Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Oude kernel na upgrade 9.10  (gelezen 2215 keer)

Offline eherle

  • Lid
[OPGELOST] Oude kernel na upgrade 9.10
« Gepost op: 2009/10/30, 23:42:31 »
Ik heb een automatisch upgrade naar 9.10 gedaan. Tijdens de installatie heeft hij het GRUB menu intact gelaten, zodat ik nu zie dat de oude kernel 2.6.28 wordt gebruikt ipv de nieuwe 2.6.31. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de nieuwste kernel wordt gebruikt en het automatisch het GRUB menu daarvoor wordt bijgewerkt?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 12:49:16 door eherle »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Oude kernel na upgrade 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/31, 01:52:44 »
Probeer dit eens:
Start op via de Recovery Mode (tweede keuze in het grub menu) en als je in het menutje terecht komt nadat er veel tekst gepasseerd is, kies dan voor: "Update Grub"  in het lijstje (Deze mogelijkheid zou in 9.10 moeten zitten). Laat de computer zijn werk doen, en als je weer in dat menu ziet klik gewoon enter.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline joku

  • Lid
Re: Oude kernel na upgrade 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/31, 17:58:19 »
heb hetzelfde en je raad opgevolgd. Dat eindigt dan met een terminalscherm (dus niet venster) waarin ik mij opnieuw moet aanmelden en daarna kom ik  niet uit dat scherm dan met ctrl-del en na opstart staan daar nog steeds de regels met 0.04

joku

Offline HarzG

  • Lid
Re: Oude kernel na upgrade 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/31, 18:49:31 »
Vraag: kan je met de oude kernel "normaal" booten? Geef a.u.b. meer informatie over je systeem anders kan je niemand helpen.

Mijn systeem is een 64bits Xubuntu. Ik heb ook een upgrade 9.04->9.10 geprobeerd, maar die liep vast. Het was de eerste dag dat 9.10 beschikbaar was (met extreem langzame downloads) en blijkbaar werden niet alle pakketten correct gedownload/geïnstalleerd.
Nadien heb ik gebladerd (na download+install, voor de reboot) en heb ik gekeken in de map /boot.
Opvallend was dat het bestand initrd.img-2.6.31-14-generic niet aanwezig was. Het bestand vmlinuz-2.6.31-14-generic was er wel.
Alleen van de oude kernels zag ik zowel de initrd.img* en de vmlinuz* staan.

Ik heb geprobeerd met de oude kernel te booten, maar helaas pindakaas. Blijkbaar werd vanwege de drukte op de lijn niet alles correct gedownload. Ik overwoog nog even om het te herstellen, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor een nieuwe installatie van 9.10.

Het voordeel van de herinstallatie was overigens, dat ik nu ca. 1GB meer ruimte op mijn partitie heb. Vrijwel alle software die op 9.04 aanwezig was, heb ik nu ook weer geïnstalleerd. Maar blijkbaar werd meer opgeschoond dan ik dacht of gaat ext4 veel zuiniger om met de ruimte.

Maak voordat je andere dingen doet, een back-up als je dat nog niet gedaan hebt. Neem een live-cd en kopieer je /home en de belangrijke systeembestanden naar een externe HD of een USB-stick.

1. kopie van /home
2. kopie van geïnstalleerde software
sudo dpkg --get-selections | grep -v deinstall > ubuntu_files
3. kopie van belangrijke systeembestanden
    *  /etc/apt/sources.list
    * /etc/fstab
    * /etc/X11/xorg.conf
    * /etc/samba/smb.conf
    * /etc/apache2/apache2.conf
    * /etc/apache2/sites-available/default
    * ~/.bashrc
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline joku

  • Lid
Re: Oude kernel na upgrade 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/31, 19:46:02 »
die lijst met zaken voor een backup houd ik vast achter de hand, Vraag nog alleen wat je dan toch aan progranmmaś nog echt terug moet zetten

Nu de rest
Booten Yes, maar met een menu waarin 9.04 staat terwijl 9.10 met wat geluidsproblemen etc keurig opstart
(en inderdaad dat downloaden op donderdag was een ramp)
Zie bijgevoegde afdruk van /boot
Wil dus liever niet opnieuw installeren.
Welke gegevens mis je voor een goed antwoord?

joku

Offline HarzG

  • Lid
Re: Oude kernel na upgrade 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/31, 20:58:45 »
Booten Yes, maar met een menu waarin 9.04 staat terwijl 9.10 met wat geluidsproblemen etc keurig opstart

Dat oudere kernels nog in de lijst staan is normaal. Als standaard een oudere kernel gestart wordt, dan is dat niet normaal.
Begrijp ik het goed, dat je wel (normaal) kan booten met kernel 2.6.31-14?
Ik meende te lezen dat je met de nieuwe kernel helemaal niet correct kon opstarten.

Als het alleen om de vermeldingen van oudere kernels gaat, dan is geen installatie nodig. Je kan als alles prima werkt met een nieuwe kernel, de oudere kernel verwijderen. Hierna heb je ca. 50-100MB ruimte gewonnen (hoeveel precies, dat verschilt per systeem).

