Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd  (gelezen 1362 keer)

Hallo,

Voor een oudere laptop met een HDD schijf ben ik op zoek naar een zeer lichte Linux/Ubuntu versie, laptop zal alleen gebruikt worden voor internet via Google Chrome, verder niets.

Zie hieronder de specificaties van de laptop:
Ram: 6GB DDR3
Opslagcapaciteit: 640GB
CPU: Intel Core i5-2410M
Kloksnelheid: 2,3GHz

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen en wat jullie mij kunnen aanraden, ik zie namelijk de de bomen het bos niet meer vanwege de vele informatie op internet over de verschillende versies.

Alvast hartelijk dank!

Gr.
Richard


Offline DeBaas

  • Lid
Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 2024/03/06, 09:28:08 »
Met deze specs, kan gewoon de huidige Linux-en draaien.
Upgrade met een SSD geeft het grootste snelheidsverschil.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/06, 10:08:14 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline aartje

  • Lid
Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 2024/03/06, 10:03:53 »
Geheel met debaas eens. Ik zou er Mint Mate 21.3 op zetten. Dat is gebaseerd op Ubuntu en die vind
ik iets vriendelijker dan Mint XFCE (persoonlijke smaak) en iets makkelijker voor de beginner.
Verder zou ik er deze SSD in zetten : https://www.bol.com/nl/nl/p/samsung-870-evo-2-5-interne-ssd-500gb/9300000019565779/?s2a=&bltgh=sCrwvXDUfcgAOAN6aaNGGg.2_49_50.51.FeatureOptionButton#productTitle
Maar uiteindelijk kan je er wel iedere Ubuntu of Mint-versie op zetten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 2024/03/06, 10:19:32 »
Ik adviseer Xubuntu of Linux Mint XFCE.

Ik ook. Overigens is Linux Mint Xfce nog wat makkelijker en gebruikersvriendelijker dan Xubuntu. Hier kun je die binnenhalen: https://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/linuxmint/iso/stable/21.3/linuxmint-21.3-xfce-64bit.iso

Offline ajjp

  • Lid
Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 2024/03/06, 10:23:05 »
Geheel met DeBaas eens. Ik zou er Xubuntu op zetten. Dat is een officiële Ubuntu-afgeleide en die heb ik zelf -weliswaar 12 jaar geleden-  als eenvoudig ervaren voor een beginner. En dan kun je volledig van dit forum gebruik blijven maken bij eventuele problemen.

Offline Oesje

  • Lid
Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 2024/03/06, 10:58:05 »
Misschien wijk ik van het topic af mijn exuses dan hiervoor .
Citaat
Voor een oudere laptop met een HDD schijf ben ik op zoek naar een zeer lichte Linux/Ubuntu versie, laptop zal alleen gebruikt worden voor internet via Google Chrome, verder niets.

Is er een bepaalde reden dat je die laptop alleen wil gebruiken om te surfen met google chrome .
Eender welke linux distro zul je merken dat er ook al heel wat applicaties zijn voorgeinstalleerd .
Als je echt een lichte versie wil is Lubuntu ook ideaal als je alleen maar wil de laptop gebruiken om te surfen .
https://lubuntu.me/
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 2024/03/06, 12:21:46 »
Ik heb op een vergelijkbare laptop (A9-9420 Radeon R5, 1,4 GHz) Lubuntu 22.04 draaien.
Werkt prima.

(laptop was bestemd voor recycling; ik kreeg'em gratis; alleen een nieuwe batterij er in geplaatst.   =D  )
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 2024/03/06, 13:10:23 »
Zo als al meer geadviseerd koop een SSD, heb even gekeken bij Coolblue kost een 240 GB SSD nu ongeveer 3 tientjes, met elke Ubuntu of Mint versie heb je weer een goed werkende PC.

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 2024/03/06, 19:03:45 »
Allen hartelijk dank voor de reacties.
Ik ga het eens proberen met Linux Mint Xfce op de huidige HDD schijf.
Mocht ik het alsnog niet snel genoeg vinden, dan kan ik altijd nog een SSD schijf aanschaffen.
Waarschijnlijk gaat het meeste effect op het opstarten zijn, dat mag voor mij wel iets langer duren, dat vin dik geen probleem.
Ik ben benieuwd hoe het gat zijn met Linux Mint Xfce  :D

Offline softbart

  • Lid
Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 2024/03/06, 19:07:22 »
Ik zie direct geen meer waarde in een ssd, temeer daar de gebruiker alleen wat aan het internetten gaat.
Dat is niet direct een belasting voor de hd in welke vorm dan ook.
Elke lichte versie van wat dan ook is goed, de rest hangt van voorkeur af.
mvg

Theo

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 2024/03/06, 20:42:00 »
Zojuist Linux Mint Xfce op mijn laptop geïnstalleerd, maar wat een verademing is dat zeg.
Voor nu (nog) geen reden om de HDD te vervangen voor een SSd, maar ik gebruik de laptop dan ook alleen maar voor internet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 2024/03/06, 21:13:59 »
Zojuist Linux Mint Xfce op mijn laptop geïnstalleerd, maar wat een verademing is dat zeg.

