Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie locked  (gelezen 3593 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie locked
« Reactie #25 Gepost op: 2021/12/23, 11:38:44 »
Steeds hetzelfde: bij reparatie/recovery als root werken, dan kan je overal bij.

Re: Partitie locked
« Reactie #26 Gepost op: 2021/12/23, 15:03:10 »
Maar hoe werk je als root zonder terminal?

Re: Partitie locked
« Reactie #27 Gepost op: 2021/12/24, 12:27:58 »
Ik heb nog een lading screenshots van de live omgeving maar zijn te groot om toe te voegen hier.
Ik zal wat meldingen vertalen, als ik klik op rechtermuis en dan op permissions dan krijg ik dit te zien:

- You are not the owner,so you cannot change these permissions. (owner = systemd core dumper = read write, group = systemd-coredump = read write, others = read only)
Dit is te zien op mijn externe HD, data partitie. Dit is specifiek op een screenshot. Deze bestanden zijn locked in deze live omgeving.
-  Dit is de standaard locatie van mijn externe HD, dus deze keer geen specifiek bestand geselecteerd, alleen in een folder. (owner = user #1000 = create and del files, group = 1000 = create and del files, others = access files)
- Als ik naar mijn installatie folder ga, niet meer op de externe HD dan krijg ik dit. (owner = root = create and del files, group = root = access files)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie locked
« Reactie #28 Gepost op: 2021/12/24, 13:11:18 »
Maar hoe werk je als root zonder terminal?
Voor de meeste systeemtaken ben je we handiger af met een terminal. Verder kan je configuratiebestanden aanpassen als beheerder,  bijvoorbeeld om "/etc/fstab"  aan te passen :

EDITOR=gedit sudoedit /etc/fstab

Weerom, zorgen dat je gewoon systeem werkt, en daar geen rare dingen doen. Dan kan je altijd daar werken, en dat zal niet breken. Live sessies zijn er om een distributie eens te testen, en kunnen gebruikt worden om toegang te krijgen van een gebroken systeem.

Re: Partitie locked
« Reactie #29 Gepost op: 2021/12/24, 16:16:38 »
Ja maar je kan dan niks wijzigen, alleen benaderen (gedeeltelijk) dus het lijkt mij dat dat niet hoord.

Re: Partitie locked
« Reactie #30 Gepost op: 2021/12/24, 17:02:57 »
Ik heb nu een partitie van mijn usb zichtbaar gemaakt waar wat backup bestanden op stonden en ik zit nu in mijn gewone linux omgeving en ik probeer die oude versies (backups) te verwijderen en dat gaat niet omdat ik geen rechten heb. Dus er klopt echt iets niet met de settings.
Zouden jullie nogmaals mij kunnen uitleggen met details wat ik moet doen om ze te resetten?

De eerste foto is van de bestanden zelf en de andere is van de folder

Re: Partitie locked
« Reactie #31 Gepost op: 2022/01/27, 18:54:47 »
Iemand?

Re: Partitie locked
« Reactie #32 Gepost op: 2022/06/25, 07:50:26 »
Zou iemand hier nog even naar kunnen kijken?

Offline Nero

  • Lid
Re: Partitie locked
« Reactie #33 Gepost op: 2022/06/25, 12:59:47 »
In de Live omgeving kan je een terminal openen. Daarin kan je met sudo alle wijzigingen aanbrengen die nodig zijn. Opgepast: met sudo kan je ook alles vernietigen, zeker als je niet weet waar je mee bezig bent!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie locked
« Reactie #34 Gepost op: 2022/06/27, 11:14:22 »
Met het gereedschap "Disks" kan je de eigenaar veranderen. Klik in het linker paneel op de USB schijf. Klik in de map rechtsboven op de partitie. Klik de knop met de tandwieltjes. Kies in het menu "Take ownership". Vink in de dialoog die verschijnt het vinkje "Enable recursive mode" aan. Nu wordt je passwoord gevraagd. Eigenaar en groep van koppelpunt en alle inhoud van de harde schijf (door het aanklikken van het vinkje) worden naar jou gebruiker gezet.