Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen tweede browser in Xubuntu  (gelezen 857 keer)

Offline vissertw

  • Lid
Geen tweede browser in Xubuntu
« Gepost op: 2019/03/11, 20:14:11 »
Zojuist een verse installatie van de nieuwste Xubuntu op de laptop geïnstalleerd en de tips van Pjotr gevolgd, alle updates enzovoort.
Dus ook een tweede browser, Chrome.
Die tweede browser, Chrome zet na opening de hele laptop vast, en ook mijn favoriete browser Vivaldi levert hetzelfde probleem op.
Alleen een harde reset lost het probleem dan nog op.

Er is niks mis met Firefox, maar een andere browser gebruiken in Xubuntu moet toch mogelijk zijn?

Groeten,

Ton.
 

Re: Geen tweede browser in Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/11, 21:50:50 »
Hoi,

Ik heb op mijn laptop met Xubuntu 18.04 Chromium-browser geïnstalleerd, en het geeft totaal geen problemen....


groet,

Steven

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Geen tweede browser in Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/11, 23:32:46 »
Zowel in 18.04 als in 19.04 geen probleem met 12 verschillende browsers.............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Geen tweede browser in Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/12, 08:54:21 »
Ook Chromium geïnstalleerd, zelfde verhaal, het lijkt er dus op dat geen enkele browser werkt behalve de bij de installatie geleverde Firefox.
Rara, wie het weet mag het zeggen.

Groeten,

Ton.

Re: Geen tweede browser in Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/12, 12:50:46 »
Wat zijn de specs van jouw pc?
En aangezien het toch een verse installatie is, zou ik de schijf wissen en op nieuw installeren. (Vergeet niet uw bestanden op een usb-schijf te zetten!!!)

Groet,

Steven

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen tweede browser in Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/12, 13:01:44 »
Misschien is het een probleem met de grafische kaart. Eens testen om de browser "veilig" op te starten. Lukt dat, dan hardwareversnelling uitschakelen en zien of hij dan wel gewoon opstart.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Geen tweede browser in Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/12, 13:52:59 »
Het is al de tweede verse installatie deze week Steven.

En vanadium, hoe start ik een browser veilig op en hardware versnelling uitschakelen, hoe en heeft dat mogelijk ook invloed op andere zaken?
En waarom dan deze problemen niet met Firefox?

Groeten,

Ton.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen tweede browser in Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/12, 14:28:14 »
Ik heb alleen ervaring met firefox. Hoe je chromium of chrome "veilig" opstart, kan wellicht iemand anders die meeleest, aangeven, of zal je eens moeten opzoeken.

Uitschakelen van hardwareversnelling gebeurt op het niveau van het programma, en beïnvloedt je systeem verder niet. Volgens de symptomen die je beschrijft, is de kans groot dat het aan de videoaansturing ligt. Chrome en Chromium delen heel wat code. Het is dus heel goed mogelijk dat voor deze browsers hetzelfde probleem aan de oorsprong ligt van het niet starten.

Offline Tom

  • Lid
Re: Geen tweede browser in Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2019/03/12, 15:33:21 »
hardwareversnelling < die moet ik in chrome ook uitzetten ,anders zet chrome mijn hele pc vast ,en inderdaad dat gebeurd niet met Firefox.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Geen tweede browser in Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2019/03/12, 16:25:37 »
Ok Tom, maar dan vraag ik mij een ding af, als ik een browser, niet Firefox, heb geopend kan ik er helemaal niets in doen, de eerste de beste knop waar ik op klik zet de laptop op slot.

Hoe zet jij het dan uit in Chrome?

Groeten,

Ton.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Geen tweede browser in Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2019/03/12, 16:43:17 »
Ik heb alleen Chromium > instellingen > geavanceerd > systeem en dan hardwareversnelling uitschakelen en opnieuw opstarten.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen tweede browser in Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2019/03/12, 16:49:19 »
Het verhaal van Tom bevestigt dat het bij jou ook wellicht in die richting gaat.  Probeer eens in de terminal
chromium-browser --disable-gpu
Als die optie nog werkt, dan zou dit chrome moeten starten zonder hardware versnelling. (@HWE64, deze gebruiker slaagt er zelfs niet in Chromium te starten - die bevriest onmiddellijk, dus grafisch instellingen veranderen kan hier niet).

Anders moet je eens checken welke grafische kaart je gebruikt. In "Software and updates" heb je een "Additional Drivers" tab. Mogelijk staat daar een gesloten-bron aanstuurprogramma voor je grafische kaart in. Indien dat zo is, dan kan je die installeren. Mogelijk werkt chromium daarna wel correct (na herstart).

Offline vissertw

  • Lid
Re: Geen tweede browser in Xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2019/03/12, 19:46:36 »
Er zijn geen additional drivers beschikbaar en de terminal tip leek te werken, leek, want ook hier na het openen van Chrome en ook na het openen van Chromium zat de laptop vast na de eerste klik.

Ik heb besloten het bij Firefox te houden op deze laptop.
Met deze installatie hoop ik er nog een aantal jaren plezier van te hebben.

Allemaal bedankt voor het meedenken en de tips in deze.

Groeten,

Ton.

Offline Tom

  • Lid
Re: Geen tweede browser in Xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2019/03/12, 20:32:40 »
Ok Tom, maar dan vraag ik mij een ding af, als ik een browser, niet Firefox, heb geopend kan ik er helemaal niets in doen, de eerste de beste knop waar ik op klik zet de laptop op slot.

Hoe zet jij het dan uit in Chrome?

Groeten,

Ton.

Met de Taakbeheerder .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.