Mooi zo!  :)

Tip: pas dit direct-doen-lijstje toe (en beschouw het gelijk als een spoedcursus Linux Mint):
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/eerst-mint-xfce.html

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 2024/03/07, 11:09:43 »
Wat Pjotr schrijft ( én ook DeBaas) kan je best/serieus aannemen.

Heb, onlangs, een laptop gekregen ( https://www.kieskeurig.nl/laptop/product/331801-medion-md-98300/specificaties ) die toch heel traag werkte (volgens de persoon die deze laptop weg gaf én dat ik ook ervaren mocht tijdens een test).

Ik heb er twee geheugenmodules van 2GB in geplaatst (er zat al een SSD van 120GB en één geheugenmodule van 1GB in), een nieuwe install uitgevoerd van LM 21.3 -Mate-.
Ook voorzien van een nieuwe batterij.
Deze Medion MD 98300 heeft wel een wat zwakker videogeheugen (128 MB).
Toch werkt deze laptop NU als een tierelier (het is evenwel géén snelheidsmonster, maar toch sneller dan voorheen.)  ^-^ ;)
« Laatst bewerkt op: 2024/03/07, 11:17:32 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 2024/03/07, 11:35:46 »
Ik ben toch even aan het kijken om een SSD aan te schaffen om te testen of de laptop sneller gaat worden.
Mijn oog is gevallen op onderstaande SSD, is 128GB genoeg toch voor Linux Mint, ik zal verder niet veel opslaan op de laptop, voornamelijk internet gebruik.
https://www.amazon.nl/gp/product/B08F59B8KH/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A1L0T6QVXY3G6Y&th=1
En weten jullie of dit gaat passen in plaats van de HDD in mijn Acer 7750G.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/07, 11:37:26 door RichardM73 »

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 2024/03/07, 14:47:45 »
128GB is ruimschoots voldoende. Of het fysiek past durf ik niet te zeggen. Kan zo snel niet vinden wat de specificaties voor de aansluiting van je HDD in de Acer zijn.

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 2024/03/07, 15:14:19 »
Weet eigenlijk ook niet hoe ik dat kan controleren.
Dit is de huidige HDD die erin zit.
https://ibb.co/P5KB8k2

Offline Oesje

  • Lid
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 2024/03/07, 18:26:39 »
Hallo,

Voor een oudere laptop met een HDD schijf ben ik op zoek naar een zeer lichte Linux/Ubuntu versie, laptop zal alleen gebruikt worden voor internet via Google Chrome, verder niets.

Zie hieronder de specificaties van de laptop:
Ram: 6GB DDR3
Opslagcapaciteit: 640GB
CPU: Intel Core i5-2410M
Kloksnelheid: 2,3GHz

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen en wat jullie mij kunnen aanraden, ik zie namelijk de de bomen het bos niet meer vanwege de vele informatie op internet over de verschillende versies.

Alvast hartelijk dank!

Gr.
Richard

Heel veel is al gezegd, een SSD is inderdaad een goede sprong voorwaarts. Zonder zou uw systeem ook al prima de meeste recente ubuntu of mint kunnen draaien. Dan is het een kwestie van persoonlijke voorkeur of u voor Ubuntu of Mint kiest. Ik zou op basis van mijn ervaringen echter aanraden om bij Mint te blijven. Zowel het systeem als het platform (de site, info etc etc) is gebruiksvriendelijk en overzichtelijk dus geschikt voor iemand die door de bomen het bos niet meer ziet. ;) Daarbij vind ik sterk aan Mint, als is dat bij Ubuntu misschien inmiddels ook zo, dat er uit de doos na installatie gewoon alles in zit wat de gemiddelde gebruiker nodig heeft. U zegt dat u alleen hoeft te internetten, mocht u toch nog eens iets anders nodig hebben, zit het er gewoon in en het functioneert probleemloos. Wat betreft welke Mint, heb ik een andere mening dan de meesten alhier. Mint XFCE is op zeker ook een goede keuze, echter gezien dat uw machine het aan moet kunnen, zou ik juist voor Mint Cinnamon gaan. Ik vind deze net even gebruiksvriendelijker en overzichtelijker. Daarbij vind ik ook het instellen etc net wat intuitiever en dus makkelijker werken. Mocht u er wat aan hebben, bij dezen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 2024/03/08, 07:45:12 »
Hallo,

Voor een oudere laptop met een HDD schijf ben ik op zoek naar een zeer lichte Linux/Ubuntu versie, laptop zal alleen gebruikt worden voor internet via Google Chrome, verder niets.

