Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Newbie, maar hoe synaptics proper houden  (gelezen 767 keer)

Newbie, maar hoe synaptics proper houden
« Gepost op: 2010/07/26, 21:32:15 »
Hallo iedereen,

Ik ben vrij nieuw in de Linux wereld, ik kan er vrij goed met werken, maar wat me ontzettend stoort, is dat ik na het ene of het andere getest heb, ik niet goed weet hoe ik de boel nu deftig verwijder.

Overlaatst wou ik RRDMon eens testen (je weet wel, voor van die knappe netwergrafiekjes etc), maar dat is me niet gelukt.
Het verwijderen was zeer lastig.
Elk pakketje uit de geschiedenis opzoeken, en markeren voor verwijderen (had niet het gevoel dat dit nu alles was)
Computerschoonmaak doet zulke zaken niet voor mij.

Ik zoek gewoon een manier voor een soort van "uninstaller" die alle achterliggende pakketten die mee geïnstalleerd zijn er ook af doet, een soort snapshot,...

Nu weet ik dat Windows op dat vlak niet zo veel beter is van achtergebleven rommel, maar het verwijderen gebeurt wel op een handigere manier.
Nu ga je me niet vertellen dat Ubuntu niet beter kan hé  =D

Op de duur wordt dat zo'n rommel dat ik telkens terug overstap naar Windows.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Newbie, maar hoe synaptics proper houden
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/26, 21:40:46 »
Is dat iets dat je via SoftwareCenter geïnstalleerd hebt? Je kan dat daar opzoeken en simpelweg deïnstalleren met één druk op de knop. Ook in Synaptic moet je het "hoofdpakket" kiezen en klikken en kiezen voor: "Volledige verwijdering".
Dus al die pakketjes elk apart deïnstalleren is niet nodig. De bij horende pakketten moeten automatisch mee deïnstalleren.

En let op met Computerschoonmaak. Dat lijkt verbeterd sedert vroeger (noemde toen Janitor) maar toch opletten dat je niet een pakket te veel verwijderd dat toch nog nodig is voor een ander programma. Zoek maar eens met Janitor via de zoekfunctie van dit forum (linksboven: zoek)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/26, 23:26:53 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Newbie, maar hoe synaptics proper houden
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/26, 21:56:41 »
Het kan via de terminal met sudo apt-get autoremoveDan verwijdert hij de pakketten die automatisch werden geïnstalleerd EN niet langer nodig zijn...
Ik doe het persoonlijk zo om de drie maanden eens, als ik er weer eens aan denk. Ik lees wèl altijd de volledige lijst door en als ik er ook maar één pakketje tussen zie waaraan ik twijfel, dan laat ik de boel voor wat ie is. Hard-disks zijn tegenwoordig toch groot genoeg...


Edit: streepje weggehaald...
« Laatst bewerkt op: 2010/07/26, 22:39:03 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Newbie, maar hoe synaptics proper houden
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/26, 21:59:35 »
Denk dat het wel duidelijk is ondertussen.
Zal het zeker terug meer gebruiken.
Je zal me hier dan wel wat vaker horen ook.

Bedankt lieve Ubuntu users  O0

Offline sidius

  • Lid
Re: Newbie, maar hoe synaptics proper houden
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/26, 22:05:02 »
Het kan via de terminal met sudo apt-get auto-remove
streepje er tussen uit?

sudo apt-get autoremove

Re: Newbie, maar hoe synaptics proper houden
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/26, 22:38:24 »
Oops...
Snel even aanpassen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline sidius

  • Lid
Re: Newbie, maar hoe synaptics proper houden
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/26, 22:45:48 »
Oops...
Snel even aanpassen...
kost niets extra...........