Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan  (gelezen 14372 keer)

Offline Jofer

  • Lid
eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Gepost op: 2016/02/04, 22:11:30 »
De ontwikkelaar van het Ubuntu-besturingssysteem gaat een eigen tablet verkopen, die ook als desktopcomputer kan worden gebruikt.
Ubuntu-ontwikkelaar Canonical gaat in het tweede kwartaal van 2016 de Aquaris M10 verkopen, met daarop Ubuntu geïnstalleerd. Deze tablet biedt een interface speciaal voor aanraakschermen.

De Aquaris M10 schakelt naar een desktopinterface zodra hij aan een monitor wordt bevestigd. Het is dan mogelijk om met muis en toetsenbord de tablet te besturen, net als bij een desktopcomputer.

Ubuntu is een besturingssysteem gebaseerd op Linux, dat gratis op computers kan worden geïnstalleerd. Het is daarmee een open source-alternatief voor bijvoorbeeld Windows of OS X.

Surface
De Ubuntu-tablet is een mogelijke concurrent voor bijvoorbeeld de Microsoft Surface, een Windows-tablet die ook als laptop gebruikt kan worden. Bedrijven zoals HP maken ook van dit soort hybride laptops. De Aquaris-tablet is echter een desktop-pc in plaats van een laptop.

Daarnaast ondersteunt Windows 10 de nieuwe functie Continuum, waarmee een Windows-telefoon via een speciale dock als desktopcomputer gebruikt kan worden.

http://www.nu.nl/gadgets/4209451/eerste-ubuntu-tablet-gaat-als-desktopcomputer-werken.html

Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/05, 08:54:52 »
ik heb net naar de tablet gekeken de specifecaties zijn best goed.
maar vindt de randen om de tablet wel wat dik.
voor de rest zou ik hem best graag willen hebben. =D
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline Jofer

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/05, 10:41:11 »
Ik ben niet echt van de tablets maar deze wil ik ook wel proberen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/05, 11:29:31 »
Mooi ding! Zo eentje wil ik ook wel.  :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/05, 13:11:44 »
De specs vallen mij zwaar tegen.
Zeker als je bedenkt dat zij hem aan prijzen, om te kunnen gebruiken als een volwaardige Desktop.
Wat moet je dan met 2Gb intern ram en 16Gb Flash en maximaal 64Gb uit te breiden.

Het is op deze manier een leuk hebbeding.

Bekijk de link >> http://www.omgubuntu.co.uk/2016/02/bq-aquaris-m10-ubuntu-tablet-announced-specs
« Laatst bewerkt op: 2016/02/05, 13:18:32 door Henkp »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/05, 16:39:15 »
Ik denk ook niet dat je er al vanuit kan gaat dat dit al een 100% volwaardige desktop vervanger is wanneer het op de markt komt. Er zal wat tijd nodig zijn om het systeem te laten rijpen. Maar ik ben erg benieuwd en als de prijs een beetje OK is, dan zou dit maar zo mijn eerste tablet kunnen worden...  8-)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/06, 09:38:44 »
Het is een prachtige ontwikkeling. Dat het geen apparaat zal zijn met de gestyleerde allure van een bepaalde fabrikant uit de US kan me niet bommen. Ik wil een ding die het gewoon goed doet zonder alle onzinnige extra's die de prestaties van een op zich goed apparaat zwaar onderuit halen.

Ik ben benieuwd of deze tablet een goede opvolger kan zijn voor mijn trouwe tien jaar oude Toshiba laptop. Die heeft ook maar 2 GB RAM en die is een stuk lastiger meenemen. Ik ben benieuwd naar de prijzen.

Tja, en tenslotte zou ik het geweldig vinden  er een mooi Nederlands artikel over te mogen schrijven met zo'n ding in mijn handen als bijdrage in de promotie van Ubuntu. Dat zal wel een droom blijven, maar dat geeft niet.

Geweldig!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/06, 10:36:27 »
Hier staan wat meer specs over de Aquarius M10 (plus prijs):
http://www.bq.com/es/aquaris-m10
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/06, 11:00:03 »
Een bijzonder groot voordeel van dat ding is natuurlijk de veiligheids-updates.....

Al die Android-dingetjes (telefoons en tabletten) krijgen alleen maar updates voor de toepassingen, maar (vrijwel) nooit voor het onderliggende besturingssysteem. Want dat is te duur voor de heren fabrikanten.

Met Ubuntu erop, mits het een LTS-versie is, zit je goed voor vijf jaar veilig gebruik.  :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/06, 11:19:16 »
Hier staan wat meer specs over de Aquarius M10 (plus prijs):
http://www.bq.com/es/aquaris-m10

Geen appels met peren gaan vergelijken!! Het is geen Ubuntu besturingssysteem!!

Maar met het besturingssysteem Android 5.1 Lollipop!!!!

Offline joop905

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/06, 13:54:01 »
Mooi ding!ik wil er ook zo een 
past mooi bij me Aquaris E5

Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/06, 15:44:01 »
Ik heb meer vertrouwen in een Ubuntu systeem dan in Android. Dus ik vind het wel een goede ontwikkeling.  :)
Kubuntu 20.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/06, 18:20:00 »
Ja, Delikubuntu, inderdaad!

Ik heb een heel leuke 7" tablet, maar hij staat bomvol allerlei apps van fabriekswege. Die kan je niet verwijderen ook nog. Pure Bloatware.

Het is een fijne tablet, maar geef mij maar een Open Source ding zonder allerlei rottige commercie. En wie weet is dat Convergence  echt fijn.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/06, 18:47:10 »
Belangrijk voordeel is dat er nu waarschijnlijk/hopelijk  :) ports komen naar andere MediaTek tablets.

Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/06, 23:10:24 »
Ja, Delikubuntu, inderdaad!

Ik heb een heel leuke 7" tablet, maar hij staat bomvol allerlei apps van fabriekswege. Die kan je niet verwijderen ook nog. Pure Bloatware.

Het is een fijne tablet, maar geef mij maar een Open Source ding zonder allerlei rottige commercie. En wie weet is dat Convergence  echt fijn.

groet,

Just
Ik heb momenteel ook zo'n ding met Android. Maar die apps beginnen ook steeds meer vermogen te verbruiken.En inderdaad zijn een heleboel apps niet te verwijderen. Wat mis ik dan synaptic. =D
Kubuntu 20.04

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/07, 11:25:28 »
Ik heb een heel leuke 7" tablet, maar hij staat bomvol allerlei apps van fabriekswege.
Wat mis ik dan synaptic. =D
Hier heb ik ook een 7" tablet, wanneer ik de updates van de "vaste" programma's heb opgehaald, dan is het geheugen al voor een groot deel gevuld.
Aan Apple tablet doet het beter, maar die heb ik alleen in bruikleen..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline wowo

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #16 Gepost op: 2016/03/28, 23:01:53 »
Ik kreeg vandaag een mailtje van Ronnie van Full Circle Magazine dat de BQ M10 Ubuntu Edition tablet nu te bestellen is als pre-order. Deze zullen dan halverwege april verstuurd gaan worden.
http://www.bq.com/uk/aquaris-m10-ubuntu-edition
De Aquaris M10 Ubuntu Edition HD gaat € 259,90 kosten
en de Aquaris M10 Ubuntu Edition Full HD € 299,90.
Als ik het goed begrijp komt er voor Nederland nog € 10,- bij als soort van verzendkosten.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #17 Gepost op: 2016/03/29, 07:22:13 »
Hier heb ik ook een 7" tablet, wanneer ik de updates van de "vaste" programma's heb opgehaald, dan is het geheugen al voor een groot deel gevuld.

Ja, ik heb dat ook. Die updates komen alleen via WiFi. Dus heb ik op de telefoon de WiFi maar constant uit staan. Dat gaat verder zo wel prima. Op mijn tablet gaat dat niet, daar zit geen SIM in. Dat wil ik ook niet.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #18 Gepost op: 2016/03/29, 16:01:54 »
Op zo'n tablet kunnen zeker geen Android apps geïnstalleerd worden. ?

(ik gebruik nu op m'n tablet enkele Android apps voor de GPIO pinnen van m'n RaspberryPi)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #19 Gepost op: 2016/03/29, 16:22:50 »
Op zo'n tablet kunnen zeker geen Android apps geïnstalleerd worden. ?

(ik gebruik nu op m'n tablet enkele Android apps voor de GPIO pinnen van m'n RaspberryPi)

Nope, want het is geen Android, alhoewel Android natuurlijk onde motorkap ook Linux is....

App zijn natuurlijk wel een probleem, want gaan ontwikkelaars voldoende ontwikkelen voor Ubuntu? De meeste desktop apps/programma's maak ik me niet zo'n zorgen over. Hoe het echter met  communicatie apps als Whatsapp, Signal, Line, Telegram etc zit weet ik (nog) niet. En naar mijn mening zijn die vooral voor Ubuntu Phone onmisbaar....

Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #20 Gepost op: 2016/03/29, 16:45:19 »
Kan de Telegram desktop applicatie op de Ubuntu tablet draaien?

Maar apps worden inderdaad een probleem, want de banken, NS, OV-chipkaart en ga zo maar door zullen niet snel apps voor Ubuntu gaan ontwikkelen.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #21 Gepost op: 2016/03/29, 17:45:36 »
Kan de Telegram desktop applicatie op de Ubuntu tablet draaien?

Maar apps worden inderdaad een probleem, want de banken, NS, OV-chipkaart en ga zo maar door zullen niet snel apps voor Ubuntu gaan ontwikkelen.

Ik gebruik zelf geen Telegram, het was meer ter voorbeeld. Voor een tablet kan dat gemis nog, maar op je telefoon wil je dat soort apps kunnen gebruiken....

En door de kleine gebruikers groep zullen dergelijke apps niet snel naar Ubuntu touch komen. Wellicht dat de convergence optie de "killer function" wordt op Ubuntu touch, waardoor de gebruikers groep zou groeien maar anders zie ik het eerlijk gezegd niet gebeuren met Ubuntu touch....

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #22 Gepost op: 2016/03/29, 19:17:38 »
Zeg, deze genoemde apps hebben toch allemaal ook een webbased toegang. Op een tien inch tablet met Firefox is dit helemaal geen probleem? Een non probleem? Of heb ik het niet door?

Op een telefoon wel, dat is helder, maar daar gaat het hier niet over.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #23 Gepost op: 2016/03/29, 19:30:40 »
Citaat
Zeg, deze genoemde apps hebben toch allemaal ook een webbased toegang. Op een tien inch tablet met Firefox is dit helemaal geen probleem? Een non probleem? Of heb ik het niet door?

Op een telefoon wel, dat is helder, maar daar gaat het hier niet over.

Daar heb je gelijk in, althans voor de meeste. (Signal en Whatsapp hebben, dacht ik, geen webinterface.) Goed punt, Just. Op zich geldt dat ook voor een smartphone, maar dan wordt het wel pielen op een klein scherm.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #24 Gepost op: 2016/03/29, 20:58:37 »
communicatie apps als Whatsapp,
Voor Whatsapp is een mobielnummer  nodig, de Ubuntu tablet heeft geen mobiel internet (geen 3G/4G alleen wifi).
Klik links bovenin op Documentatie