Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: elementaryos  (gelezen 2757 keer)

Offline krogtwil

  • Lid
elementaryos
« Gepost op: 2015/02/10, 16:34:12 »
Het lijkt er op dat elementaryos een versie is van Ub untu, maar zeker is dat niet.
Ik vind het een mooi programma. Er is echter een probleem.
Na het downloaden en branden van een dvd, wil deze niet opstarten op een Windows 8.1 computer.
Met een Lubuntuschijf wil dat wel lukken.
Heeft iemand een idee?

Met dank voor reacties,

Wil van der Krogt

Re: elementaryos
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/10, 20:15:46 »
"maar zeker is dat niet" --> waarom is dat volgens jou niet zeker? Het is namelijk wel degelijk een op Ubuntu-gebaseerde distro.

Maar goed, op naar je probleem: heb je Secure Boot aanstaan op die Windows 8.1-computer? Als dat zo is, heb je 2 opties aangaande ElementaryOS:

1 Schakel Secure Boot uit.
2 Download bèta 2 van de nieuwste ElementaryOS-versie; die heeft, i.t.t. de huidige als stabiele gemarkeerde versie, wél ondersteuning voor opstarten met Secure Boot.

FrSu

  • Gast
Re: elementaryos
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/14, 11:32:38 »
Heb de laatste versie even bekeken. Niks mis mee, komt licht en snel over.

Denk dat het ook goed kan draaien op de EEE van mijn vrouw. Staat nu Mint 17.1 op en dit werkt ook goed. Zal later vandaag even checken hoe goed Elementary het erop doet.

FrSu

  • Gast
Re: elementaryos
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/15, 11:02:20 »
Niks mis mee, werkt prima op de EEE.

Leuke eenvoudige distro, met erg mooie bureaublad achtergronden en prima te gebruiken dock. Toevoegen en verwijderen van starters is eenvoudig en het dock werkt goed. Echter mis ik voor mij bekende programma's als Firefox en Libre Office, maar die zijn achteraf prima te installeren.

Offline krogtwil

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/15, 14:47:51 »
Ik heb inmiddels verder gezocht en geëxperimenteerd. Het probleem wordt veroorzaakt doordat, op verzoek van Microsoft, momenteel op alle computers met W8 UEFI wordt geïnstalleerd ipv het aloude BIOS. Hierdoor kun je geen andere, volgens Microsoft ongewenste, software meer installeren. Je kunt UEFI uischakelen (disable) of ipv UEFI omschakelen op Legacy. (Althans bij mij laptop Acer Aspire E1-532). In het eerste geval start de dvd niet op. In het 2e geval start deze wel op, maar bij de poging tot installeren van Elentaryos stuit ik op het probleem dat de (vaste) internetverbinding niet werkt. Hetgeen nodig is om verder te gaan en ook de gewenste extra software te installeren.
Men breekt een lans voor het tot stand brengen van een alternatief, vanuit de Linux wereld om dit probleem te tackelen. Dat dit met de nog non stable versie van Elementaryos al wel is gedaan, blijkt niet uit mijn pogingen.

Is er inmiddels al een, eventueel andere, Ubuntu versie waarbij dit probleem al wel is getackeld?
Kun je eventueel zelf UEFI vervangen door het oude BIOS?
Mij lijkt dit laatste voor een leek een wat moeilijke operatie en kun je dan nog wel een dualboot aanmaken?.

Met dank voor alle reactie tot nu toe en de toekomstige.

Wil


 

Offline krogtwil

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/19, 11:11:47 »
Met een nieuwe dvd met daarop de unstable versie lukt het wel om Elementaryos als probeer versie uit te voeren. Als ik dan definitief wil installeren kan dit alleen maar met het verwijderen van Windows 8.1. Dus een dual boot gaat dan niet.

Wie weet hiervoor een oplossing??

Graag reacties,

krogtwil

Offline Henkp

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/19, 12:07:03 »
Misschien heb je wat aan de onderstaande link,

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallerenVirtualbox

Offline AmpLiF1eR

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/20, 10:01:07 »
Met een nieuwe dvd met daarop de unstable versie lukt het wel om Elementaryos als probeer versie uit te voeren. Als ik dan definitief wil installeren kan dit alleen maar met het verwijderen van Windows 8.1. Dus een dual boot gaat dan niet.

Wie weet hiervoor een oplossing??

Graag reacties,

krogtwil

Mijn zwager had hetzelfde probleem met een ander Acer type, op Legacy Bios gezet (na een bios upgrade flashen, zijn model had een oude bios versie waar legacy niet in te stellen was) en vervolgens windows 8 verwijderd door windows 7 te installeren (wat een snelheidsboost tov windows 8), hierna Elementary OS Freya (beta2) geinstalleerd en dual boot werkte toen prima.
Volgens mij gaat dat dual boot met windows 8 in dit geval idd niet zonder slag of stoot werken.

(Freya beta 2 klinkt mss eng vanwege het 'beta'  woord, maar het is gebaseerd op Ubuntu 14.04LTS en draait hier echt stabiel , maar volgens mij lukt Luna ook (gebaseerd op 12.04 LTS) mits naast windows 7 gedraaid (dan werkt elke distro simpel zoals vanouds), windows 8 is het probleem hier die het lastig(er) maakt, ik denk niet onmogelijk als ik zo op google kijk, maar vereist meer ' workarounds' , staat hier misschien wat nuttigs tussen ? : https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/windows )
« Laatst bewerkt op: 2015/02/20, 10:19:19 door AmpLiF1eR »

Re: elementaryos
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/20, 12:24:13 »
Dual-boot van ElementaryOS Freya met Windows 8.1 gaat anders prima op mijn nota bene door Microsoft gebouwde Surface Pro 3-hybrid/laptop. Het ligt dus niet aan Windows 8.1 maar eerder aan een bepaalde configuratie van Acer.

Offline AmpLiF1eR

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/20, 18:25:30 »
Dual-boot van ElementaryOS Freya met Windows 8.1 gaat anders prima op mijn nota bene door Microsoft gebouwde Surface Pro 3-hybrid/laptop. Het ligt dus niet aan Windows 8.1 maar eerder aan een bepaalde configuratie van Acer.

okee, dan zal het inderdaad Acer-specifiek zijn.

Offline krogtwil

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/24, 15:54:20 »
IK heb de hele procedure nog eens gevolgd, nu met uitschakelen van snelstarten onder Windows 8.1, maar kom weer op hetzelfde uit: dual boot lukt niet.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/24, 16:36:26 »
IK heb de hele procedure nog eens gevolgd, nu met uitschakelen van snelstarten onder Windows 8.1, maar kom weer op hetzelfde uit: dual boot lukt niet.
Ik heb je stappenplan eens bekeken. In stap 2,
Citaat
   12.   Ga met de pijltjestoets (beneden) naar USB CDROM:
   13.   Druk op F5 of F6 zodat USB CDROM: helemaal bovenaan komt te staan
USB CDROM is volgens mij niet het zelfde als USB flash drive of USB hdd ( ik weet niet welke keuzes er in die computers staan, ik gis een beetje naar de correcte omschrijving).

Offline krogtwil

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/24, 17:53:53 »
Omdat alles ging zoals verwacht, denk ik niet dat het daarom niet verder ging.
Of denk je van wel?
Proberen ging ook goed.
Het stappenplan heb ontleend aan de voorgaande reactie.

Bedankt voor je snelle reactie

krogtwil

Offline EZ-man

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/24, 23:05:17 »
Omdat alles ging zoals verwacht, denk ik niet dat het daarom niet verder ging.

Heeft het er misschien mee te maken bij de install van elem.OS gekozen is voor een automatische aanpassing van de partitie? Het kan zijn dat er dan een LVM aan gemaakt wordt. Dit kan je voorkomen door eerst in Windows de bestaande partities te verkleinen, waardoor Linux de lege ruimte kan gebruiken.

Er zijn recentelijk meerdere mensen die met LVM in de problemen zijn gekomen. Zoek de topics maar op

Offline EZ-man

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/25, 08:03:41 »
Aanvulling: hierbij een link naar een instructie voor het
  - handmatig aanpassen van de windows partitie (in windows) en
  - handmatige indeling partitie tijdens de ubuntie instalatie

    http://itsfoss.com/install-ubuntu-1404-dual-boot-mode-windows-8-81-uefi/

Offline krogtwil

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #15 Gepost op: 2015/02/26, 17:05:26 »
Bedankt EZ-man,

Ik ga dit uitproberen. Misschien lukt het me nu wel. IK zal de resultaten laten weten.

met groet,

Wil

FrSu

  • Gast
Re: elementaryos
« Reactie #16 Gepost op: 2015/02/26, 18:42:17 »
Voordat je met partities gaat stoeien ook belangrijk de schijf gedefragmenteerd te hebben om data verlies te voorkomen.

