Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop gesloopt  (gelezen 15027 keer)

Offline rico70

  • Lid
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #175 Gepost op: 2017/11/14, 16:16:38 »
Let wel, ik heb dit niet getest, maar dit is alleen wat ik denk. Ik durf hier mijn laptop niet aan te wagen ;)
Ik wil het wel testen hoor, ik durf jouw laptop daar wel aan te wagen  :rolleyes: :rolleyes: 8-)
Dit is trouwens de manier hoe ik al jaren de ene Linux door een andere Linux versie vervang. Gelukkig nog steeds geen apparatuur met secureboot.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #176 Gepost op: 2017/11/14, 16:25:56 »
Voor mensen die een nieuwe (of oudere) ubuntu willen installeren over een al bestaande:

Ga niet zelf klooien met GParted om je oude installatie te verwijderen. Dit is vragen om problemen.

Doe het volgende:
- start het installatie medium
- kies voor handmatig indelen
- selecteer de huidige Ubuntu partitie als '/'
- selecteer de optie om die partitie te formatteren
- installeer.

Naar mijn mening zijn al deze problemen veroorzaakt door eerst de huidige installatie te verwijderen zonder dat aan te geven in de MBR/Grub. Met bovenstaande methode wordt je MBR direkt aangepast.

M.a.w. dit heeft dus niets te maken met het te installeren systeem (=Ubuntu) maar alles met de gevolgde procedure. Met de nieuwe UEFI standaard zijn oude (bios) methoden gevaarlijk geworden.

Let wel, ik heb dit niet getest, maar dit is alleen wat ik denk. Ik durf hier mijn laptop niet aan te wagen ;)
@MKe, Thx. Met de komst van de 18.04.1 LTS weten we het :).
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Laptop gesloopt
« Reactie #177 Gepost op: 2017/11/14, 16:32:39 »
Voor mensen die een nieuwe (of oudere) ubuntu willen installeren over een al bestaande:

Ga niet zelf klooien met GParted om je oude installatie te verwijderen. Dit is vragen om problemen.

Doe het volgende:
- start het installatie medium
- kies voor handmatig indelen
- selecteer de huidige Ubuntu partitie als '/'
- selecteer de optie om die partitie te formatteren
- installeer.

Naar mijn mening zijn al deze problemen veroorzaakt door eerst de huidige installatie te verwijderen zonder dat aan te geven in de MBR/Grub. Met bovenstaande methode wordt je MBR direkt aangepast.

M.a.w. dit heeft dus niets te maken met het te installeren systeem (=Ubuntu) maar alles met de gevolgde procedure. Met de nieuwe UEFI standaard zijn oude (bios) methoden gevaarlijk geworden.

Let wel, ik heb dit niet getest, maar dit is alleen wat ik denk. Ik durf hier mijn laptop niet aan te wagen ;)
Ik volg deze methode eigenlijk altijd al dus bij de installatie handmatig indelen.
Maar ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben met je conclusie.
Ik heb er overigens ook nooit in geloofd dat dit komt door een tussenversie van Ubuntu.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

swake

  • Gast
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #178 Gepost op: 2017/11/14, 16:52:06 »
Citaat
Nou, nee Ron, ik ben heel erg geschrokken van Ubuntu. Ik heb nog een oude laptop, met een ouderwetse BIOS, en een batterij op het moederbord, daar draait, weliswaar traag, Ubuntu op.
 

@Rik , dan zou het misschien geen slecht idee zijn om in een nieuw topic eens de specificaties te posten van deze laptop .
Wellicht is het mogelijk dat je laptop sneller zal werken met een lichtere versie zoals Xubuntu .

Citaat
Ga niet zelf klooien met GParted om je oude installatie te verwijderen. Dit is vragen om problemen.

Nog nooit problemen met gehad !
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103040.msg1010425#msg1010425

 
« Laatst bewerkt op: 2017/11/14, 16:55:49 door swake »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #179 Gepost op: 2017/11/14, 17:05:10 »
Naar mijn mening zijn al deze problemen veroorzaakt door eerst de huidige installatie te verwijderen zonder dat aan te geven in de MBR/Grub. Met bovenstaande methode wordt je MBR direkt aangepast.
Op mijn laptops staan meerdere partities met een *buntu er op.
Ook ik verwijder geen partities, maar laat deze formatteren door de installer, dan blijven alle verwijzingen gewoon goed.
Wel zorg ik er voor, dat ik nooit installeer op de partitie waar grub in de MBR naar verwijst, zodat ik bij een hangende installatie altijd nog gewoon kan opstarten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #180 Gepost op: 2017/11/14, 17:09:44 »
Ook een goed advies, Ron.

Overigens snap ik best dat mijn reactie RikRik niet zal helpen, maar dit is een waarschuwing voor degene die hun Ubuntu wil vervangen. Ik vermoed dus dat dit geheel niets te maken heeft met het al-dan-niet LTS zijn van 17.10.

