Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Video afpelen met hardware acceleration  (gelezen 1215 keer)

Offline kasper2

  • Lid
Video afpelen met hardware acceleration
« Gepost op: 2010/01/04, 21:37:37 »
Op mijn computer spelen veel 1080p filmpjes niet goed af. Ik heb een aantal filmpjes die hij wel vloeiend af kan spelen, maar als ik bijvoorbeeld een 1080p filmpje van youtube download, speelt hij het heel slecht af.
Ik was er al achter dat mijn processor niet snel genoeg is om 1080p vloeiend af te spelen (een Pentium 4 op 3GHz). Tijdens het afspelen van een HD filmpje staat de processor wel (weinig verrassend) 100% te werken, maar de videokaart wordt niets warmer, dus die voert gewoon ni9ets uit. Hoewel mijn videokaart (een GeForce 7300LE) ook alles behalve een snelheidsmonster is, moet die volgens mij wel kunnen helpen bij het afspelen van een filmpje.

Ik wil graag weten of er een mogelijkheid is om hardware acceleration aan te zetten in Ubuntu. Het liefst wil ik dat het werkt in VLC, maar als het alleen mogelijk is in een andere videospeler ben ik ook blij.
Alles is relatief

Offline vanadium

  • Lid
Re: Video afpelen met hardware acceleration
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/05, 10:26:34 »
Probeer eens "gstreamer-properties" aan de commandolijn en test eens de "default output" opties. Met de "test' knop kan je meteen zien of het zal werken. Wellicht zal het vooral de "Device" optie zijn die de performantie bepaalt. De opties die je hebt, zijn afhankelijk van de grafische kaart.

Re: Video afpelen met hardware acceleration
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/05, 13:38:56 »
Je kunt hardware acceleration gebruiken met je Nvidia-kaart, met VDPAU in de Nvidia-driver. Daarvoor moet je wel aan de volgende eisen voldoen:

* je videokaartmoet hardware acceleration ondersteunen (klik)
* je moet een recente Nvidia-driver geïnstalleerd hebben (18x.xx series)
* de player moet VDPAU ondersteunn. Adobe Flash Player ondersteunt het (nog) niet, Youtube in HD zal dus tergend traag zijn. Bijvoorbeeld XBMC, VLC, Gnash en MPlayer ondersteunen het wel.

Volgens de lijst met ondersteunde hardware val je buiten de boot...

Offline kasper2

  • Lid
Re: Video afpelen met hardware acceleration
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/05, 16:10:19 »
Het tabelletje op Wikipedia is volgens mij vrij duidelijk met NOT SUPPORTED voor de GeForce 7 series. Dat zal dus wel niet gaan werken.

Ik heb ook wat geprobeerd met 'gstreamer-propeties', maar daar wordt het niet veel beter van. Bij 'device' staat alleen 'not supported', dus daar schiet ik ook niet veel mee op.

Ik denk dat ik maar eens ga uitkijken naar een nieuwe processor. Dat zou sowieso niet verkeerd zijn voor de prestaties van mijn pc.

Ik heb even gekeken wat mijn moederbord ondersteunt aan processors, en ik denk dat ik kijk of ik voor een redelijk prijsje aan een tweedehands Core 2 Duo E6600 kan komen. Als ik mij niet vergis moet deze processor geen moeite hebben met HD video. Helaas zijn er geen nieuwe processors meer te koop die mijn moederbord ondersteunt, maar van de E6600 zijn er wel een aantal te vinden op Marktplaats.

[schaamteloos verzoek] Als iemand nog van zo'n processor (of een andere Core 2 Duo uit de E6x00 of E4x00 series) af wil, moet die mij maar even pb'en. [/schaamteloos verzoek]
Alles is relatief