Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Energiebron voor onderweg, voor de GPS  (gelezen 3213 keer)

Energiebron voor onderweg, voor de GPS
« Gepost op: 2012/03/13, 22:42:08 »
Sinds kort ben ik in het bezit van een GPS-systeem, die het kaartlezen tijdens de motorreizen overbodig zou moeten maken. Echter ben ik bij zo'n reis vaak lang onderweg (weken), en heb niet altijd toegang tot een stopcontact. Daarnaast ben ik niet zo happig op het maken van een 12V aansluiting op de motor, gezien ik de accu niet te zwaar wil belasten. Bij het zoeken naar alternatieven ben ik de volgende opties tegen gekomen:

1: Een externe "powerpack", wat vaak gewoon een grote batterij is.
voordeel: Veel vermogen (2200mAh tot 9000mAh), betaalbaar en snel met opladen.
nadeel: Wil zelf wel eens leeg raken, en moet dus ook opgeladen worden.

2: Een externe powerpack met verwisselbare aa-batterijen.
voordeel: Betaalbaar, indien leeg makkelijk bij te vullen met nieuwe batterijen.
nadeel: 2xAA schijnt de stroomsterkte vaak niet aan te kunnen, 4xAA kan niet met alkaline batterijen (4x1.5V=6V, ik heb 5V nodig). Oplaadbare batterijen kan wel (4x1.2V=4.8), echter is een powerpack dan veel handiger.

3: Draagbare zonnecellen, eventueel icm een powerpack.
voordeel: Geen stopcontact nodig, en ik rij vaak in landen met veel zon.
nadeel: Lijkt niet altijd te werken, of heel traag. Ook ben ik dan afhankelijk van de zon, en ik rij vaak overdag.

4: Weer lekker ouderwets kaartlezen. Ik neem ze sowieso mee als backup, maar voor het zoeken van campings e.d. is het vaak niet handig. Daarnaast is het helemaal vervelend in de stromende regen te moeten stoppen, natte handschoenen te moeten uittrekken om dan de kaart langzaam tot papiersoep om te toveren.

Mijn vraag is: Heeft iemand ervaring met 1 van deze opties, en/of heeft iemand tips hoe ik dit het makkelijkst aan kan pakken? De powerpack met aa-batterijen heeft mijn voorkeur, ik zit alleen met het probleem dat alkaline batterijen een te hoog voltage leveren...
Op de chat te vinden als debiantux

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Energiebron voor onderweg, voor de GPS
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/13, 22:54:32 »
Ik heb wel eens gezien dat iemand een extra accu aan had gesloten met een eigen aansluiting zodat hij hem ook oplaad tijdens het rijden.
Dat geen optie?
Hij gebruikte het voor meer dingen dan alleen zijn GPS.

Verder voor snelwegen heb je volgens mij geen GPS of kaart nodig.
Maar ik denk dat jij voornamelijk binnen wegen neemt. Kaart lijkt mij prima werken als je van te voren de kaart goed bestudeerd.

Anders die laders met zonnen cellen. Op je motor monteren en ze laden onder het rijden.

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Energiebron voor onderweg, voor de GPS
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/14, 09:08:54 »
Voor mijn GPS/navigatie (ook wel telefoon genoemd  ;)) welke via usb oplaadbaar is gebruik ik een doosje met 4 penlight batterijen en een usb aansluiting. Als je de middelste twee pennetjes van de usb doorverbind in het doosje ziet het apparaat het als een netlader. (dit geldt natuurlijk niet voor apple producten die hebben op die middelste twee pennetjes weer een apart signaal staan).
Google op "penlight batterijhouder usb".
Makkelijk altijd een extra lading bij de hand. Als penlight gebruik ik sanyo eneloop lsd batterijen, die houden hun lading goed vast zodat het doosje ook na lange tijd -niet gebruikt- nog stroom levert.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: Energiebron voor onderweg, voor de GPS
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/14, 12:18:27 »
Geeft dit geen problemen met het voltage? 4xAA geeft 6V, en ik ben bang dat de navigatie daar niet tegen kan.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Energiebron voor onderweg, voor de GPS
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/14, 13:13:03 »
Het makkelijkst lijkt mij eerlijk gezegd wel de 12V aansluiting op de motor. Ik weet niet wat voor accu er in je motor zit, maar misschien eens navragen bij je motorzaak? Eventueel een zwaardere accu plaatsen en dan 12V aansluiting maken. Het kan wel want nieuwe motoren worden tegenwoorig zelfs met meerdere 12V aansluitingen geleverd.

Verder zou ik persoonlijk niet voor optie 3 gaan, want het vermogen van de draagbare zonnecel packs is gewoon te laag. Dat maakt het ook een onbetrouwbare oplossing met kans dat er net te weinig zon is geweest als je de gps nodig hebt. Optie 2 heeft volgens mij behoorlijk batterijen nodig, dus dat is ook niet echt een goede oplossing.

Hoe heb je de overnachtigingen geregeld, camping of B&B/hostels? Want in dat laatste geval zou ik voor optie1 zo'n power pack gaan. Ik heb zelf recentelijk een power pack gekocht en dat kan je dan 's avonds gewoon opladen. Op een camping kan dat meestal ook wel in een wc gebouw (doe ik met festivals). Dagje overslaan is niet zo erg want zo'n pack levert iig voldoende vermogen, ik heb mijne besteld bij pdashop.nl. Voordeel is ook dat andere via usb op te laden apparaten gevoed kunnen worden.

And if all else fails, optie 4 de kaarten ;)


Re: Energiebron voor onderweg, voor de GPS
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/14, 13:40:05 »
Ik ben eens een week weggeweest met een GPS (fietstocht door de Eiffel richting een geocaching mega-event) en dat heb ik gedaan door een paar pakken goedkope batterijen in te slaan. Mijn ervaring zegt dat een GPS het bijna een dag volhoudt op een setje batterijen.
Nou heb ik een 'wandel-GPS' met een relatief klein schermpje, ik weet dus niet in hoeverre de vergelijking dus klopt. (Ik had toen de Garmin eTrex Venture HC, nu doe ik het met de Garmin Dakota 10 of mijn HTC Desire HD)

Dan lijkt het me een prima optie om gewoon een 20-tal (5 pakjes van de Lidl heb je voor een aardig prijsje, ze leveren naar mijn ervaring redelijke batterijen) oplaadbare batterijen te kopen en een grote oplader?
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Energiebron voor onderweg, voor de GPS
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/14, 17:12:11 »
Een 12V aansluiting op de motor is eerlijk gezegd mijn laatste optie, aangezien ik daar met mijn vorige motor nogal wat problemen mee had. Daar komt bij dat mijn huidige motor ook handvatverwarming heeft, en ik de accu niet te zwaar wil belasten.
En ikzelf reis nogal gevarieerd. de ene keer van B&B naar B&B en de andere keer met een tent. De laatste keer met de tent miste ik wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld de telefoon op te laden, nu met GPS zal ik dat probleem wel vaker tegenkomen. Gelukkig is het eentje met een klein scherm, en gaat op eigen accu een uurtje of 8 mee. Momenteel zit ik aan de optie te denken om een powerpack met zonnecellen te halen, en dan nog een los zonnepaneel erbij.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Energiebron voor onderweg, voor de GPS
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/14, 18:18:25 »
Kijk eens naar het rendement van die zonnepanelen, want daar wordt je niet heel erg vrolijk van.
En dan moet je volop zon hebben maar tijdens het rijden valt dat natuurlijk niet fulltime op het paneel....

Re: Energiebron voor onderweg, voor de GPS
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/14, 20:45:35 »
Kijk eens naar het rendement van die zonnepanelen, want daar wordt je niet heel erg vrolijk van.
En dan moet je volop zon hebben maar tijdens het rijden valt dat natuurlijk niet fulltime op het paneel....

Het zonnepaneeltje wat ik nu op het oog heb, zou onder ideale omstandigheden 5W bij 5.5V kunnen leveren. Als ik aanneem dat hij maar op 50% komt (5V en 450 mA), zou dat nog genoeg zijn om de gps op te laden. Daarnaast lijkt zo'n powerpack me wel wat, en eens in de 3 dagen hoop ik dan wel een stopcontact tegen te komen (of op te laden via het zonnepaneel). Ik verwacht geen wonderen, maar ik denk dat ik het eerst zo probeer. Als dat niet goed werkt, kan ik altijd op kaarten terugvallen en alsnog een 12V aansluiting overwegen. En daarnaast was/ben ik erg benieuwd naar hoe andere mensen dit "probleem" oplossen, en wat de ervaringen zijn met dergelijke producten. Dus blijf gerust posten!
Op de chat te vinden als debiantux

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Energiebron voor onderweg, voor de GPS
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/15, 10:20:04 »
Geeft dit geen problemen met het voltage? 4xAA geeft 6V, en ik ben bang dat de navigatie daar niet tegen kan.

Oplaadbare batterijen geven 1.2-1.3 volt *4 geeft 4.8-5.2 volt dat is mooi binnen de usb specs. Getest en in orde bevonden door mijzelf met de motorola defy, htc desire, htc sensation, samsung chat, en een dell BT200 koptelefoon :-). De laadstroom lag op ongeveer 800mA.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: Energiebron voor onderweg, voor de GPS
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/15, 10:58:03 »
Geeft dit geen problemen met het voltage? 4xAA geeft 6V, en ik ben bang dat de navigatie daar niet tegen kan.

Oplaadbare batterijen geven 1.2-1.3 volt *4 geeft 4.8-5.2 volt dat is mooi binnen de usb specs. Getest en in orde bevonden door mijzelf met de motorola defy, htc desire, htc sensation, samsung chat, en een dell BT200 koptelefoon :-). De laadstroom lag op ongeveer 800mA.

Oh, ik was even in de war. Dacht dat je alkaline-batterijen bedoelde :P
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Reijer

  • Lid
Re: Energiebron voor onderweg, voor de GPS
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/15, 12:38:18 »
Kijk eens naar het rendement van die zonnepanelen, want daar wordt je niet heel erg vrolijk van.
En dan moet je volop zon hebben maar tijdens het rijden valt dat natuurlijk niet fulltime op het paneel....

Het zonnepaneeltje wat ik nu op het oog heb, zou onder ideale omstandigheden 5W bij 5.5V kunnen leveren. Als ik aanneem dat hij maar op 50% komt (5V en 450 mA), zou dat nog genoeg zijn om de gps op te laden. Daarnaast lijkt zo'n powerpack me wel wat, en eens in de 3 dagen hoop ik dan wel een stopcontact tegen te komen (of op te laden via het zonnepaneel). Ik verwacht geen wonderen, maar ik denk dat ik het eerst zo probeer. Als dat niet goed werkt, kan ik altijd op kaarten terugvallen en alsnog een 12V aansluiting overwegen. En daarnaast was/ben ik erg benieuwd naar hoe andere mensen dit "probleem" oplossen, en wat de ervaringen zijn met dergelijke producten. Dus blijf gerust posten!

Ik zou zeggen: waar maak je je druk om? Tijdens het rijden komt de stroom voor alle verbruikers, dus ook voor de GPS, van de dynamo ! Ik weet niet wat voor motor je hebt, maar die dynamo zal toch zeker een paar honderd Watt zijn. Je belast de accu dus niet. Hij wordt alleen een heel klein beetje minder opgeladen. Ik heb een Garmin GPSmap62st. Ik weet niet hoeveel stroom die trekt, maar als ik dat schat op 150 mA bij 2,4 Volt (2 * 1,2 V NiMH) , dan is dat 0,36 Watt. En daar heeft je dynamo geen enkele moeite mee !
Ik neem aan dat je overdag ook licht aan hebt. Dat is een belasting van 40+5+ongeveer 10 =55 Watt. (voor-, achter- en tellerverlichting.) Dan vraagt de onsteking ook nog vermogen. Ik weet niet hoeveel dat is. Je ziet dat een klein verbruikertje als een GPS in het niet valt bij de grote jongens.
Ik weet dat de Garmin motor- en autosteunen voor oplaadbare GPS-ontvangers gezekerd zijn met een 2A zekering. Dat betekent een maximum belasting van 24 Watt. En zelfs die 24 W extra kan je dynamo makkelijk leveren.
Maar ik ben nu toch wel nieuwsgierig geworden naar het werkelijke verbruik van m'n GPS. Ik zal het eens meten. Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/15, 14:14:01 door Reijer »

Offline Reijer

  • Lid
Re: Energiebron voor onderweg, voor de GPS
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/15, 17:40:06 »
Maar het kost natuurlijk wel een beetje benzine:
Stel de GPS vraagt 500 mA (laden en normaal bedrijf). Dat vraagt van de dynamo dus 12 * 0,5 = 6 Watt.
Stel het rendement van de dynamo op 90 %. Dat betekent dat de dynamo 6,67 W van de krukas vraagt.
We stellen het motorrendement op 30 %. Dan moet er dus 22 Watt uit de benzine komen.
Een uur rijden kost dus 22 W * 3600 s = 80.000 Joule (1 Joule = 1 Ws.) extra benzine voor de GPS.
De verbrandingswaarde van benzine is zo'n 45 MJ/kg.
Dat uur rijden kost dus 0,002 kg benzine extra om de GPS op te laden. Dus ongeveer 3 ml !

Reijer.

Re: Energiebron voor onderweg, voor de GPS
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/15, 20:31:56 »
En iedereen weet wat dat kost tegenwoordig ;)
Maar ik wist niet dat een 12V-aansluiting zijn stroom direct van de dynamo krijgt, weer wat bijgeleerd. Ik weet ook wel dat het aansluiten niet heel moeilijk is (- op de accu, + op bv. stadsverlichting met een zekering ertussen), en met wat moeite is de bedrading wel weg te werken. Maar toch ben ik er wat huiverig voor. Mijn vorige motor had namelijk wat elektronische problemen, waardoor ik bij elke plensbui stil stond langs de kant van de weg (en binnen 1 jaar een kapotte dynamo, spanningsverdelers, accu etc.etc.). Ook hoor ik wisselende geluiden bij het gebruik van dergelijke aansluitingen bij harde regen. Als de powerpack niet bevalt, ga ik wel naar een dergelijke aansluiting kijken. Maar tot dan liever niet...
Op de chat te vinden als debiantux

Offline jabuca

  • Lid
Re: Energiebron voor onderweg, voor de GPS
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/21, 09:15:12 »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!