Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: volgende slachtoffer  (gelezen 10724 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #25 Gepost op: 2017/11/15, 16:35:24 »
. dubbel post
« Laatst bewerkt op: 2017/11/15, 17:16:03 door RikRik »

Offline palm

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #26 Gepost op: 2017/11/15, 17:34:58 »
https://postimg.org/image/z7jokh9jv/  voorbeeld plaatje. Na het terugzetten van de image start Windows normaal op. De image was van alle bestaande partities, de fabrieksinstelling hier plaatje, is bedoeld om de boot partitie te tonen.
Je ziet het rood bolletje met uitroepingsteken bij de /boot/efi partitie. Daar zit iets fout,,

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #27 Gepost op: 2017/11/15, 17:42:32 »
https://postimg.org/image/z7jokh9jv/  voorbeeld plaatje. Na het terugzetten van de image start Windows normaal op. De image was van alle bestaande partities, de fabrieksinstelling hier plaatje, is bedoeld om de boot partitie te tonen.
Je ziet het rood bolletje met uitroepingsteken bij de /boot/efi partitie. Daar zit iets fout,,
Palm, het is een plaatje van internet, ik had daar geen rood bolletje staan. Ik dacht dat je me iets duidelijk wilde maken over de partities

Offline palm

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #28 Gepost op: 2017/11/15, 17:43:49 »
https://postimg.org/image/z7jokh9jv/  voorbeeld plaatje. Na het terugzetten van de image start Windows normaal op. De image was van alle bestaande partities, de fabrieksinstelling hier plaatje, is bedoeld om de boot partitie te tonen.
Je ziet het rood bolletje met uitroepingsteken bij de /boot/efi partitie. Daar zit iets fout,,
Palm, het is een plaatje van internet, ik had daar geen rood bolletje staan. Ik dacht dat je me iets duidelijk wilde maken over de partities
ach, ok.

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #29 Gepost op: 2017/11/15, 17:58:13 »
Het enige  wat ik kan doen, is het probleem oplossen in Windows, een bios-update gaat prima via windows. Maar mijn bios had al versie2.0, de update 2.0 werd niet geïnstalleerd, de melding kwam, u heeft al de laatste versie.
 Ik had Toshiba gemaild, netjes de aankoopbewijs erbij gedaan, plus de serienummer van de laptop en gevraagd of ik software kon krijgen om het bios te flashen, niet mogelijk.    :|

swake

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #30 Gepost op: 2017/11/15, 18:11:49 »
Dat uitroepteken is een waarschuwing omdat die partitie voorbehouden is aan Microsft en men moet afblijven . Zo word je door Microsoft gemanipuleerd .

Offline palm

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #31 Gepost op: 2017/11/15, 18:16:36 »
Dat uitroepteken is een waarschuwing omdat die partitie voorbehouden is aan Microsft en men moet afblijven . Zo word je door Microsoft gemanipuleerd .
En daar ligt waarschijnlijk het probleem.

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #32 Gepost op: 2017/11/15, 18:43:42 »
Dat uitroepteken is een waarschuwing omdat die partitie voorbehouden is aan Microsft en men moet afblijven . Zo word je door Microsoft gemanipuleerd .
Wat heeft deze opmerking met het probleem te maken? Totaal niets. Gparted is toch geen MS-product? De partitiebeheer die standaard in windows zit laat toch ook geen waarschuwing zien?  Jullie zoeken de fout bij een ander, alsof MS hier achter zou zitten. De fout zit toch echt in 17:10 hoor, ik weet, het is heel moeilijk voor sommige Ubuntu gebruikers om dit te onderkennen. Ik heb nog nooit met Gparted een rood bolletje gezien, jammer genoeg had ik net even het verkeerde plaatje van interne geplukt

Offline palm

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #33 Gepost op: 2017/11/15, 20:16:02 »
Dat uitroepteken is een waarschuwing omdat die partitie voorbehouden is aan Microsft en men moet afblijven . Zo word je door Microsoft gemanipuleerd .
Wat heeft deze opmerking met het probleem te maken? Totaal niets. Gparted is toch geen MS-product? De partitiebeheer die standaard in windows zit laat toch ook geen waarschuwing zien?  Jullie zoeken de fout bij een ander, alsof MS hier achter zou zitten. De fout zit toch echt in 17:10 hoor, ik weet, het is heel moeilijk voor sommige Ubuntu gebruikers om dit te onderkennen. Ik heb nog nooit met Gparted een rood bolletje gezien, jammer genoeg had ik net even het verkeerde plaatje van interne geplukt
Dus je wilt eigelijk de schuld op ubuntu steken omdat een "designed for windows" toshiba notebook, met uefi bios, ook designed for windows,  niet goed werkt met ubuntu?
Kan U mij uitleggen hoe ubuntu aan de bios kan morrelen? Kan het niet gewoon een corrupte bios of hardware falen zijn? Een usb poort of cd-rom drive die niet werkt bij opstart  ligt aan de bios, want op dit moment is er nog geen os of software gestart.
een voorbeeld van een toshiba probleem (niet het uwe):
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2295628

Voor mij stopt het hier.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #34 Gepost op: 2017/11/15, 20:33:50 »
Ik vermoed dat palm gelijk heeft: het lijkt simpelweg een kwestie van falende apparatuur te zijn.

Doet me denken aan wat tijd die ik heb verspild aan een raadselachtig slechte draadloze internetverbinding, die uiteindelijk bleek te worden veroorzaakt door een half weggerot weerstandje in het draadloze-netwerkstaafje. Elk apparaat kan kapot gaan, hè.

Indien het aan Ubuntu 17.10 zou liggen (maar hoe dan in vredesnaam?), dan zou je veel en veel meer vergelijkbare meldingen verwachten op het web.....

Kortom: geen paniek. Straks eerst maar eens kijken wat de bèta van 18.04 LTS ons allemaal voor moois gaat brengen....  =D


swake

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #35 Gepost op: 2017/11/15, 20:35:09 »
Ik heb er al meer dan éénmaal naar verwezen hier staat dat uitroepteken (waarschuwing) ook , maar word wel weergegeven als geel driehoekje
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103040.msg1010424#msg1010424

nahjo

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #36 Gepost op: 2017/11/15, 21:32:28 »
gparted op een Toshiba notebook

 

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #37 Gepost op: 2017/11/15, 22:10:03 »
Ik zou blij voor jullie zijn als alleen ik een probleem heb gehad met mijn laptop, helaas zijn er veel meer mensen die  falende apparatuur kregen na een  Ubuntu 17:10  installatie.  Maar ik begrijp, het is allemaal de schuld van de laptopeigenaar en de grote boze wolf ms.  Ik ben er eigenlijk ook wel klaar mee  :|
« Laatst bewerkt op: 2017/11/15, 22:17:19 door RikRik »

swake

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #38 Gepost op: 2017/11/16, 00:00:43 »
En als het nu toch eens de batterij is die het BIOS beschadigt heeft , want ik vind het echt geen toeval . Ik ga het lid zijn naam niet vernoemen die me een PB gezonden heeft waar ik dat gehaald had van Trumps laptopverbod . In uw topic laptop gesloopt heb ik ook eens geciteerd dat is een hardware probleem, word die laptop warm , waarmee ik eigenlijk bedoelde gaat die laptop overhitten waardoor er onderdelen kunnen verbranden in de laptop .
Ga eens lezen waarom het laptop verbod werd ingevoerd . En echt per toeval werd er eens een  laptop onderschept waarin zich springstoffen bevonden in een chip , en men nog altijd niet weet van wie of waar deze afkomstig is .Is zelfs op TV verschenen. 

Re: volgende slachtoffer
« Reactie #39 Gepost op: 2017/11/16, 08:05:12 »
Hallo alle,
Wat ik echt vreemd vind is dat als ik dus op @Rik zijn  bios zoekt bij  Toshiba een vreemd verschijnsel ziet
in de aangeboden versies en ook een melding krijg als ik probeer de versie 2.00-win datum 16-01-2015(welke rik zou hebben) te downloaden  komt melding U probeer een oudere versie te downloaden en ook is de datum die er bij staat ouder dan die van versie 1.50-win een datum staat 12-10-2015.
en die versie kan ik zonder melding gelijk downloaden dus misschien dat @Rik toch nog eens na kan vragen bij Toshiba welke versie nu echt de juiste is.
Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz

Re: volgende slachtoffer
« Reactie #40 Gepost op: 2017/11/16, 08:14:10 »
En als het nu toch eens de batterij is die het BIOS beschadigt heeft , want ik vind het echt geen toeval . Ik ga het lid zijn naam niet vernoemen die me een PB gezonden heeft waar ik dat gehaald had van Trumps laptopverbod . In uw topic laptop gesloopt heb ik ook eens geciteerd dat is een hardware probleem, word die laptop warm , waarmee ik eigenlijk bedoelde gaat die laptop overhitten waardoor er onderdelen kunnen verbranden in de laptop .