Mijn laptop is secure boot, uefi en alle moderne fratsen. Ik switch regelmatig van installatie in Dualboot met Windows10 en heb idd ook geen problemen. Maar ik verwijder nooit eerst de installatie voor ik opstart met het nieuwe opstart medium, maar gebruik de methode die ik beschreef.
Ik sluit niet uit dat e.e.a. ook niet afhankelijk is van het merk laptop, maar zoals gezegd ga ik dat niet proberen met mijn Asus laptop.

Ik geloof niet dat Dualboot hier is uitmaakt zoals partyrabbit claimed. Voor de laptop maakt het geen snars uit of grub 1 of 2 os'en heeft geregistreerd.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/14, 17:17:29 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline vanadium

  • Lid
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #181 Gepost op: 2017/11/14, 17:24:16 »
...
Naar mijn mening zijn al deze problemen veroorzaakt door eerst de huidige installatie te verwijderen zonder dat aan te geven in de MBR/Grub. Met bovenstaande methode wordt je MBR direkt aangepast.

M.a.w. dit heeft dus niets te maken met het te installeren systeem (=Ubuntu) maar alles met de gevolgde procedure. Met de nieuwe UEFI standaard zijn oude (bios) methoden gevaarlijk geworden.
Dit verklaart niet waarom de betreffende laptop ook niet meer van USB kon opstarten. Opstarten van USB heeft immers niets te maken met de MBR/Grub.
Daarnaast vind ik het bijzonder onwaarschijnlijk dat het de installatieprocedure van Ubuntu 17.10 zou geweest zijn, die de laptop onbruikbaar heeft gemaakt. 

Offline h2o

  • Lid
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #182 Gepost op: 2017/11/14, 18:24:17 »
Ga niet zelf klooien met GParted om je oude installatie te verwijderen. Dit is vragen om problemen.
(...)
Naar mijn mening zijn al deze problemen veroorzaakt door eerst de huidige installatie te verwijderen zonder dat aan te geven in de MBR/Grub. Met bovenstaande methode wordt je MBR direkt aangepast.
Als ik met Gparted de hele partitietabel weggooi en opnieuw aan laat maken, partities aan maak dan is de MBR gewoon gewist.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #183 Gepost op: 2017/11/14, 19:02:16 »
Heren,
het topic heb ik wederom opgeschoond, dit moet en mag niet zo blijven.
Houd het a.u.b. netjes en beperkt tot het onderwerp.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/15, 10:32:59 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline gjm

  • Lid
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #184 Gepost op: 2018/01/10, 14:33:49 »
Ben  gebruiker Ubuntu asus Eee pc ,s 901  installeren Ubuntu 17.10 zet er dubbel op eerst sdb 1 daarna sda1 Ubuntu geeft dan start menu keuze .sda zag er niet florisant uit 1/4 beelt sdb wel goed  na update sdb is de laptop een zenuw patient niet mee te werken wijdt dit aan 17.10 nog niet volwassen te nieuw.

Re: Laptop gesloopt
« Reactie #185 Gepost op: 2018/01/10, 14:38:32 »
Ik snap niet zo veel van je verhaal, maar bij mij is sdb het installatie medium (livecd, liveusb) en sda de schijf waarna ik toe installeer. Ubuntu wordt dan op sda1 geïnstalleerd. 
Niet gelijk Ubuntu de schuld geven. Eerst even goed in de materie duiken. ;)
« Laatst bewerkt op: 2018/01/10, 14:41:58 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Re: Laptop gesloopt
« Reactie #186 Gepost op: 2018/01/10, 14:43:05 »
Ben  gebruiker Ubuntu asus Eee pc ,s 901  installeren Ubuntu 17.10 zet er dubbel op eerst sdb 1 daarna sda1 Ubuntu geeft dan start menu keuze .sda zag er niet florisant uit 1/4 beelt sdb wel goed  na update sdb is de laptop een zenuw patient niet mee te werken wijdt dit aan 17.10 nog niet volwassen te nieuw.


Ubuntu 17.10 is te zwaar voor een Asus S901.

Je kan beter een nieuw topic maken.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline gjm

  • Lid
Re: Laptop gesloopt
« Reactie #187 Gepost op: 2018/01/11, 12:16:39 »
Hallo forum leden laat ik beginnen te zeggen leuke sight.
Gister nog in de dalende lijn vandaag 17.10 nog een keer op de asus Eee pc 901 4en8 gb en 1g geheugen
sda1 nog werkt niet die is alleen voor de opstart maar sdb1 5gb vrij na installatie en oude piraten hits streamen lukt
zonder veel gespring en gedans  terug naar windows xp gaat niet ubuntu regeert mee in windows.
Een strijd tussen giganten weet het niet kreeg eerst niets rustig ,17.10 en windows niet beetje moedeloos
Het leuke opstart scherm van 17.10 doet windows xp vergeten.
m.vr.gr Gerard mensink