Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏  (gelezen 4280 keer)

Offline jos34

  • Lid
Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Gepost op: 2019/04/25, 22:14:00 »
Ikzelf, geweldig alle geluids haperingen op de Shuttle DS77U zijn eindelijk verdwenen, het lijkt een wonder.

PS. heb ietswat moeite met de naam, ik hou niet van Disco :)
« Laatst bewerkt op: 2019/05/06, 15:11:10 door jos34 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/26, 10:13:48 »
"weet niet", want de kortlevende tussenversies sla ik altijd over.  :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/26, 11:16:17 »
Ik ,alleen de LTS versie´s.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/26, 12:13:54 »
Ik heb hier Ubuntu Studio 19.04 draaiende op een laptop omdat de 18.04 versie tot afgelopen week geen LTS status had. Ondanks dat ik nog niet vanalles heb geprobeerd met audio productie enzovoort door andere omstandigheden, vind ik zelf dat deze uitgave en wat ik er voorlopig mee doe, best goed is. De kleine hickups die ik had tijdens het testen van de RC zijn verdwenen en loopt het allemaal soepel.

Ik laat deze versie erop staan en ben niet van plan de 18.04 LTS versie te installeren omdat ik deze minder van kwaliteit vond. Het kan zijn dat ik  gewoon steeds naar elke nieuwe versie ga upgraden vanaf nu.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/26, 12:36:38 door Maik »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/26, 17:44:56 »
Ik altijd de last bleeding version. Oerstabiel en degelijk steeds, ook die tussenversies. Ik hou wel eens terug op met upgraden en doe volgende keer een verse installatie, want dit keer is de upgrade toch eventjes fout gelopen, maar niet fataal.

Ondertussen configureer ik mijn systeem nogal sterk. Vandaar dat de zin om steeds een verse installatie te moeten doen er een beetje uit is.

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/01, 20:49:50 »
Ik weet niet hoe Canonical het voor elkaar heeft gekregen maar deze versie is vlotter dan ooit.  8-)
De nieuwe Fedora 30 - met dezelfde kernel- en Gnome versie - kan er niet aan tippen.

Heel prettig ook dat men de minimal install mogelijkheid aanhoudt: een enorme pré (voor mij) t.o.v. van andere distributies.

Stabiliteitsproblemen in tussenversies ervaar ik niet. En als ze er mochten zijn kan ik het niet aantoonbaar duiden.

Het wachten is nog op goede VMware ondersteuning. Of dat van de kant van VMware moet komen of van Canonical is me onduidelijk.
Die situatie was er ook in het begin van Ubuntu 18.10.
Met een kleine aanpassing is het voorlopig goed werkend te krijgen. Zelfs in Ubuntu 19.10 lukt dat.

Het Yaru iconen thema valt me tegen, hoewel ik het verkies boven andere thema's. Het ergert me eigenlijk dat het visie mist. Waar wil men naar toe?
Was het in Ubuntu 18.10 eigenlijk te gelijkvormig - te weinig onderscheidend - is het nu te onregelmatig van vorm.
Daarom ook het iconen thema van 18.10 in 19.04 geplaatst.:

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/01, 20:58:02 »
Geen idee. Ik draai LTS versies van Kubuntu
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/06, 15:10:23 »

Heel prettig ook dat men de minimal install mogelijkheid aanhoudt: een enorme pré (voor mij) t.o.v. van andere distributies.



Ze zouden eens de optie moeten maken dat je per programma kan aanvinken tijdens de install wat erop geinstalleerd wordt bv. Opera of Chrome als browser ipv. Firefox, of 2 ervan of alledrie), de instal gebeurd toch al grote deels via internet dus moet makkelijk mogelijk gemaakt kunnen worden.

Bestaat er eigenlijk een internet install versie van Ubuntu?

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/06, 15:51:39 »
Ze zouden eens de optie moeten maken dat je per programma kan aanvinken tijdens de install wat erop geinstalleerd wordt bv. Opera of Chrome als browser ipv. Firefox, of 2 ervan of alledrie), de instal gebeurd toch al grote deels via internet dus moet makkelijk mogelijk gemaakt kunnen worden.
Mogen ze niet omdat Opera en Chrome proprietary freeware/software zijn, wat je na het installeren doet met je systeem is geheel aan jezelf.

Citaat
Bestaat er eigenlijk een internet install versie van Ubuntu?
Een minimal of netboot iso als je dat bedoelt, zoek het maar eens op op het internet.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/06, 15:55:56 door Maik »

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/06, 22:10:32 »
Ik heb de KDE-variant (Kubuntu) maar deze upgrade is nogal 'saai'. Paar kleine cosmetische aanpassingen maar geen die er echt uitspringt. Onder andere achtergrond van vergrendelingsscherm, wel een mooie naar mijn mening, en icoontje voor bureaublad weergeven. Verder prima want zover ik kan beoordelen werkt alles nog.

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #10 Gepost op: 2019/05/06, 22:56:21 »
Bestaat er eigenlijk een internet install versie van Ubuntu?

Network installer (mini ISO)

Dan krijg je geen grafische omgeving. In de terminal ga je dan aan de slag om te installeren wat je graag wilt hebben.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #11 Gepost op: 2019/05/07, 12:50:02 »
OpenSuse kan wel via internet geinstalleerd worden met een grafische omgeving.

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #12 Gepost op: 2019/05/07, 16:28:22 »
Zucht.... het is om moedeloos van te worden, echt....  Wees duidelijker. En bij de netboot/mini iso is het ook met een "grafische schil" net als bij de netinstall van openSUSE. Je zit op het internet dusje kan het zelf ook even opzoeken.
Voor iemand die verder toch alleen Windows gebruikt ga ik m'n tijd en energie niet zitten verdoen.

P.S.: Je bent erg af aan het wijken van waar het topic oorspronkelijk over ging: Wat we vinden van Ubuntu 19.04.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/07, 16:32:10 door Maik »

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #13 Gepost op: 2019/05/07, 17:54:30 »
Off-topic is het eigenlijk niet. Het betreft Ubuntu 19.04 en de netinstall is inderdaad grafisch.
Zelfs in VMware kan ik nu voor de Ubuntu minimal desktop kiezen. Erg fraai.  8-)


Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #14 Gepost op: 2019/05/07, 18:19:03 »
En hier zit mijn verwarring.
Kies je voor Ubuntu minimal desktop dan betekent dat niet dat je Ubuntu minimal installeert.
Dan dien je in de terminal in te geven hoe je verder wilt:

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #15 Gepost op: 2019/05/07, 18:35:58 »
Ik vind dat dit thuis hoort in een apart topic, maar goed.... Heb je op de spatiebalk gedrukt zodat er een sterretje voor Ubuntu Minimal Desktop komt te staan? Zoniet dan krijg je inderdaad alleen een kale ubuntu installatie met alleen commandline.

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #16 Gepost op: 2019/05/07, 18:43:43 »
Ja, op enter getikt.
Dat herinnerde me weer aan eerdere pogingen die stuk liepen. Mijn terminal vaardigheden houden dan op.
Dolgraag wil ik in VMware een minimal install realiseren. Een normale ISO in VMware geeft die mogelijkheid niet.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #17 Gepost op: 2019/05/07, 18:48:30 »
Niet Enter maar Spatie om de selectie uit te voeren en daarna met Tab naar Volgende. Ik heb zo laatst feiloos een Xubuntu Minimal Desktop installatie gedaan op een oud netbook van me, weliswaar van 18.04 maar het komt op hetzelfde neer.

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #18 Gepost op: 2019/05/07, 18:52:27 »
Ga een nieuwe poging doen (spatiebalk vergeten).
Ik wist dat ik iets oversloeg.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #19 Gepost op: 2019/05/07, 19:16:51 »
Hartelijk dank, Maik.  8-)
Al die tijd heb ik nooit Tab gebruikt om verder te komen. Geen wonder dat het dan niet lukt:



Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #20 Gepost op: 2019/05/07, 19:46:20 »
Graag gedaan EvC. ;)

Offline Jenske

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #21 Gepost op: 2019/05/08, 16:27:23 »
Het kan liggen aan de (door mij gewijzigde) swapneiging, maar het opstarten van 19.04 duurt langer dan mijn 18.04. Maar eens het boeltje opgestart is, draait het wel allemaal vlot.
Mijn PC is inmiddels ook al zeker enkele jaren oud, nl. van 2011 en ik heb eigenlijk nooit in de loop der jaren een afname van snelheid gemerkt (behalve ditmaal voor de eerste keer een beetje trager opstarten). Leve Ubuntu dus!
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #22 Gepost op: 2019/05/20, 17:19:01 »
Ik heb zo laatst feiloos een Xubuntu Minimal Desktop installatie gedaan op een oud netbook van me, weliswaar van 18.04 maar het komt op hetzelfde neer.

Virtualisatie van de Ubuntu 19.04 mini ISO gaat uitstekend maar booten van USB-stick blijkt bij mijn Lenovo notebook onmogelijk: het wordt niet in het bootmenu getoond.
Heb je een speciale methode gebruikt om het mini ISO op USB-stick te zetten?
De applicaties Etcher, Startup Disk Creator en Rufus leverden niet het gewenste resultaat.

Elke andere Linux op USB is voor dit notebook probleemloos.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #23 Gepost op: 2019/05/20, 19:08:03 »
Het kan liggen aan de (door mij gewijzigde) swapneiging, maar het opstarten van 19.04 duurt langer dan mijn 18.04. Maar eens het boeltje opgestart is, draait het wel allemaal vlot.
Mijn PC is inmiddels ook al zeker enkele jaren oud, nl. van 2011 en ik heb eigenlijk nooit in de loop der jaren een afname van snelheid gemerkt (behalve ditmaal voor de eerste keer een beetje trager opstarten). Leve Ubuntu dus!

Ook hier op een i3 met 4GB RAM start Ubuntu Studio 19.04 langzamer op, ligt volgens mij niet aan de swapneiging die aangepast is maar misschien ligt het aan de kernel...?
« Laatst bewerkt op: 2019/05/20, 19:12:32 door Maik »

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 19.04 Disco Dingo???‏
« Reactie #24 Gepost op: 2019/05/20, 19:17:15 »
Virtualisatie van de Ubuntu 19.04 mini ISO gaat uitstekend maar booten van USB-stick blijkt bij mijn Lenovo notebook onmogelijk: het wordt niet in het bootmenu getoond.
Heb je een speciale methode gebruikt om het mini ISO op USB-stick te zetten?
De applicaties Etcher, Startup Disk Creator en Rufus leverden niet het gewenste resultaat.

Elke andere Linux op USB is voor dit notebook probleemloos.
Ik heb gewoon Startup Disk Creator gebruikt om de mini ISO op de usb stick te zetten. Of je dat nu gebruikt of het dd commando maakt niet uit, het is volgens mij hetzelfde alleen zit er een grafische schil omheen bij Etcher, Rufus en SDC.