Zie hieronder de specificaties van de laptop:
Ram: 6GB DDR3
Opslagcapaciteit: 640GB
CPU: Intel Core i5-2410M
Kloksnelheid: 2,3GHz

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen en wat jullie mij kunnen aanraden, ik zie namelijk de de bomen het bos niet meer vanwege de vele informatie op internet over de verschillende versies.

Alvast hartelijk dank!

Gr.
Richard

Heel veel is al gezegd, een SSD is inderdaad een goede sprong voorwaarts. Zonder zou uw systeem ook al prima de meeste recente ubuntu of mint kunnen draaien. Dan is het een kwestie van persoonlijke voorkeur of u voor Ubuntu of Mint kiest. Ik zou op basis van mijn ervaringen echter aanraden om bij Mint te blijven. Zowel het systeem als het platform (de site, info etc etc) is gebruiksvriendelijk en overzichtelijk dus geschikt voor iemand die door de bomen het bos niet meer ziet. ;) Daarbij vind ik sterk aan Mint, als is dat bij Ubuntu misschien inmiddels ook zo, dat er uit de doos na installatie gewoon alles in zit wat de gemiddelde gebruiker nodig heeft. U zegt dat u alleen hoeft te internetten, mocht u toch nog eens iets anders nodig hebben, zit het er gewoon in en het functioneert probleemloos. Wat betreft welke Mint, heb ik een andere mening dan de meesten alhier. Mint XFCE is op zeker ook een goede keuze, echter gezien dat uw machine het aan moet kunnen, zou ik juist voor Mint Cinnamon gaan. Ik vind deze net even gebruiksvriendelijker en overzichtelijker. Daarbij vind ik ook het instellen etc net wat intuitiever en dus makkelijker werken. Mocht u er wat aan hebben, bij dezen.

Dank je wel voor je reactie. Voor nu hou ik het nog wel even bij de HDD schijf, alleen het opstarten gaat wat langzamer, maar daarna ondervind ik er geen hinder van.
Je berichtje zet me wel aan het denken, is er veel verschil tussen Cinnamon en XFCE in zwaarte van het OS, dus vergt Cinnamon meer van het systeem of is dit verwaarloosbaar? Zeker gezien er een HDD in zit en geen SSD.

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 2024/03/08, 07:46:11 »
Zojuist Linux Mint Xfce op mijn laptop geïnstalleerd, maar wat een verademing is dat zeg.

Mooi zo!  :)

Tip: pas dit direct-doen-lijstje toe (en beschouw het gelijk als een spoedcursus Linux Mint):
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/eerst-mint-xfce.html

Dank je wel! Lijstje zo goed als doorgelopen en aanpassingen gedaan  :)

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 2024/03/08, 08:05:27 »
Nog even een vraagje v.w.b. Linux Mint.
Hoeveel GB schijfruimte is er nodig voor een volledige installatie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 2024/03/08, 10:19:39 »
Nog even een vraagje v.w.b. Linux Mint.
Hoeveel GB schijfruimte is er nodig voor een volledige installatie?

Dat hangt er een beetje van af, hoe je met Mint wil omgaan.... Houd je het bij de normale pakketbronnen en bij handmatige momentopnamen van Timeshift, en doe je een beetje kalm aan met spul erbij installeren, dan kun je zelfs met 30 GB al aardig uit de voeten. Ik heb twee oude flaptops met SSD's van 30 GB, en dat gaat prima.

Maar ga je Flatpaks en snaps installeren en maak je vaak automatische momentopnamen met Timeshift, dan heb je al gauw honderden GB's nodig.

Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 2024/03/08, 12:42:39 »
Nog even een vraagje v.w.b. Linux Mint.
Hoeveel GB schijfruimte is er nodig voor een volledige installatie?

Dat hangt er een beetje van af, hoe je met Mint wil omgaan.... Houd je het bij de normale pakketbronnen en bij handmatige momentopnamen van Timeshift, en doe je een beetje kalm aan met spul erbij installeren, dan kun je zelfs met 30 GB al aardig uit de voeten. Ik heb twee oude flaptops met SSD's van 30 GB, en dat gaat prima.

Maar ga je Flatpaks en snaps installeren en maak je vaak automatische momentopnamen met Timeshift, dan heb je al gauw honderden GB's nodig.

Goed om te horen, heb namelijk via iemand een 60GB SSD, dat moet dus wel voldoende zijn  :)
Zou het qua snelheid van het OS  nog uitmaken of ik dan Linux Mint Xfce of Cinnamon installeer?

Offline Oesje

  • Lid
Re: Lichte Ubuntu versie voor oudere laptop met HDD schijf, advies gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 2024/03/08, 12:43:07 »
Een nieuwe Linux Mint installatie neemt ongeveer 15 GB schijfruimte in beslag .
Maar ik raad ten zeerste af om momentopnames met Timeshift op dezelfde schijf te bewaren op een tweede aangemaakte partitie . Als de schijf crasht ben je ook je momentopnames kwijt .
« Laatst bewerkt op: 2024/03/08, 12:51:24 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate