Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Robocode Compile error  (gelezen 4820 keer)

Offline R1P

  • Lid
Robocode Compile error
« Gepost op: 2009/11/11, 04:55:11 »
Hey,

Ik heb sinds een minuutje of 10 Robocode geïnstalleerd.
Lijkt me wel cool beetje leren programmeren via een spel, maar als ik hem wil Compilen ( wat moet volgens Robocode Wiki ) Staat er

"Compiling...
Unable to compile!
Exception was: java.io.IOException: Cannot run program "javac" (in directory "/home/teun/.robocode"): java.io.IOException: error=2, Bestand of map bestaat niet
Does javac exist?"

Weet iemand hoe dit komt ?
Of nog beter, hoe ik er vanaf kom ?

Alvast bedankt

- Teun.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Robocode Compile error
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/11, 20:44:08 »
Het lijkt erop dat javac niet is ge-installeerd. Probeer eens javac in een terminal in te typen...
Als javac er niet is moet je een java jdk installeren.
Je kunt dit via de repository (Synaptic).
Zoek op sun-java-jdk
of openjdk als je liever de open source implementatie installeert...



Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline R1P

  • Lid
Re: Robocode Compile error
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/12, 16:22:07 »
Het lijkt erop dat javac niet is ge-installeerd. Probeer eens javac in een terminal in te typen...
Als javac er niet is moet je een java jdk installeren.
Je kunt dit via de repository (Synaptic).
Zoek op sun-java-jdk
of openjdk als je liever de open source implementatie installeert...





Bedankt hij doet het nu wel !
En ik heb nog de vraag: Ik wil graag FireFox eraf gooien en Opera erop zetten. Maar ik zie nergens Opera staan ( de setup geeft aan dat hij is geïnstalleerd ) en als ik FireFox open vraagt hij of ik hem wil instellen als standaard browser...
Hoe komt dit ?

Mvg

Re: Robocode Compile error
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/12, 16:23:50 »
Staat Opera niet bij Toepassingen -> Internet -> Opera? Anders moet je zelf even een menustarter aanmaken, blijkbaar is het setup vergeten dat te doen.

Offline R1P

  • Lid
Re: Robocode Compile error
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/12, 16:35:24 »
Staat Opera niet bij Toepassingen -> Internet -> Opera? Anders moet je zelf even een menustarter aanmaken, blijkbaar is het setup vergeten dat te doen.

Hmm okay,
hoe doe ik dat haha.

Mvg

Offline R1P

  • Lid
Re: Robocode Compile error
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/12, 16:41:56 »
Staat Opera niet bij Toepassingen -> Internet -> Opera? Anders moet je zelf even een menustarter aanmaken, blijkbaar is het setup vergeten dat te doen.

En weet je misschien hoe ik bij Emesene kan instellen dat hij nieuwe gesprekken niet meteen opent, dan ben ik naar iemand anders aan het typen komt ineens een andere gesprek eroverheen enzo.

Mvg

Re: Robocode Compile error
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/12, 16:49:25 »
Staat Opera niet bij Toepassingen -> Internet -> Opera? Anders moet je zelf even een menustarter aanmaken, blijkbaar is het setup vergeten dat te doen.

En weet je misschien hoe ik bij Emesene kan instellen dat hij nieuwe gesprekken niet meteen opent, dan ben ik naar iemand anders aan het typen komt ineens een andere gesprek eroverheen enzo.

Mvg
Ik geloof dat er in een ander topic van je al eens werd gezegd dat je voor andere problemen gewoon een nieuw topic moet openen ;)

Offline R1P

  • Lid
Re: Robocode Compile error
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/12, 16:53:30 »
Staat Opera niet bij Toepassingen -> Internet -> Opera? Anders moet je zelf even een menustarter aanmaken, blijkbaar is het setup vergeten dat te doen.

En weet je misschien hoe ik bij Emesene kan instellen dat hij nieuwe gesprekken niet meteen opent, dan ben ik naar iemand anders aan het typen komt ineens een andere gesprek eroverheen enzo.

Mvg
Ik geloof dat er in een ander topic van je al eens werd gezegd dat je voor andere problemen gewoon een nieuw topic moet openen ;)

Ja meneer :P

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Robocode Compile error
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/12, 23:43:36 »
Staat Opera niet bij Toepassingen -> Internet -> Opera? Anders moet je zelf even een menustarter aanmaken, blijkbaar is het setup vergeten dat te doen.

rechtermuisknop op je menu en dan "bewerk menu".
Vervolgens een nieuw item toevoegen. Waarschijnlijk is het commando: opera


Hmm okay,
hoe doe ik dat haha.

