Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software installeren onder Kubuntu  (gelezen 638 keer)

Offline force317

  • Lid
Software installeren onder Kubuntu
« Gepost op: 2008/06/05, 22:34:14 »
Een voorbeeld : heb zonet HJSplit for Linux gedownload en wil deze nu installeren.

Het uitpakken van deze 2 files met tar.gz extensie mag je 'ergens' doen ... staat er in de begeleidende install file.

Maar is het niet beter dat je elke installatie uitpakt in subdirectories van eenzelfde folder, kwestie van alles netjes overzichtelijk te houden ? Mag je deze na installatie weer verwijderen?

Kan iemand me eens in detail uitleggen hoe je zo'n installatie doet met HJSplit als voorbeeld. Ik neem aan dat alle .tar.gz files eenzelfde procedure volgen ? In welke folderstruktuur komen in principe de geinstalleerde files terecht ?

Tja, als je uit de Windows wereld komt (mijn ervaring met Unix - Sinix (= Siemens Unix) is ondertussen zo'n 20 jaar oud en een beetje 'vergeten', is dit toch wel eventjes wennen.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Software installeren onder Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/06, 01:55:46 »
Ubuntu of 1 van de partner projecten is gebaseerd op Debian.
Dit heeft een vaste mappenstructuur waar je geen invloed op heb.

Alles ik altijd hetzelfde, en indien je een .deb installeert zal alles in de juiste mapjes terecht komen.
Sterker nog, als je hiermee gaat lopen donderen werkt het niet meer.

Je mag als je dat wilt je temp map misbruiken om daar ff wat in te zetten en van daaruit te installeren.
Je mag het ook doen vanaf je desktop, en dan de achtergebleven zooi weggooien, dit maakt niets uit.

Voor je dingen gaat downloaden en installeren altijd eerst in de repro's kijken of bijv. synaptic of het proggie daar staat, en zoja dan altijd van daaruit installeren.

Voorkom dus dat je dingen gaat downloaden.
Want die proggies worden dan niet onderhouden met update's of verbeteringen, vermits je niet ook je sources.list bijwerkt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline force317

  • Lid
Software installeren onder Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/06, 02:37:53 »
Maar niet alle programma's zijn downloadbaar via de Adept Manager. Zo is van Plone CMS , dat ik gebruik op zowel Windows als Kubuntu, alleen een oude versie Plone 2.5.5 downloadbaar via de adept manager, terwijl de meest recente Plone 3.1.2 is .... (uit sinds 5/6/2008) Via een aanpassing aan de sources.list'http://www.backports.org/debian etch-backports main' kon ik de versie Plone 3.1.1 , de voorlaatste versie, vandaag installeren. Waarna ik deze toegevoegde lijn snel weer moest verwijderen uit de sources.list file, want mijn adept manager begon vreemde update/verwijderingsvoorstellen te doen zolang die lijn er stond !

Kortom : als je de allerlaatste versie wil, heb je niet steeds de keuze om het op een andere manier te doen.

Dus : automatische updating van ALLE beschikbare Kubuntu/Ubuntu software, dat is onmogelijk, bestaat niet ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.