Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wine en MS Office  (gelezen 914 keer)

Wine en MS Office
« Gepost op: 2013/09/09, 20:38:04 »
Hoe ik wine moet installeren vanuit het softwarecentrum weet ik. Dat is niet het probleem.
Ik heb een CD liggen met een officiële versie van MS Office 2007.
Kan iemand me uitleggen hoe ik MS Office geïnstalleerd krijg in wine? Hoe configureer ik dit?
Ik heb het al geprobeerd maar telkens ik een document wil openen, start er opnieuw een configuratiescherm op.
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline joop905

  • Lid
Re: Wine en MS Office
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/09, 21:26:20 »

Re: Wine en MS Office
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/10, 11:03:22 »
@femke: MS Office en LO bestaan uit meer dan alleen een tekstverwerker he ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/09/10, 11:06:57 door Vistaus »

Re: Wine en MS Office
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/10, 12:42:34 »
Ik wil graag dat Koffieboon mijn nieuwsgierige vraag beantwoord Vistaus.  ;)

Weet ik, maar jij gaf *ook* een stukje van *jou* ervaring en daar reageerde ik op ;)

Re: Wine en MS Office
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/10, 16:50:28 »
@Femke: op mijn werk wordt er met MS Office 2010 gewerkt. Ik krijg heel wat documenten van mijn werk.
Als ik die open in Libre Office, is de lay-out dikwijls niet meer dezelfde.
Misschien ligt dat wel aan een of andere instelling in Libre Office? Kan ik dit ergens wijzigen zodat de lay-out wel gelijk blijft met het oorspronkelijke document?
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Wine en MS Office
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/10, 17:12:33 »
@Femke: op mijn werk wordt er met MS Office 2010 gewerkt. Ik krijg heel wat documenten van mijn werk.
Als ik die open in Libre Office, is de lay-out dikwijls niet meer dezelfde.
Misschien ligt dat wel aan een of andere instelling in Libre Office? Kan ik dit ergens wijzigen zodat de lay-out wel gelijk blijft met het oorspronkelijke document?
Klopt: Vooral daar waar in Word bijvoorbeeld een titel precies tussen de kantlijnen past, klopt het bij Libre Writer niet meer. En Ms-Access kun je helemaal vergeten, dat kan helemaal niet werken in Wine. Hoeveel uurtjes ik daar al in heb zitten...
Maar overweeg eens iets anders: Installeer Virtual Box en installeer binnen Virtual Box dan Windows en Office. Ik werk daar inmiddels een aantal weken mee en het loopt als een tierelier.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Wine en MS Office
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/10, 18:16:33 »
Hoe ik wine moet installeren vanuit het softwarecentrum weet ik. Dat is niet het probleem.
Ik heb een CD liggen met een officiële versie van MS Office 2007.
Kan iemand me uitleggen hoe ik MS Office geïnstalleerd krijg in wine? Hoe configureer ik dit?
Ik heb het al geprobeerd maar telkens ik een document wil openen, start er opnieuw een configuratiescherm op.

Installeer Wine, voer de installatie-dvd in en voer het setup-bestand uit met Wine: Rechtsklikken -> Openen met -> Wine Windows Programmalader. Installeer Office zoals gebruikelijk, maar houd er rekening mee dat niet alle toepassingen even goed werken. Zo moet je voor Powerpoint een zogenaamde DLL-override toepassen. Hoe dit moet en meer achtergrondinformatie over Office 2007 en Wine vind je op deze pagina: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=4992

TS aanraden om LibreOffice te gebruiken is goed bedoeld, maar laten we er maar even vanuit gaan dat koffieboon wel weet dat hij dat softwarepakket ook tot zijn beschikking heeft.