Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firewall  (gelezen 1915 keer)

nom001

  • Gast
Firewall
« Gepost op: 2008/07/21, 10:04:03 »
Hallo allemaal,

Heeft iemand gewerkt met de firewall die wordt aangeboden op http://linux-firewall.org/
Is dit een goede firewall?
Iemand ervaring met deze suktje software?
Alvast bedankt!
Ron

Firewall
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/21, 10:38:40 »
Ubuntu heeft zelf al een goede firewall aan boord, iptables. Die behoeft normaal gesproken geen onderhoud, maar indien je toch een mooie controlepaneel voor de firewall wilt, installeer je Firestarter, staat in de repos.

Firewall
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/21, 10:51:47 »
Lijkt me wel de moeite om eens te testen, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Viva La Revolución

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Firewall
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/21, 11:05:17 »
Of je gebruikt ufw Uncomplicated Firewall), die is al standaard geïnstalleerd:
http://computertip.googlepages.com/veiligheidinubuntu

nom001

  • Gast
Firewall
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/21, 12:24:43 »
Citaat van: mantass
Lijkt me wel de moeite om eens te testen, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Dat dacht ik dus ook.
Misschien nergens voor nodig en firewall als ik de berichten lees over Linux, maar toch.
Leuke speeltjes laat ik niet liggen...... ;-)

nom001

  • Gast
Firewall
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/23, 11:31:06 »
Heb deze firewall geprobeerd.
Werkt iets te goed.....
Firewall geeft keurig aan welke applicaties toegang zoeken tot internet en dit kun je dan dus of weigeren of toelaten.
Ik heb al gemerkt dat wanneer je de toegang toelaat tot internet voor Thunderbird dat Thunderbird dan GEEN toegang krijgt tot mijn mailbox op de server van mijn provider.
En ik heb zelfs de indruk dat ie de updatemanager wel toelaat, maar dat de updatemanager dan geen contact kan krijgen met de servers.

Iemand deze programma ook al getest en hetzelfde opgemerkt?

nom001

  • Gast
Firewall
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/23, 11:32:13 »
Citaat van: pjotr123
Of je gebruikt ufw Uncomplicated Firewall), die is al standaard geïnstalleerd:
http://computertip.googlepages.com/veiligheidinubuntu
Hoe roep je deze dan op om te zien wat wel en niet geblokkeerd is?
Ik zou graag een mooie en goede firewall willen hebben met een graphic user interface.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Firewall
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/23, 11:34:19 »
Citaat van: nom001
Citaat van: pjotr123
Of je gebruikt ufw Uncomplicated Firewall), die is al standaard geïnstalleerd:
http://computertip.googlepages.com/veiligheidinubuntu
Hoe roep je deze dan op om te zien wat wel en niet geblokkeerd is?
Terminal: man ufw

"the man is your friend".  :-)

nom001

  • Gast
Firewall
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/23, 11:37:24 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: nom001
Citaat van: pjotr123
Of je gebruikt ufw Uncomplicated Firewall), die is al standaard geïnstalleerd:
http://computertip.googlepages.com/veiligheidinubuntu
Hoe roep je deze dan op om te zien wat wel en niet geblokkeerd is?
Terminal: man ufw

"the man is your friend".  :-)
Dat is meer text based....
zal het es doorspitten een keertje.

Offline kihid

  • Lid
Firewall
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/23, 14:31:42 »
Ik heb Linux-Firewall.org eens op mijn testmachine geinstalleerd en moet zeggen, dat ding doet zijn werk goed, vraagt om elk programma wat met internet wil communiseren of je er toestemming voor wil geven (is eenmalig hoor).
Daarna kan je uit de lijst met programma's die je toestemming hebt gegeven, als nog naderhand blokkeren of of tijdelijk blokkeren.
Ook heb je een schuif waarmee je de gevoeligheid van de Firewall kunt regelen van kompleet uit tot High Security Level high speed internet.
Met het icoontje dat er in je werkbalk komt te staan kun je het progje snel wijzigen indien dat nodig is.

Voorlopige test zeer positief, dus blijft er nog opstaan.
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

nom001

  • Gast
Firewall
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/23, 14:56:25 »
Citaat van: kihid
Ik heb Linux-Firewall.org eens op mijn testmachine geinstalleerd en moet zeggen, dat ding doet zijn werk goed, vraagt om elk programma wat met internet wil communiseren of je er toestemming voor wil geven (is eenmalig hoor).
Daarna kan je uit de lijst met programma's die je toestemming hebt gegeven, als nog naderhand blokkeren of of tijdelijk blokkeren.
Ook heb je een schuif waarmee je de gevoeligheid van de Firewall kunt regelen van kompleet uit tot High Security Level high speed internet.
Met het icoontje dat er in je werkbalk komt te staan kun je het progje snel wijzigen indien dat nodig is.