Mvg
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Robocode Compile error
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/12, 23:48:36 »
Staat Opera niet bij Toepassingen -> Internet -> Opera? Anders moet je zelf even een menustarter aanmaken, blijkbaar is het setup vergeten dat te doen.


Hmm okay,
hoe doe ik dat haha.

Mvg

rechtermuisknop op je menu en dan "bewerk menu".
Vervolgens een nieuw item toevoegen. Waarschijnlijk is het commando: opera


Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline R1P

  • Lid
Re: Robocode Compile error
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/13, 16:13:19 »
Heeft iemand misschien een Command list voor Robocode ?
Een aantal dingen die ik hem kan latne doen, met het liefst erbij waar ik het neer moet zetten ?
Ik zat hier te kijken: http://www.codepoet.org/~markw/weber/java/robocode/lesson5.html
maar daar staat nergens bij waar ik al die dingen tussen moet zetten... Vond ik nogal verwarrend aangezien ik een Compile Error kreeg...

Mvg Teun

Re: Robocode Compile error
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/13, 16:39:58 »
Ah, ik zie al wat voor programma dit is. Ik raad je echt aan om eens te kijken naar KTurtle. Gebaseerd op hetzelfde, maar een stuk gebruikersvriendelijker, Nederlands en met een uitgebreide handleiding.

Offline R1P

  • Lid
Re: Robocode Compile error
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/13, 17:05:11 »
Ah, ik zie al wat voor programma dit is. Ik raad je echt aan om eens te kijken naar KTurtle. Gebaseerd op hetzelfde, maar een stuk gebruikersvriendelijker, Nederlands en met een uitgebreide handleiding.

Okay bedankt !
Ik ga het nu ff downloaden en installeren.
Het zit in het Ubuntu Software centrum neem ik aan ?

Offline R1P

  • Lid
Re: Robocode Compile error
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/13, 17:58:53 »
Ah, ik zie al wat voor programma dit is. Ik raad je echt aan om eens te kijken naar KTurtle. Gebaseerd op hetzelfde, maar een stuk gebruikersvriendelijker, Nederlands en met een uitgebreide handleiding.

Ik heb Kturtle alleen hij staat standaard op zijn Engels.
Ook snap ik er nog niet veel van...
Er staat zo'n schildpad alleen de Editor is leeg...
Hoe begin ik dan met mijn Turtle aan te passen ?

Mvg

Re: Robocode Compile error
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/13, 18:12:41 »
Zoals ik al zei, er zit een handleiding bij. Kijk eens wat verder dan je neus lang is...

Offline R1P

  • Lid
Re: Robocode Compile error
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/13, 18:39:09 »
Zoals ik al zei, er zit een handleiding bij. Kijk eens wat verder dan je neus lang is...

Ja ik ben niet van de handleidingen haha.
Ik heb een voorbeeld gevonden ben nu al opweg :).
Bedankt dit programma is inderdaad handiger als Robocode, maar hoe stel ik Kturtle Nederlands in ?

Mvg

Re: Robocode Compile error
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/13, 18:44:55 »
Instellingen -> Scripttaal. Maar ik zou dat niet doen, aangezien het zulke eenvoudige woordjes zijn (go, turn, print, etc.) dat je de Nederlandse stand niet nodig hebt. En daarbij is de Nederlandse handleiding verdwenen uit KTurtle, omdat die niet meer werd onderhouden. je kunt de Nederlandse scripttaal dus ook niet meer raadplegen in de handleiding.

Offline R1P

  • Lid
Re: Robocode Compile error
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/13, 18:52:28 »
Instellingen -> Scripttaal. Maar ik zou dat niet doen, aangezien het zulke eenvoudige woordjes zijn (go, turn, print, etc.) dat je de Nederlandse stand niet nodig hebt. En daarbij is de Nederlandse handleiding verdwenen uit KTurtle, omdat die niet meer werd onderhouden. je kunt de Nederlandse scripttaal dus ook niet meer raadplegen in de handleiding.

Oh okay, haha isgoed.
Nja ik ga naar buiten en dan ff Kturtlen :P.

Bedankt voor de hulp iedereen.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Robocode Compile error
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/16, 10:20:18 »
Ja ik ben niet van de handleidingen haha.

Veel sterkte met leren programmeren dan....
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!