Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu partitie stuk  (gelezen 1372 keer)

Robienske

  • Gast
Ubuntu partitie stuk
« Gepost op: 2007/10/08, 21:06:04 »
Vandaag ben ik gestraft voor mijn luiheid en kortzichtigheid. Toen ik mijn partities wat wou ordenen en herschalen, heb ik de gparted livecd gebruikt. Het verschuiven van mijn ext2 partitie met / en /home op liep vast, en ik heb de behandeling moeten stoppen. Ik ben zo stom geweest om geen backups te nemen ("wat kan er nu misgaan?"). Toen de pc heropstarte kon ik geen enkel besturingsysteem starten (ik heb dualboot xp en Ubuntu). Via super grub boot kon ik mijn Windows weer aan de praat krijgen, maar mijn GRUB was beschadigd. Herinstallatie van GRUB werkte ook niet. Toen ik via de livecd mijn partitie wou bekijken die verschoven was, stonden een paar mapjes in orde, maar mijn home is veranderd in een icoontje van een wit blad, dat ik met geen enkel programma kan openen. Ieder mapje die nu in een wit blad icoontje is veranderd, heeft wel nog de oorspronkelijke grootte van de map. Is er een manier om mijn gegevens terug te krijgen?

Ik heb mijn les wel geleerd, maar kan ik mijn bestanden nog terug krijgen?

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Ubuntu partitie stuk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/08, 21:51:42 »
Er bestaat een kleine kans dat je nog wel het een en ander kunt redden. Ik zou starten vanaf de live CD en vervolgens de harde schijf bekijken met "fdisk -l" dat geeft aan welke partities er nog bestaan. Mount deze partities een-voor-een en kijk of de bestanden nog intact zijn.

Als dat niet werkt gaat het HEEL erg lastig worden, maar niet onmogelijk. Bereid je echter wel voor op zeer langdurig spitwerk. Je kunt namelijk met het "dd" commando stukken direct van de schijf af kopieren. Probleem schuilt in het feit dat veel bestanden (vooral dus die je vaak aanpaste) niet meer achter elkaar staan. Oudere bestanden ga je nog wel herkennen. Maar ja, als het binaire dingen waren dan wordt het natuurlijk moeilijk om de inhoud te herkennen.

Je kunt eens zoeken onder "undelete" en "linux". Dit probleem is iets anders maar je gaat ongeveer dezelfde problemen tegenkomen.

Heeeeeeel veel suces ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl