Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS  (gelezen 4098 keer)

Offline Joopio

  • Lid
Toch niet opgelost, nu hebben programma's geen toegang tot de automatisch gekoppelde partitie zie ook reactie #10 van dit topic.

Hallo,

Ik heb de volgende regel om aan het bestand "fstab" toe te voegen gemaakt.
(in terminal venster met " sudo gedit /etc/fstab ")

/dev/sda3       /media/sda3     ntfs      0       1

Ik heb dus als volgt ingevuld,

<file system> = /dev/sda3 (Zou misschien UUID=lange code waar kan je dat zien ? moeten zijn.)
<mount point> = /media/sda3
<type> = ntfs
<options> = (niks ingevuld)
<dump> = 0
<pass> = 1

Nu is deze regel niet compleet.

Met opstarten wordt de schijf wel automatisch gekoppeld, maar is de eigenaar "root".
Ik wil graag zelf de beheerders rechten hebben, dus "IK" wil eigenaar zijn.

Vraag:"Wie maakt hem compleet ?"

l.s. Hou het simpel. ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/06/09, 19:50:26 door Joopio »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/04, 19:08:21 »
Onderaan zie je een voorbeeld die automatisch toegevoegd is door "storage device manager", er staat ook uitgelegd hoe zelf toe te voegen,

Met 12.04 zo de ntfs toevoegen aan je fstab.
Gparted installeren.
Eerst een backup maken van je fstab, zodat je dit terug kunt zetten, indien er iets fout gaat.
Dan "storage device manager" installeren.
Storage device manager openen,
Dan met "disk utility", de naam/mount van je ntfs uitzoeken, bij mij was dit sde1(dus de sde1 veranderen naar die van jou).
Dan in storage device manager, op het driehoekje van de sde1 openen(blijf vooral van de adere hd's af, want je gooit je hele systeem door elkaar).
Op sde1 klikken,
dan wordt er gevraad om te configureren, ok doen,
dan toepassen klikken, nu is er een regel toegevoegd aan de fstab, maar normaal moet de uuid erin staan, nu staat er /dev/sde1, dit dev moet je wijzigen naar een uuid.
De uuid haal je uit gparted, rechtertoets op de partitie, informatie, daar staat je uuid, dus dit kopieren, naar de fstab,
regel moet er dus zo uitzien,
UUID=ba199304-c7db-43e4-a28f-186283b166666                                  /media/sde1                   ntfs  defaults                                      0  0 
Removed. Fout verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/04, 19:58:54 door jan11000 »

Re: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/04, 19:50:27 »
Voor zover ik weet kan je een ntfs partitie beter niet door Linux laten scannen. (Als het überhaupt al kan.)
Dus de 'pass' optie kan je beter op 0 zetten.

Offline Joopio

  • Lid
Re: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/04, 20:53:53 »
Onderaan zie je een voorbeeld die automatisch toegevoegd is door "storage device manager", er staat ook uitgelegd hoe zelf toe te voegen,

Met 12.04 zo de ntfs toevoegen aan je fstab.
Gparted installeren.
Eerst een backup maken van je fstab, zodat je dit terug kunt zetten, indien er iets fout gaat.
Dan "storage device manager" installeren.
Storage device manager openen,
Dan met "disk utility", de naam/mount van je ntfs uitzoeken, bij mij was dit sde1(dus de sde1 veranderen naar die van jou).
Dan in storage device manager, op het driehoekje van de sde1 openen(blijf vooral van de adere hd's af, want je gooit je hele systeem door elkaar).
Op sde1 klikken,
dan wordt er gevraad om te configureren, ok doen,
dan toepassen klikken, nu is er een regel toegevoegd aan de fstab, maar normaal moet de uuid erin staan, nu staat er /dev/sde1, dit dev moet je wijzigen naar een uuid.
De uuid haal je uit gparted, rechtertoets op de partitie, informatie, daar staat je uuid, dus dit kopieren, naar de fstab,
regel moet er dus zo uitzien,
UUID=ba199304-c7db-43e4-a28f-186283b166666                                  /media/sde1                   ntfs  defaults                                      0  0 
Removed. Fout verwijderd.

Dank voor deze eerste aanzet,
Ik begrijp wat je bedoelt met de voorbeeld regel, maar defaults als <option> geeft root als eigenaar. :'(

Ik heb vanalles uitgeprobeerd met de assistant van "storage device manager" maaarrrrr, de eigenaar blijft root en die moet nu juist veranderd worden naar IK als eigenaar.
Er is een optie UID=root is dit hem en hoe wijzig ik die want gewoon mijn gebruikers naam invullen geeft voutmeldingen

Dus nog even verder zoeken maar ?  ;)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/04, 21:36:02 »
Jezelf eigenaar maken door nautilus te starten als(in de terminal)
gksudo nautilus
Dan kun je alles wat op de schijf staat jezelf eigenaar maken, door rechter toets muis op de schijf/mappen en de eigennaar wijzigen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/04, 22:05:40 »
Eigenaar voor een ntfs partitie regel je via de mount opties. Voeg bij de opties toe
uid=1000,gid=1000

Het nummer van je gebruiker (uid) en van je groep (gid) kan je zien in de output van
id
Voor de eerst aangemaakte gebruiker zal dat 1000 zijn.

Offline Joopio

  • Lid
Re: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/05, 12:10:27 »
Jezelf eigenaar maken door nautilus te starten als(in de terminal)
gksudo nautilus
Dan kun je alles wat op de schijf staat jezelf eigenaar maken, door rechter toets muis op de schijf/mappen en de eigennaar wijzigen.

Als ik "handmatig" aankoppel ben ik volledig eigenaar dus dit is niet de oplossing voor deze vraag.

Offline Joopio

  • Lid
Re: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/05, 14:00:04 »
Eigenaar voor een ntfs partitie regel je via de mount opties. Voeg bij de opties toe
uid=1000,gid=1000

Het nummer van je gebruiker (uid) en van je groep (gid) kan je zien in de output van
id
Voor de eerst aangemaakte gebruiker zal dat 1000 zijn.

Bedankt ga ik mee aan de slag  :)

Offline Joopio

  • Lid
Re: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/05, 16:47:20 »
Met dank aan jan11000, vanadium en Erik Krom zie eerdere comments.

Ik heb de volgende regel gemaakt m.b.v. "storage device manager" in het bestand etc/fstab.

(Zorg niet alleen voor een reserve kopie van het origineel, maar ook niet opnieuw opstarten zonder de instelling te testen met mount en unmount van b.v. "storage device manager" ,anders start Ubuntu niet meer op als je pech hebt, en kun je handmatig aan de slag om je fstab te corrigeren !!!)

/dev/sda3      /media/sda3  ntfs  nls=iso8859-1,rw,umask=002,gid=1000,uid=1000  0  0
Ik heb dus als volgt ingevuld,

<file system> = /dev/sda3 (als je UUID=lange code invult i.p.v. /dev/sda3, dan krijg ik een dubbele aankoppeling in de verkenner van dezelfde partitie, dus sda3 en de UUID waarbij sda3 niet werkt. )
<mount point> = /media/sda3
<type> = ntfs
<options> = nls=iso8859-1,rw,umask=002,gid=1000,uid=1000
<dump> = 0
<pass> = 0

Uitleg bij options:
nls=iso8859-1 zie https://nl.wikipedia.org/wiki/ISO_8859-1
rw betekend lezen en schrijven
umask=002 zie voor uitleg http://en.wikipedia.org/wiki/Umask
gid=1000 is Groep id
uid=1000 is Eigenaar id

De partitie word nu automatisch gekoppeld alleen je kunt nu niet meer zomaar loskoppelen in je verkenner

Los en aankoppelen kan wel met Terminal venster -> gksu nautilus of met "storage device manager"

Het ziet er nu zo uit bij eigenschappen van de partitie,zie bijlage

Ik beschouw dit als opgelost, betere suggesties blijven natuurlijk welkom.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/06, 08:18:13 door Joopio »

Offline Joopio

  • Lid
Re: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/09, 19:46:28 »
Nu word de partitie wel netjes automatisch gekoppeld bij het opstarten, maar nu hebben programma's weer geen toegang tot de partitie, b.v. "Transmission" of "Virtualbox"  :'(

Ik gebruik deze regel in fstab momenteel,
/dev/sda3      /media/sda3  ntfs  nls=iso8859-1,rw,umask=000,gid=1000,uid=1000  0  0
Wat is toch die magische regel ?

Of hoe koppel ik die NTFS partities van de vaste SSD/HDD gewoon automatisch tijdens het opstarten, zoals dat met de linux partities en reeds aangesloten USB apparaten NTFS,FAT enz. wel gebeurd ? ???