Offline koos4401

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #17 Gepost op: 2015/02/26, 20:28:27 »
Alleen al stap 1 van de link instalatie http://itsfoss.com/install-ubuntu-1404-dual-boot-mode-windows-8-81-uefi/ van EZ-man maakt me huiverig:
1. Make a back-up (optional) zou moeten luiden: 1. Make a back-up (Always) Better safe than sorry!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline EZ-man

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #18 Gepost op: 2015/02/26, 20:56:53 »
Alleen al stap 1  ... maakt me huiverig:
1. Make a back-up

Eh ja, het aanpassen van de partities gebeurt hier in windows he.   ;)

Aanvulling: Offtopic ( tenminste de TS heeft er niet om gevraagd )
Ik heb het sinds 3 dagen draaien en vind het heel mooi er uit zien. Wel merk ik dat dconf-tools nodig is omdat er soms iets weg is dat je dconf heer boven water haalt.  Zo was In pantheos files ( = nautilus) het linker menu plotseling weg.

De styling is heel mooi, lijkt een beetje appelig
« Laatst bewerkt op: 2015/02/26, 21:02:12 door EZ-man »

Offline krogtwil

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #19 Gepost op: 2015/03/03, 14:51:37 »
IK ben weer wat stappen verder, maar nog niet bij de finsh.
Als bijlage heb ik alle genomen stappen vastgelegd en waarbij ik op de valreek toch weer strand.

Wie helpt me met de laatste loodjes?
Kun je odt niet lezen? laat het me dan even weten per mail.

Wil

Offline EZ-man

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #20 Gepost op: 2015/03/03, 15:20:31 »
Ik vind de bijlage erg gedetailleerd en mij ontgaat de essentie.  Waarop baseert u dit stappenplan op? Waarom (als eerste keer linux op win8 ! ) direct een aparte Home-partitie aanmaken,  zie punt 15.
Citaat
Selecteer nu voor Aankoppelpunt /home en klik op OK

Als ik de foutmelding/opmerking goed begrijp moet er naast de systeem-partities een zeer kleine partitie komen, die speciaal gelabeld is. Dat doet men met Gparted, maar ik vind het voor een beginneling een gevaarlijke operatie, omdat je kans loopt te gaan schuiven met de GPT en UEFI partities.

Offline krogtwil

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #21 Gepost op: 2015/03/03, 15:44:57 »
Hallo Ez-man,

Bedankt voor je snelle reactie. De hele procedure heb ik verzameld, uit eerder ontvangen suggesties en documenten van jou en anderen op dit forum. Ik kan namelijk nergens een volledige procedure vinden.
Om anderen te helpen me een er toe doend antwoord te geven, probeer ik daarom alle gedane stappen vast te leggen. Ook voor hulp als er weer iets misloopt lijkt me dit de aangewezen weg. Je voorkomt dan reacties of vragen van: Wat het je gedaan tot nu toe?
Als ik de hele procedure tot een goed einde weet te brengen, met behulp van dit forum, wil ik deze op mijn website zetten ter lering ende vermaak van anderen.

Groetjes,

Wil

Offline EZ-man

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #22 Gepost op: 2015/03/03, 18:18:21 »
Beste krogtwil,
Ik lees nog eens je eerste bericht :
Het lijkt er op dat elementaryos een versie is van Ub untu, maar zeker is dat niet. Ik vind het een mooi programma. Er is echter een probleem. Na het downloaden en branden van een dvd, wil deze niet opstarten op een Windows 8.1 computer.

Met een Lubuntuschijf wil dat wel lukken.

Vooral die laatste opmerking is veel betekenend, want elemetary OS is nog in de beta fase. Ik heb sterk de indruk dat het nog niet van alle tools is voorzien. Bij een LTS-versie van Mint of Lubuntu zal je dit soort narigheid niet snel aantreffen.

Als je verder wil experimenteren ...   , maar als je win8 niet wil slopen dan is een herstel USB van win8 een vereiste.

Aanvulling:
Zoals ik vorige week schreef: als het E. OS draait (op een van oorsprong 64 bits win XP machine) zijn er stabiliteits problemen. Waarom dan op een veel complexer systeem (want dat is Win8) zo'n beta draaien ? Het buggy. niet doen
« Laatst bewerkt op: 2015/03/03, 18:21:44 door EZ-man »

Re: elementaryos
« Reactie #23 Gepost op: 2015/03/03, 20:14:36 »
Hier draait ElementaryOS Freya Bèta anders zonder problemen in UEFI dual-boot naast Windows 8.1, dus van alle tools is het wel voorzien. Dat het niet op iedere hardware hetzelfde uitpakt, dat ben ik wel mee eens. Maar dat kun je ook over andere systeemelementen zeggen natuurlijk ;)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #24 Gepost op: 2015/03/04, 00:02:10 »
Hier draait ElementaryOS Freya Bèta anders zonder problemen in UEFI dual-boot

Dat is me te gemakkelijk Vistaus. Kijk de buglist na en kom dan met een gefundeerd antwoord.