Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijven krijg ik niet aan de praat  (gelezen 3925 keer)

Offline Partynoud

  • Lid
Harde schijven krijg ik niet aan de praat
« Gepost op: 2010/10/01, 03:27:56 »
Ik heb het volgende probleem (bij installatie Xubuntu, alleen heeft dit weinig te maken met Xubuntu denk ik, maar meer met hoe ik dingen installeer/geinstalleerd heb, dus mensen die gewoon verstand van algemene kennis van pc' s hebben kunnen rustig reageren):

Het is me gelukt om Xubuntu te installeren (om te proberen omdat ik een traag besje van een pc heb). Mijn situatie is als volgt: ik heb 3 harde schijven. 2x sata-schijven van beiden 1 TB en 1x een IDE-schijf van 250 GB. Ik heb Xubuntu geinstalleerd op een sata schijf (aangezien die andere schijven beschreven zijn). Ik heb voor de installatie slechts die ene schijf aangekoppeld en die andere (beschrevene) losgekoppeld. Waarom? Om problemen te voorkomen bij het installeren, want ik kan het verschil niet zien tussen die twee sata-schijven. Verder lukt het niet die 250 Gb-schijf aan te koppelen bij het installeren. Heb ik geprobeerd, maar op de een of andere manier lukt dat niet. Wellicht dat Xubuntu een of andere koppeling aan die ide-schijf maakt die hij bij het opstarten niet kan vinden of zoiets.

Om mijn Sata-schijf als opstartschijf te kunnen gebruiken heb ik hem bootable gemaakt inde bios (SCSI-instelling) en de IDE disabled (als bootable). Nu heb ik dus Xubuntu geinstalleerd op een sata-schijf. Die installatie doet het prima. Maar als ik de andere schijven aansluit krijg ik problemen: als ik de IDE-schijf aansluit wil de pc niet opstarten. En als ik de andere sata-schijf aansluit ook niet (als ik deze aansluit zegt ie dat hij deze schijf niet (her)kent ).

Wat moet ik doen om te zorgen dat ik die andre twee schijven aan de praat krijg?
Overigens mijn IDE-schijf heb ik met een jumper zo ingesteld dat hij als master staat, maar dat mag voor de rest toch geen problemen geven toch?