Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zips in Download uitpakken?  (gelezen 1199 keer)

Offline Cme

  • Lid
Zips in Download uitpakken?
« Gepost op: 2018/06/13, 12:26:38 »
Beste,
Verschillende programma's bieden .zip aan voor Linux. Download gaat naar de map Downloads.
Is het gebruikelijk om de zip's aldaar 'uit te pakken' en te installeren?
Om uit te pakken gebruik ik: Archiefbeheer.
Omdat mij niet duidelijk is met dit programma (hoe?) een map te selecteren om te installeren doe ik dat in Download maar met de vraag of dat de juiste manier is?
alvast bedankt
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Zips in Download uitpakken?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/13, 12:54:41 »
Ik gebruik xubuntu, en een zip pak ik uit, door rechts klik op zip file, en dan extract kiezen.

Je zip staat in downloads, omdat je net gedownload hebt!

Je hebt het over installeren?? hoe wat waar, dus ik weet niks omdat je niks verteld over je installatie.

Installeren in linux,
1 via je software center, dit is de veilige manier om te installeren, dus deze weg moet je normaal bewandelen.
2 via snaps, google hier op.
3 via ppa, kan zeer onveilig zijn.
4 via gewone download, meestal is dit niet nodig, en zeer onveilig. Dus nooit doen, of het moet niet anders kunnen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zips in Download uitpakken?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/13, 13:57:17 »
Rechts-klik - Extract (Of Shift+F10, e) is de vlugste manier om een archief uit te pakken. De inhoud komt automatisch terecht in een nieuwe folder met als naam de naam van het zipbestand. Die folder kan je dan uit Downloads naar de bestemming verplaatsen. Je kan ook eerst het zip-bestand naar de bestemming verplaatsen en dan extraheren - dan komt de geëxtraheerde folder  direct in de juiste folder terecht. Beide methoden zijn even "juist".

Offline Cme

  • Lid
Re: Zips in Download uitpakken?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/14, 14:07:59 »
Dank voor de antwoorden.
@vanadium
Bedoel je de zip niet opslaan maar direct uitpakken op de site waar de .zip staat?
Als je bedoelt: rechtermuis klik (=rechter touchpad) waarbij een venstermenu opent, dan staat bij mij 'Hier uitpakken', dat is dus de map Downloads. (Shift+F10 geeft niets)
Rechts-klik - Extract (Of Shift+F10, e) is de vlugste manier om een archief uit te pakken. De inhoud komt automatisch terecht in een nieuwe folder met als naam de naam van het zipbestand. Die folder kan je dan uit Downloads naar de bestemming verplaatsen. Je kan ook eerst het zip-bestand naar de bestemming verplaatsen en dan extraheren - dan komt de geëxtraheerde folder  direct in de juiste folder terecht. Beide methoden zijn even "juist".
Waar zet ik het .zip bestand(en) dan neer? Als voorbeeld heb ik 5 zip bestanden om de Iphone uiteindelijk te verbinden met Ubuntu16.04. Door ze te extraheren in Downloads, (ze zijn zonder twijfel goed terecht gekomen, want alles werkt correct), zijn er 5 mappen met inhoud achter gebebleven. Dat wil ik voortaan anders doen. Een map met als naam bv. Ifuse-Iphone en dan aldaar uitpakken. Maar waar?

@ jan1000
Citaat
Installeren in linux,
1 via je software center, dit is de veilige manier om te installeren, dus deze weg moet je normaal bewandelen.
2 via snaps, google hier op.
3 via ppa, kan zeer onveilig zijn.
4 via gewone download, meestal is dit niet nodig, en zeer onveilig. Dus nooit doen, of het moet niet anders kunnen.
Download jij .zip bestanden dan niet als je ze toch nodig hebt?
-In Software cntrum ben ik nooit met zips geconfronteerd.
-ppa heeft niet mijn voorkeur.
-Snaps ken ik (nog) niet.
zips via gewone download onveilig? Tja, als de keuze niet anders is, dan moet het wel.

Het gaat om zips van:
https://askubuntu.com/questions/812006/how-can-i-mount-my-iphone-6s-on-ubuntu-16-04?utm_medium=organic&utm_source=google_rich_qa&utm_campaign=google_rich_qa
Option 2: Doing it manually

HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zips in Download uitpakken?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/15, 13:13:53 »
Bedoel je de zip niet opslaan maar direct uitpakken op de site waar de .zip staat?
nee, rechts-klik op het gedownloade zip bestand.
Citaat
Als je bedoelt: rechtermuis klik (=rechter touchpad) waarbij een venstermenu opent, dan staat bij mij 'Hier uitpakken', dat is dus de map Downloads. (Shift+F10 geeft niets)
Ik gebruik gnome met Files (nautilus) bestandsbeheer. Shift+F10 is (althans in gnome) een sneltoets voor het rechts-klik menu, hetzelfde als wat je krijgt via rechts-klik.

Citaat
Waar zet ik het .zip bestand(en) dan neer? Als voorbeeld heb ik 5 zip bestanden om de Iphone uiteindelijk te verbinden met Ubuntu16.04. Door ze te extraheren in Downloads, (ze zijn zonder twijfel goed terecht gekomen, want alles werkt correct), zijn er 5 mappen met inhoud achter gebebleven. Dat wil ik voortaan anders doen. Een map met als naam bv. Ifuse-Iphone en dan aldaar uitpakken. Maar waar?
Je zet het zip bestand en de uitgepakte bestanden neer waar je zelf wil. Daar zijn geen regels voor. Een zip-bestand kan je als je dat wil in Downloads uitpakken. De uitgepakte bestanden kan je daarna verplaatsen waar je vindt dat ze thuishoren. Je kan ook een zip bestand vooraf verplaatsen en dan uitpakken, en de uitgepakte map hernoemen naar "Ifuse-Iphone".  Of meteen je zip hernoemen naar "Ifuse-Iphone", dan zal de folder waarin de zip is uitgepakt meteen ook al zo noemen.

Offline Cme

  • Lid
Re: Zips in Download uitpakken?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/16, 15:09:31 »
Nautilus, oja, zo heet de bestandsbeheerder in Ubuntu.
Bij mij werkt de combinatie sneltoetsen die je noemt, niet.

Het is me m.i. duidelijk. Het werkt anders dan met Windows, dat weet ik.
Om aan mijn eigen behoefte te voldoen zal ik de map Download voortaan niet te gebruiken (om te installeren), zen  'ergens' in Computer een map toevoegen. Home lijkt me niet geschikt daarvoor. Kan ik alles net zo goed in Downloads laten staan.
Citaat
Ik gebruik gnome met Files (nautilus) bestandsbeheer. Shift+F10
Als dit zijspoortje (even) mag: wanneer werk je 'met Gnome'? Als ik in Ubuntu ben,  werk ik dan 'in/met Debian'?
 In Xubuntu kan ik de  bestands-pictogrammen (als dat zo heet), in 'Gnome' zetten, maar is dat wat bedoelt?

Met dank voor je antwoord.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zips in Download uitpakken?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/06/16, 18:28:00 »
Als dit zijspoortje (even) mag: wanneer werk je 'met Gnome'? Als ik in Ubuntu ben,  werk ik dan 'in/met Debian'?
 In Xubuntu kan ik de  bestands-pictogrammen (als dat zo heet), in 'Gnome' zetten, maar is dat wat bedoelt?
Gnome is de desktop Gnome: dat is de desktop die Ubuntu standaard gebruikt vanaf versie 17.10 (wel in een aangepaste configuratie). De gnome desktop gebruikt bestandsbeheerder nautilus ("Files"). Als Xubuntu gebruiker gebruik jij de xfce desktop. Hier is thunar de standaard bestandsbeheerder.

Debian is, net als Ubuntu, een linuxdistributie, d.w.z., een volledig naar de eindgebruiker toe samengesteld linux besturingssysteem. Nu gebruikt Ubuntu wel Debian als zijn basis, d.w.z., past Debian verder aan om tot het Ubuntu besturingssysteem te komen. Standaard gebruikt Ubuntu de gnome desktop. Varianten van Ubuntu verschillen omdat ze een andere desktop gebruiken: Xubuntu gebruikt de xfce desktop, Kubuntu de KDE Plasma desktop, Lubuntu de zeer lichtgewicht lxde desktop, enz. Ja, het linux ecosysteem is zeer divers  :)