Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overcomplete PC omzetten naar een databank?  (gelezen 2692 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Gepost op: 2015/07/18, 09:30:46 »
Ik heb een AMD threecore PC over. AMD Phenom X3, Asus M3N78-EM moederbord, 4 GB RAM. Heel aardig ding nog uit 2008. Er draait nu Xubuntu 15.04 op. Zoiets brengt niet veel meer op.

Nou bedacht ik dat het misschien ook een goed idee is er een soort databank van te maken voor eigen gebruik.

 Ik sla al mijn data op op een kleine externe 2TB usb HD. Dat werkt lekker en ik heb altijd alles bij de hand. Ik werkt vaak ook op een laptop. Voor backup heb ik nog een tweede 2TB harddisk. Ik heb nog wat andere goede SATA schijven. Nou loopt die 2 TB langzaam vol met al mijn foto's en video's. Zo gaat dat.

Dus dacht ik, ik bouw die oude PC om naar een soort databank? Dan kan ik daar het backup station van maken en ook zet ik daar dan de oudere data op, die ik niet meer direct bij de hand hoef te houden. Het ding heeft vijf SATA sloten. Ik gooi alle DVD stations eruit en gebruik de twee USB2 sloten.

Ik hou van simpele oplossingen. Ingewikkelde dingen kom ik vaak niet goed uit, maar een stevig stukje terminal werk is geen probleem.

Hoe pak ik zoiets aan? Iemand een idee?

In het netwerk hangen lijkt me ook zo gek nog niet. Dan kan ik er ook met de laptop goed bij. Alleen intern op het netwerk denk ik. Geen bereikbaarheid van buitenaf. Ik heb ooit eens gewerkt met een FTP server. De constante druk van inbraakpogingen was niet leuk.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Bloom

  • Lid
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/18, 09:55:01 »
Je zou zoiets als FreeNAS kunnen installeren op die machine. Dat doet alles voor je en na afloop heb je een werkende NAS met een webinterface en die kun je dan zonder beeldscherm, toetsenbord en muis ergens langs de kant zetten.

FreeNAS heeft vrij grote systeemvereisten, namelijk minimum 8 en liefst 16 GiB RAM, maar dat is omdat verondersteld wordt dat je het ZFS-opslagsysteem wil gaan gebruiken. Dat heeft namelijk zoveel geheugen nodig. Als je vijf identieke harde schijven gebruikt (het startvolume kan dan een usb-stick zijn), kun je die ook gewoon in RAID-5 configureren en dan kan het probleemloos met 4 GiB RAM en zelfs minder.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/18, 10:24:59 »
FreeNAS is een goede optie ja. ZFS heeft een hoop geheugen nodig, maar 4 GB zou bij licht gebruik zoals jij waarschijnlijk zal doen genoeg moeten zijn. Maar als je er nog 4 GB bij kan prikken zou ik dat zeker doen.

Je kan ook zelf gaan knutselen met Ubuntu server en dan handmatig Samba, NFS en dergelijke installeren. Maar dit is alleen een optie als je comfortabel kan werken in een terminal of dat wil leren. Wat eenvoudigere alternatieven die ook een web interface hebben zijn Openfiler en SME server.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/18, 10:36:40 »
Txs, Bloom en Johan

Licht gebruik zal het zeker zijn. Alleen één gebruiker en dan nog maar zo nu en dan. Geheugen bijprikken is misschien te doen. Dat is oud geheugen, misschien kan ik dat ergens leuk geprijsd op de kop tikken.

Configureren in RAID-5? OK, mooie tip. Maar daar gaan nooit vijf identieke schijven in, vrees ik. Dat is ver boven budget. Het zal een allegaartje SATA schijven worden. Booten van een usb-ding is wel een leuk idee eigenlijk.

Kan ik die schijven niet gewoon heel simpel configureren? Ik ben de enige die er iets mee zal doen. Ik hoef (denk ik als simpele ziel) helemaal geen mooie toestanden. Dat ik straks vijf afzonderlijke schijven zie, waarbij ik bij elk de ruimte zelf in de gaten moet houden, lijkt me nou niet zo erg (wie weet krijg ik daar ooit diep spijt van :D)

Zonder toetsenbord. muis en scherm klinkt weer wel heel lekker. Dan is het een soort netwerk station?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/18, 10:54:30 »
Je kan de kast in de meterkast zetten of op een andere plek waar je stroom en een netwerkaansluiting hebt.  Via het netwerk (NFS, Samba) werk je dan met je bestanden.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/18, 10:57:24 »
Je kan de kast in de meterkast zetten of op een andere plek waar je stroom en een netwerkaansluiting hebt.  Via het netwerk (NFS, Samba) werk je dan met je bestanden.

Dat lijkt me ideaal. Txs, Johan!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/18, 10:59:40 »
Een tip ter inspiratie:

Onlangs kwam de Raspberry Pi 2 uit: daarover staan de bladen/websites de laatste tijd vol met toepassingen inclusief stappenplannen, tutorials etc.
Veel van deze mogelijkheden lijken op wat jij wilt, en zijn natuurlijk ook toepasbaar op andere HW.


Offline aartje

  • Lid
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/18, 11:00:17 »
Alleen vraag ik me af of er wel beseft wordt hoeveel stoom er gebruikt wordt
met zo'n server die maar af en toe gebruikt wordt, ik denk gauw voor een paar honderd
euro per jaar.

Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/18, 11:01:44 »
Alleen vraag ik me af of er wel beseft wordt hoeveel stoom er gebruikt wordt
met zo'n server die maar af en toe gebruikt wordt, ik denk gauw voor een paar honderd
euro per jaar.

Dat is waar....naar de stort en een Raspberry Pi kopen heb je er zo uit....  :)
Uit de losse pols schat ik het verschil op ca €200-400 /jaar bij 24/7.
En het lawaai....  :|

Net als bij een oude koelkast en een CRT scherm gaat de keuze tussen emotie en ratio...  ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/07/18, 11:07:53 door VuurVosje »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/18, 11:08:14 »
Dat van dat stroomverbruik is wel een goede en gewoon waar.

Een rasp kopen is een leuk idee, maar heeft zo'n ding dan vijf SATA sloten?

Eerlijk gezegd wil ik helemaal niks kopen, maar eerst zien te gebruiken wat ik al heb.

Is het denkbaar dat ik die FreeNAS box uit zet wanneer klaar via de web interface en aanzet wanneer gewenst via zo'n wakeonlan gebeuren? Dan is het probleem stroomverbruik misschien ook opgelost.

Ik vond hier een mooie howto (uitleg) op Engadget over hoe je een simpele opzet realiseert met precies mijn cpu, geheugen en allegaartje van SATA schijven. Helaas Engelstalig, maar daar ben ik gelukkig goed in thuis.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/18, 11:13:05 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/18, 11:15:52 »
Een raspberry is echt niet geschikt als NAS. Veel te traag daarvoor. Je hebt geen SATA aansluitingen en de USB wordt gedeeld met het netwerk. Je hebt dus veel te weinig bandbreedte om én een schijf én het netwerk op volle snelheid aan te sturen, laat staan meerdere schijven.

Zo goed als alle computers doen tegenwoordig wel aan wake on lan. Die kan je dus uitzetten en dan via het netwerk weer aanzetten wanneer je hem nodig hebt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/18, 11:34:02 »
Zoek eerst eens uit hoe  te back-uppen, wat je wilt en hoe dit gaat, en hoeveel veiligheid wil je.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1363351
Je hebt ook nog een kopie nodig, dus backup regelen.
Ik zeg dit omdat bijna niemand weet hoe je een backup maakt.n

ZFS is een goed bestands- syteem, maar wil meer geheugen hebben, maar 4 zou moeten werken, behalve als je veel functies van zfs gaat gebruiken(duplicatie van schijven of mappen bijv).

Raid 5 niet gebruiken, raid 6 wel. Bij raid 5 kan er 1 hd defect gaan, maar bij meerdere hd's is dit te gevaarlijk, daarom wordt er tegenwoordig raid 6 minimaal gebruikt.

Hoeveel en welke hd's heb je?

Zelf heb ik een nas4free kastje, deze zet ik aan door op start knop te drukken, uitzetten, door ook weer de start knop te drukken, dan gaat nas4free uit.
Op dit moment zou ik voor freenas gaan.
Er is ook nog een versie van software die een synologie nas nadoet, of dit goed is weet ik niet.
http://storageroot.com/articles/nas4free-freenas-amahi-openmediavault
Ook hier goed zoeken, http://gathering.tweakers.net/

http://forums.overclockers.com.au/forumdisplay.php?f=44 hier ook veel info.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/18, 11:49:11 door jan11000 »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/18, 11:43:52 »
jan1100, kan je je bericht misschien wat leesbaarder maken? Zo kan ik er nauwelijks wijs uit, maar ik proef ergens de nodige tips wel.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/18, 12:12:53 »
Bedankt, Jan.

Ik zie die PC al als een backup. De externe USB HD van 2 TB is mijn basis opslag. Oudere data zet ik dan op de de databank PC, maar die wil ik niet nog eens gaan backuppen. Dat wordt veel te gek.

Dan loop ik natuurlijk een risico, maar op een goed moment kan je het allemaal toch niet meer overzien. Wat heb je aan data die je in de grote hoop niet meer kan vinden?

FreeNas klinkt goed en leuk te weten dat je hem gewoon met de power knop aan en weer uit kan zetten. Ik begrijp dat toch wel goed? Startknop en powerknop zijn eigenlijk twee heel verschillende dingen.

Ik heb volgens mij twee 2TB en twee 1TB HD's, ongetwijfeld van verschillende merken en vast verschillende specs. Waar zou ik dan naar moeten kijken in de specs?

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/07/18, 12:24:56 »
@Femke: het is DDR2 geheugen volgen de rekening. Heb je daar genoeg aan? Het staat me bij dat ik vier bankjes heb, maar misschien zijn het wel drie waarvan twee gevuld met 2 GB per module. Ik ga straks die kast even bekijken.

Als ik over heb denk ik aan je. Die strips zijn gemakkelijk in een enveloppe te doen en wegen niks.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/07/18, 12:58:57 »
Een raspberry is echt niet geschikt als NAS.
Okay, dat is dan blijkbaar zo.

Persoonlijk ben ik best tevreden met ownCloud op een Raspberry Pi 2. Geen snelheidsmonster maar het verbruik is slechts 3,5 Watt (altijd aan voor 10 euro per jaar). Met synchronisatie clients voor Windows en Linux is snelheid minder belangrijk. Ik gebruik ook de android client en op het werk de webinterface. Via webdav ook op een andere Raspberry Pi met Kodi (voorheen XBMC). :)

Voor de topicstarter, ownCloud zou ook kunnen werken op je oude computer uit 2008: https://owncloud.org/
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/07/18, 13:15:10 »
@Femke: OK helder. Straks even kijken.

@testcees: Txs! Ga ik toch even naar kijken. Nou wil ik echt geen toestanden via Internet, maar je zal het vast wel alleen binnen je netwerk kunnen houden. Nou zijn vooral de video bestanden onbehoorlijk groot, dus snelheid is voor mij wel een beetje van belang.

Fijn mensen en hartelijk dank, ik kom steeds verder en ondertussen leer ik dingen zoals dat geheugen die ik altijd voor me uitschoof.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/07/18, 13:29:25 »
Wat voor router heb je?
Mijn router heeft 2 USB aansluitingen; als het alleen om data gaat is dat een simpele oplossing.
USB is wel geen LAN snelheid, maar dat heb je ook niet als je een externe USB HDD aan je laptop hangt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/18, 13:56:44 »
Qwncloud kun je ook bekijken, zoals boven vermeld.

De powerknop was met nas4free, maar vermoedelijk werkt dit ook met freenas, denk dat de bios van je moederbord bepalend is. Als je freenas test, dan kun je met monitor de powerknop testen, want dan zie je wat er gebeurd.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/07/18, 13:58:21 »
Wat voor router heb je?
Mijn router heeft 2 USB aansluitingen; als het alleen om data gaat is dat een simpele oplossing.
USB is wel geen LAN snelheid, maar dat heb je ook niet als je een externe USB HDD aan je laptop hangt.

Nee, klopt. Die externe HDD heeft trouwens USB3 maar mijn PC helaas niet. Dat zou ik eigenlijk wel heel graag gehad willen hebben vanwege de videobestanden. Het is wel een idee trouwens. Ik ga daar eens naar kijken.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/07/18, 14:07:18 »
Beter is om er even eentje uit te halen en te kijken wat daar op staat.

Iets in de trant van: DDR2 - 1066 MHz / PC2-8500 (dit is dus een voorbeeld!)

Verder moet je wel kijken of je moederbord meer geheugen kwijt kan dan dat er nu in zit. Anders heb je er niets aan. ;)

Twee vergrootglazen verder en een stel zaklampjes (jonge jonge, wat een piepkleine lettertjes :D ):

Het is Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/4G. Dat is    PC2-5300, 2GB per strip. Ik heb 4 bankjes, dus dan zou ik naar 8GB kunnen. Nou nog even nakijken of het moederbord dat wel aankan.

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/07/18, 17:15:12 »
Router oplossing zou ik niet doen.
Alleen al om updates en veiligheid die niet worden bijgehouden tav routers, want als het mis gaat , dan staan al je files op het internet, en iedereen kan dit dan bekijken.
Als je zelf de operating system installeert, dan kun je ook de updates in de gaten houden, en later overgaan naar nieuwere versie software.

Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/07/18, 18:10:45 »
Router oplossing zou ik niet doen.
Alleen al om updates en veiligheid die niet worden bijgehouden tav routers,

Niet alles over één kam scheren: mijn A-merk router krijgt regelmatig updates (dit jaar al 4x).
Daarnaast is voor veel A-merk routers alternatieve firmware beschikbaar: ddwrt, Tomato, etc.
B-merk routers heb ik geen ervaring mee....
« Laatst bewerkt op: 2015/07/18, 18:47:35 door VuurVosje »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/07/18, 19:06:35 »
Raid 5 niet gebruiken, raid 6 wel. Bij raid 5 kan er 1 hd defect gaan, maar bij meerdere hd's is dit te gevaarlijk, daarom wordt er tegenwoordig raid 6 minimaal gebruikt.
RAID-6 is niet vooruit te branden als je dat via software moet doen. Ik heb het geprobeerd bij mijn server (6-core AMD 2,8 GHz met 16 GiB RAM) onder Debian Stable. RAID-5 is daarentegen vliegensvlug. Je moet er inderdaad voor waken dat er geen tweede schijf stuk gaat bij RAID-5 voordat je de eerste stukke vervangen hebt en het array weer herbouwd, want als dat toch gebeurt ben je ALLES kwijt. Daarom moet je steeds minstens één reserveschijf in huis hebben om een kapotte snel te kunnen vervangen.
Ik heb ondertussen al vier keer een schijffaling gehad en heb met RAID-5 telkens de tijd gehad om zo'n schijf te vervangen en het array te herbouwen zonder dat er verder iets foutliep. En ruim vijf jaar verder ben ik nog altijd geen byte aan data kwijtgespeeld.

Maar de vraagsteller gaf al aan dat hij geen meerdere gelijke schijven heeft, maar allerlei verschillende capaciteiten. Dan is de beste aanpak om zijn geheugen liefst tot 16 GB uit te breiden en dan met FreeNAS voor ZFS te kiezen. RAID is voor de vragensteller geen optie.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Overcomplete PC omzetten naar een databank?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/07/18, 19:37:06 »
Als ze mijn router binnen weten te komen zitten ze op mijn thuisnetwerk en dan toch ook op die FreeNas bak? Dat maakt dan toch niks meer uit.

Eerlijk gezegd heb ik niet heel erg veel vertrouwen in de veiligheid van standaard door providers geleverde routers. Maar om zelf een goede router aan te schaffen en alle instellingen tot en met de telefonie te doen zie ik niet zo zitten.

Ik ga dat Freenas verhaal van Engadget eens rustig lezen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021