Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HD overzetten en Ubuntu opnieuw installeren in oude windows-partitie  (gelezen 1189 keer)

Offline TomV

  • Lid
Ik wil mijn harddisk met de volgende partities:
/dev/sda1     ntfs             /media/windows
/dev/sda2     extended
  /dev/sda5   ext3            /
  /dev/sda6   linux-swap
  /dev/sda7   ext3            /home
overzetten in een andere computer.
Daarna wil ik Ubuntu installeren op het deel waar nu windows staat (was dual-boot, niet meer nodig). Bij voorkeur ook swap in dat gebied.
Vervolgens sda5 en sda 6 toevoegen aan het huidige data-gedeelte (sda7).
Kan dit, en zo ja hoe?

Re: HD overzetten en Ubuntu opnieuw installeren in oude windows-partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/09, 15:53:20 »
Je wilt dus alle partities naar een andere computer overzetten en vervolgens Ubuntu opnieuw installeren, als het ware /dev/sda1 vervangen door Ubuntu, en dus niet de bestaande installatie op /dev/sda5 gebruiken?

Offline TomV

  • Lid
Re: HD overzetten en Ubuntu opnieuw installeren in oude windows-partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/09, 16:01:51 »
Ik wil de complete HD overzetten.
Omdat ik windows toch niet meer gebruik leek het mij handig om op die partitie (sda1) ubuntu te installeren (op een andere PC met andere hardware). Ook de swap kan daar (gezien de grootte van 40GB) bij.
Dan worden sda5 en sda6 niet meer gebruikt. Die zou ik dan willen toevoegen aan sda7.
Alles bij voorkeur zonder dat de data op sda7 beschadigt of "verdwijnt".

Re: HD overzetten en Ubuntu opnieuw installeren in oude windows-partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/09, 16:10:57 »
Dan zou je op de nieuwe computer de harde schijf moeten aansluiten, de Ubuntu live-cd/usb starten en dan GParted starten. Vervolgens kies je rechtsboven de juiste schijf indien nodig en dan verricht je de volgende handelingen:

* Je verwijdert sda5, sda6 en sda2 (extended).
* Je vergoot nu de tweede partitie (voorheen was dit sda7) tot de gewenste grootte. Je kunt ook een vaste grootte aanhouden, namelijk die van de grootte van de twee verwijderde partities, maar dan zal je sda1 niet meer zo gemakkelijk vergroot kunnen worden als je dat wilt.
* Je verwijdert sda1.

Nu heb je eerst een stuk lege ruimte, waarop Ubuntu zometeen wordt geïnstalleerd + swap, plus een grote partitie die is gevormd uit het verwijderen van sda5 en sda6 en het toevoegen van die ruimte aan sda7. Let op, houd er rekening mee dat de swap ook een paar GB opsnoept.

te alle tijde geldt, maak een back-up van waardevolle bestanden alvorens aan partities te sleutelen

Offline TomV

  • Lid
Re: HD overzetten en Ubuntu opnieuw installeren in oude windows-partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/09, 16:33:37 »
Bedankt voor de instructie.
Nog een paar vragen om alles helder te krijgen.
In mijn eerste post zie je de diverse sda's, zoals ik ze overgenomen heb uit GParted. Ik heb bewust sda5, sda6 en sda7 in laten springen. Ze "klappen in" en "klappen uit" onder sda2. Naar ik begrepen heb is sda2 een primaire partitie en sda5 e.v. zijn logische partities. Kan sda2 dan wel verwijderd worden? Immers ik wil sda7 behouden. "Hangt" die onder sda2 of zit dat anders?
Is het vervolgens zo dat tijdens het installeren (ik doe dit meestal in de modus: handmatig) duidelijk is waar ik ubuntu plaats, namelijk in het vrijgekomen en nu onbenoemde deel (voorheen sda1)?
En is het zo dat (in principe) sd7 herkend wordt dus ongemoeid blijft? Kortom, de installatie is alleen actief op het voormalige sda1 en installeert aldaar / en swap.

Re: HD overzetten en Ubuntu opnieuw installeren in oude windows-partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/09, 16:37:53 »
sda2 is de extended partitie, dit is een primaire partitie waaronder sda5, sda6 en sda7 vallen, dit zijn alledrie logische.

Ik was in de veronderstelling dat sda7 automatisch een primaire partitie zou worden als je sda5 en sda6 zou verwijderen, achteraf was dit niet zo handig om te zeggen, als sda7 na het verwijderen van sda5 en sda6 onder sda2 blijft, moet je de extended partitie uiteraard niet verwijderen.


Tijdens de installatie moet je inderdaad voor handmatige partitionering kiezen. Je wijst dan de vergrote /home-partitie toe als partitie met koppelpunt /home (niet formatteren!), je installeert Ubuntu in de lege ruimte die is vrijgekomen na verwijdering van sda1.

Offline TomV

  • Lid
Re: HD overzetten en Ubuntu opnieuw installeren in oude windows-partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/09, 16:42:59 »
Bedankt. Hier ga ik mee aan de slag.
Maar eerst een back-up. Dus het resultaat zal nog even op zich laten wachten.
Je leest hoe het afloopt.

Offline TomV

  • Lid
Re: HD overzetten en Ubuntu opnieuw installeren in oude windows-partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/14, 21:44:41 »
De aanwijzingen waren zinvol. Nadat ik in GParted alle instructies gegeven had, ging GParted aan de slag. Dat heeft met de 640GB schijf zo'n 8 uur geduurd.
Daarna Ubuntu geïnstalleerd op sda1. Opnieuw opstarten en het werkte. De data, nu op sda5 /home, werd gevonden. Firefox startte met dezelfde tabbladen als waarmee gesloten.
Kortom, zeer tevreden. Cumulus007 bedankt.

Re: HD overzetten en Ubuntu opnieuw installeren in oude windows-partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/15, 00:03:22 »
De aanwijzingen waren zinvol. Nadat ik in GParted alle instructies gegeven had, ging GParted aan de slag. Dat heeft met de 640GB schijf zo'n 8 uur geduurd.
Daarna Ubuntu geïnstalleerd op sda1. Opnieuw opstarten en het werkte. De data, nu op sda5 /home, werd gevonden. Firefox startte met dezelfde tabbladen als waarmee gesloten.
Kortom, zeer tevreden. Cumulus007 bedankt.
Mooi om te horen dat het is gelukt!