Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie locked  (gelezen 3614 keer)

Partitie locked
« Gepost op: 2021/12/16, 20:51:41 »
Hoi,

Ik heb iedere keer een probleem als ik ubuntu.iso (ook met mint of popos) opstart bij een reboot via mijn rebootable usb.
Alle bestanden op mijn andere partities op de USB zijn beveiligd en kan ik dus niet wijzigen als ik in een ubuntu live omgeving zit.

user#1000.
Owner: Group: 1000.

Wat moet ik doen om alle permissies weer op standaard te zetten zodat ik ze vanuit mijn gewone omgeving + live omgeving weer kan benaderen en wijzigen?
En ik geloof ook dat ik dit een tijdje terug tegen kwam in een live omgeving op mijn gewone hardeschijf.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Partitie locked
« Reactie #1 Gepost op: 2021/12/16, 20:54:08 »
Je hebt wel veel vragen en topics ineens valt me op, zou je niet eerst het ene probleem oplossen voordat je met een volgende vraag komt? Lijkt mij verstandiger althans. Just my two cents.  ^-^
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: Partitie locked
« Reactie #2 Gepost op: 2021/12/16, 20:59:04 »
Deze paar dingen stonden op mijn lijstje, een lijstje die ik al een half jaar heb liggen, dacht nu ik er mee bezig ben kan ik ze gelijk maar beiden stellen en fixen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Partitie locked
« Reactie #3 Gepost op: 2021/12/17, 09:35:32 »
Bij een hoop distributies moet je root zijn, om op een andere parititie te mogen komen, misschien bij jou ook?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Partitie locked
« Reactie #4 Gepost op: 2021/12/17, 10:33:32 »
Wat zijn de rechten op die andere partities?
Zijn dat soms NTFS partities? dan dien je de rechten op de mountpoints aan te passen.
       of deze partities zijn in Windows niet netjes afgesloten.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Partitie locked
« Reactie #5 Gepost op: 2021/12/17, 10:58:59 »
Ik heb linux en geen windows, partities zijn gemaakt met gparted en zijn ext4.
1. Wat zijn de standaard waarde van een partitie als je die benaderd vanuit een live envirnment (bij reboot) van bijvoorbeeld ubuntu?
2. Hoe wijzig ik die, welk commando werkt het beste?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie locked
« Reactie #6 Gepost op: 2021/12/17, 14:06:05 »
De standaard waarde voor permissies bekom je met het commando " umask" . De eigenaar en groep worden intern geregistreerd als een nummer, de UID en GID. Dan hangt het af van het systeem welke gebruiker een bepaald nummer heeft. In Ubuntu is de eerste aangemaakte gebruiker 1000. Als jij de eerste gebruiker bent op jou systeem, dan heb je dezelfde UID als ikzelf. Als je op een externe schijf folders hebt van jou, dan is de eigenaar op jou systeem "poppie". Koppel ik diezelfde schijf aan op mijn systeem, dan zal ik tot mijn vreugde zien dat de eigenaar "vanadium" is.

Je moet goed nadenken wie onder welke omstandigheden toegang moet hebben tot welke data. Op basis daarvan stel je je permissies en eigenaarschap in.

Er is niet veel reden om vanuit een live sessie met je gegevens te werken. Een live sessie start je op voor installatie, of om het systeem te herstellen. Dan werk je als beheerder, en kan je overal bij.

Als je een goede reden hebt om uitwisselbaar vanuit je vaste omgeving en vanuit een live sessie te moeten werken, dan zal je je daarop moeten organiseren. De live sessie heeft niet veel flexibiliteit: dat is vluchtige sessie die enkel in het geheugen bestaat. In het commando " id"  kan je zien welke de uid, gid en de login naam van de standaard gebruiker van de live sessie is. Die kan je niet veranderen, tenzij je jou eigen live ISO zou maken. Dan zou je een account moeten maken op je vaste omgeving met dezelfde uid, of minstens een groep hebben met dezelfde uid, en je daar lid van maken.

Re: Partitie locked
« Reactie #7 Gepost op: 2021/12/17, 18:07:28 »
Kunt u mij vertellen hoe ik dit doe? (unmask)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie locked
« Reactie #8 Gepost op: 2021/12/18, 16:59:19 »
Wat wil je doen?

Re: Partitie locked
« Reactie #9 Gepost op: 2021/12/18, 19:06:37 »
rechten resetten

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie locked
« Reactie #10 Gepost op: 2021/12/19, 10:29:17 »
rechten resetten
Niet doen. Je zal je systeem breken. Een Ubuntu live omgeving is voor installatie en herstel. Bewerk je data enkel vanuit je gewone omgeving.

Re: Partitie locked
« Reactie #11 Gepost op: 2021/12/19, 19:35:31 »
Belachelijk... je moet toch notities kunnen maken als je in een live (Reparatie) omgeving zit? Of dingen kopieren en plakken.
Je bent zo beperkt, klinkt eerder windows achtig dan linux.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie locked
« Reactie #12 Gepost op: 2021/12/19, 22:12:33 »
Dat doe je in je stabiele gebruikersomgeving. Systeemadministratie is iets anders.

Re: Partitie locked
« Reactie #13 Gepost op: 2021/12/20, 05:56:46 »
Ja maar als die niet werkt dan ga je naar je live omgeving en dan kan je daar niks doen want alles is gelockt...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie locked
« Reactie #14 Gepost op: 2021/12/20, 08:48:48 »
Linux heeft een systeem van permissies en eigenaars. De systeembeheerder stelt in waar welke gebruiker mag werken. Als er data is die door meerdere gebruikers moet bewerkt worden, dan wordt er met groepen gewerkt.

Zorg ervoor dat je normale gebruikersomgeving werkt. Als je geen gekke dingen doet, dan wekt die, en dan blijft die werken. Omwille van het bovengenoemde, ondermeer, met één uitzondering: als je defecte hardware hebt.

Als je normale gebruikersomgeving niet werkt, repareer die dan als beheerder, via "sudo"  aan de terminal of via een live sessie. Eens gerepareerd, blijft die bij normaal gebruik werken, tenzij je gekke dingen doet.

Re: Partitie locked
« Reactie #15 Gepost op: 2021/12/20, 16:40:59 »
Dat begrijp ik maar mijn vraag is, hoe veranderd ik de rechten op mijn exterene HD (USB) zodat ik die zowel uit mijn huidige omgeving als opstartbare live omgeving kan benaderen en kan wijzigen? lettende op dat die live omgeving geen eigenaar heeft.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie locked
« Reactie #16 Gepost op: 2021/12/20, 21:23:24 »
Dat begrijp ik maar mijn vraag is, hoe veranderd ik de rechten op mijn exterene HD (USB) zodat ik die zowel uit mijn huidige omgeving als opstartbare live omgeving kan benaderen en kan wijzigen? lettende op dat die live omgeving geen eigenaar heeft.
Door de ganse beveiliging weg te nemen. Folders op 777, bestanden op 666, en iedereen van overal ter wereld kan alles met de bestanden doen. Zet dan ook je umask op "0000", dan worden nieuwe bestanden en folders automatisch ook met die permissies aangemaakt. Opnieuw: dit neemt alle beveiliging weg.

Alternatief: formatteren in een bestandssysteem dat geen linux permissies ondersteunt (ntfs, extfat, fat32). Dergelijk bestandssysteem wordt altijd aangekoppeld met rechten voor de gebruiker die de schijf inplugt.

Re: Partitie locked
« Reactie #17 Gepost op: 2021/12/21, 10:14:26 »
Maar is het niet zo dat als ik mijn HD uit de pc haal en hem op een andere pc zet dat je nog steeds alle bestanden kan inzien?
De rechten werken toch alleen op linux? dus wat maakt het dan nog uit om ze te wijzigen?

En is het niet mogelijk om 2 soorten rechten te geven, de gebruiker zelf zoals ik nu ben op mijn standaard omgeving & de gebruiker van een live omgeving?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie locked
« Reactie #18 Gepost op: 2021/12/21, 18:00:22 »
Maar is het niet zo dat als ik mijn HD uit de pc haal en hem op een andere pc zet dat je nog steeds alle bestanden kan inzien?
Hangt er van af of het besturingssysteem op de andere PC het bestandssysteem herkend. Een voor Apple geformatteerde harde schijf zal je (standaard) niet op je Windows PC kunnen zien. Een voor linux geformatteerde schijf zal je (standaard) niet op een Windows PC kunnen zien.

Je oorspronkelijke vraag ging echter over twee Linux systemen, je gewone omgeving en de live omgeving.

Citaat
De rechten werken toch alleen op linux? dus wat maakt het dan nog uit om ze te wijzigen?

