Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu start niet meer door  (gelezen 898 keer)

AutobotJazz4

  • Gast
Ubuntu start niet meer door
« Gepost op: 2007/07/07, 22:44:51 »
Hallo allemaal... eventjes een korte introductie. Mijn naam is Niels en ik kom uit Nieuw Vennep. Zinds afgelopen vrijdag ben ik bezig geweest met het installeren van Ubuntu. Dat is, na een fout in het werkgeheugen, goed gelukt en voor vandaag heeft de PC perfect gedraaid. Ik heb een netwerk verbinding gemaakt en er zo'n 72 updates mee binnen gehaald. Ook tevens Blender 3D voor linux binnen gehaald en getest. Werkte allemaal perfect.

totdat ik de PC uit zetten en vervolgens opnieuw opstartte. Het Ubuntu  logo komt op, het orange balkje loopt en plots verschijnt er het Licht Orange gekleurde scherm en wordt er om je naam en wachtwoord gevraagd. Als ik dat allemaal heb ingevoerd en op enter druk... dan klinkt het Ubuntu muziekje..... en vervolgens staat de PC vast.


Wie oh wie kan mij helpen.

Bij voorbaat dank, Niels.

Ubuntu start niet meer door
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/07, 23:01:03 »
Als de pc vastloopt, werken muis en toetsenbord dan nog? Kan je bijv. via ctrl-alt-F1 in een console komen? Als dat lukt, tik dan:

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade


Bij het opstarten van de pc kom je in een opstartmenu terecht (Grub)*. Daar zie je dan waarschijnlijk een rijtje van verschillende kernels, probeer eens een oude kernel te booten. Kijk ook of booten in recovery mode wel werkt (dat boot tot in een console).

Welke ubuntu-versie heb je precies geinstalleerd?


Citaat van: AutobotJazz4
een fout in het werkgeheugen,
Kan je hier misschien wat uitleg over geven. Geheugenfouten = niet/slecht werkend systeem.


* zoniet, druk dan enkele keren op de escape toets als je de melding "Grub loading..." ziet verschijnen.

AutobotJazz4

  • Gast
Ubuntu start niet meer door
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/07, 23:19:28 »
Hallo Happyhamster.

De versie die ik heb geinstalleerd is Kubuntu 7.04, gek genoeg zegt hij steeds Ubuntu, maar goed... ik ben nog een groentje op dit gebied.

Helaas werken muis en keyboard totaal niet meer op het moment van opstarten en vast lopen.

Ik heb de keuze uit 4 Kernel's.... wat dat ook mogen zijn... en een mem test functie.
Ik heb 2 kernel's eindigend op 16 en 2 op 15 waarvan elk eentje normaal en eentje recovery.

Helaas heb ik die recovery ook al geprobeerd en eindigd die na een lijst met allemaal termen en cretologien op " root@ (naam van de computer) :~# .

Ergens vermoed ik dat ik daar iets moet intoetsen, maar ik weet echt niet wat.

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu start niet meer door
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/07, 23:51:07 »
zijn er 2 van in soort veilige modes zeker.
kunt de vorige kernel verwijderen maar probeer eerst eens of die wel start.

AutobotJazz4

  • Gast
Ubuntu start niet meer door
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/08, 08:31:54 »
Helaas behaal ik op dit moment totaal geen resultaten met welke Kernel ook. In de normale Kernel opstart, dus niet de Recovery mode, loopt de machine, na het invullen van de naam en wachtwoord  en het muziekje van Ubuntu vast. In de Recovery mode stopt hij met een regel die luidt;

root@3Danimation:~#

(3DAnimation is de naam die ik de computer gegegen heb)

Ik kan dus na het vast lopen ook niet meer de [CTRL]+[ALT]+[F1] toetsen gebruiken.

Ubuntu start niet meer door
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/08, 19:41:19 »
Ok, probeer het volgende: start de pc gewoon op, totdat je bij het login scherm komt. In plaats van in te loggen, druk op ctrl-alt-F1* om in een console te komen. Je zal dan alsnog gevraagd worden in te loggen, maar in een tekst-scherm**.

Vervolgens:

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade

sudo apt-get install ubuntu-desktop


En als alles goed is gegaan, probeer dan opnieuw de grafische schil te starten d.m.v. ctrl-alt-F7

Als je foutmeldingen krijgt, noteer deze dan zo nauwkeurig mogelijk, en laat ze hier zien. (Foutmeldingen zijn je grootste vriend, want ze geven veel informatie over wat er mis is.)

Kan je ook wat informatie geven over je systeem: hoeveelheid geheugen, grafische kaart(!), precieze ubuntu versie, etc.
Je kan ook eens een memtest uitvoeren (het liefst via de installatie-cd, niet die in het opstartmenu); laat de test dan meerdere uren draaien.


* Lukt dat niet, probeer dan F2 t/m F6 in plaats van F1.

** Als je dan je wachtwoord intikt, zal er niets op het scherm verschijnen: dat is normaal. Gewoon het gehele wachtwoord intikken, gevolgd door enter.