Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KPN Expiria Box en wireless in Ubuntu Lucid LTS 10.04  (gelezen 2399 keer)

perro30

  • Gast
KPN Expiria Box en wireless in Ubuntu Lucid LTS 10.04
« Gepost op: 2010/09/20, 10:56:06 »
Heb sinds kort een KPN Expiria Box (router/modem/voice/wireless/usb/tv). Natuurlijk is in mijn desktop de auth eth0 goed geconfigureerd en ook in mijn laptop wordt deze verbinding (bekabeld) goed gezien en geconfigureerd.

Maar nu het draadloze verhaal: Ubuntu (ook op mijn laptop, Ubuntu Lucid LTS 10.04) heeft sowieso de draadloze chip in mijn Dell Inspiron gezien en ziet ook een aantal draadloze verbinden met het bekende slotje.
Nu weet ik niet welke van de vier ik moet kiezen, ik zie Thomson BF3B7A (volgens mij is de Expiria Box een Thomson 3878), ik zie een SpeedTouch E3FFE en een SpeedTouchDF2575 en dan nog een vreemde Mehdi Delghandi. Ik hoorde de KPN medewerker ook iets over SpeedTouch zeggen, maar die wist ook niets.
Heb wel de MAC, de Access Key en de SSID (WEP/WPA) bij de hand.
Ubuntu heeft wel het volgende programma voor wireless geïnstalleerd: draadloos stuurprogramma STA van Broadcom (These packages contains Broadcom 802.11 Linux STA wireless driverfor use with Broadcom's BCM4311-, BCM4312-, BCM4321-, andBCM4322-based hardware).

Wil ook voor een normale desktop boven in mijn woning een usb wireless adapter kopen i.p.v. een lange UTP-kabel aan te leggen. Wat is hiervoor i.s.m. de KPN Expiria Box de beste? En wat moet ik dan configureren in deze desktop (de beide desktops, zowel de bekabelde beneden als ook die boven hebben ook Ubuntu Lucid LTS 10.04).

KPN ondersteunt Linux (dus ook Ubuntu) niet. Heeft iemand ervaring daarmee of kennis ervan?

Bedankt vast.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/20, 11:00:14 door perro30 »

Offline Louis

  • Lid
Re: KPN Expiria Box en wireless in Ubuntu Lucid LTS 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/20, 14:18:30 »
Je kan de draadloze instellingen van de experiabox aanpassen.
Sluit hem met een kabel aan en log in je browser in op adres 192.168.1.254 (Dit adres geldt voor de Thomson 780)
Ga dan naar de instellingen voor WLAN (Thuisnetwerk - WLAN)
Geef een eigen herkenbare naam op bij Netwerknaam (SSID)
Voortaan zie je deze naam als je je netwerk opzoekt.

Nog een tip: Als je geen draadloze verbinding kan opzetten kan je op dezelfde plek in de experiabox het kanaal vastzetten op bijvoorbeeld kanaal 11. (Staat standaard op auto maar dat wil nog wel eens problemen geven)

perro30

  • Gast
Re: KPN Expiria Box en wireless in Ubuntu Lucid LTS 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/20, 18:18:11 »
Bedankt Louis, maar ik krijg:
Citaat
De wachttijd voor de verbinding is verstreken
De server op 192.168.1.254 doet er te lang over om te antwoorden.
Ik heb het een aantal keren het geprobeerd, maar nee, helaas.

Heb ik ook wel de goede driver?

En wat betreft die USB wireless adapter, welke is de beste en pakt die dan ook?

bedankt vast voor je antwoord.

perro30

  • Gast
Re: KPN Expiria Box en wireless in Ubuntu Lucid LTS 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/20, 23:33:51 »
Ha Louis,

Het is nu allemaal opgelost.
De driver was verkeerd, heb nu de andere Broadcom driver geinstalleerd, die werkt wel.
De site zoals bij KPN staat om in de Experia Box te komen is 192.168.2.254 bij mij.
Heb daar alles goed in kunnen configureren en nu doet hij het op mijn Dell Inspiron mini. Keurig zo. Heb geeneens meer een UTP kabel verbonden en alles gaat goed.
Het is trouwens geen SpeedTouch (dat zijn toch andere lieden schijnbaar) maar een ThomsonBF3B7A, en zo wordt deze ook gezien.
Gaat allemaal keurig.

O ja, wat die USB wireless adapter betreft, dat gaat toch ook hetzelfde als deze en wat is de beste daarvoor? Ondanks dat er ook een USB ingang is op de Experia Box, hoef ik daar toch geen in te stoppen om te "seinen" naar de desktop boven met ook een USB adapter? Kan je me nog even hierop antwoorden s.v.p.?

perro30

  • Gast
Re: KPN Expiria Box en wireless in Ubuntu Lucid LTS 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/21, 15:16:53 »
Ha Louis, nou, na heropstart van de laptop, ziet die het draadloze netwerk niet meer, hij herkent wel de verbinding, maar verbindt dus niet, ik kan ook niet verbinden en moet dus wel weer bedraad internetten. De opstart van die Thomson staat op wel automatisch opstarten, maar dat gebeurt dus niet.
Dit is het verhaal van de modem:
Citaat
Draadloos toegangspunt - ThomsonBF3B7A

Configuratie

Interface ingeschakeld: Ja
Fysiek adres: B4:82:FE:BF:3B:7A
Netwerknaam (SSID): ThomsonBF3B7A
Interfacetype: 802.11b/g/n
Huidige snelheid: 130 Mbps
Band: 2.4GHz

Beveiliging

Nieuwe apparaten toestaan: Nieuwe stations zijn toegestaan (automatisch)
Beveiligingsmodus: WPA-PSK

en

Citaat
Draadloos toegangspunt - ThomsonBF3B7A

Configuratie

Interface ingeschakeld: Ja
Fysiek adres: B4:82:FE:BF:3B:7A
Netwerknaam (SSID): ThomsonBF3B7A
Interfacetype: 802.11b/g/n
Huidige snelheid: 130 Mbps
Band: 2.4GHz
Kanaalselectie: Auto
Regio: Europe
Kanaal: 11
Multicast toestaan vanaf breedbandnetwerk: Ja

Beveiliging

Broadcast netwerknaam: Ja
Nieuwe apparaten toestaan: Nieuwe stations zijn toegestaan (automatisch)
Beveiligingsmodus: WPA-PSK
WPA-PSK vooraf gedeelde sleutel: XXXXXXXXX
WPA-PSK-codering: TKIP+AES
WPA-PSK-versie: WPA+WPA2

Hoe kan ik dit ondervangen, zodat de wireless verbinding telkens na (her)opstart gaat werken?

Bedankt vast.
P.S. de USB wireless adapter heb ik al gevonden, is een Eminent, moet het nog testen (hopelijk niet hetzelfde na heropstart).
Per
« Laatst bewerkt op: 2010/09/22, 01:39:08 door perro30 »

perro30

  • Gast
Re: KPN Expiria Box en wireless in Ubuntu Lucid LTS 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/23, 13:52:12 »
Hallo Louis, nou, het is opgelost, ik heb wat gevonden, dit opgelost en nu doet die het met de goede driver, ook als ik de laptop herstart, gaat alles nu goed, dus een goede draadloze verbinding en ook zicht op de buren.

Bedankt in elk geval.