Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar staat dat dollartekentje voor?  (gelezen 1275 keer)

Waar staat dat dollartekentje voor?
« Gepost op: 2016/05/29, 20:46:52 »
Dag, iedereen,

Ik heb een vraagje voor de kenners (ben ik helaas niet, ik ben maar een simpele duif!):
-als ik Samba open en ik ga naar "Samba-gebruikers" dan zie ik daar bij mij een gebruiker staan die voorgesteld wordt door een dollarteken ($).
Kan iemand me uitleggen waar die gebruiker met dat dollartekentje voor staat? Ik vind nergens een verklaring.
Als het goed is zou hier een schermafdruk moet bijstaan, als bijlage.

Norbert

Offline jan11000

  • Lid
Re: Waar staat dat dollartekentje voor?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/29, 21:25:57 »
$ zag ik wel vroeger bij windows delen, daar waren de admin mappen gedeeld.
Hoe kom je aan root gebruiker, die bestaat niet in ubuntu!

Re: Waar staat dat dollartekentje voor?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/29, 21:37:57 »
$ zag ik wel vroeger bij windows delen, daar waren de admin mappen gedeeld.
Hoe kom je aan root gebruiker, die bestaat niet in ubuntu!
sudo su

Re: Waar staat dat dollartekentje voor?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/29, 21:49:46 »
@jan11000:

Hoe ik aan die "root"gebruiker kom? Geen idee! Ik heb hem er in ieder geval niet in gezet, tenminste niet bij mijn weten.

Norbert

Offline jan11000

  • Lid
Re: Waar staat dat dollartekentje voor?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/30, 09:20:52 »
Wat voor software heb je gebruikt om delen van bestanden(samba) aan te passen, misschien heeft software die erin gezet.

Ik zou wel goed nakijken wat voor gebruikers op je systeem zitten/aanwezig zijn.
En bij samba alle gebruikers eruit gooien, en alleen de gebruiker die delen mag erin zetten.
De samba gebruikers kunnen ook gebruikers zijn van een andere pc.

Als je van niks weet, dan zou ik alle hd's gaan wissen en schoon installeren, voor de zekerheid.

Re: Waar staat dat dollartekentje voor?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/30, 11:32:30 »
@jan11000:

Ik heb gewoon déze versie van samba gebruikt: system-config-samba 1.2.63-0ubuntu6.
Ook heb ik eens gadmin-samba gebezigd, versie gadmin-samba 0.3.2-0ubuntu1.
Allebei werden via het Ubuntu-softwarecentrum gedownload en uitgetest.
Maar, ik geloof dat ik het al in de gaten heb waar dat $-teken vandaan komt. Ik heb hier ergens een bestand staan, smbusers genaamd (in /etc/samba), waar het volgende in staat:

# Unix_name = SMB_Name1 SMB_Name2 ...
root = administrator
nobody = guest smbguest pcguest
$ = strandkruier@hotmail.com
norbert = norbert2

strandkruier@hotmail.com is dus mijn inlognaam bij hotmail.com (op mijn W10-pc, die in het netwerk staat en die als naam "norbert2" heeft). Hoe één en ander is kunnen ontstaan weet ik niet. Ik ken er niets van. Maar misschien heb ik het er wel zelf in geknoeid. Soms weet je bij het instellen van alles vaak niet wat er bedoeld wordt met sommige benamingen en dan doe je soms domme dingen, hé? Toch is het wel de bedoeling dat mijn W10-pc in mijn Ubuntu-pc kan blijven grasduinen, en omgekeerd, althans wat betreft de gedeelde mappen. Ik heb dus niet het gevoel dat ik iets moet veranderen op mijn systeem of netwerk. Alles werkt perfect. Ik had enkel graag geweten hoe één en ander ontstaan is en eventueel of dat dit bij andere mensen ook zo is.
Dat geknoei van mij zou dus ontstaan zijn zoals aangetoond in de bijlage.

Norbert



Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Waar staat dat dollartekentje voor?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/30, 11:36:18 »
Het dollarteken aan het einde van een gedeelde map betekent dat die map verborgen is als je via het netwerk de lijst met gedeelde mappen opvraagt.

Het dollarteken aan het eind van een gebruikersnaam geeft aan dat het een "machine account" of "computer account" is. Dit is alleen relevant als Samba de domain controller is in je netwerk. Normale thuisgebruikers hebben dit niet.

Om meer informatie te verzamelen over alle Samba gebruikers die je op je systeem hebt kan je in de terminal het volgende commando uitvoeren:
sudo pdbedit -L -v

Dan zie je vast wel welke gebruiker het is en waarom die aangemaakt is.

Over de rootgebruiker: iedere Linux installatie heeft hem, ook Ubuntu. Die gebruiker heeft alleen standaard geen wachtwoord, dus je kan niet direct inloggen als root. Hiervoor gebruik je sudo en je eigen wachtwoord. http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Sudo

Het advies om je hele computer leeg te vegen en alles opnieuw te installeren als je iets tegen komt wat je niet kent is belachelijk. Zoek nou eerst eens uit wat het precies is en waar het vandaan komt. Dit is hoogstwaarschijnlijk een standaardaccount wat aangemaakt wordt bij het installeren van Samba of een hulpprogramma daarvan.

Re: Waar staat dat dollartekentje voor?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/30, 14:11:50 »
@Johan Van Dijk:

Inderdaad, dat $-teken zie ik ook staan wanneer ik in mijn bestandsbeheerder het netwerk doorblader. Dat zijn dat mappen op mijn W10-pc die ik niet gedeeld heb (ze zijn wel zichtbaar). Dit zijn dan bij mij de mappen ADMIN$, C$, D$ en print$. Achter de naam van mappen, welke daarop wèl gedeeld werden staat dit $-tekentje niet. Die heb ik zelf, op mijn W10-pc, zo ingesteld dat ze gedeeld werden.
Ik heb het commando uitgevoerd zoals je me dat aanraadde. Maar eigenlijk zie ik daar niet veel méér staan dan in mijn samba-instellingen al zichtbaar was, zo te zien. Is het veilig om wat ik zie hier af te drukken? Anders doe ik het niet.
Ik deel ook die denkpiste van jou dat die $-gebruiker standaard bij het huidige Samba behoort. Ik heb niet de indruk dat ik die daar zelf ingebracht heb. Ik ga zeker mijn schijven niet wissen.
Ik blijf het wel moeilijk vinden om de overeenkomsten tussen Samba en de instellingen op mijn W10-pc goed te begrijpen. Ik vind wel documentatie op het Web maar toch blijft die m.i. dikwijls nogal vaag en weinig aanschouwelijk.

Norbert