Voor gebruik op een ander linux systeem, bijvoorbeeld je live omgeving versus je gewone omgeving, maakt het uit. Een ander besturingssysteem zal mogelijk met die rechten niets doen. Zo kan Linux wel een ntfs partitie (van Windows) probleemloos lezen en bewerken, maar het doet niets met de Windows permissies.

Citaat
En is het niet mogelijk om 2 soorten rechten te geven, de gebruiker zelf zoals ik nu ben op mijn standaard omgeving & de gebruiker van een live omgeving?
Dat linux rechtensysteem is al zeer oud, en eigenlijk vrij primitief en beperkt. Rechten en eigenaarschap worden op één manier ingesteld.

Re: Partitie locked
« Reactie #19 Gepost op: 2021/12/22, 05:20:18 »
Bedankt voor de uitleg.
Wat zou jij doen? Want het kan zijn dat ik in het verleden na een hoop geklooi de instellingen heb gewijzigd en ik weet niet meer hoe ik zie wat het hoort te zijn standaard.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie locked
« Reactie #20 Gepost op: 2021/12/22, 08:39:46 »
Ik begrijp nog altijd je specifieke situatie niet echt. Je hebt een rebootable USB met daarop verschillende linux distributies, en ook een normale werkomgeving, en je wil ook vanuit de live USB aan je bestanden, maar dat lukt niet met alvast de live Ubuntu sessie. Dat is volgens mij een verkeerd uitgangspunt. Live ISO's zijn bedoeld om een distributie eens te testen, en om die te installeren. Je kan in een live sessie geen instellingen vastleggen:  die gaan verloren zodra de live sessie beëindigd wordt.

Als je met meerdere linux distributies ook "werk" wil doen op een gemeenschappelijke datapartitie, dan moet je dat doen vanaf een geïnstalleerde linux. Velen hier hebben een multi-boot systeem zodat ze kunnen inloggen in hun "distributie van de dag"  ^-^. In elk van die distributies kan je dan een gebruiker opzetten met dezelfde uid: die zal dan telkens eigenaar zijn van die gemeenschappelijke data.

Re: Partitie locked
« Reactie #21 Gepost op: 2021/12/22, 16:40:35 »
Ik zal proberen het nog maals uit te leggen.

Linux normale omgeving (installatie) = kapot
Reboot
Boot USB grub menu
Laad linux live omgeving
Kopier bestanden op andere partitie zodat ze veilig zijn of probeer hem te fixen vanuit hier.
Zet backup terug of installeer linux opnieuw
Reboot
En play again.

Als je iets wilt kopieren of fixen vanuit de live omgeving op je andere partities dan moet hij wel leesbaar zijn etc.

Een ander voorbeeld:
Test nieuwe linux versie in live omgeving bij reboot via bootable USB grub menu.
Loading...
Wil wat dingen intypen in een tekst bestand maar werkt niet omdat alles gelockt is in deze omgeving.

Fixes.....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Partitie locked
« Reactie #22 Gepost op: 2021/12/22, 16:59:48 »
Kopier bestanden op andere partitie zodat ze veilig zijn of probeer hem te fixen vanuit hier.
Zet backup terug of installeer linux opnieuw
Die backup moet je dan wel maken op een ext4 geformatteerd medium.
Doe je dit niet, dan ben je alle rechten kwijt!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Nero

  • Lid
Re: Partitie locked
« Reactie #23 Gepost op: 2021/12/22, 18:14:28 »
De eerste gebruiker bij Ubuntu heeft standaard id 1000. De default gebruiker bij een live USB heeft normaal id 999. Wil je vanuit de live sessie de bestanden van je geïnstalleerde partitie halen dan doe je dit best als root. Deze heeft toegang tot alle bestanden en met de juist opdrachten en filesystems worden de rechten behouden.

Re: Partitie locked
« Reactie #24 Gepost op: 2021/12/23, 07:21:21 »
De eerste gebruiker bij Ubuntu heeft standaard id 1000. De default gebruiker bij een live USB heeft normaal id 999. Wil je vanuit de live sessie de bestanden van je geïnstalleerde partitie halen dan doe je dit best als root. Deze heeft toegang tot alle bestanden en met de juist opdrachten en filesystems worden de rechten behouden.

En wat als ik nu vanuit een live sessie bestanden wil wijzigen op een andere partitie wat niet mijn geinstalleerde partitie is.

Ik heb namelijk dit:
sda
Linux installatie
Overige (bestanden)

sdb
Aparte hardeschijf (externe usb) die bootable is met meerdere partities.