Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Waarom werkt Ubuntu trager?  (gelezen 2570 keer)

DarkEra

  • Gast
[Opgelost] Waarom werkt Ubuntu trager?
« Gepost op: 2008/12/13, 12:24:10 »
Ik vind Ubuntu maar traag werken op mijn laptop kwa opstarten van progjes etc. Ik heb een Medion Akoya MD 96640, Core 2 Duo 1.83Ghz processor, 3Gb RAM geheugen, nVidia Geforce 9300M G 128MB, en een 320Gb SATA schijf erin zitten. Normaal gesproken zou ubuntu hier op toch moeten vliegen, zelfs met de effecten aan of niet?

Zowel Ubuntu 8.04.1 en Ubuntu 8.10 hebben dat probleem. Nu moet ik zeggen dat de 8.10 nog slechter/langzamer werkt. Vista vliegt op dat ding zelfs met effecten aan.
Zelfs op mijn 4 jaar oude Packard Bell laptop draaiden beide Ubuntu versies goed en dat ding had een Intel Celeron M 1.3Ghz processor, 1GB Ram, een schijf van 50Gb en een ingebouwde grafische kaart van 32MB.


Had voor de zekerheid een memory test gedaan en dat was in orde. Dus waar ligt het aan dat het slechter draait op de Medion?
« Laatst bewerkt op: 2009/01/26, 12:33:45 door DarkEra »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/13, 12:48:04 »
Het zou aan de desktop effects kunnen liggen, of aan de driver/instellingen van je videokaart.

DarkEra

  • Gast
Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/13, 12:54:15 »
Ook zonder de effecten aan vind ik hem trager in vergelijking toen ik Ubuntu draaide op mijn oude laptop.

Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/13, 13:29:08 »
Staat me iets bij dat "tracker" de boel vertraagd en die kan je uitzetten.

moet je maar ff op zoeken hier op het forum of op pjotr zijn site.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/13, 13:29:16 »
Draai je 32- of 64-bits?

Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/13, 13:30:06 »
Staat me iets bij dat "tracker" de boel vertraagd en die kan je uitzetten.

moet je maar ff op zoeken hier op het forum of op pjotr zijn site.....

Tracker vertraagt je computer niet. Het controleert of er nieuwe bestanden zijn in je persoonlijke map, om de 60 seconden. Je zou hier niets van moeten merken.

DarkEra

  • Gast
Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/13, 13:32:19 »
Draai je 32- of 64-bits?

Ik draai de 32 bit.

Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/13, 13:42:06 »
heb je al eens een andere distro of een andere werkomgeving geprobeerd?

DarkEra

  • Gast
Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/13, 13:53:50 »
heb je al eens een andere distro of een andere werkomgeving geprobeerd?

Kwa werkomgeving heb ik KDE4 geprobeerd maar deze werkt nog trager. Fedora, Mandriva en openSuse heb ik ook al getest van de week en vielen ook al tegen.

Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/13, 13:58:03 »
heb je al eens een andere distro of een andere werkomgeving geprobeerd?
Jij bent wel heel drastisch en maakt grote sprongen he ??

Zou het niet handiger zijn er proberen achter te komen waardoor het langzaam werkt bij DarkEra  ???

Misschien met de opdracht "top"  ??

ipv ff te springen naar 64 bits een andere distro ?
zometeen adviseer je nog een nieuwe pc te kopen  :o

Zo leert DarkEra nix en wij ook niet.
En mocht het een fout cq bug zijn is het goed dit te melden zodat dit verbeterd kan worden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/13, 14:12:18 »
heb je al eens een andere distro of een andere werkomgeving geprobeerd?
Jij bent wel heel drastisch en maakt grote sprongen he ??

Zou het niet handiger zijn er proberen achter te komen waardoor het langzaam werkt bij DarkEra  ???

Misschien met de opdracht "top"  ??

ipv ff te springen naar 64 bits een andere distro ?
zometeen adviseer je nog een nieuwe pc te kopen  :o

Zo leert DarkEra nix en wij ook niet.
En mocht het een fout cq bug zijn is het goed dit te melden zodat dit verbeterd kan worden.

Rustig maar! Ik vroeg me af of het probleem zich in andere distro's ook afspeelt, zo kun je controleren of het een Ubuntuprobleem is. Ik snap niet waarom je mij zo aanvalt?

Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/13, 15:23:47 »
Ik val je niet aan ?

Vind alleen de stappen die je voorstelt of vraagt niet logisch.

Fouten opsporen doe je stap voor stap, met kleine stapjes.

Zo-ook het veranderen van zaken in je OS.
Anders gebeuren er onvoorspelbare dingen die soms onherstelbaar zijn.

Nu is DarkEra  toevallig een ervaren gebruiker, die toevallig ook al andere distro's geprobeerd heeft.
Anders is het wanneer er een new kid on the block dit probleem heeft en je dit allemaal voorsteld.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/13, 15:39:05 »
Ik val je niet aan ?

Vind alleen de stappen die je voorstelt of vraagt niet logisch.

Fouten opsporen doe je stap voor stap, met kleine stapjes.

Zo-ook het veranderen van zaken in je OS.
Anders gebeuren er onvoorspelbare dingen die soms onherstelbaar zijn.

Nu is DarkEra  toevallig een ervaren gebruiker, die toevallig ook al andere distro's geprobeerd heeft.
Anders is het wanneer er een new kid on the block dit probleem heeft en je dit allemaal voorsteld.

Nou dan? Ik weet dat DarkEra een ervaren gebruiker is, dus ik snap het probleem niet?

Offline siegi

  • Lid
Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/13, 16:14:39 »
heb je al eens een andere distro of een andere werkomgeving geprobeerd?

Kwa werkomgeving heb ik KDE4 geprobeerd maar deze werkt nog trager. Fedora, Mandriva en openSuse heb ik ook al getest van de week en vielen ook al tegen.
kde4 en een recente nvidia videokaart zegt volgens mij genoeg...
Pas vanaf de laatste beta driver zouden alle nvidia kde4 problemen moeten verdwenen zijn.

Kijk even op volgende pagina's voor de fixes.
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=118088

@cumulus, tracker vertraagd de computer wel, het indexeert namelijk elk bestand in je persoonlijke map. Bij elke kleine wijziging moet hij dus weer aan het werk. In sommige gevallen merk je het heel erg.
Ik snap ook de vorige antwoorden die je geeft niet, (32 of 64 bit maakt bijv niet veel uit voor de vraag), En zoals gandyman aangaf vind ik het antwoord van een andere distro ook raar.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/13, 16:19:44 door siegi »

Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/13, 16:41:12 »
32- of 64-bits kan degelijk wat uitmaken, ik heb daar zelf ervaringen mee. Ik draaide eens 64-bits Ubuntu, die merkbaar trager was dan de 32-bits versie.

Tracker vertraagt je computer dan om de 60 seconden eventjes, en nier real-time. Dit omdat Tracker om de 60 seconden controleert op nieuwe bestanden.

En wat is er nu zo vreemd aan dat ik aan hem vraag of hij dit ook heeft bij andere distro's?

DarkEra

  • Gast
Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/13, 22:34:30 »
Beste vrienden,

Wat maakt het nu uit of Cumulus007 aan mij vraagt of ik ook andere distro's getest heb ivm met het probleem? Ik heb al verschillende distro's getest het afgelopen jaar sinds ik Ubuntu ben gaan gebruiken en ben tijdelijk ook een "Distro hopper" geweest. Maar ik moet zeggen dat Ubuntu dé distro is waar ik bij blijf. Om daar nou over te kibbelen is ook weer niet nodig.

Nu ik alleen nog die Medion laptop ter beschikking heb teste ik idd nog wel eens wat uit om te kijken of er een distro zou zijn die wel alle hardware ondersteunde kwa geluid etc. Nu dat niet het geval is blijf ik lekker bij Ubuntu en probeer er op een goede manier achter te komen hoe ik bepaalde problemen zou kunnen oplossen zodat ik straks ook andere mensen hier op het forum verder kan helpen. Ik ben net klaar met een schone installatie van Ubuntu 8.10 en ga terug aan het knutselen om alles aan de gang te krijgen.

Nu even on topic, het probleem is waarschijnlijk verholpen maar ik ben nog niet helemaal zeker. Het betreft namelijk in Ubuntu 8.10 welke nVidia driver je installeert want je hebt twee mogelijkheden, men kan kiezen voor de 173 driver of de 177 driver. Na wat uurtjes zoeken hier op het forum en de rest van het internet ben ik een lijst tegengekomen waar op staat welke driver nu welke nVidia-kaart ondersteund. Daar het gaat om een GeForce 9300M G ben ik tot de conclusie gekomen dat de 177 driver deze kaart nog niet ondersteund maar de oudere driver de 173 wel.

Dus voor de mensen die een nVidia GeForce 9300M G hebben, of een variant de 9300, kunnen dus het beste de 173 driver installeren en NIET de 177.

Ik ga het allemaal nog even verder testen en hou jullie op de hoogte.

DarkEra

  • Gast
Re: Waarom werkt Ubuntu trager?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/26, 12:28:52 »
Het zou aan de desktop effects kunnen liggen, of aan de driver/instellingen van je videokaart.

Inderdaad Johan, je had dus volkomen gelijk. Het lag dus aan de desktop effecten instellingen.

Tja, zo ziet men weer dat er een hoop bij te leren valt en in dit geval heeft dat bij mij ruim een maand geduurt voordat ik dat door had.
Geduld hebben, blijven uitproberen en een beetje spelen met de instellingen is het motto en dan komt men er wel.

Bij deze is het probleem dus opgelost.