Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe schijf start moeilijk op  (gelezen 587 keer)

nahjo

  • Gast
externe schijf start moeilijk op
« Gepost op: 2018/02/03, 10:16:23 »
Forum,
Ik heb een externe USB schijf die de laatste tijd maar moeilijk wil opstarten. Ik moet eerst een aantal keren de USB kabel inpluggen voordat de schijf in Linux Mint zichtbaar is. Dit is trouwens ook het geval onder Windows.
Als die eenmaal zichtbaar is dan gaat het als een trein en zijn er geen problemen.
Het is een aansluiting met een USB Y kabel.
Is het gewoon ouderdom of is er nog ergens iets te regelen zodat het weer plug and play is.

Re: externe schijf start moeilijk op
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/03, 14:36:02 »
Hallo, probeer 'm aan te sluiten op een andere poort en/of met een andere kabel, wil nog wel eens helpen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: externe schijf start moeilijk op
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/03, 15:11:38 »
Op een andere pc testen zodat je weet of het aan je hardware ligt.

Als je zo een schijf hebt dan direct een kopie maken, en zeer zeker de pc even niet meer uitzetten.
Zodat je voorkomt dat de hd niet meer opstart.

Dan smart gaan uitlezen, dus of daar storing ziet, bijv veel slechte sectoren.
Misschien sectoren aan het begin van de hd die slecht zijn.

Wat ik wel vaak heb, is dat als ik de hd unmount,
kabel los trekken,
dan ziet linux de schijf niet meer.(met usb kabel er weer ingestoken),
zelf denk ik dat dit aan de schijf ligt, door de schijf even zonder stroom uit te zetten,
werkt de schijf weer.

nahjo

  • Gast
Re: externe schijf start moeilijk op
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/03, 15:21:49 »
@Paul Matthijsse
Op andere computers eenzelfde koude start probleem. Maar heb al een nieuwe Y kabel in besteliing n.a.v. je tip.
Bij de koude start merk ik dat de drive probeert te starten maar dat ene zetje mist tot ie op laats wel over het dooie punt is. Blijft het apparaat aangesloten dan blijft het gewoon werken.

@jan11000
smart werkt niet op die schijf (komt uit een heel oude notebook) maar ik hou er rekening mee dat ie de geest kan geven. Al een paar keer fsck en format gegeven maar de koude start blijft. Misschien is het gewoon een power probleempje door die Y kabel. Volgende week maar weer eens bekijken.

dank aan beiden


Offline jan11000

  • Lid
Re: externe schijf start moeilijk op
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/03, 15:28:35 »
Via usb werkt smart vaak niet.
Probeer via verschillende usb hardware(dus de usb hardware waar de hd in zit), dit kan ook wel eens werken.

Sluit de hd aan op een interne controller aansluiting, liefst de hoofd controller.
Dan zou dit wel moeten werken.

Smart zit in elke hd dacht ik.

verversen/repair sectoren:
spinrite
HDD Regenerator

http://hddguru.com/software/2005.10.02-MHDD/
MHDD hier kun je een scan starten, en dan zie je of je slecht(langzaam) leesbare sectoren hebt.
Deze zou je ook kunnen remappen tav de lees snelheid, en zet dit niet te laag, want dan wordt je hd zeer klein tav partitie.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/03, 15:36:48 door jan11000 »

nahjo

  • Gast
Re: externe schijf start moeilijk op
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/03, 16:07:17 »
Och jan11000 het is een TOSHIBA MK4025GAS ATA 40Gb van weet ik wel niet hoe oud  :)
Ik gooi er nog een Y kabeltje tegenaan en als dat niet helpt krijgt de schijf zijn welverdiende rust  ;) Sneu voor mijn oude USB 2.0 systemen maar die moeten het dan maar doen met backup op USB sticks.



nahjo

  • Gast
Re: externe schijf start moeilijk op
« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/05, 17:30:27 »
Helaas ook een nieuwe Y-kabel is niet de oplossing. Zal het schijfje maar met rust laten en af en toe even wakker maken.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/05, 19:30:58 door nahjo »