/thunderbird-2.0/chrome/classic.jar). Jar bestanden zijn zip formaat.

Het overzicht-scherm heb ik nog niet conform het gtkthema gekregen, en er is nog wat donkerblauw te zien dat ik niet wegkrijg.
<edit>
Het is me gelukt om de donkerblauwe rijen te veranderen in de achtergrondkleur van het GTK thema.
In  ~/.thunderbird/<profielnaam>/chrome/userChrome.css  :
@import url("chrome://global/skin/subskin/default.css");

@import url("chrome://global/skin/subskin/dark.css");

@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul");


/* Set Thread pane to alternate row colours */

#threadTree treechildren::-moz-tree-row(odd) {

-moz-appearance: none !important;

background-image: none !important;

background-color: Window !important;

}

#threadTree treechildren::-moz-tree-row(selected) {

background-color: -moz-Dialog !important;

}

#threadTree treechildren::-moz-tree-row(selected, focus) {

background-color: Highlight !important;

}


</edit>
In plaats van 'Window' wat verwijst naar 'Window systeemkleur' kun je ook #ff0000 (rood) #ffffff (wit) etc. gebruiken

- OpenOffice
Is problematisch met fonts en gtk themas. Het schakelt zelfs automatisch over naar een soort hoog-contrast modus bij een donker GTK thema. Ik ben inmiddels overgestapt op AbiWord en Gnumeric dus ik kan er niet mee helpen.

- Abiword heeft witte document-achtergrond en zwarte tekst, welk gtk theme je ook gebruikt. Je kunt dit aanpassen binnen AbiWord, hoewel het dan volgens mij ook zo uit de printer komt.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/28, 18:12:21 door AptlyNamed »