Voorlopige test zeer positief, dus blijft er nog opstaan.
Heb je ook last gehad van programma's die contact zoeken met internet en dat dan helemaal geblokkeerd worden door die firewall?
Bijvoorbeeld  met Thunderbird had  ik het probleem dat er geen contact gemaakt kon worden met de mailserver van mijn provider ook al had ik de firewall wel toestemming gegeven om Thunderbird door te laten.

rpr

  • Gast
Firewall
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/23, 15:10:35 »
Citaat van: nom001
Citaat van: kihid
Ik heb Linux-Firewall.org eens op mijn testmachine geinstalleerd en moet zeggen, dat ding doet zijn werk goed, vraagt om elk programma wat met internet wil communiseren of je er toestemming voor wil geven (is eenmalig hoor).
Daarna kan je uit de lijst met programma's die je toestemming hebt gegeven, als nog naderhand blokkeren of of tijdelijk blokkeren.
Ook heb je een schuif waarmee je de gevoeligheid van de Firewall kunt regelen van kompleet uit tot High Security Level high speed internet.
Met het icoontje dat er in je werkbalk komt te staan kun je het progje snel wijzigen indien dat nodig is.

Voorlopige test zeer positief, dus blijft er nog opstaan.
Heb je ook last gehad van programma's die contact zoeken met internet en dat dan helemaal geblokkeerd worden door die firewall?
Bijvoorbeeld  met Thunderbird had  ik het probleem dat er geen contact gemaakt kon worden met de mailserver van mijn provider ook al had ik de firewall wel toestemming gegeven om Thunderbird door te laten.
Kan het zijn dat je via een proxy werkt? Anders uw proxy ip eens toevoegen bij de trusted networks.

Offline kihid

  • Lid
Firewall
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/23, 23:08:03 »
nom001

Dat probleem had ik met meerdere programma's, als ik toestemming had gegeven dat er verbinding mocht zijn, dat het programma het nogsteeds niet deed.
Echter door het desbetreffende programma te sluiten en opnieuw op te starten was het euvel verholpen.

rpr,

ik denk dat dat het probleem was, het programma wat toestemming nodig had en je daar je goedkeuring voor gaf, opnieuw op te starten, probleem opgelost.

P.s. werkt wel zeer goed, alleen lukt het me niet om Frostwire verbinding met internet te laten maken (tot nu toe, maar we zoeken verder.).
Vind het heel plezierig dat ik NU weet welke programma's een verbinding met het internet willen hebben, en IK daar toestemming voor kan geven!
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Aspie

  • Gast
Firewall
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/23, 23:50:03 »
Er is ook een grafische schil voor ufw in ubuntu.
Zie http://gufw.tuxfamily.org/

nom001

  • Gast
Firewall
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/24, 11:21:24 »
Citaat van: kihid
nom001

Dat probleem had ik met meerdere programma's, als ik toestemming had gegeven dat er verbinding mocht zijn, dat het programma het nogsteeds niet deed.
Echter door het desbetreffende programma te sluiten en opnieuw op te starten was het euvel verholpen.

rpr,

ik denk dat dat het probleem was, het programma wat toestemming nodig had en je daar je goedkeuring voor gaf, opnieuw op te starten, probleem opgelost.

P.s. werkt wel zeer goed, alleen lukt het me niet om Frostwire verbinding met internet te laten maken (tot nu toe, maar we zoeken verder.).
Vind het heel plezierig dat ik NU weet welke programma's een verbinding met het internet willen hebben, en IK daar toestemming voor kan geven!
Zal dat es testen.

En idd vind ik het ook belangrijk om te weten welke programma's er allemaal op het internet lopen te snuffelen.

Offline Dave

  • Lid
Firewall
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/24, 20:34:07 »
de standaard firewall is perfect voor mij. Ik merk er geheel niets van en ga ik naar een testsite staat alles op stealth of onzichtbaar, tenminste wat ik herinner want kijk er nooit meer naar om eigenlijk.
En achter een router is het toch al van minder belang.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Firewall
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/25, 10:37:22 »
Citaat van: Dave
de standaard firewall is perfect voor mij. Ik merk er geheel niets van en ga ik naar een testsite staat alles op stealth of onzichtbaar, tenminste wat ik herinner want kijk er nooit meer naar om eigenlijk.
En achter een router is het toch al van minder belang.
@Dave: je hebt me een persoonlijk bericht gestuurd met een vraag, maar daar kan ik niet op antwoorden. Want je hebt je e-mailadres er niet in gezet....

Offline Dave

  • Lid
Firewall
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/25, 11:08:37 »
sorry, dacht dat de afzender er wel automatisch bij zou komen via de forum software. ubuntugebruikerdave en de provider is gmail