Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruiksrechten  (gelezen 1636 keer)

Destroyer1989

  • Gast
Gebruiksrechten
« Gepost op: 2007/06/10, 18:04:00 »
Hallo,

Ik ben gister begonnen met het proberen van Ubuntu. heb het systeem draaien, maar kan niets opslaan op mijn harde schijf. Ik krijg de melding dat ik geen rechten heb. Wat kan ik hier aan doen? Ben zelf helemaal nieuw in Linux dus weet er eigenlijk vrijwel niks van.

groet, Xander

Offline SWAT

  • Administrator
Gebruiksrechten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/10, 18:10:11 »
je kunt alleen data opslaan in je /home// directory

Destroyer1989

  • Gast
Gebruiksrechten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/10, 18:14:53 »
aha ok. maar ik heb dus ook een partitie waar ik al mijn muziek e.d. op heb geslagen. maar als ik dus nieuwe muziek heb, kan ik dat dan ook gewoon in die map opslaan? want dat lukt mij niet.  De bestanden openen lukt wel. De muziek die er op staat komt trouwens vanaf Windows XP af.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gebruiksrechten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/10, 18:15:24 »
......... hierdoor is Linux ook zo veilig: een consequente spijkerharde rechtenstructuur!  :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gebruiksrechten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/10, 18:16:24 »
NTFS kan Linux alleen lezen, niet beschrijven. FAT en FAT32 wel.

Destroyer1989

  • Gast
Gebruiksrechten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/10, 18:18:33 »
Aha, dus als ik dan de partitie omzet naar fat32 dan kan ik er wel gewoon bestanden opslaan zoals ik in Windows kon. Wil namelijk linux voor muziek luisteren en al dat soort dingen gebruiken. en wil daarnaast zo'n tiny XP draaien voor mijn games.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gebruiksrechten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/10, 18:20:10 »
Citaat van: Destroyer1989
Aha, dus als ik dan de partitie omzet naar fat32 dan kan ik er wel gewoon bestanden opslaan zoals ik in Windows kon.
Precies!   :-)

Er is weliswaar een plugin voor Linux om toch NTFS te kunnen beschrijven, maar die is nog niet stabiel. Ik blijf er zelf liever vanaf, voorlopig. FAT32 is ook een prima oplossing.

Destroyer1989

  • Gast
Gebruiksrechten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/10, 18:59:27 »
ok dan moet ik dat maar eens uit gaan proberen:P Bedankt voor de hulp:D

Offline siegi

  • Lid
Gebruiksrechten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/10, 23:21:31 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Destroyer1989
Aha, dus als ik dan de partitie omzet naar fat32 dan kan ik er wel gewoon bestanden opslaan zoals ik in Windows kon.
Precies!   :-)

Er is weliswaar een plugin voor Linux om toch NTFS te kunnen beschrijven, maar die is nog niet stabiel. Ik blijf er zelf liever vanaf, voorlopig. FAT32 is ook een prima oplossing.
Ntfs-3g is tegenwoordig stable sinds februari 2007 en er zijn blijkbaar nog niet echt fouten gerapporteerd.  En al heel veel mensen gebruiken het ze hebben het zelf over 250 000 downloads via hun site en dan nog al de distributies die het in hun repo's hebben staan.
Ntfs-3g zit tegenwoordig standaard in de ubuntu repo's is gemakkelijk te activeren via de software ntfs-config.  

ntfs-config installeer je met toepassingen > installeren/verwijderen > zoek naar ntfs-3g > installeer ntfs configuration tool wat nu tevoorschijn komt.  Misschien moet je bij tonen nog kiezen voor alle beschikbare programma's
vervolgens ga je naar toepassingen > systeemgereedschap > ntfs configuratie tool.

Het is nog niet standaard in ubuntu omdat waarschijnlijk de release pas sinds februari stable verklaard is en feisty is uitgekomen in april.

michaelbrehme

  • Gast
Gebruiksrechten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/14, 22:48:18 »
Hey, heb zelfde probleem :-( en heb ook die ntfs-3g geinstalleerd maar blijf ook de melding krijgen dat ik geen rechten heb op die externe schijf. Maar je moet toch simpelweg bestanden kunnen kopieren naar een externe schijf?

Offline mcgyver

  • Lid
Gebruiksrechten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/14, 23:16:28 »
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/372

weet niet of jullie hier iets aan hebben? Externe schijven doen over het algemeen niet moeilijk. Probeer eens om die schijf te formatteren in windows als fat32, daarna opnieuw aansluiten  in Ubuntu.

Offline dennus

  • Lid
Gebruiksrechten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/14, 23:26:07 »
Okay, ik heb in mijn PC (voorheen XP only) twee HDD's zitten. Op de eerster (voorheen C) staat nu alleen nog Ubuntu. Op de 2e (D) staat alle data. Dit is waarschijnlijk een NTFS ding, want ik mag inderdaad alleen lezen. Begrijp ik het goed dat het nu de bedoeling is dat ik, even tijdelijk, alle data wat ik belangrijk vind veilig stel (door bijv. over te zetten naar 1e HDD), dan de schijft te formatteren, in FAT32 (+MOUNT) en dan de data weer terug zetten???

Offline mcgyver

  • Lid
Gebruiksrechten
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/14, 23:33:25 »
probeer eerst de rechten aan te passen zoals in de thread. NIET aan de uuid komen, alleen het achterste stuk.

michaelbrehme

  • Gast
Gebruiksrechten
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/15, 00:07:06 »
Hey. kijk eens op pagina 5 van dit forum, bij topic "onvoldoende rechten", ook iemand met een schijf, weliswaar extern gelijk de mijne maar heb 't toch zo aan de praat gekregen
da programma voor ntfs schijven werkt goed, systeem geeft iets aan dat je extra moet installeren en heb dat ook gedaan, maar nu werkt alles.

Groetjes