Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opdrachtprompt  (gelezen 7190 keer)

Offline jerome

  • Lid
Opdrachtprompt
« Gepost op: 2011/08/11, 12:06:29 »
Hallo,

Ik werk in 10.04, Lucid Lynx. Hierbij zou ik graag programmeren met dev C++, probleem is echter dat je hiervoor de opdrachtprompt van Windows nodig hebt. Het programma Dev C++ installeren onder Wine is geen probleem, het draait zelf relatief goed. Het enige probleem is nu dat ik wel alles kan programmeren en compileren maar de .exe bestanden dan niet in opdrachtprompt kan testen..
Volgens mij kan je zelf niet gewoon opdrachtprompt downloaden, iedereen heeft het en weinigen gebruiken het.. En Linux users hebben de terminal natuurlijk. En als ik het google, dan vind ik enkel toolbars enzo..

Iemand een ideetje? Onder Wine->bureau-accessoires staat het ook niet..

mvg,

Jérôme

Re: Opdrachtprompt
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/11, 12:07:57 »
Installeer Windows.
Dan weet je zeker dat hij goed comileert, dat je programma goed werkt en het lijkt mij ook makkelijker/sneller.
Ik snap eigenlijk ook niet echt waarom je C++ programmeert voor Windows in Linux...
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline jerome

  • Lid
Re: Opdrachtprompt
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/11, 13:53:07 »
kmoet het doen voort school, probleem is nu dat ik niet voor een dual boot heb gekozen... En een virtual boot lijkt me nu wat te ambetant om nog te installeren. kzal gwn de gecompileerde bestanden opslaan en doorsturen naar een windows pc. Ik vroeg me gewoon af of het mogelijk was om opdrachtprompt in wine te draaien..

Bedankt voor het snelle antwoord!

Offline Bloom

  • Lid
Re: Opdrachtprompt
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/11, 14:14:39 »
Een opdrachtprompt in Wine is linke troep. Het is immers geen echte Windows maar een emulatie. Daarom zit dat er dus niet in. Waarom gebruik je geen virtualisatie? Dan kun je je ontwikkeling verder in Linux blijven doen en het gecompileerde onmiddellijk uitproberen in een gevirtualiseerde XP of zoiets. Die kun je daarvoor wel draaien in slechts 256 MB of zo.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Opdrachtprompt
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/11, 14:32:42 »
Hallo

Hij zit er stiekem toch wel in (ook al blijft ie link)
complete pad er naar toe;
~/.wine/drive_c/windows/system32$ wine cmd.exe

en hier een verhandeling over Microsoft c++ toolkit in Linux;
http://www.kegel.com/wine/cl-howto.html

(het ding heeft ook een tijdje wcmd.exe geheten)

Ikzelf draai voor wat Windows zaken, alles in een aantal VirtualBox doosjes
Een fijne en degelijke oplossing, voor als je niet wilt dual booten

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Opdrachtprompt
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/11, 15:11:46 »
kmoet het doen voort school, probleem is nu dat ik niet voor een dual boot heb gekozen... En een virtual boot lijkt me nu wat te ambetant om nog te installeren.
Dan zal ik zeker een viruele XP aanmaken. Al heb je een CDtje van Windows is het zo gebeurt (en als je die niet hebt wordt het lastiger natuurlijk :P).
Misschien heb je het nu ook maar 1x nodig, maar al heb je het later meer nodig dan is het niet slim om het op deze manier te blijven doen lijkt me ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline jerome

  • Lid
Re: Opdrachtprompt
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/15, 17:40:51 »
Mja ms wel beter, kan je dit ook installeren door bv CD emulator te gebruiken? dan is een CD toch overbodig? Ah en nog een noob vraagje, wat gebruiken jullie om .doc bestanden te lezen? Want openoffice tekstverwerker gaat toch soms niet echt goed.. Gewoon in Wine office Word installeren of zitter er dan ook nog bugs in?

Re: Opdrachtprompt
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/15, 17:45:50 »
Als office worden OpenOffice.org en LibreOffice gebruikt. Zit niet veel verschil tussen die 2.
En klopt, vooral .docx zijn grote problemen. Ik raad aan om op .odt over te stappen. Die kan MS Office ook lezen en werkt tenminste wel zonder problemen :D
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Opdrachtprompt
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/15, 17:50:45 »
Jerome,

Als het om standaard ANSI C/C++ zonder de "troep" van 'Windows.h'
Dan moet het mogenlijk zijn om de C/C++ code zonder al te veel problemen zoals op Linux als Windows te compileren.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jerome

  • Lid
Re: Opdrachtprompt
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/15, 18:25:44 »
ja wel compileren lukt maar om de uitvoer ervan te kunnen zien (echt basis stuff hoor) heb je toch opdrachtprompt nodig om je .exe bestandje dan te testen.. Anders kan je wel een bestandje hebben gecompileerd maar weet je niet of het effectief werkt. Een haakje ben je rap vergeten:p

Re: Opdrachtprompt
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/15, 19:45:47 »
Maar het maakt toch geen zak uit of je het programma compileert voor Linux of voor Windows? Het resultaat is toch hetzelfde als het een CLI-programma is? Als je gewoon nette code maakt zonder platform-specifieke toestanden kun je het gerust voor Linux compileren. Als de docent er moeilijk over gaat doen, zeg je gewoon dat C++ platform- en architectuuronafhankelijk is, en daarom prima op Linux gecompileerd kan worden.

Overigens heeft Wine wel degelijk een console, voer maar eens uit:

wineconsole
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 19:48:10 door Cumulus007 »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Opdrachtprompt
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/15, 19:52:11 »
Als office worden OpenOffice.org en LibreOffice gebruikt. Zit niet veel verschil tussen die 2.
En klopt, vooral .docx zijn grote problemen. Ik raad aan om op .odt over te stappen. Die kan MS Office ook lezen en werkt tenminste wel zonder problemen :D

Windows Office en .odt? Ehm :|

Re: Opdrachtprompt
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/15, 19:53:42 »
Als office worden OpenOffice.org en LibreOffice gebruikt. Zit niet veel verschil tussen die 2.
En klopt, vooral .docx zijn grote problemen. Ik raad aan om op .odt over te stappen. Die kan MS Office ook lezen en werkt tenminste wel zonder problemen :D

Windows Office en .odt? Ehm :|
Microsoft Office 2007 en hoger ondersteunen ODF ja. Niet super, maar het wordt enigszins ondersteund.

Re: Opdrachtprompt
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/15, 21:16:59 »
ja wel compileren lukt maar om de uitvoer ervan te kunnen zien (echt basis stuff hoor) heb je toch opdrachtprompt nodig om je .exe bestandje dan te testen.. Anders kan je wel een bestandje hebben gecompileerd maar weet je niet of het effectief werkt. Een haakje ben je rap vergeten:p
Jerome,

Ja, als die op een Windows compileer zal je een exe-bestand hebben.
Onder linux, en je specificeer geen output-file (optie -o file) met gcc, is dat standaard a.out.
En a.out is uitvoerbaar in een terminal:
./a.out
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jerome

  • Lid
Re: Opdrachtprompt
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/15, 22:07:12 »
Ah, dank u wel Maurice. Het probleem was gewoon dat ik de gemaakte bestanden niet kon testen.
En voor de tekstverwerker: Het zijn gewone .doc bestanden, zelf geen docx maar de lay-out verandert helemaal, symbolen worden omgezet naar onleesbare code (genre %~@ enzo) en het belangrijkste: de afbeeldingen kunnen niet worden weergegeven in het document. En dit is voor .gif en .jpg, .jpeg...

Offline jerome

  • Lid
Re: Opdrachtprompt
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/15, 22:12:59 »
Volgens mij zit het probleem bij de macro's dan? Want als ik de afbeelding uit het document haal en apart opsla kan ik die wel gemakkelijk bekijken.

Offline Wiley

  • Lid
Re: Opdrachtprompt
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/15, 23:37:44 »
Wilde tip: probeer Dosbox eens als wine het niet goed genoeg doet? Ik speel daarin Prince of Persia 1 (!) en draai ook een oud adressenprogrammaatje dat ik in Turbo Pascal 5.5 geschreven heb.
Dan moet 'ie een beetje command line exe toch wel aankunnen?

Re: Opdrachtprompt
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/16, 07:56:13 »
Jerome,

Twee tips:
1)
Installeer geany, is simpele IDE, voor dit zal die er handig zijn.
Je kan vanuit deze editor, de compiler aanroepen zonder eerst een terminal te openen etc etc etc.

2)
Installeer dos2unix, is CMDLI tooltje, Unix/Linux intrepeteer een nieuwe-regel anders dan Windows.
Maw als je een text-bestand schrijf in Linux en je open deze in Windows...
Dan zie je EEN lange regel ipv mooie stuk leesbare tekst.
Anders om zit aan het eind van de regel een onleesbare charakterset ^M, die in Linux de boel aardig in de waar kan laten lopen.
Toch zeker met scripts.
Meer info:
dos2unix --help

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline vanadium

  • Lid
Re: Opdrachtprompt
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/16, 16:44:19 »
Als je windows .exe een eenvoudig commandolijn programma is, of zelfs als het een eenvoudig grafisch programma is, dan kan je het probleemloos draaien/testen in wine. Gewoon de terminal openen, je .exe opstaten op ge juiste manier (uitvoerbaar maken, dan volledig pahname of ./naam.exe) en je windows programmatje zal in de terminal draaien alsof het een linux programmatje was.