Dat soort dingen sluit ik niet uit, veel is er niet voor nodig qua voltages in een computer/laptop om hele vreemde problemen te krijgen. Een piekspanning kan voor sommige hardware (componenten) al voldoende zijn. Bij veelal (grotere) bedrijven beveiligen ze dit dan ook door een UPS apparaat in te zetten, iets wat de normale consument niet snel zou aanschaffen. Waar je de dan als consument ben je dus overgeleverd aan de fabrikant (welke type schakeling en 'merk' componenten ze gebruiken). Zelf heb ik in de jaren 80 ooit een printer gehad (General Electric TXP 1000), deze kwamen uit de USA en werden door de fabrikant aangepast (110v naar 220v) veelal werkten perfect, maar bij toch een aantal ging het voedingsgedeelte in rook op (ik had dus zo een). Pas later kwam er een Europees model (txp 8100), maar door de fabrikant werd er geen woord gesproken over de falende omvormer. RikRik, ik ben zeker niet degene die met vingertje gaat wijzen naar de laptop gebruiker of naar de andere OS maker. Problemen met hardware zijn soms raadselachtig en gaat soms boven de pet van een consument. Een paar maanden geleden had ik ongeveer het omgekeerde van jouw probleem. Ik had een nieuwe videokaart ASUS ROG strix RX580 8 GB, zeker niet de goedkoopste en van een goed merk zou je denken. Werkte perfect onder linux en binnen 2 minuten hing hij zich op onder Windows. Talloze installaties en verschillende driver versies verder, heb ik hem toch maar teruggestuurd. Aangezien hij perfect werkte onder linux en niet onder windows had ik heel makkelijk kunnen zeggen dat het probleem dus bij windows lag, maar is het dan ook werkelijk zo? Ik heb namelijk de videokaart vervangen door een andere RX580 en alles werkt sindsdien zonder problemen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #41 Gepost op: 2017/11/16, 10:45:52 »
https://www.google.nl/search?q=uefi+boot+ubuntu+17:10&safe=off&source=lnt&tbs=qdr:m&sa=X&ved=0ahUKEwj4iNOl5sLXAhWDXRoKHVC6BFkQpwUIHw&biw=1093&bih=510

Misschien komt er binnenkort een oplossing,  en vind ik het op de bovenstaande manier. Ik heb zelf inmiddels een nieuwe laptop gekocht. Mijn Toshiba is naar mijn dochter gegaan, ze is er blij mee, het maakt haar niet uit dat het booten via usb niet meer werkt.  Ik wil iedereen bedanken die me heeft geholpen naar het zoeken van de oorzaak en naar een oplossing.

Re: volgende slachtoffer
« Reactie #42 Gepost op: 2017/11/16, 11:03:46 »
https://forum.ubuntuusers.de/topic/benoetige-dringend-hilfe/#post-8903506

Ik kan ook niet direct de vinger op de zere plek leggen. (Toshiba, Uefi, Ubuntu 17.10, Microsoft, de Russen, of de laptop-bouwers die bewust foute chips in hun apparaten stoppen, ...  :)). Mocht iemand er ooit een probleem mee krijgen, dan weet die in ieder geval dat er ooit een topic over geweest is. Ik heb alleen mijn eigen ervaringen weergegeven -> ter lering en vermaak.

Wellicht dat het exemplarisch is. Laten we het hopen.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

swake

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #43 Gepost op: 2017/11/16, 12:51:57 »
Zowel beginnellingen als zeer ervaren Ubuntu gebruikers hebben  hieruit iets bijgeleerd . Ik hou altijd in het achterhoofd een tussenversie is een testversie waar ontwikkelaars en testers nog aan werken . Daarom ga ik nooit een tussenversie installeren . Zelfs wanneer een nieuwe LTS versie verschijnt ga ik nog een paar maanden wachten om te installeren .

swake

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #44 Gepost op: 2017/11/16, 12:56:55 »
Citaat
Hallo alle,
Wat ik echt vreemd vind is dat als ik dus op @Rik zijn  bios zoekt bij  Toshiba een vreemd verschijnsel ziet
in de aangeboden versies en ook een melding krijg als ik probeer de versie 2.00-win datum 16-01-2015(welke rik zou hebben) te downloaden  komt melding U probeer een oudere versie te downloaden en ook is de datum die er bij staat ouder dan die van versie 1.50-win een datum staat 12-10-2015.
en die versie kan ik zonder melding gelijk downloaden dus misschien dat @Rik toch nog eens na kan vragen bij Toshiba welke versie nu echt de juiste is.

Zeer vreemd . Zou wel eens kunnen zijn dat 16/01/2015 , 16/01/2016 moet zijn !

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #45 Gepost op: 2017/11/16, 15:51:44 »
Zowel beginnellingen als zeer ervaren Ubuntu gebruikers hebben  hieruit iets bijgeleerd . Ik hou altijd in het achterhoofd een tussenversie is een testversie waar ontwikkelaars en testers nog aan werken . Daarom ga ik nooit een tussenversie installeren . Zelfs wanneer een nieuwe LTS versie verschijnt ga ik nog een paar maanden wachten om te installeren .
Swake, je schrijfsel klopt toch niet? Waar kan de gemiddelde gebruiker lezen dat 17:10 een testversie is? Ubuntu 17:10 is vrijgegeven voor dagelijks gebruik, alleen de lange termijn ondersteuning ontbreekt.
Bekijk eens deze site   https://www.ubuntu.com/desktop/1710  it’s a great way to preview the future of Ubuntu  ;)
De test- versies, staan hier: http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
Dus, afgezien of 17:10 je computer sloopt,  je zin:  'een testversie waar ontwikkelaars en testers nog aan werken' klopt niet. 

swake

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #46 Gepost op: 2017/11/16, 16:03:01 »
Citaat
Swake, je schrijfsel klopt toch niet? Waar kan de gemiddelde gebruiker lezen dat 17:10 een testversie is? Ubuntu 17:10 is vrijgegeven voor dagelijks gebruik, alleen de lange termijn ondersteuning ontbreekt.
Bekijk eens deze site   https://www.ubuntu.com/desktop/1710  it’s a great way to preview the future of Ubuntu  ;)
De test- versies, staan hier: http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
Dus, afgezien of 17:10 je computer sloopt,  je zin:  'een testversie waar ontwikkelaars en testers nog aan werken' klopt niet.


Ja dan stopt voor mij ook het ganse verhaal .
https://tweakers.net/downloads/42521/ubuntu-1710.html

Codenamen "Artful Aardvark", Ubuntu 17.10 continues Ubuntu's proud tradition of integrating the latest and greatest open source technology into a high-quality, easy-to-use Linux distribution. As always, the team has been hard at work through this cycle, introducing new features and fixing bugs.

Re: volgende slachtoffer
« Reactie #47 Gepost op: 2017/11/16, 16:14:11 »
Zowel beginnellingen als zeer ervaren Ubuntu gebruikers hebben  hieruit iets bijgeleerd . Ik hou altijd in het achterhoofd een tussenversie is een testversie waar ontwikkelaars en testers nog aan werken . Daarom ga ik nooit een tussenversie installeren . Zelfs wanneer een nieuwe LTS versie verschijnt ga ik nog een paar maanden wachten om te installeren .

De tussenversies horen normaal te werken hoor, 17.10 werkte bij mij goed (naast Windows 10), alleen heb ik niks met Gnome3. Maar dat is een persoonlijke voorkeur, je kiest voor een werkomgeving die het beste past van hoe je een computer wil bedienen. Het is gewoon bijzonder spijtig dat het bij RikRik zich voordeed , ik wens hem dat ook veel succes en meer geluk toe met zijn nieuwe laptop.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #48 Gepost op: 2017/11/16, 20:47:12 »
Ik wil iedereen bedanken die me heeft geholpen naar het zoeken van de oorzaak en naar een oplossing.
Kijk, daar is dit forum nou ook voor bedoeld. Dat een en ander (nog) niet werkt is een ander verhaal, maar je hebt wel de ruggensteun gevoeld. Fijn dat je dit hebt geschreven. Dan hebben degenen die support hebben geleverd en bij enkelen zelfs veel zoekwerk hebben verricht ook het idee dat ze gewaardeerd worden.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

youpie123

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #49 Gepost op: 2017/11/17, 02:52:08 »
Ik heb zelf inmiddels een nieuwe laptop gekocht. Mijn Toshiba is naar mijn dochter gegaan, ze is er blij mee, het maakt haar niet uit dat het booten via usb niet meer werkt.  Ik wil iedereen bedanken die me heeft geholpen naar het zoeken van de oorzaak en naar een oplossing.

Citaat van: RikRik
***** uit het topic Laptop gesloopt ******
De laptop is al weggegeven, ondertussen al een nieuwe gekocht. Voor mij even geen Ubuntu meer op een laptop met een UEFI Input Output System. Ik markeer deze topic als opgelost. Ik ben er verder klaar mee. Het gaat jullie goed, allen bedankt voor jullie goedbedoelde tips en misschien, tot laters  :D

Het lullige van het hele verhaal (al 3 topics?) vind ik dat RikRik al lang heeft opgegeven en er schijnbaar zelfs ruzie is ontstaan in het topic "Contact met Canonical". En dat terwijl we zoveel steunpunten hebben in NL. Was of is er dan niemand in de omgeving bereid om eens bij RikRik te gaan kijken? De aanteigingen tegen Ubuntu lijken me zwaar genoeg om dit tot de bodem uit te zoeken, toch?

Ik zou graag of die laptop in handen krijgen of zeer gedetaileerde info over dat ding ontvangen, tot en met serienummer om dit tot de bodem uit te zoeken. Ik geloof bij dit verhaal voorlopig nog niet aan een hardwarefout