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/09, 22:57:56 »
Ik gebruik deze regel in fstab momenteel,
/dev/sda3      /media/sda3  ntfs  nls=iso8859-1,rw,umask=000,gid=1000,uid=1000  0  0
.....hoe koppel ik die NTFS partities van de vaste SSD/HDD gewoon automatisch tijdens het opstarten.......


Voor het automatisch koppelen bij opstarten heb ik in fstab regels ingevoerd zoals deze:
# /dev/sda1
UUID=2083A9A6201DFCEC  /media/sda1  ntfs  defaults,uid=1000,utf8,fmask=0177,dmask=0077  0  0

De UUID-code van een bepaalde partitie vind je via het terminalcommando sudo blkidEn in /media moet je dus wél een map hebben aangemaakt voor elke partitie die automatisch moet worden aangekoppeld. In de regel die je hierboven zet, zou bij jou dus in /media een map sda3 moeten staan.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/10, 05:39:17 »
Storage device manager maakt dit bij mij automatisch aan.
UUID=ba199304-c7db-43e4-a28f-186283b166666                                  /media/sde1                   ntfs  defaults                                      0  0
Heb je dit geprobeerd?

Eerst heb ik een map gemaakt die ik wil mounten aan de partitie/schijf, zorg dat je hier eigennaar van bent, normaal is dit automatisch.
Dan met storage device manager bovenstaande regel gemaakt, en aan de gemaakte map verbinden.
Dat is alles.

Bij software centrum is ook een programma ntfs, misschien helpt dit, zou normaal niet nodig zijn.
Kijk ook eens bij de user en wat deze mag, heb je iets met de user gewijzigd?

Re: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/10, 07:57:11 »
De map rechten zou heel goed de issue kunnen zijn.
AL weet ik dat niet geheel zeker met ntfs.

Offline Joopio

  • Lid
Re: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/10, 14:19:45 »
Ik heb weer een aantal suggesties geprobeerd.

Beste Mikkel,

Jouw regel ziet er goed uit, met uitgebalanceerde toegangsrechten  8-), maar programma's zoals b.v. transmission hebben geen toegang tot de partitie.

Bij jouw,  jan11000 word "root" de eigenaar van de partitie dus die werkt helemaal niet.

En Erik Krom,  jan11000 en Mikkel de Map "/media/sda3"  staat bij mij in het zgn. bestandssysteem en hiervan is de eigenaar "root"
Ik kan die rechten niet wijzigen bij de eigenschappen van de opstart partitie.(zou ook niet moeten imo.)

Dus de volgende problemen blijven bij het automatisch koppelen,

  • Zelf aan/afkoppelen is niet meer mogelijk zonder in te loggen.( Vind ik weer een voordeel  :) )
  • Programma's hebben geen toegang tot de partitie's

Dank voor alle snelle reacties tot nu toe.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/10, 15:57:47 »

Bij jouw,  jan11000 word "root" de eigenaar van de partitie dus die werkt helemaal niet.

Ja heb ik ook.
Indien je dit hebt, dan met gksudo nautilus de rechten wijzigen naar je gebruiker, rebooten en testen.

Hoe ik boven heb staan, zo doe ik het, en het werkt.
En deze regel gebruik ik,
UUID=ba199304-c7db-43e4-a28f-186283b166666                                  /media/sde1                   ntfs  defaults                                      0  0

Heb je iets aan de rechten van de gebruiker gewijzigd? anders vink meer aan bij je gebruiker, dus wat deze mag.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/10, 16:01:55 door jan11000 »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Harddisk/Partitie automatisch laten koppelen in UBUNTU 12.04 LTS
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/10, 19:10:56 »
Beste Mikkel,

Jouw regel ziet er goed uit, met uitgebalanceerde toegangsrechten  8-), maar programma's zoals b.v. transmission hebben geen toegang tot de partitie.

Tja...., dan staat er inderdaad toch echt iets niet goed bij jou. Hier kunnen alle bestanden op alle NTFS-partities door Ubuntu-programma's worden gebruikt, daar heb ik niets anders voor hoeven doen dan elke NTFS-partitie met bijbehorende UUID-code, en de rest van die regel zoals ik hierboven schreef, in fstab zetten.
De rechten op mijn NTFS-partities zijn 'volautomatisch' ingesteld en staan zo: ik ben eigenaar en kan bestanden aanmaken en verwijderen. Groep (= root) en Anderen hebben 'Geen' map- en '--' bestandstoegang.

Anders via het terminalcommando gksudo nautilus de rechten op jouw NTFS-partities eens aanpassen?