Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schijven worden niet gevonden  (gelezen 1322 keer)

Offline vinum

  • Lid
schijven worden niet gevonden
« Gepost op: 2020/01/02, 09:09:55 »
ik heb vorig jaar (ttz vorige week  ;-) ) ubuntu 19.10 mate geïnstalleerd.
als ik nu het systeem opstart komt er op het bureaublad een "schijf-icoontje" met de naam EFI, waar ik echter niets mee kan doen, omdat ik zogezegd "geen beheersrechten" heb.
mijn twee interne harde schijven moet ik activeren via het hoofdmenu en het item "schijfgebruik".
dit is nogal een omslachtige procedure voor iets dat volgens mij toch automatisch zou moeten gebeuren.
iemand een suggestie hoe dit te verhelpen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: schijven worden niet gevonden
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/02, 12:40:39 »
Ik begrijp dat je op je desktop enkel het EFI volume ziet, maar niet de twee interne harde schijven? Zie je in "bestandsbeheer" linker paneel de twee harde schijven wel? De normale procedure is dat je een interne harde schijf eerst aankoppelt door erop te klikken in bestandsbeheer. Via "schijfgebruik" gaat natuurlijk ook, maar dat is een omweg.

Standaard zijn in linux interne (vaste) schijven niet aangekoppeld. Je koppelt ze aan via schijfbeheer (en kan ze daar via rechtsklik of via het pijltje rechts van het icoon weer ontkoppelen).

Wil je dat een bepaalde harde schijf na opstart automatisch beschikbaar is, dan kan dat ook: klassiek gebeurt dit door de partitie op te nemen in het configuratiebestand "/etc/fstab". Het gereedschap "Disks" (gnome-disks, en ik vermoed dat je dat bedoelt met "schijfgebruik") laat toe hetzelfde dit via een grafische interface te doen.

Omtrent EFI: het verwondert mij sterk dat je hiervoor een desktop icoon ziet. /boot/efi/EFI verwijst naar een kleine, aparte in vfat geformateerde systeempartitie (niet specifiek voor linux), die gebruikt voor het opstarten. Je hebt daar als gewone gebruiker helemaal geen toegang toe (zelfs niet "lezen" ). Ik zou dat desktop icoontje verwijderen.

Offline vinum

  • Lid
Re: schijven worden niet gevonden
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/02, 13:58:56 »
ik heb in het schijf-menu het "permanent" aankoppelen van de interne harde schijven aangevinkt, mét het tonen van een icoontje op het bureaublad.
de schijven zijn nu altijd zichtbaar, maar onder een naam, waarschijnlijk gegeven door het systeem (zulke toverformules gebruikt een normale mens niet)
ik slaag er echter niet in deze naam te veranderen, net zoals het EFI-icoontje te verwijderen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: schijven worden niet gevonden
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/03, 10:32:52 »
Wellicht hebben je partities geen label, t.t.z., een naam. Anders wordt dat label gebruikt voor het koppelpunt.

Als het goed is (wat wellicht zo is), dan zijn die schijven nu opgenomen in /etc/fstab. Wil je beter klinkende namen, dan kan je altijd zelf een nieuw koppelpunt aanmaken (= folder waarin de partitie aangekoppeld wordt), en in /etc/fstab het huidige koppelpunt vervangen door het nieuwe.

Voor wat de EFI partitie betreft, ook die wordt via fstab aangekoppeld. Zoals eerder vermeld, vind ik het zeer eigenaardig dat die koppeling op de desktop wordt getoond. Aangekoppelde volumes worden normaal enkel als afzonderlijk icoon in bestandsbeheer getoond als ze aangekoppeld zijn onder /media/<jelogin> of onder je home folder. Een eigenaardigheid van mate desktop? Nu kan je met de optie "x-gvfs-hide" in /etc/fstab beletten dat een icoon voor een aangekoppeld volume op de desktop getoond wordt.

nahjo

  • Gast
Re: schijven worden niet gevonden
« Reactie #4 Gepost op: 2020/01/03, 14:47:18 »
Voor wat de EFI partitie betreft, ook die wordt via fstab aangekoppeld. Zoals eerder vermeld, vind ik het zeer eigenaardig dat die koppeling op de desktop wordt getoond. Aangekoppelde volumes worden normaal enkel als afzonderlijk icoon in bestandsbeheer getoond als ze aangekoppeld zijn onder /media/<jelogin> of onder je home folder. Een eigenaardigheid van mate desktop?
Kortgeleden even Ubuntu Mate 19.10 getest (dualboot) en kreeg geen EFI koppeling op het scherm maar wel de koppeling naar de Windows partitie.
« Laatst bewerkt op: 2020/01/03, 15:51:22 door nahjo »