Globaal is alleen dan een nieuwe installatie zinvol, als geen enkele kernel meer normaal bootet. Als dan de gebruikelijke reparaties uit een terminal niet helpen, dan is het een kwestie van afwegen. Hoeveel tijd wil ik in een analyse/reparatie stoppen en hoe snel gaat een nieuwe installatie?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline joku

  • Lid
Re: Oude kernel na upgrade 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/31, 21:32:32 »
Ik start met de nieuwe kernel (visuele waarnemeing; Hoe vraag ik dat overigens op?), maar mijn menu.lst is oud
Dat kan ik natuurlijk met gedit oplossen???
Dan zou ik behalve het ontbreken van mijn geluidskaart klaar zijn

overigens uit een van je vorige antwoorden:
De regel
sudo dpkg --get-selections | grep -v deinstall > ubuntu_files
"doet niets"  en ik verwacht een file?

joku
 

Offline HarzG

  • Lid
Re: Oude kernel na upgrade 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/01, 00:28:37 »
Metsudo dpkg --get-selections | grep -v deinstall > ubuntu_files wordt in de map waar je de terminal hebt geopend een bestand aangemaakt. Als je dat direct naar een veilige plek wilt schrijven, gebruik een USB-stick. Als die gemount is, ga je naar een terminal. Verplaats je met cd /media/usb_disk. Hierna kan je de opdracht uitvoeren en het bestand wordt direct op de usb_disk geschreven.
Anders zou je dus dat bestand moeten kopiëren naar een plaats die niet geformatteerd wordt bij een her-installatie. Als je vanuit het menu een terminal geopend had, dan staat het bestand in /home/joku. NB: ubuntu_files heeft geen extensie.
Maar: Ik ga ervan uit dat een her-installatie bij jou niet nodig is. Het is nog steeds handig dat je dat bestand ubuntu_files hebt, je weet maar nooit ...

Het zou niet verstandig zijn om alleen via gedit de regels van de oude kernels uit de menu.lst te verwijderen. Door het verwijderen van de kernels verdwijnen die regels namelijk ook. Sterker nog, als je een nieuwe kernel installeert (bij een update) dan komen die regels van alle gevonden Ubuntu-kernels weer terug.

Als je wilt weten welke kernel actief is, dan kan dat op verschillende manieren bekeken worden.
In de terminal kan je met uname -a kijken welke kernel gebruikt wordt.
Wil je het grafisch, dan zie je bij de systeemmonitor (blader maar door je menu's) in het eerste tabblad wat je kernel is.

Probeer via het forum te zoeken naar problemen+oplossingen van sound-problemen. Dat hangt in belangrijke mate van je geluidskaart af. Die "ontbreekt" niet, maar er is niet de passende driver of geïnstalleerd.
Is het sound-probleem dan opgelost en werkt met de nieuwe kernel alles zoals het hoort op je pc, dan kan je besluiten om oude kernels te verwijderen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline eherle

  • Lid
Re: Oude kernel na upgrade 9.10
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/01, 12:48:58 »
Ik heb een automatisch upgrade naar 9.10 gedaan. Tijdens de installatie heeft hij het GRUB menu intact gelaten, zodat ik nu zie dat de oude kernel 2.6.28 wordt gebruikt ipv de nieuwe 2.6.31. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de nieuwste kernel wordt gebruikt en het automatisch het GRUB menu daarvoor wordt bijgewerkt?

Ik ben voor de simpele oplossing gegaan: nieuwe schone installatie van 9.10.

Offline joku

  • Lid
Re: Re: Oude kernel na upgrade 9.10 Antwoord #3, Gisteren om 18:49:31
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/01, 14:45:09 »
voor Harz

Kijk een naar schermafdruk van mijn systeem! Bijlage! Dat is m.i. raar Wel karmic maar verkeerde kernel

Voor de zekerheid je lijstje voor backup maar eens langsgelopen, maar ik kan niet vinden
* /etc/fstab
* /etc/apache2/apache2.conf
* /etc/apache2/sites-available/default
* ~/.bashrc


en als ik deze bestanden plus backup van Home heb kan ik die dan later gewoon terugzetten??
Met dit probleem (hoort niet hier zit ik al langer (zie http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/recovery-journal/msg481479/#msg481479)

groet

Joku

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [OPGELOST] Oude kernel na upgrade 9.10
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/01, 14:55:31 »
Welke bestanden staan er in /boot? Als het goed is, staat er abi-2.6.31-14-generic in. Klopt dat?

Als dat klopt, moet je in /boot/grub/menu.lst de kernel veranderen. 2.6.28-16 moet worden veranderd in 2.6.31-14.

Klopt het niet, dan moet je de kernel via Synaptic downloaden.

mvg
Thijs

Offline joku

  • Lid
Re: [OPGELOST] Oude kernel na upgrade 9.10
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/01, 15:04:46 »
Ik heb ze beide in alle vormen. Dus zou ik de menu.lst kunnen veranderen

Groet

Joku

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [OPGELOST] Oude kernel na upgrade 9.10
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/01, 15:31:24 »
Ja, dat zou goed moeten komen.

2.6.28-16 moet worden veranderd in 2.6.31-14.

Er bestaat ook een functie update-grub, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee.