Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beschikbaar houden van data op een USB  (gelezen 853 keer)

FrSu

  • Gast
Beschikbaar houden van data op een USB
« Gepost op: 2018/03/02, 09:10:41 »
N.a.v. topic dat een USB het niet meer deed.

Ik gebruik momenteel een USB stick om de data die daarop staat op verschillende computers te kunnen gebruiken / bewerken. Ik heb 2 vragen. Vraag 1: Wat zijn momenteel de betrouwbaarste USB-sticks?

Nu begrijp ik dat ik een risico loop dat de USB stick er op enig moment toch mee ophoudt. Het zal handig zijn om op elke PC dan een kopie achter te laten, op het moment dat ik klaar ben met werken. Dan weet ik in elk geval waar de laatste actuele versie staat.

Vraag 2: Wat zijn de mogelijkheden om dit snel en doeltreffend te doen?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Beschikbaar houden van data op een USB
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/02, 10:04:26 »
Hoi FrSu,

Ik werk ongeveer net zo. Alleen gaat mijn data op een externe harddisk via USB. Voor dingen die ik overal bij de hand wil houden gebruik ik Dropbox. Meestal scripts en opdrachten. En voor de kans dat er een harddisk sneuvelt houd ik een backup bij op een tweede harddisk met behulp van rsync.

Dat gaat zo wel goed leert de ervaring. Ik sleep wel wat met die harddisks. Dat wel. Ik kan ook wel meer kwijt in dat Dropbox. Maar meestal ben ik een tijdje bezig met een project, dus dan heb ik de betrokken harddisk toch bij me.

In jouw situatie is het misschien een goed idee om van je actuele werk telkens na afronding met rsync een backup op te slaan op een tweede stick.. Nou is rsync een terminal programma. Het is wel doodsimpel.

Alternatieven zijn grsync en bijvoorbeeld deja dup. Beiden zijn front-ends. Ze maken het werken met een terminalprogramma makkelijk. Grsync voor rsync en deja dup voor duplicity.

Met grsync kan ik niet lekker overweg, geef mij de terminal maar. Wat betreft Deja dup heb ik ooit als steunpunt iemand uit de brand geholpen na een crash. Die had een complete backup, maar niet de kennis om die terug te zetten.

Die backup was groot en erg belangrijk voor hem. Ik heb een complete proefinstallatie gebouwd om zeker te zijn van alle acties, maar de backup terugzetten was een compleet succes. Het was eenmalig, maar deja dup bleek grandioos.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Beschikbaar houden van data op een USB
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/02, 10:16:21 »

Alternatieven zijn grsync en bijvoorbeeld deja dup. Beiden zijn front-ends. Ze maken het werken met een terminalprogramma makkelijk. Grsync voor rsync en deja dup voor duplicity.

groet,

Just
Off topic. Misschien mag ik even inbreken.
@Just, ikzelf gebruik ook deja-dub daarom deze vraag. Wat bedoel je met terminalprogramma en fonts-end?????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Beschikbaar houden van data op een USB
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/02, 11:14:10 »
Hoi Henk,

Een front-end is een programma wat de opdrachten voor een terminal-programma via een grafische omgeving verzorgt.

Bij rsync moet je aangeven wat je wilt, waarvan je iets wilt en waar je dat dan wilt neerzetten.

Voorbeeld voor een backup van je thuismap op een externe harde schijf met de naam "backup-thuismap":
rsync -av /home/just/ /media/just/backup-thuismap/
In zo'n frontend kan je de keuze voor een backup, die thuismap en die schijf dan via de bekende vensters maken. Niks tikken, niks tikfouten.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Beschikbaar houden van data op een USB
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/02, 11:27:12 »
Hoi Henk,

Een front-end is een programma wat de opdrachten voor een terminal-programma via een grafische omgeving verzorgt.

Bij rsync moet je aangeven wat je wilt, waarvan je iets wilt en waar je dat dan wilt neerzetten.

Voorbeeld voor een backup van je thuismap op een externe harde schijf met de naam "backup-thuismap":
rsync -av /home/just/ /media/just/backup-thuismap/
In zo'n frontend kan je de keuze voor een backup, die thuismap en die schijf dan via de bekende vensters maken. Niks tikken, niks tikfouten.

groet,

Just
@Just thx. Dat laatste heb ik dus gedaan en het werkt goed. Heb ik al een keer uitgeprobeerd. =D
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Beschikbaar houden van data op een USB
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/02, 11:42:34 »
Hoi Henk,

Goed om te horen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beschikbaar houden van data op een USB
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/02, 14:32:41 »
Eens je je goede rsync commando hebt, steek het in een scriptje in een folder "bin" in je home folder. Het mijne noemt bkup. terminal openen, bkup<enter> en klaar.

1 Maak een folder aan met de naam "bin". Als je uitlogt en weer inlogt, dan zal die bin folder in je PATH opgenomen zijn. Dat houdt in dat je elk script in die bin folder vanaf de terminal zal kunnen runnen.

2 Maak een tekstbestand "bkup" aan in die folder bin, en plaats daarin de shebang (vertelt aan je systeem welk programma je script moet uitvoeren) en als tweede lijn je rsync commando:
#!/bin/bash
rsync -av --delete <bron> <bestemming>

3 Maak dat bestand uitvoerbaar (rechts-klik, eigenschappen, of, via de terminal: "chmod +x ~/bin/bkup"

@frsu, Aangezien je ook regelmatig moet terugplaatsen aangezien je gegevens per USB getransporteerd worden: (van USB naar de computer), maak dan analoog een bestandje met het passende commando aan, bijvoorbeeld met naam "restor".

Opgelet 1: Let op met de --delete optie en voeg die pas toe als je je commando goed getest hebt. Die optie zorgt ervoor dat bestanden die je in de bron hebt gewist, ook in de bestemming gewist worden. Anders gebeurt dat niet: de gewiste bestanden blijven dan op de USB staan en worden bij een volgende restore terug op je harde schijf geplaatst.

Opgelet 2: dit werkt enkel voor bestandssystemen die linux permissies ondersteunen. Met -av --delete maak je dan een identieke kopie van het origineel. Als je wil backuppen naar een harde schijf geformatteerd met een Windows, dan kan dat ook wel met rsync, maar je hebt andere opties nodig (en je behoudt natuurlijk niet exact alle bestandsattributen).

FrSu

  • Gast
Re: Beschikbaar houden van data op een USB
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/02, 20:25:07 »
Dank voor alle info. Hier kan ik wel mee uit de voeten. ^-^